Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Nog aan het worstelen met de fokkera...:rolleyes:

Vandaag de ra gebeitst, het zeil op maat gemaakt en de banen en het lijk er aan genaaid, dit is een stuk sneller geschreven dan uitgevoerd ;)

Nu bezig met het aanbrengen van de nodige blokjes voor het lopend want, waarvan de 1e twee, de geleide blokken voor de schoten van het marszeil er al op zitten aan de achterkant van de ra. Als alle blokken er aan hangen dan word het zeil nog een beetje gefatsoeneerd aan de achterkant...
JPG_1950_6533_bewerkt-1.jpg


Tevens het kardeelblok (ramshead) aan de dubbele val gezet en de vallen ingeschoren door de gleuven in de nommerstukken onder de fokkemars,
JPG_1948_6531_bewerkt-1.jpg


en alvast een tipje van de sluier hoe de ra met het geborgen zeil er straks bij komt te hangen...
JPG_1949_6532_bewerkt-1.jpg
 
Vandaag verder met het optuigen van de fokkera, ik heb de 'rattenstaarten' iets losser gemaakt omdat ik het zeil niet mooi aan de ra kreeg, met name de achterkant. Blokken gemonteerd, schoten, brassen, toppenanten, rak en de dubbele val met de kardeel talie.

Op de foto zicht op de brassen en schoten, de schoten lopen van de hoeken van het zeil door een gat in de verschansing naar de kruishouten waarop ze zijn belegd. De brassen lopen van het grootstag naar de brasblokken aan de ra, terug naar geleide blokken aan de stag en naar de nagelbanken waar ze zijn belegd,
JPG_1963_6536_bewerkt-1.jpg


Het rak heb ik van touw gemaakt, de kralen en sleden die ik heb zijn te groot vind ik en komen daarom te overheersend over,
JPG_1965_6537_bewerkt-1.jpg


Het volgende plaatje toont de neerhaler van het rak belegd op een ring (R), de kardeel talie rechts van K, belegd op de knecht van de spil en de belegpunten van de beide toppenanten op de nagelbank voor de spil,
JPG_1966_6538_bewerkt-1.jpg



Het vaste part van de toppenanten zit om de masttop evenals de twee geleide blokken en de vallen van de draaireep zijn aan de ra geknoopt,
JPG_1967_6539_bewerkt-1.jpg




JPG_1968_6540_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de boelijns van de fok gezet, eerlijk gezegd heb ik wat getwijfeld over de boelijns, ik denk namelijk dat deze bij geborgen zeil verwijderd werden, maar kon daar zou gauw niets over vinden. En daar het wel een aardig detail is op het model heb ik ze dan toch maar aangebracht,
JPG_1979_6544_bewerkt-1.jpg

De beschrijving belegd de boelijns op een klamp op de spriet, maar daar kwam ik te laat achter en heb ze daarom belegd op een stut van het galjoen,
JPG_1981_6545_bewerkt-1.jpg

het hele plaatje met de compleet getuigde fok,
JPG_1984_6547_bewerkt-1.jpg


tenslotte heb ik de hanepoten van de voorstengenstag opnieuw ingeschoren, want dat zag er een beetje rommelig uit,
JPG_1982_6546_bewerkt-1.jpg
 
Hoe heb je precies de hanepoten ingeschoren Piet? Alle draden gaan vanuit de voorkant door de gaten, maar hoe lopen ze dan aan de andere, niet zichtbare kant? Naar het volgende gat neem ik aan maar hoe kan er dan aan de voorkant ook nog draden van het ene naar het ander gat gaan?
Ik kan het niet volgen.
 
