Ik kreeg het euro 95-98 advies van een clublid die ook al jaren met benzine vliegt. Door het hogere octaangehalte zou de motor nog fijner gaan lopen. En de smering door de castrol olie zou vele malen beter zijn dan dat van Aspen.
Nu gok ik maar wat, maar zou de belasting en rpm van de motor hier ook mee te maken hebben? In een heli draait de motor een nagenoeg constant toerental onder redelijke belasting, en de 45cc in de Piper pruttelt voornamelijk onder half gas en hoeft niet hard te werken. Komt denk ik niet over de 6000 rpm heen volgas. Ook Tony Clarck adviseerd loodvrije benzine in combinatie met bel ray h1r olie ( lekker prijzig )..
Die 1,5 l aspen heb ik op een volle tank in de auto geknikkerd, zal wel loslopen. Want 20 euro voor 5l is me iets te duur om weg te gooien.. Hopelijk zie ik met de gewone benzine een verschil in brandstof verbruik. Met aspen was ik na 10 min vliegen 1/3 van m'n tank kwijt (0.5 l) en gevoelsmatig vind ik dat best veel..?
Ik durf het echt niet te zeggen, maar ik heb begrepen dat (in elk geval in heli's) RON 98 minder goed loopt. Waarom? geen flauw idee. Het heeft in elk geval niks met "octaangehalte" te maken, het is het "octaan
getal".
Het is een waarde die de weerstand tegen zelfontsteking aangeeft, en heel theoretisch zou die NIKS met het loopgedrag moeten doen, want zolang de motor niet pingelt zou het niet uit mogen maken of de brandstof een hoge of lage klopvastheid heeft.
Nu heb ik begrepen dat er bij verschillende RON waardes ook verschillen zijn in de manier waarop het vlamfront zich door de verbrandingskamer verplaatst, maar het hoe en wat daarvan gaat me momenteel nog een beetje boven de pet want bij alle discussies hierover op buitenlandse fora hoor ik ook de factor "hoogte boven zeeniveau" een rol spelen en dat is voor ons van minder belang....
Het zou dus ook maar zo kunnen dat in jouw specifieke geval 98 beter loopt. Dat is een kwestie van proberen.
Of Castrol beter smeert weet ik niet, maar ik hoor erg goede verhalen over de olie die Aspen gebruikt.
Zelf ben ik 100% tevreden over Catrol TTS en de opvolger "Power RS".
MAAR: Niet lullig bedoeld, maar in een vliegtuig ligt over het algemeen de bedrijfsomstandigheden dusdanig veel makkelijker vergeleken met een heli, dat waarschijnlijk in jouw motor veel "lagere" olieën al goede resultaten geven. Daar moet je niet te krampachtig over doen. Vermoedelijk geeft de goedkoopste tweetaktolie van bij de benzinepomp al tevredenstellende resultaten.... Brommertjes lope hééél wat meer draaiuren dan jouw Zenoah, en die houden het op die olie ook goed uit....
Jouw brandstofverbruik is inderdaad wel wat aan de hoge kant, maar dat kan goed komen doordat die motor nooit lekker belast loopt. Ik vind het ook nogal wat, 45 cc op een piper van 2.80 span.... Daar had volgens mij 26 cc met vertraging ook al heel veel kunnen doen....
Echter, andere brandstof op zich zal niet een verandering van brandstof verbruik geven, als je niet de afstelling aan past....
Verder: hou er rekening mee, dat gewone benzine, als je het model niet leegtankt, verschrikkelijk ongezonde dampen afgeeft: ik merk het onmiddelijk als er nog benzine in de BO of de Cobra zit, dan krijg ik s'avonds pijn op de borst....:schrik:
Groet, Bert