VSB Scania met haakarm systeem

Hallo Marko,

Nou dat ziet er echt goed uit zeg, SUPER hoor !!
Petje af hoor voor jou bouwkunsten !!

Klein vraagje, ? misschien een Tip ???
Moet je aan de binnenkant van de buitenste vierkante buis schuifgedeelte geen messing bekleding maken ???
Omdat je anders het risico loopt dat aluminium op aluminium snel gaat vreten, zeker als de pasvorm wat strak is, of wat gaat wringen !!
Maar misschien valt het wel mee, als je het goed smeert !

Hoi Marko,

Ziet er geweldig uit, mijn complimenten!
Goed dat je de stickers, logo's, kleurnummer etc. al hebt.

Even over je bull-bar, op dit moment heb je gaas gespannen zoals ik heb begrepen. Indien je nog een sjiekere oplossing zoekt, ik heb zelf ook een bul-bar gemaakt en heb hiervoor messing gaas gevonden. Deze heb ik bij de Hornbach in Zaandam gekocht. Heb er nog een stuk over van. Indien je wenst kan ik er wel voor zorgen dat het jou kant op komt. Niets hoeft alles mag!

Ik hoor het wel.

Groeten,

Zeagle
Hoe groot zijn die mazen van de messing gaas? Want dat is mijn probleem alles wat ik ooit gevonden had was snel te fijn. En wat ik nu heb ik bijna goed opschaal.
Mocht het ook zo grof zijn heb ik zeker intresse in een stukje.

Hallo Marko,

Nou dat ziet er echt goed uit zeg, SUPER hoor !!
Petje af hoor voor jou bouwkunsten !!

Klein vraagje, ? misschien een Tip ???
Moet je aan de binnenkant van de buitenste vierkante buis schuifgedeelte geen messing bekleding maken ???
Omdat je anders het risico loopt dat aluminium op aluminium snel gaat vreten, zeker als de pasvorm wat strak is, of wat gaat wringen !!
Maar misschien valt het wel mee, als je het goed smeert !
Volgens mijn vader is dat niet echt nodig. Er zit nu wel genoeg vet op.
En misschien komt er een laklaagje over doen ze met die van leimbach ook wel eens en die is ook bijna maat op maat.

Hoi Marko,

Even een foto gemaakt van het gaas. Ik denk wel dat dit is wat je zoekt.
Ik kan je eventueel een stuk toesturen. Hoor het wel!

Groeten,

Zeagle

Modelbouwop05-05-200811.jpg

Hoi Marko,

Even een foto gemaakt van het gaas. Ik denk wel dat dit is wat je zoekt.
Ik kan je eventueel een stuk toesturen. Hoor het wel!

Groeten,

Zeagle

Modelbouwop05-05-200811.jpg

Het is wel een heel stuk fijner dan wat ik nu gebruikt maar ziet er wel erg mooi uit. Hou het nu nog even van kunstof mocht dat echt niet lukken ga ik mijn eigen gaas maken. Want moet best grof worden.

Hallo Zeagle,

Nou, die Scania van jou ziet er ook niet verkeerd uit zeg, echt gaaf hoor !!

Ook de Bullbar ziet er mooi strak uit, mooi stukje gaas in de Bullbar !!!

Hallo Zeagle,

Nou, die Scania van jou ziet er ook niet verkeerd uit zeg, echt gaaf hoor !!

Ook de Bullbar ziet er mooi strak uit, mooi stukje gaas in de Bullbar !!!
Oja had het nog even na gevraagd maar waar me pa alu mee heeft in gesmeerd is grafiet
Dat zou al een hoop schelen kwa in vreten.

Halo Marko,

Grafiet is een prima oplossing voor het "vreet" probleem, anders had ik nog wel een oplossing voor jou gehad, en uiteraard ook voor andere modelbouwers !!
Siliconenspray, dit gaat ook erg goed om te smeren, wordt niet zo zwart als grafiet !!

Update #24
Dit weekend even naar Dort in stoom geweest daar kon ik met een leimbach container spelen en hij pakt hem prima op alleen is mijn systeem de eerst 3 cm erg slap. De schanier punten liggen dan te dicht op elkaar en kan hij zijn kracht niet goed kwijt. me vader had al een idee om dat aan tegaan passen maar nu weet ik het zeker dat die punten niet goed zijn. Maar dat zal wel pas na de zomer gaan gebeuren. Ik ga nu nog de nep cilinders afmaken en de geleidingens rollen. dan werkt de arm gewoon. en kan ik kijken of er niet nog meer proberen gaan komen. Zou zonde zijn om hem meerdere keren te moeten over maken.
Wat ik nu het belangrijkste vindt is wat meer details te kunnen gaan aanbrengen. Ik zou hem toch deze zomer nog van een kleurtje willen voorzien. Vandaag alvast een begin gemaakt met de kabine. Standaard ontbreken daar nog al een hoop details.
Als eerste begonnen met het maken van de binnenkant van de deuren. Het is niet helemaal goed te zien op de foto's maar er zitten ook opberg vakken in de deur.
deur.jpg

Daarna een begin gemaakt met het dashbord. Standaard klopt de bovenkant wel alleen is hij veel te dun direct onder het stuur stopt het dashbord daardoor heb je geen werkblad of dashbordkastje bij de bijrijder. Dat ga ik allemaal zelf maken van kunstof.
Hier alvast een paar foto's van het werkblad en het verlengde dashbord.
dashboard2.jpg

Op deze foto zie je links het standaard dashbord en rechts mijn aangepaste versie.
dashboard3.jpg

dashboard4.jpg

Het is nu nog wel allemaal grof afgewerkt ga het nog plamuren en schuren.