Hoe heb je precies de hanepoten ingeschoren Piet? Alle draden gaan vanuit de voorkant door de gaten, maar hoe lopen ze dan aan de andere, niet zichtbare kant? Naar het volgende gat neem ik aan maar hoe kan er dan aan de voorkant ook nog draden van het ene naar het ander gat gaan?
Ik kan het niet volgen.
Je was me net voor Jan, ik zat ook al te puzzelen.............. :rolleyes:
 
Hoe heb je precies de hanepoten ingeschoren Piet? Alle draden gaan vanuit de voorkant door de gaten, maar hoe lopen ze dan aan de andere, niet zichtbare kant? Naar het volgende gat neem ik aan maar hoe kan er dan aan de voorkant ook nog draden van het ene naar het ander gat gaan?
Ik kan het niet volgen.
Eerst zaten de lijnen aan beide kanten, van het blok met de gaatjes, maar dat zag er wat rommelig en ongelijk uit, nu zitten ze aan een kant, maar wel mooi gelijk zoals je kan zien.

Het inscheren gaat vanaf de nok waar de lijn is vast gezet door het blok naar de andere kant en door het 9e gat, dan weer door het blok naar het 2e gat, door blok 8e gat door blok 3e gat enz, om en om dus.
Ik kom dan in het midden uit en haal dan de lijn door de gaatjes om en om naar de achterkant van het blok/houtje met de gaatjes , waar ik hem beleg net achter dat zelfde hout, wat wel te zien is op de foto.
Het resultaat is dat de lijnen nu allemaal mooi in lijn staan. Dit soort dingen zijn wat moeilijk uit te leggen theoretisch natuurlijk, zou je wellicht eens moeten zien of gewoon proberen...

Op de bezaan roede plaatst de beschrijving zo'n zelfde blokje met gaatjes, die ik daar heb vervangen door kleine ringetjes waardoor de hanepoten mooi centraal boven de roede komen te staan, wat met zo'n houten blokje met gaatjes in principe niet mogelijk is, dan staan ze of links of rechts van het blokje of aan beide kanten of je moet de hanepoten allemaal afzonderlijk boven ieder gaatje vast knopen, dat kan natuurlijk ook.

Hieronder een foto van de hanepoten gezien van de andere kant,
JPG_1985_6548_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
De voormarsra is gemaakt van 4 mm dik rondhout, 122 mm lang, (beschrijving 120 mm lang, maar ik heb de nokken 6 mm gemaakt i.p.v. 5 mm), het midden 3,5 dik en afgeschuind naar de nokken tot ong. 2,5 mm en de nokken zijn 1,8 mm dik. De klamp is gemaakt van 3x2 mm noten en uiteindelijk 1 mm dik geworden en 9 mm lang (beschrijving doet 7 mm lang), de 2 extra mm geeft wat meer ruimte voor het rak en de draaireep.

JPG_1991_6550_bewerkt-1.jpg
 
De bezaanroede met het geborgen zeil is afgehangen,

bakboord;
Bekijk bijlage 435323
Rechts naast de X is het belegpunt aan een ring aan dek van de lijn met de spinnenkoppen en hanenpoten, die ik de maar piekeval heb gedoopt. De spinnenkoppen heb ik gemaakt van 3x2 mm noten.
Bekijk bijlage 435326

stuurboord,
Bekijk bijlage 435327
De val van de roede is belegd op de knecht net voor de bezaanmast, de geerde op de ringen bij de vlaggenmast en het halende part van de talie op het kruishout.
Bekijk bijlage 435331
De halende parten van de halstalies zijn belegd op de zelfde ring als waar de blokken aan zijn bevestigd.
:worship::yes:
 
Kijk, weer wat geleerd.... :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Ik weet niet of dit de juiste manier is hoor Koos, ik heb het zo gedaan omdat het er wat netter uitziet. Close-up foto's laten vaak net een ander beeld zien dan je ziet op het werkelijke model. Op deze manier is het hartblok een halve slag gedraaid en staan de hanepoten keurig in lijn en dat oogt net even iets beter vind ik. Je kan trouwens op deze manier ook van binnen naar buiten inscheren, maar dan zitten de eerste lijn dus vast aan het 4e of 5e gat met een knoop. Er zijn dus diverse mogelijkheden...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top