F
Flying Scotsman
Guest
Piet het blijft genieten geblazen, wat ziet het er allemaal goed uit. 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dank je wel Peter, je strooit weer rijkelijk met complimentjesDit is puur genieten Piet, om dit touwwerk te zien![]()
Je was me net voor Jan, ik zat ook al te puzzelen..............Hoe heb je precies de hanepoten ingeschoren Piet? Alle draden gaan vanuit de voorkant door de gaten, maar hoe lopen ze dan aan de andere, niet zichtbare kant? Naar het volgende gat neem ik aan maar hoe kan er dan aan de voorkant ook nog draden van het ene naar het ander gat gaan?
Ik kan het niet volgen.
Eerst zaten de lijnen aan beide kanten, van het blok met de gaatjes, maar dat zag er wat rommelig en ongelijk uit, nu zitten ze aan een kant, maar wel mooi gelijk zoals je kan zien.Hoe heb je precies de hanepoten ingeschoren Piet? Alle draden gaan vanuit de voorkant door de gaten, maar hoe lopen ze dan aan de andere, niet zichtbare kant? Naar het volgende gat neem ik aan maar hoe kan er dan aan de voorkant ook nog draden van het ene naar het ander gat gaan?
Ik kan het niet volgen.
Zie post hierboven...Je was me net voor Jan, ik zat ook al te puzzelen..............![]()
De bezaanroede met het geborgen zeil is afgehangen,
bakboord;
Bekijk bijlage 435323
Rechts naast de X is het belegpunt aan een ring aan dek van de lijn met de spinnenkoppen en hanenpoten, die ik de maar piekeval heb gedoopt. De spinnenkoppen heb ik gemaakt van 3x2 mm noten.
Bekijk bijlage 435326
stuurboord,
Bekijk bijlage 435327
De val van de roede is belegd op de knecht net voor de bezaanmast, de geerde op de ringen bij de vlaggenmast en het halende part van de talie op het kruishout.
Bekijk bijlage 435331
De halende parten van de halstalies zijn belegd op de zelfde ring als waar de blokken aan zijn bevestigd.
Kijk, weer wat geleerd....Hieronder een foto van de hanepoten gezien van de andere kant,
Ik weet niet of dit de juiste manier is hoor Koos, ik heb het zo gedaan omdat het er wat netter uitziet. Close-up foto's laten vaak net een ander beeld zien dan je ziet op het werkelijke model. Op deze manier is het hartblok een halve slag gedraaid en staan de hanepoten keurig in lijn en dat oogt net even iets beter vind ik. Je kan trouwens op deze manier ook van binnen naar buiten inscheren, maar dan zitten de eerste lijn dus vast aan het 4e of 5e gat met een knoop. Er zijn dus diverse mogelijkheden...Kijk, weer wat geleerd....![]()