Vooraankondiging Sectievergaderingen NOMAC

• Topicstarter Topicstarter glimpie
  • Startdatum Startdatum
De uitnodiging moet minimaal 2 weken voor de vergadering bekend zijn. Maar volgens mij kan je nu nog stukken insturen tot voor de start van de vergadering.

Klopt, maar als je je voorstellen heel serieus neemt zorg je voor een stapel kopietjes om aan alle aanwezigen kunt geven.

@Julius,
op de feestavond was er welgetelt ook maar 1 licentiehouder van de 1:10 klasse (wat ik had begrepen), als de oplettendheid/interesse van de 1:10 rijders net zo als vorig jaar is vrees ik dat we een herhaling gaan krijgen.....

/me is zeker wel van plan te komen...

'k zag trouwens vandaag op MotorsTV iets over enduro motorcross, daar werden alle motoren netjes gemeten op DeciBel. nu vroeg ik me af, heeft de NOMAC eigenlijk een Decibel meter? Er staan duidelijk regels in het reglement, maar 'k zie die regel nooit gecontroleerd worden. Persoonlijk vind ik het 'verantwoordelijk' voor de nomac om onze hobby te controleren daarop, aangezien het een van de problemen is die in de toekomst alleen maar meer gaan spelen (verguningen enzo)

Hehehehehe, een leuke discussie is dat.

Nee, in de standaard NOMAC koffer met meetapparatuur is geen dB meter, wel kan Sander zijn EFRA instrument inzetten.

Maar de regelementen kent een tegenstrijdigheid, je MOET met EFRA gekeurd materiaal rijden al is bekend dat bep. uitlaten op sommige motoren meer herrie maken dan de gestelde 82 of 83 dB.
Al meerdere malen aangegeven maar blijkbaar een beetje blind daarvoor, het kan dus dat je met legaal spul volgens de ene regel afgekeurd kan worden op de andere regel.....

Mja.. opzich is dat iets wat een beetje 'dom' is van de organisatoren van het NK en/of wedstrijden.

't is wachten tot zoiets een probleem gaat geven... ik bedoel niet dat we nu ineens heel strak de regels moeten gaan naleven.. maar wat 'proef' metingen is niet verkeerd... zo kunnen wij (rijders) er zich op aanpassen voordat deze regel echt nageleefd moet worden....

Tijdens de EK in 2001 bij de Baanbrekers was Eric vd Heyt (of hoe heet die Belg) aardig in beeld bij de organisatie. Sander had zijn dB meter op de bank en als Eric voorbij kwam gaf dat ding 86dB aan op een ongeveer 10 meter afstand (wat ook zo moet zijn), dat is dus 4dB meer dan toegestaan.

Probleem van de EFRA is dat ze een aangeboden uitlaat niet op alle mogelijke motoren kunnen testen en is dus die EFRA testprocedure die 250 euro kost een lachertje.

Ach, zoals een bestuurslid van mijn club heeft aangegeven kan je met die regels bij de gemeente aantonen dat er dubbel op gehamerd wordt om geluid te dempen ;)

Roelof zei:
Ach, zoals een bestuurslid van mijn club heeft aangegeven kan je met die regels bij de gemeente aantonen dat er dubbel op gehamerd wordt om geluid te dempen ;)

Inderdaad Roelof, en dat is een hele belangrijke opmerking.
Gemeentes zijn gek op bewijzen die op papier staan, dus door middel van een geloofwaardig regelement op te zetten, kun je ervoor zorgen dat wij de hobby kunnen blijven beoefenen.....

Roelof zei:
Hehehehehe, een leuke discussie is dat.
Maar de regelementen kent een tegenstrijdigheid, je MOET met EFRA gekeurd materiaal rijden al is bekend dat bep. uitlaten op sommige motoren meer herrie maken dan de gestelde 82 of 83 dB.
Al meerdere malen aangegeven maar blijkbaar een beetje blind daarvoor, het kan dus dat je met legaal spul volgens de ene regel afgekeurd kan worden op de andere regel.....

Is hier niet sprake van en en. En je uitlaat moet efra gehomologeerd zijn (niet alleen voor geluid maar voorkomt ook een wildgroei aan niet verkrijgbare uitlaten tijdens wedstrijden) en je moet altijd voldoen aan 83dB.
Efra goedkeuring is nooit een garantie geweest voor 83dB. Dit heeft zoals je zelf aangeeft met vele factoren te maken.

Vergelijkbaar met bodies. Je kunt een EFRA goedgekeurde body monteren op een wijze die niet legaal is.

Goed, de vergadering is geweest een hoop van de voorstellen zijn met goede tegenargumenten van tafel geveegd, maar zo kom je wel tot een goed democratisch besluit.

