Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

1. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    haha klopt ik was het idd even vergeten bert,
    Mijn vario Evo S was idd ook wat hoogtoerig met een resopijp. maar das alweer lang geleden en dus vergeten............

voor de rest grappig hoor zo Methanol motor met vonk ontsteking,heb je hem ook al aan de tand gevoeld met snelle voorwaartse vlucht?? hoe houd ie zich dan??

2. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    @ hoogvlieger: ik zal even wat foto's maken haha.

3. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou, het is niet gedaan voor de grap, en ook niet voor de "kijk-eens-wat-ik-heb"factor. We hebben hiervoor gekozen puur vanwege dat we
    a) hopen van alle mogelijke startproblemen af te zijn
    b) hopen nooit meer te lopen klootzakken met doorgepiepte pluggen
    c)hopen fors brandstof te besparen

Het bespaart per heli al bijna 25 Euro per jaar aan pluggen, en per middag gauw een halve liter brandstof. En dus verdienen die dingen zichzelf in een vloek en een zucht weer terug.
    En op deze manier kunnen we de eerst volgende lesgeld verhoging hopelijk nog weer een tijdje uitstellen.

Er is al gewoon mee gevlogen, en het loopt gewoon uitstekend. Kan daar verder helemaal niks van zeggen....

Groet, Bert

4. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    @ Jeroen: Bert is meer een RFFLA type vlieger.

Relaxt Forward Flight at Low Altitude :D

5. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Ik bedoel het niet onaardig of voor de "grap" maar uit pure interesse en zeker niet van kijk eens wat ik heb...

Nee serieus ben reuze blij met je ontwikkelingen mbt Methanol motoren met vonkies;) en zeker als het interesant word voor je les heli's

Greetz,

jeroen

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oei Sorry, mijn vorige respons was aboluut niet kribbig bedoeld hoor.... ;)

Erg vaak ben ik dingetjes aan het inbouwen in heli's om voor mezelf iets leuks of aparts te doen (zoals die X-treme met waterkoeling, en de Bell 47 met viertakt en vonkontsteking) en dus vatte ik je reactie op als zodanig. Ik wilde alleen aangeven dat dit niet voor de gein, maar iets was wat vanuit serieuze overwegingen gedaan was (wel naar aanleiding van mijn experimenten met de Bell 47 G die ook vonkontsteking heeft).

En hoewel ik zelf ook 30 jaar lang gedacht heb dat gloeipluggen "Gods Gift to Model Aviation" waren, begin ik het steeds verwonderlijker te vinden, dat onstekingssystemen niet allang veel populairder zijn geworden, zeker onder ons hollanders: het is gewoon GOEDKOPER (en véél!)

Groet, Bert

PS: inderdaad Merlijn, ik ben een RFFLA, of mischien zelfs RFFLALV (relaxed forwar flight, low altitude, low velocity) vlieger....

7. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    @bert:D;)

Ik hou je verslagen in de gaten hoor!!
    ben reuze benieuwd,en natuurlijk een ieder zijn vlieg stijl.
    Ik was nl benieuwd hoe ie zal reageren met Vol pitch en max vermogen van de motor hoe ie zich dan houd e.d.,gaat ie niet armer lopen e.d. dat soort vragen
    No hard feelings bert;);)
    S6 met je ontwikkelingen en ik vind het juist leuk en interesant die projecten van je....

greetz,
    Jeroen

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Op 1:55 gaat het even voluit omhoog. Motor kakt héél lichtjes in mogelijk staat hij nog een haartje arm. Dit is maar een korte klim, maar heb dat afgelopen week ook al wat langer achter elkaar doorduwd. Klimt gewoon door en motor blijft gewoon doorgaan.
    Bij onze heli's staat de pijp vrij lang en de gehele powertrain tamelijk tam afgesteld. Met korte pijp en hoge toeren kan het een stuk rapper, maar natuurlijk klimt 5,5 kilo SkyFox met 10 cc en 0% Nitro niet zo krachtig als 4,5 kilo T-rex 700 met 15 cc en 30% Nitro.

Dat is het mooie van vonkontsteking: het blijft lopen zo het loopt, het gaat niet, na tien seconden als de motortemperatuur oploopt, "armer" lopen (gaat niet armer lopen maar vroeger ontsteken), met vonkies blijft het gewoon lopen zoals het loopt.

Ik heb van de week dat eens geprobeerd, maar ik krijg sterk de indruk dat de motor tijdens normaal vliegen en hooveren stukken koeler blijft nu, ondanks het veel schralere mengsel: Ik kan na een minuutje hooveren en dan direct de motor stationair, zelfs de cylinderkop een aantal seconden aanraken zonder de vingers te branden.

