Heeft er hier al eens iemand nagedacht over de mogelijkheid om "vloeibaar gas" te gaan stoken?
Uiteraard is dit een beetje een strikvraag, want vloeibaar gas is onbrandbaar, het kan pas branden als het verdampt is (dit geldt, natuurkundig gezien, voor ALLE vloeibare brandstoffen), maar dat is geharrewar en daar gaat het nu niet om.
Waar het om gaat is het volgende: Mijn huidige stoombootje heeft een gastank, die vloeibaar gas onder druk bevat. Ik tap het gas boven de vloeistof af, om daar de brander mee te stoken.
Door dit aftappen, daalt de druk, begint de vloeistof te koken, en vormt dus meer gas, MAAR A) koelt de tank sterk af (drukdaling) en B) destilleert het gasmengsel, LPG ofwel 30% propaan, 70% Butaan, waardoor uiteindelijk het laatste beetje vrijwel alleen Butaan is, wat een lagere druk heeft, en dus een kleinere vlam geeft.
In mijn bootje ga ik dat tegen door het gastankje electrisch te verwarmen, wat redelijk werkt, maar niet de drukdaling tengevolge van destillatie kan compenseren. Tevens kost het een fors vermogen aan electriciteit.
In Frankrijk schijnt het in opkomst te zijn om de gastank zodanig aan te passen dat er vloeistof uit de tank afgenomen wordt, en vervolgens wordt die leiding éérst om de kop van de brander gewikkeld, alwaar het gas in de leiding verdampt, en daarna pas via de regelklep naar de brander gevoerd.
Het grote verschil is, dat er nu in de gastank nagenoeg geen verdamping meer plaats vind, waardoor zowel die vermaledijde destillatie niet meer plaats vind, alsmede is er nauwelijks nog enige verdamping in de tank, waardoor deze ook niet meer afkoelt. Het gevolg is een constante gaskwaliteit van een constante druk, zonder tankverwarming.
Ik kan me niet heugen hier op MBF eerder over gelezen te hebben, maar ik vind het zeer interessant.
Het is volgens de geleerden verstandig om een damp, en vloeistof afsluiter op de tank te hebben zodat je op gas kunt opstarten, en na enige minuten, als de branderkop warm is, kunt overschakelen naar vloeistof, maar met het juiste "start gereedschap" moet het ook mogelijk zijn om met een portasolletje de verdamperspiraal voor te warmen en voorzichtig direct op vloeistof te starten.
Voor mij zou in dat geval de ombouw zich beperken tot het aanbrengen van een stijgbuis in de gastank, en een langere brandstofleiding die een slag of 4,5 om de branderkop gewikkeld is. Al met al een investering van hooguit een tientje, 15 minuten werk (OK... vermoedelijk iets meer, maar niet heel veel in ieder geval) en een simpele tinsoldering.
De reden voor de ombouw, voor mij, zou zijn dat het de gebruiksduur van de boordaccu in de koudere jaargetijden verdrievoudigt, wat met name bij eventuele demonstraties en evenementen van voordeel zou kunnen zijn. Zoals het nu is, trek ik de boordaccu in ongeveer anderhalf uur leeg.
Een tweede voordeel is dat het klotsen van de tank geen gevaar meer oplevert, en DUS de tank veel voller kan, een derde voordeel is dat door het wegvallen van het destillatieverschijnsel en dus de constantere brandstofkwaliteit, halverwege de tank stoppen, of halverwege de tank bijvullen, geen invloed meer heeft.
M.a.w: het maakt de boot véél flexibeler, met slechts een klein beetje extra opletten tijdens het opstarten...
Mensen die er ervaring mee hebben?
Uiteraard is dit een beetje een strikvraag, want vloeibaar gas is onbrandbaar, het kan pas branden als het verdampt is (dit geldt, natuurkundig gezien, voor ALLE vloeibare brandstoffen), maar dat is geharrewar en daar gaat het nu niet om.
Waar het om gaat is het volgende: Mijn huidige stoombootje heeft een gastank, die vloeibaar gas onder druk bevat. Ik tap het gas boven de vloeistof af, om daar de brander mee te stoken.
Door dit aftappen, daalt de druk, begint de vloeistof te koken, en vormt dus meer gas, MAAR A) koelt de tank sterk af (drukdaling) en B) destilleert het gasmengsel, LPG ofwel 30% propaan, 70% Butaan, waardoor uiteindelijk het laatste beetje vrijwel alleen Butaan is, wat een lagere druk heeft, en dus een kleinere vlam geeft.
In mijn bootje ga ik dat tegen door het gastankje electrisch te verwarmen, wat redelijk werkt, maar niet de drukdaling tengevolge van destillatie kan compenseren. Tevens kost het een fors vermogen aan electriciteit.
In Frankrijk schijnt het in opkomst te zijn om de gastank zodanig aan te passen dat er vloeistof uit de tank afgenomen wordt, en vervolgens wordt die leiding éérst om de kop van de brander gewikkeld, alwaar het gas in de leiding verdampt, en daarna pas via de regelklep naar de brander gevoerd.
Het grote verschil is, dat er nu in de gastank nagenoeg geen verdamping meer plaats vind, waardoor zowel die vermaledijde destillatie niet meer plaats vind, alsmede is er nauwelijks nog enige verdamping in de tank, waardoor deze ook niet meer afkoelt. Het gevolg is een constante gaskwaliteit van een constante druk, zonder tankverwarming.
Ik kan me niet heugen hier op MBF eerder over gelezen te hebben, maar ik vind het zeer interessant.
Het is volgens de geleerden verstandig om een damp, en vloeistof afsluiter op de tank te hebben zodat je op gas kunt opstarten, en na enige minuten, als de branderkop warm is, kunt overschakelen naar vloeistof, maar met het juiste "start gereedschap" moet het ook mogelijk zijn om met een portasolletje de verdamperspiraal voor te warmen en voorzichtig direct op vloeistof te starten.
Voor mij zou in dat geval de ombouw zich beperken tot het aanbrengen van een stijgbuis in de gastank, en een langere brandstofleiding die een slag of 4,5 om de branderkop gewikkeld is. Al met al een investering van hooguit een tientje, 15 minuten werk (OK... vermoedelijk iets meer, maar niet heel veel in ieder geval) en een simpele tinsoldering.
De reden voor de ombouw, voor mij, zou zijn dat het de gebruiksduur van de boordaccu in de koudere jaargetijden verdrievoudigt, wat met name bij eventuele demonstraties en evenementen van voordeel zou kunnen zijn. Zoals het nu is, trek ik de boordaccu in ongeveer anderhalf uur leeg.
Een tweede voordeel is dat het klotsen van de tank geen gevaar meer oplevert, en DUS de tank veel voller kan, een derde voordeel is dat door het wegvallen van het destillatieverschijnsel en dus de constantere brandstofkwaliteit, halverwege de tank stoppen, of halverwege de tank bijvullen, geen invloed meer heeft.
M.a.w: het maakt de boot véél flexibeler, met slechts een klein beetje extra opletten tijdens het opstarten...
Mensen die er ervaring mee hebben?
Laatst bewerkt: