Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

je hebt ongelukken, en de kans daarop...

De kans op een ongeluk wordt groter als een dergelijke machine in handen is van een beginner.
Als de kwaliteit ook werkelijk ruk is, wordt die kans nog eens vele malen groter.

Een dergelijk apparaat in handen van een gevorderd persoon sluit al vele risico's uit.
die kan zien/voelen dat iets niet goed gaat, en goed handelen.
een probleem staat niet meteen gelijk aan een onbestuurbare heli. een gevorderde kan zoiets eerder een beetje gecontroleerd omlaag krijgen dan een beginner.

maar laat nu net die beginner doorgaans niets willen betalen voor een heli..

En bert, volgens mij zien we hier vaak zat berichten voorbij komen over afscheurende bladbouten in de staart, afscheurende tail cases etc.
volgens mij gebeurt er genoeg met die dingen. alleen zijn het doorgaans de kleinere machines, dus zal het eerder goed aflopen..

Vraag is wel, zou het bij een gevorderde vlieger ook tot een crash geleid hebben?

laten we eerst de reviews ff afwachten voor we alvast de heli met de grond gelijkmaken..
in ieder geval tot de eerste berichten van problemen binnenkomen ;-)
ik herinner me nog een topic over de kds innova serie dacht ik, wat ook nogal hoog opliep..
Terwijl het ding nu toch al een tijdje uit is, en ik nog geen bijzonderheden voorbij heb zien komen hier..

Bij de weg, veiligheidsmarge bij een heli is vaak 10 meter. Voor een klein apparaat wordt wel eens 10x de rotordiameter aangehouden.

Die 700 is net gereleased, of ie al te koop is weet ik niet. Ik mag toch hopen dat de kwalitieit niet hetzelfde is als bij de rest van hun heli's. Krijg er de rillingen van.

En dat is niet omdat dit de 2e dag is dat ik ziek thuis zit, blegh! Hopelijk morgen weer aan het werk. Dit sucks ;-)

Maar ja ook bij een serie Align 700's scheurden de bouten in de staartrotor bladhouders af... Laat de revieuws maar komen,

Beste is inderdaad wachten op de reviews. Enige wat ik heb begrepen is dat dit niet een 1 op 1 kloon is van de Align. Bovendien zijn niet alle HK heli's slecht. Mijn HK450GT heeft altijd prima gevlogen en wordt nu nog steeds gevlogen zonder problemen door een ander forumlid.

Haha, misschien is het niet een 1:1 kloon, maar een 1:0,99.

Maar als je een stuk minder betaalt dan zit het verschil waarschijnlijk in toleranties tijdens het maken van de onderdelen, de materiaalkeuze, onderbetaalde (kinder)arbeid of de andere leverancier vraagt gewoon schofterig veel geld voor zijn heli.

Nu is Align niet de duurste en als je voor een HK een stuk minder moet betalen zal dat waarschijnlijk ergens aan liggen.......:rolleyes:

Andere factoren die de prijs kunnen drukken zijn veel lagere kosten aan marketing en R&D. Verder zal de prijs van de heli behoorlijk omhoog gaan als je er goeie electronica inzet..

En bert, volgens mij zien we hier vaak zat berichten voorbij komen over afscheurende bladbouten in de staart, afscheurende tail cases etc.
volgens mij gebeurt er genoeg met die dingen. alleen zijn het doorgaans de kleinere machines, dus zal het eerder goed aflopen..

Och, ik triggerde een beetje door de directe referentie aan "nog wat langer willen leven", en dat vond ik gewoon een beetje te kort door de bocht....

Er gebeurt inderdaad vaak genoeg iets, maar ook met duurdere (en waarschijnlijk beter) heli's, en dus moet je een beetje oppassen met zulke uitspraken, want inderdaad, die discussie over de KDS Innova liep ook gelijk tamelijk hoog op, terwijl dat achteraf blijkbaar een beetje te voorbarig is geweest.

Laten we het gewoon maar even afwachten, want als ik mij niet vergis, is Align ook aanvankelijk begonnen als "zwaar low budget B-merk"....

Al geef ik eerlijk toe, niet direct te staan te springen van plezier bij dit soort ontwikkelingen, want het gaat vaak ten koste van de kwaliteit van de huidige A-merken (die noodgedwongen door teruglopende verkopen moeten bezuinigen op kwaliteit).

Groet, Bert

...die noodgedwongen door teruglopende verkopen moeten bezuinigen op kwaliteit...

Vind ik alles goed, Bert,
maar jou laatste zin ...

ik denk eerder, als je kiest voor A-merk (en kwaliteit),
dat je da heel goed betaalt voor (en de kwaliteit ook krijgt),
ik denk zo aan de prijzen van Mikado, en ook de nieuwe generatie van Align.