Groet, Bert

9. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Kijk dat zijn antwoorden die ik graag hoor.......

Lekker tam afgesteld laten die Vario! komt zeker tengunste van de leerlingen e.d. het is idd niet zo rag bak als die van mij en ik geloof best wel dat ie niet zover in gaat kakken met voller vermogen/pitch maar was daar wel benieuwd naar mss eens een ander setup proberen later als je er nog meer vertrouwen in heb want daar ben ik wel benieuwd naar....

S6 Bert;)

10. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Vandaag heerlijk gevlogen met de 600
    Totaal geen last van de kou, gewoon meteen starten, geen gekke nukken oid
    Helemaal goud :D

En de opgevoerde zendertent uitgeprobeert, ook helemaal geweldig!
    Ik kan nu gewoon een volle tank vliegen zonder last van mn handen!

Zit er zelfs over te denken mn 450 ook op de vbar te zetten..
    De 600 is er echt ernstig van opgeknapt
    De 3g vliegt echt niet verkeerd, maar de vbar vliegt echt merkbaar een stuk beter

11. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Vandaag ook gevlogen
    met T Rex 700 en 3GX,
    geen last van kou,
    ik niet en de heli ook niet, perfect,

Ik hoop dat het morgen nog maar mooi blijft,
    voor een test met benzine-heli

groetjes van Uwe

12. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Die van mij staat weer blinkend op de plank met opvallend nieuw ogende skids :rolleyes:

Vandaag ook een nieuwe canopy voor de 700 binnen gekregen via een mede forumlid. De align doos was zelfs nog verzegeld. Aangename bijkomstigheid.

@ hoogvlieger: geen foto's, daar was weinig bijzonders op te zien. Maar was wel even 15 min zoet met poetsen ;)

Hopelijk morgen een paar winter vluchten met de piper maken, incl de camera aan boord. Dat zou mooie plaatjes moeten opleveren. Echt weer een meteovoorspelling waar je weinig mee kan. Of het wordt mooi, of totaal niks! Morgenochtend de knoop maar doorhakken nadat ik een clubgenoot op locatie om een weerupdate heb gevraagd.

Vanavond ook de aspen brandstof in de auto gegooid en vervangen door euro 98 met castrol olie voor de Zenoah. Schijnt de motor nog mooier op te lopen.. Ben benieuwd.

13. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Ja, moet je probeeren,
    ik heb nu besloten Aspen te gebruiken,
    ben tot nu toe tevreden,
    moet je eens dat olie aanraken, geweldig spul.

groetjes van Uwe

14. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Die Aspen.... ik hoop dat je dat niet écht in je auto gegooid hebt? Die brandstof an Sich is het probleem niet, maar mengsmering en katalysator is bij mijn weten niet een heel goede combo.....

Maar ik had altijd begrepen dat Zenoah's een hekel aan hoge RON waardes hadden. Mij is voor de Zenoah's in de BO en Cobra altijd dringend geadviseerd, alleen 95 of 92 te gebruiken. Niet hoger en niet lager.....

Ik kan niet verklaren overigens, de invloed van klopvastheid op het loopgedrag van een motor heb ik nooit kunnen volgen.

Nu niet allemaal gaan uitleggen.... Ik weet ruwweg wat klopvastheid is, en ik weet ruwweg waar het voor dient en ook nog ruwweg hoe het werkt. Ik kan alleen niet volgen hoe de RON waarde bij een motor die NIET detoneert, toch het loopgedrag beïnvloedt. Het heeft iets met snelheid van het vlamfront te maken maar meer begrijp ik er niet van.

Hoe dan ook, ik had nooit begrepen dat Zenoah's beter liepen met RON 98.

Groet, Bert

15. stef stuntpiloot

stef stuntpiloot Forum veteraan

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Vandaag voor het eerst sinds tijden weer gevlogen met een heli! Geweldig was het, heb het duidelijk toch meer gemist dan ik dacht.

Heb dit toestel van Chow overgenomen

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Ik kreeg het euro 95-98 advies van een clublid die ook al jaren met benzine vliegt. Door het hogere octaangehalte zou de motor nog fijner gaan lopen. En de smering door de castrol olie zou vele malen beter zijn dan dat van Aspen.