1 ding wat ik wel jammer vindt is de "open nomac", niet dat het jammer is dat die is gekomen, maar wel dat deze toch niet (zoals ons voorstel) wordt verreden in een "open club" vorm.
Waar ik namelijk "bang" voor ben, is dat door het ontstaan van weer een klasse onder de NOMAC er NOG minder animo gaat komen voor clubraces......

Tuurlijk hadden de aanwezige clubs hier op in kunnen springen, maar dit is nu eenmaal niet gebeurd......

Oke, waar is dat deze klasse tezamen gaat rijden met de NK 1/10, dus die dagen worden drukker en dat is weer goed voor de clubs die op dat moment de NK 1/10 hebben......

We zullen het e.e.a. maar eens gaan bekijken volgend jaar........

Ik heb bijna het verslag al op papier staan....

Ik vind de open NOMAC een prima idee, alleen jammer dat die toch weer met promotie/degradatie gekoppeld is aan de NOMAC cup. Uiteindelijk moet nog de boel verder uitgewerkt worden maar ik denk wel dat de bange rijders hierin een mogelijkheid gaan zien om een wedstrijdje te proberen.

Het 1:10 sectiebestuur had zelf een vraag voor de rondvraag: Hebben ze nog interesse in een huldigingsavond ?
Blijkt dus dat de 6 podiumplaatsen persoonlijk een uitnodiging heeft gehad en er 4 afgemeld hebben....

Ik ben heel benieuwd naar het verslag! Wat ik gehoord heb is die pre-NOMAC cup een goed idee, dat ik van harte zal ondersteunen, en ik zal het ook zoveel mogelijk proberen te promoten zodra ik er de ins-en-outs van weet....

In voorbereiding van het komende race seizoen heb ik op mijn site een 'Clubs, teams, races en evenementen' sectie geopend, waarin
A) informatie over alle circuits is te vinden:
http://www.bb-hardware.com/modules/club/stade.php
B) De site van de NOMAC geïntegreerd is:
http://www.bb-hardware.com/modules/club/federation.php
en
C) Een overzicht van de komende wedstrijden en evenementen is weer gegeven:
http://www.bb-hardware.com/modules/club/

Ik hoop dat de NOMAC dit jaar een beetje vlot hun site bijhoudt, en dat de raceagenda snel concreet is, dan kan ik de data in gaan vullen!

Roelof zei:
Het 1:10 sectiebestuur had zelf een vraag voor de rondvraag: Hebben ze nog interesse in een huldigingsavond ?
Blijkt dus dat de 6 podiumplaatsen persoonlijk een uitnodiging heeft gehad en er 4 afgemeld hebben....

'k heb toch 't idee dat de 1:10 rijders heel anders zijn dan de 1:8 of 1:5 rijders... dat heeft misschien ook wel te maken met waarom de rijders die klasse willen rijden...

Zowiezo is 't idee er wel dat de 1:10 veel minder een 'groep' is dan de 1:8.. hoe dat komt weet ik ook niet, msischien zijn we gewoon niet gezellig genoeg :P

'k denk ook dat er gewoon te veel gepraat wordt (ja, ik doe het nu ook!) over de 1:10.. we moeten gewoon lekker gaan rijden en dat we nu 5 circuits hebben is al super, 'k hoop dat aangroei van de nomac klasse erbij komt en dat dat beter gaat... maar 'k heb wel het idee dat 'praten over de klasse' gewoon niet helpt.. die wedstrijden moeten gewoon 'er zijn' en dat is 't wel volgens mij...

Daarnaast.... promotie moet idd door de nomac algemeen gebeuren.. 'k heb sterk 't idee dat we best wat parkeerplaatsrijders kunnen trekken tot de wedstrijden, en ook dat er genoeg rijders zijn die graag van motorsport houden maar gewoon niet weten dat de 1:10 een hele leuke klasse is... 'k vind de EC2005 nog steeds 'n enorm mooi voorbeeld, zo close racen past echt bij de klasse.. dat zie je in 't BTCC ook, en das super om te zien, als je 't dan zelf kan doen met je eigen autotje is 't alleen maar meer kicken!

_cyclops_ zei:
Daarnaast.... promotie moet idd door de nomac algemeen gebeuren.. 'k heb sterk 't idee dat we best wat parkeerplaatsrijders kunnen trekken tot de wedstrijden, en ook dat er genoeg rijders zijn die graag van motorsport houden maar gewoon niet weten dat de 1:10 een hele leuke klasse is... 'k vind de EC2005 nog steeds 'n enorm mooi voorbeeld, zo close racen past echt bij de klasse.. dat zie je in 't BTCC ook, en das super om te zien, als je 't dan zelf kan doen met je eigen autotje is 't alleen maar meer kicken!

Je kan wel proberen parkeerplaatsrijders aan te trekken, maar is daar plaats voor nu met de 1:8 open Nomac erbij... Dat moeten we dan eerst afwachten...