Ik schreef "ik denk" dus dat is mijn mening.

groetjes, Uwe

Iemand die kwaliteit wil zal nooit Hk kopen, of dat nu een heli is of een ander object.. Je ziet vario prijzen toch ook niet zakken ondanks de vele andere aanbieders van schaalspul? ;-)

...dat bedoel ik ook, Merlijn,

die A-merken zullen (denk ik) niet minder kwaliteit voor de zelfde prijs verkopen,
eerder woord de kwaliteit beter en de prijs vervolgens hoger,

ik denk zo aan de 450er Dominator van T Rex,
jonge jonge, da hebben wij 3 jaren geleden 2 450ers van gekocht,
en Vario verkoopt een nieuwe schaal 3-blads-kop voor de Lama
voor bijna 1300 €,
en die dingen worden ook gekocht.

groetjes van Uwe

HK spul is leuk, maar haal zo`n 450 GT 10 x uit elkaar en weer in elkaar en hij kan zo de vuilbak in. Als je niet crashed kun je echter lang plezier hebben van zo`n helietje (zoals ik)

Iemand die kwaliteit wil zal nooit Hk kopen, of dat nu een heli is of een ander object.. Je ziet vario prijzen toch ook niet zakken ondanks de vele andere aanbieders van schaalspul? ;-)

Nee, maar je merkt (helaas) wel, dat Vario het wat moeilijker krijgt, en dat uit zich in wat langere levertijden, en in zijn algemeenheid in een toch ietwat nalatende kwaliteitscontrole. Nog niet eens zozeer op het gebied van de daadwerkelijke materiaalkwaliteit, maar bijvoorbeeld wel in dat ik al een tijdje sporadisch lees dat bijvoorbeeld bouwkits nét niet helemaal compleet zijn, of (heel zeldzaam) verkeerde onderdelen in een zakje zitten.

Dat soort dingen kwam vroeger niet voor, en nu toch wel soms.

Daarnaast zie je vooral met de hele grote heli's, dat er op sommige onderdelen gekeken wordt naar de prijs en niet meer naar de levensduur: Vario gebruikt tegenwoordig voor de 8 mm assen een dogbone-cardan van plm €45,-, die hooguit 25 draaiuren meegaat (en blijkbaar is dat voldoende, want blijkbaar vliegt de gemiddelde bigscale helipiloot maar heel weinig met zijn kist, voor hij weer de verkoop in gaat). Met een tientje extra productiekosten gaat die koppeling vrijwel oneindig (méér dan 100 draaiuren) mee.... Dat zijn dingen die vroeger niet voorkwamen bij dit merk.

Daarnaast blijkt toch wel dat de chinese aanbieders van (soms heel fraaie) rompen en ander spul, er hetzij domweg mee ophouden (TF-models/smartmodels) of de grootste problemen hebben om hun aftermarket setjes (zoals de verhoogde staart kit voor de T-rex) goed werkend te krijgen.

Vario blijft voorlopig nog steeds de topper qua kwaliteit, maar ik hoop dat ze dat volhouden.

@ Uwe: tsja, zo'n Vario kop is duur.... maar dan noem je ook wel eentje op he? een drieblads kop voor 2.5 meter diameter....

Ik geloof dat de "simpele" kop plus bladen van mijn BO 105 ook al ergens rond de 900 Euro zit.... Maar die vliegt dan al wel weer 5 jaar vlekkeloos.

Het vervelende van dat soort onderdelen is helaas wel, dat Vario een hoop geld steekt in een goed met de hand vliegbare set (die vervolgens ook het nodige kost) om vervolgens links en rechts voorbij gestreefd te worden door willekeurige aziatische systemen, waarbij de stuureigenschappen van nagenoeg nul belang zijn i.v.m. electronische hulpmiddelen, maar die er domweg "gelikt" uitzien.
Kijk je dan echter weer naar de totaalprijs (dus met FBL en dure digitale servo's) dan schat ik zo in dat je toch goedkoper uit bent met een Vario systeem (en een klein beetje oefenen).

Die marktwerking is uiterst moeilijk in te schatten: enerzijds zoekt men het ogenschijnlijk goedkoopste product, maar anderzijds geeft men achteloos meer dan duizend Euro uit voor bijvoorbeeld ombouw naar electro terwijl gewoon doorvliegen met brandstof vele, maar dan ook echt VELE malen goedkoper is....
Zelfde geldt voor nieuwbouw overigens: vanaf pak hem beet 600 size is electro nog steeds absurd duur in vergelijk met brandstof en ondanks de dalende prijzen blijft dat ook nog wel enige tijd zo....

Het is mij voorlopig volkomen onduidelijk wat "de consument" nu eigenlijk wil, maar ik heb zéér sterk de indruk dat de bepalende factor in aanschafkeuze bovenal een modeverschijnsel is (iedereen doet het), in plaats van een practische overweging.