Door naar de buitenkant van de kabine. Ik had al bij de aankoop van de vrachtwagen gezien dat de spiegel van tamiya erg slecht zijn.
Daarom had ik gelijk op ebay een setje scania spiegels gekocht. Alleen ontbrak nog de spiegel voor de dodehoek. Deze heb ik vandaag zelf van kunstof gemaakt 3mm dik plaatje een beetje bol geschuurd. En daarna vast gezet met een M2 schroefje.
dodehoekspiegel.jpg

dodehoekspiegel2.jpg

Zo en als laaste vandaag het trappetje achter de kabine wat meer detail gegeven. Dit is normaal maar een sticker en dat vindt ik niet om aan te zien. Ik heb nu van een dun stripje kunstof 2 beugeltjes gebogen en de boven kant met een vijl wat kartels gegeven. komt volgens mij nu wel redelijk overeen met het orgineel.
opstapje1.jpg

opstapje2.jpg

Dit stuk traanplaat had ik al eens een keer gemaakt maar nog niet laten zien. Nu is ook de linkerkant klaar.
traanplaat.jpg

en aan de rechterkant zit nu ook een luikje zodat je bij de aan en uit schakelaar kan komen voor de MFU.
traanplaat2.jpg

En mijn vader had nog een Cadeautje liggen. En haak voor de haakarm. Volledig met de hand gemaakt uit een stukje staal plaat.
haakvandehaakarm.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Marko,

Ziet er allemaal weer toppie uit, alleen jammer dat het wat tegen zit met de kracht in je haakarm, maar ook dat zul je wel weer oplossen (ombouw 12Volt) met mijn lange arm trek ik nog vlot 6 kilo op!!!
En ja je bent nu al zo lang bezig dat je ook wel eens een kleurtje op je truck wil hebben, krijgt het geheel toch ook mooiere aanblik,
Wens je nog veel bouw plezier toe, en blijf je topic volgen.
Het wordt echt een meesterstuk.

scania

hallo allemaal
piet ziet geen fotoos,(das niet zo mooi)
maar wat ik nu wel zie is namelijk een ''kunstwerk op wielen'',
dat ziet er al heel goed uit zeg dat dashboard zo,en die spiegels geeft toch ook een echtere blik dan die standaard spiegeltjes,
en de treeplanken das een goed idee zeg,bedankt voor de tip,
ga het ook zo doen,
en die haakarm,das nou een leuk cadeautje,het zijn de kleine dingen die het doen die het doen,het zijn de kleine dingen.....
de rest moet je zelf er maar bij zingen,
piet ik hoop dat u de fotoos intussen wel kunt zien,u weet niet wat u mist,
mvg markioo

Hallo Marko,

Ziet er allemaal weer toppie uit, alleen jammer dat het wat tegen zit met de kracht in je haakarm, maar ook dat zul je wel weer oplossen (ombouw 12Volt) met mijn lange arm trek ik nog vlot 6 kilo op!!!
En ja je bent nu al zo lang bezig dat je ook wel eens een kleurtje op je truck wil hebben, krijgt het geheel toch ook mooiere aanblik,
Wens je nog veel bouw plezier toe, en blijf je topic volgen.
Het wordt echt een meesterstuk.

Moet wel zeggen dat ik totaal geen problemen heb met 12volt dat trekt hij hard genoeg.
En moet er ook wel bij zeggen dat de bak die ik probeerde te tillen wel bijna 10kilo woog.
(Henk van MBPV) heeft een zelf gebouwde bak gevult met puin en dat is ongeveer de max dat een leimbach kan tillen. Dus een gewone potgrond bak moet wel op 6volt gaan.
Maar goed ik maak nu toch eerst een stenen laadbak bak van kunstof om pallets te vervoeren dan moet hij er met gemak op kunnen trekken.

hallo allemaal
piet ziet geen fotoos,(das niet zo mooi)
maar wat ik nu wel zie is namelijk een ''kunstwerk op wielen'',
dat ziet er al heel goed uit zeg dat dashboard zo,en die spiegels geeft toch ook een echtere blik dan die standaard spiegeltjes,
en de treeplanken das een goed idee zeg,bedankt voor de tip,
ga het ook zo doen,
en die haakarm,das nou een leuk cadeautje,het zijn de kleine dingen die het doen die het doen,het zijn de kleine dingen.....
de rest moet je zelf er maar bij zingen,
piet ik hoop dat u de fotoos intussen wel kunt zien,u weet niet wat u mist,
mvg markioo

voor de tredeplank kan je gewoon bij quartel of conrad de juister strip komen die hoef je dan alleen nog maar te buigen. Geloof 3x1.5mm uit mijn hoofd. worden per meter verkocht.

Hallo Marko,

Ik zie geen foto's

Hallo Marko,

Ik zie de foto's nu wel, probleem opgelost !!

Nou dit ziet er mooi uit zeg, het aangepaste dashboard, Super hoor !
Treeplankjes zien er ook erg realistisch uit, dode hoek fiets-spiegel zit er ook keurig uit !
Maar de haak die door jou vader is gemaakt ziet er ook erg gaaf uit !!
Het begint er al aardig op het 1:1 model te lijken, zeker als de cabine straks gespoten is !
Veel succes met de afbouw van de dikke Scania !!!

een super project waar je mee bezig bent marko

foto's en filmpjes zijn top

met zulk gedetaileerde onderdelen zul je wel een metaal werkplaats bij huis hebben.
ga zo door ik blijf het volgen

ook zeagle jou scania ziet er ook zeker super uit.

begin steeds meer mooie projecten hier te zien op dit forum

Back