Ik heb even zitten denken om snel wat materiaal te gaan halen en te proberen een betere verdamper te fabrieken. Had een heel mooi plannetje met een cylindervormige verdamper die in de wand van de schoorsteen gebouwd zou moeten worden, maar dan moet er ook een sleuf in die schoorsteen gefreest worden...
Erg tijdrovend, en ik heb maar één dag, want morgen weer de nachtdienst in... Hmmm....
Ergo: hoewel vast héél mooi, hoewel vast fantastisch werkend, nu maar even nog niet.
Alternatief: de huidige verdamper hangt boven de uitlaat van de verbrandingsgassen. Dat reageert erg snel, maar wind zou de boel wel eens ernstig kunnen beïnvloeden.
Een spiraal STRAK om de uitlaatpijp, werkt niet via warme verbrandingsgassen, maar via metallisch contact, en Messing en Koper doen dat vrij goed.
Zou ook moeten werken, maar wel een beetje trager helaas. Dus wat voorzichtiger opstarten OF wat beter voorwarmen, maar zou wel qua manier van warmteaanbod (niet te agressief, niet te hoge temperaturen) moeten passen, en veel minder door wind beïnvloed moeten worden.
Dus gezwind dat stuk koper weer rechtgetrokken en opnieuw in vorm gebogen.
Dat levert dit resultaat op:
Ziet er toch wat netter uit (ook) en is naar mijn mening wat veiliger.
Uiteraard is net uitgerekend nu mijn gas op, dus zo maar even halen, maar er zit 35 gram gas in de tank, voldoende voor een testrun.
Dus dat gaan we zometeen doen.