Toen ik begon met modelbouw had je alleen de bib en wat oude jaargangen van de hobby bulletin en de modelbouwer.
Hier zit er nog zo een.
Maar mooi dat ik daaruit zoveel relevante informatie wist te halen dat mijn start (15 tot 20 jaar na het verschijnen van die artikelen) vrij probleemloos verliep. En toen ik verder wilde, kon ik aanpikken bij een club waarvan veel leden al op een hoog, internationaal niveau vlogen. Dat was de tweede trap. De drietrapsraket was compleet toen ik zelf internationaal ging vliegen en voor verdere ontwikkelingen ook nog eens bij mijn internationale collega's terecht kon. Die kennis koppel ik nu terug naar het forum.
Dan is het internet met diverse fora wel wat gemakkelijker. Voor de meest gangbare dingen in ieder geval.
Maar het heeft ook een keerzijde.
Als je zoals ik, kennis deelt die je over 5 decennia hebt opgedaan en dan soms stuit op lieden die het echt niet snappen

, maar je vervolgens wel met de grootst mogelijke onzin gaan tegenspreken

, maakt dit het juist voor anderen die op zoek zijn naar de goede informatie niet bepaald gemakkelijker.

En dat zie ik nu ook gebeuren bij discussies over juist heel nieuwe onderwerpen die 'vervuild' raken met onzininformatie.
Kortom, teveel 'meningen' die feitelijk juiste zaken aan het gezicht onttrekken.
Als daar een goede oplossing voor zou zijn, dan zouden forums net zo'n goede hulpbron zijn als die tijdschriften destijds.
In die tijdschriften stond trouwens ook reclame. Dat is nu alsof je in een tijdscapsule terug kunt kijken. Alleen al door het besef dat modelbouwmaterialen relatief vele malen goedkoper zijn geworden.
Eerlijk gezegd heb ik op het forum niet zo'n last van reclame. Het meeste is voor zaken die ik toch niet gebruik of ooit zal gebruiken.
Als het nou ging over een nieuw type LB kabels of 4S3300 60C Lipo's van 275 gram, dan had je mijn aandacht, maar nu....

Anders zou het worden als ik, voor ik een topic waar naar ik op zoek ben kan inzien, eerst gedwongen 10-15 seconden moet kijken naar een of andere reclamespot. Dat zou jammer zijn, want dat zal gegarandeerd iets met mijn waardering voor het forum zoals het nu is doen.
Dan gaat het lijken op de commerciële omroepen en daar kijk ik ook al vrijwel niet naar, juist om die reden. OK, hun gesensationaliseerde, tamelijk infantiele presentatie helpt daaraan ook flink mee....
Maar we dwalen af....
Over 'verdienmodel', zolang ik me mijn -uiterst bescheiden- wensen op modelvlieggebied nog kan veroorloven, zal het mij de derrière oxideren of een ander daar ook iets van terugziet.
Anders wordt het als ik (die zijn kennis -zoals het hoort- belangeloos deelt) mij zaken moet ontzeggen, terwijl een ander dat niet hoeft vanwege een verdienmodel met -onder meer- die door mij ingebrachte kennis.
Als iemand dat gevoel uitspreekt, vind ik dat wel een signaal, iets waar serieus naar gekeken dient te worden. Rook, vuur, etc.
Maar daartussen zit een groot 'grijs' gebied waarover ik, eerlijk gezegd, wel iets beters te doen heb dan me daar druk over te maken.
Dat doe ik wel over lieden die bijvoorbeeld (onbedoeld?) lange afstands fpv promoten door het niet categorisch af te wijzen...