Groet, Bert

Gelukkig kosten goede lagers niet veel. Echter het zouden wel items moeten zijn waarvan je mag verwachten dat ze het minimaal een seizoen of 2 of langer volhouden ( uiteraard afhankelijk van je vliegstijl )

Ook op de lagers bezuinigen ze. Ik ken nu al 3 gevallen waar bij de maiden al een lager het begaf in de tailunit (450 pro DFC). Op helifreak zijn er nog meer gevallen bekend met exact hetzelfde euvel.

Weet niet of ze daar echt op bezuinigen....

Die heli's zijn ooit ontworpen met bepaalde lagerbelastingen voor ogen.
Die lagerbelastingen zijn véél hoger dan de feitelijke draaggetallen van die lagers toelaten, en het geheel functioneert gewoon op de wetmatigheid dat 2 keer zo zware belasting ruwweg de levensduur halveert, maar als de nominale levensduur 5000 uur is en je lager gaat onder de gegeven belasting slechts 1000 uur mee, dan is er weinig aan de hand als je heli een practische levensduur van 500 uur heeft. (gewoon dom theoretisch voorbeeld, geen waarde aan de absolute getallen hechten)

Kan dus maar zo zijn dat de gebruikers steeds hogere toerentallen besluiten te gaan draaien, Align die trend volgt, maar die theoretische levensduur van de lagers verzuimt te verhogen.

Op een gegeven moment gaan dan de lagers steeds korter mee, en vroeg of laat krijg je falende lagers.

Het zou mij niet verbazen als een van de eerstvolgende upgrades een 6 mm hoofdas en 4 mm hekrotor-as gaan worden bijvoorbeeld, teneinde steviger lagers te kunnen gaan gebruiken.

Bij onze KDS-450 SV's staat in de manual dat de lagers iedere 50 draaiuren vervangen dienen te worden (en daar zijn ze dus behoorlijk ruimdenkend mee, gezien dit soort lagers meestal ongeveer 1000 uur als nominale levensduur hebben) en ik kan zeggen dat mijn eigen lesheli die draaitijd reeds ruim drie keer overschreden heeft, zonder dat er ook maar één lager vervangen is. Alles loopt nog prima, en ik durf er gerust nog twee seizoenen mee te lesgeven. Maar die heli's zijn wél fors "teruggetuned"....

Groet, Bert

EDIT: ik zie nu pas dat je schrijft over "bij de maiden falende lagers".... dat is inderdaad niet bepaald het gevolg van steeds hogere toerentallen, dat klinkt inderdaad naar domweg marginale kwaliteit installeren.

Zou de consument eens kritisch kijken,
wat hij nodig heeft voor zijn vliegkunsten, dus welke heli hij gebruikt,
dan zou hij inderdaad zijn oude heli nog n' paar jaren vliegen,
en andersom is een model, wat iets ouder is (bv. T Rex 450),
veel goedkoper dan dat nieuwste spul,
en vliegt ook goed, en die kwalitatief vouten van vroega zijn er ook niet (meer).

En schaal is toch wat anders , Bert, heb je gelijk,
mijn scale-kop van de Bell kost ook 600 € zonder alles

groetjes van Uwe

Een en ander heeft ook te maken met de huidige vliegstijlen en de motorisering.
Je kunt een Vario ook over zijn theewater helpen door er een 15 cc in te zetten en er vervolgens volgas mee gaan draaien.

Een en ander heeft ook te maken met de huidige vliegstijlen en de motorisering.
Je kunt een Vario ook over zijn theewater helpen door er een 15 cc in te zetten en er vervolgens volgas mee gaan draaien.

Heeft Vario zelf al uitgevogeld toen ze de Panther op de markt brachten (en heel rap weer uit het assortiment haalden)....

De X-treme schijnt dat overigens vrij aardig te doorstaan....

Groet, Bert

Ook op de lagers bezuinigen ze. Ik ken nu al 3 gevallen waar bij de maiden al een lager het begaf in de tailunit (450 pro DFC)
fout productie misschien??
heb ook al eens een (nieuwe) flink rokende ESC gehad....
de lagers op de m'n 450 pro-DFC draaien nu al ong. net geen twee seizoens, en beginnen nu pas vermoeidheid te vertonen...

@bert: helemaal gelijk, dat de bedrijven die écht aan de performance van die parts werken, worden ingehaald door ''ik wil verdienen'' bedrijfjes... echt sund...:(

naja, van de winter m'n speelgoed maar eens van nieuwe lagers voorzien :p want een falende lager in de kop is toch de nachtmerrie van iedere RC vlieger :rolleyes:

groet,
Hoogvlieger

Back