Nu gok ik maar wat, maar zou de belasting en rpm van de motor hier ook mee te maken hebben? In een heli draait de motor een nagenoeg constant toerental onder redelijke belasting, en de 45cc in de Piper pruttelt voornamelijk onder half gas en hoeft niet hard te werken. Komt denk ik niet over de 6000 rpm heen volgas. Ook Tony Clarck adviseerd loodvrije benzine in combinatie met bel ray h1r olie ( lekker prijzig )..

Die 1,5 l aspen heb ik op een volle tank in de auto geknikkerd, zal wel loslopen. Want 20 euro voor 5l is me iets te duur om weg te gooien.. Hopelijk zie ik met de gewone benzine een verschil in brandstof verbruik. Met aspen was ik na 10 min vliegen 1/3 van m'n tank kwijt (0.5 l) en gevoelsmatig vind ik dat best veel..?

17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik durf het echt niet te zeggen, maar ik heb begrepen dat (in elk geval in heli's) RON 98 minder goed loopt. Waarom? geen flauw idee. Het heeft in elk geval niks met "octaangehalte" te maken, het is het "octaangetal".
    Het is een waarde die de weerstand tegen zelfontsteking aangeeft, en heel theoretisch zou die NIKS met het loopgedrag moeten doen, want zolang de motor niet pingelt zou het niet uit mogen maken of de brandstof een hoge of lage klopvastheid heeft.
    Nu heb ik begrepen dat er bij verschillende RON waardes ook verschillen zijn in de manier waarop het vlamfront zich door de verbrandingskamer verplaatst, maar het hoe en wat daarvan gaat me momenteel nog een beetje boven de pet want bij alle discussies hierover op buitenlandse fora hoor ik ook de factor "hoogte boven zeeniveau" een rol spelen en dat is voor ons van minder belang....

Het zou dus ook maar zo kunnen dat in jouw specifieke geval 98 beter loopt. Dat is een kwestie van proberen.

Of Castrol beter smeert weet ik niet, maar ik hoor erg goede verhalen over de olie die Aspen gebruikt.
    Zelf ben ik 100% tevreden over Catrol TTS en de opvolger "Power RS".
    MAAR: Niet lullig bedoeld, maar in een vliegtuig ligt over het algemeen de bedrijfsomstandigheden dusdanig veel makkelijker vergeleken met een heli, dat waarschijnlijk in jouw motor veel "lagere" olieën al goede resultaten geven. Daar moet je niet te krampachtig over doen. Vermoedelijk geeft de goedkoopste tweetaktolie van bij de benzinepomp al tevredenstellende resultaten.... Brommertjes lope hééél wat meer draaiuren dan jouw Zenoah, en die houden het op die olie ook goed uit....

Jouw brandstofverbruik is inderdaad wel wat aan de hoge kant, maar dat kan goed komen doordat die motor nooit lekker belast loopt. Ik vind het ook nogal wat, 45 cc op een piper van 2.80 span.... Daar had volgens mij 26 cc met vertraging ook al heel veel kunnen doen....

Echter, andere brandstof op zich zal niet een verandering van brandstof verbruik geven, als je niet de afstelling aan past....

Verder: hou er rekening mee, dat gewone benzine, als je het model niet leegtankt, verschrikkelijk ongezonde dampen afgeeft: ik merk het onmiddelijk als er nog benzine in de BO of de Cobra zit, dan krijg ik s'avonds pijn op de borst....:schrik:

Groet, Bert

18. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Mooi Stef,

maar wees voorzichtig,
    het is erg besmettelijk, ha ha

heb lang niks meer gehort van Chow ...

:agrue:trouwens, vliegt nog iemand vandaag,
    ik denk over na, naar buiten te gaan,
    maar het zijn om de 5 graden,
    koude wind ...

groetjes van Uwe

19. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Castrol, Aspen, Euro 95,

elk motor (groot of klein) lust iets anders,
    mijn zenoah stierf met benzine van de pomp,
    en lacht nu weer met Aspen,

en dat meisje met de brommer
    lacht tevreden met mijn (oude) euro 95, ha ha

zo moet iedereen zelf uitzoeken, wat goed is,
    maar belangrijk, deze info op dit forum lezen ..

groetjes van Uwe

20. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik ben er gewoon hoor. Heb alleen weinig nieuws te vertellen :) Komt wel weer als we beter weer krijgen. Ik vlieg nu alleen af en toe binnen wat met de micro's. ben al twee keer naar buiten geweest en beide keren begon het dan steevast te regenen of hagelen als ik op m'n veldje aankwam dus het gaat hem niet worden voorlopig. Komende week weer vorst. Dus gewoon de winter uitzitten denk ik.

Deel Deze Pagina