Greetz.
Bartje..

Gezien het niveau van enkele NOMAC cup rijders in de 1:10 zouden best beginnende racers bij kunnen passen. Probleem met die straatrijders is dat hun auto's en motoren niet aan de NOMAC regels voldoen, tijd voor een 1:10 open streetspec klasse ?

De 1:8 kent het nu omdat de regels heel soepel toegepast kunnen gaan worden maar het was inderdaad beter geweest om ipv de 1:8 zoiets voor de 1:10 te maken.

kyoshodriver-->Bartje zei:
Je kan wel proberen parkeerplaatsrijders aan te trekken, maar is daar plaats voor nu met de 1:8 open Nomac erbij... Dat moeten we dan eerst afwachten...

Greetz.
Bartje..

Dat zie ik niet echt als 'n probleem, 'k neem aan dat als de 1:10 dag zo vol wordt door de 1:8 open nomac dat die verplaatst wordt en niet de 1:10 de duppe daarvan wordt...

't is meer een probleem voor als dat probleem er is, en dat is 't nog niet, dus laat maar komen die rijders :)

_cyclops_ zei:
kyoshodriver-->Bartje zei:

Greetz.
Bartje..

Dat zie ik niet echt als 'n probleem, 'k neem aan dat als de 1:10 dag zo vol wordt door de 1:8 open nomac dat die verplaatst wordt en niet de 1:10 de duppe daarvan wordt...

't is meer een probleem voor als dat probleem er is, en dat is 't nog niet, dus laat maar komen die rijders :)

Daar heb je wel gelijk in inderdaad. Maar dan moet daar wel een soort promotie voor komen. En een aangepast reglement. Wie/wat gaat dat doen dan?

Greetz.

Bart.

Roelof zei:
Heb je de data voor de NK's genoteerd?
Plaats die dan ff, ik heb ze niet genoteerd, maar wil toch even in mijn agenda kijken hoeveel ik er mee kan doen volgend jaar, en waar ik als me dat lukt weekenden kan verschuiven.......
Ik vind de open NOMAC een prima idee, alleen jammer dat die toch weer met promotie/degradatie gekoppeld is aan de NOMAC cup. Uiteindelijk moet nog de boel verder uitgewerkt worden maar ik denk wel dat de bange rijders hierin een mogelijkheid gaan zien om een wedstrijdje te proberen.
Ik had ook liever gehad dat de Nomac cup de instroomklasse bleef, maar heb wel begrip voor Dhr. Schouten zijn uitleg, dat nu dus de Nomac cup rijder het gevaar heeft dat hij degradeerd, en dat is weer goed voor de rijders opkomst in de Nomac cup.
In ieder geval is het nu voor de eventuele afvallers van de promo/degradatie wedstrijd (mocht die er komen) nier voorbij, deze mensen kunnen dus ook volgend jaar races gaan rijden als ze willen.....
Even gezelligheid brengen bij de 1/10 jongens. :wink:

_cyclops_ zei:

Klopt, dat is het idee ja.....

Ik hoop alleen wel dat de clubs hier dan proberen goed op in te springen, en als deze open klasse groter groeit, de clubs deze klasse dan maar onder brengen in een "open club" idee.
Gebeurd dit niet, dan zullen de clubs NOG een dag moeten gaan vrijgeven aan de NOMAC voor een kampioenschap.......
en er wordt nu al steen en been geklaagd door diverse recreatie rijders dat er "altijd" maar races zijn op het circuit......
ik ben dit jaar iets van 5 keer wezen "fun rijden" met mijn pitmaat op de MACH, 2 keer daarvan waren wij de enige 1/8 rijders aanwezig, en waren er ook nog 2 1/10 rijders, echt waar meer niet, de andere keren liepen er iets van 10-15 man rond......
wat lopen ze dan te klagen!!!???

Roelof zei:
De 1:8 kent het nu omdat de regels heel soepel toegepast kunnen gaan worden maar het was inderdaad beter geweest om ipv de 1:8 zoiets voor de 1:10 te maken.

In de 1/8 verwachten we groei, die we niet kwijt kunnen, in de 1/10 niet.

Het is waar dat je in de 1/10 een streetspec. klasse kunt creeren, maar waarom is die voor de vergadering dan niet voorgesteld?

M7H zei:
Het is waar dat je in de 1/10 een streetspec. klasse kunt creeren, maar waarom is die voor de vergadering dan niet voorgesteld?

Ja dat begin ik me nu ook af te vragen...
Dat is misschien meer iets voor clubniveau..?
Het is denk ik ook moeilijk te peilen hoeveel animo ervoor is.
Hoewel... als je naar de KWC kijkt....

Greetz.

Bartje.

Back