Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Ik neem je opmerking ter harte Piet. Ik zal kijken of ik de basis van de spantjes wat breder kan maken. Maakt het wegbreken naderhand natuurlijk wel iets minder makkelijk.
Eigenlijk is het niet meer als een waarschuwing voor andere bouwers van dit model. De spanten 9 en 10 steken best een aardig eindje uit gedurende de opbouw van de romp, hetgeen ze wat kwetsbaar maakt voor breuk. Ik heb nu een extra stukje hout gelijmd (witte x op de foto) aan het dekbalkje van spant 10 omdat deze al 2 x was gebroken. Hierdoor word de constructie een behoorlijk stukje steviger,
JPG_1275_6111_bewerkt-1.jpg

Het blijft natuurlijk altijd je eigen schuld als er iets breekt en om die reden leg ik het probleem niet direct bij jou @*Hans* , maar als het je aandacht heeft, is dat uiteraard altijd meegenomen :)

De laatste lat over de hele lengte van de romp is er één van 2x3 mm en het stukje buigen bij de boeg (witte pijl) is niet eenvoudig (vind ik). De lat moet behoorlijk buigen in de breedte en de 1e poging is dan ook jammerlijk mislukt :rolleyes:. Gelukkig hebben de latten wat over lengte, dus kan ik me een miskleun permitteren. Ik heb de lat(ten) terug in het water gelegd en laat ze daar maar even sudderen tot morgen in de hoop dat het hout dan zacht genoeg is voor een 2e poging....
JPG_1277_6112_bewerkt-1.jpg

Dit lijk asof die Willem Barentsz n heel leuk scheepje is om te bouw. Die plein houtkleur sonder omtrent enige schilderwerk hou ek baie van.

Het is uiteindelijk gelukt om de twee latten van 2x3 mm in de vorm van de romp te buigen. Echter na twee pogingen met de plankenbuiger die beide resulteerde in breuk ondanks dat de latten geruime tijd in het water hadden liggen te weken, heb ik ze tenslotte nat vast geklemd wat dan wel lukte. Het nadeel van nat vastklemmen is dat de latten de ronding van de romp niet zo mooi vloeiend volgen dan wanneer je ze buigt met een plankenbuiger. Bij de witte en gele pijltjes waar de lat(ten) als het ware de bocht om gaan vertonen ze een lichte knik, hetgeen je dus met de planken buiger niet hebt. Aan de stuurboord kant is deze knik te verwaarlozen, daar loopt de lat mooi rond langs het spant, maar bij de witte pijl aan bakboord is de knik iets te groot en die ga ik dan nog maar een keer nat maken (weken) en kijken of ik de knik wat kan laten slinken door de bocht wat ronder te maken.
JPG_1282_6114_bewerkt-1.jpg

Inmiddels zij ook de breuken aan de spanten 9 en 10 weer hersteld.

Al met al verloopt de bouw van dit scheepje niet echt soepel deze keer, ik denk zelf dat dit komt wegens de pijnklachten van de beklemde zenuw in mijn nek, waardoor de motoriek met name in mijn linkerarm verre van optimaal is. Over een kleine twee dagen word daar eindelijk wat aan gedaan en hopelijk gaat dan alles weer zoals we gewent zijn....

Vandaag de geschutpoorten afgetekend, hetgeen een beetje anders ging als de bouwbeschrijving laat zien, omdat de beplanking van mijn model met name bij de boeg dus wegens de verkeerde start wat anders loopt.
JPG_1290_6118_bewerkt-1.jpg

Ik heb eerst een tape geplakt (A) waarbij de onderkant van de tape precies de onderkant van het (nog aan te brengen) bovenste berghout markeert (bij de zwarte puntjes loopt de lijn niet helemaal goed, maar daar is rekening mee gehouden, de tape is slechts een indicatie) en bij tape (B) ligt de bovenkant van de tape gelijk met de bovenkant van het 2e berghout. Het midden van de geschutpoorten moeten in het midden komen van de middelste 6 mm lat, dit is bij het achterschip dus geen probleem zoals te zien op de foto, maar bij het voorschip gaat dit dus niet op omdat daar de beplanking dus anders verloopt. Daar de poorten centraal komen tussen beide berghouten heb ik het zo opgelost door eerst de positie van de berghouten te bepalen, hetgeen dan weer is berekend vanaf het 1e (bovenste) berghout welke gelijk ligt met de 3e 4 mm lat van boven, wat op mijn model dus wel correct is.

Hopelijk is mijn verhaal een beetje te volgen...:rolleyes: In het kort komt het er op neer dat het midden van elke geschutpoort, aangegeven met een potlood puntje, precies in het midden tussen de berghouten ligt en in de bouwbeschrijving is dat dan het midden van de middelste 6 mm lat....
De poorten zijn 12 x 12 mm.

Laatst bewerkt:
Piet, Zoals gewoonlijk weer een prima toelichting is volkomen duidelijk :thumbsup:

Ik heb nog eens nagedacht over het feit dat het buigen van mijn latten verkeerd afliep en dus eindigde in breuk, omdat ik dit nog niet eerder heb meegemaakt. Notenhouten latten van 2 mm buig ik normaal gezien haaks na een 10 tal minuten in het water zonder enig probleem. Terwijl het deze keer een aantal keren mis ging. Aanvankelijk gaf ik mijn lichamelijke ongemakken de schuld, maar bij nader inzien ligt het niet aan mij, maar aan het hout. De 2x3 mm latten en een groot deel van de 1,5 x 4 mm latten (op de foto) vertonen donkere plekken, waarschijnlijk afkomstig van een knoest, die zeer broos zijn en daarom nagenoeg niet te buigen. Dus de berghouten die zijn al bij voorbaat tot mislukken gedoemd vrees ik, zie foto;
JPG_1295_6123_bewerkt-1.jpg

De onderste lat knakte al bij de witte pijl tijdens het sorteren van de latten, dus de onderste 6 zijn in feite niet te gebruiken, de bovenste 5 latten zijn wel goed op het kleinigheidje bij de gele pijl na, maar dit is geen probleem wegens de over lengte.

Die onderste vijf zien er inderdaad een beetje twijfelachtig uit. Ik merk het ook vaak als ik zelf latten zaag uit bijvoorbeeld een eiken vloerplank van 2 cm...............dat je ongeveer de helft niet kan gebruiken. Niet zo fijn geselecteerd door de leverancier lijkt me?

Piet, ik kan je alleen maar gelijk geven - die onderste latten zien er gewoon niet goed uit.
In het begin zaagde ik veel latten zelf (de slechte kwamen dan vanzelf naar boven), maar tegenwoordig krijg ik dit hout in pakketten met telkens 1000 latten erin aangeleverd. Ik ga er dan vanuit dat de kwaliteit ervan in orde is. Goede of slechte latten uitsorteren is redelijk tijdrovend en die tijd heb ik niet altijd. Latten zoals op jou foto zitten er helaas dus ook tussen. 2 Dingen voor nu:
- ik zal het euvel melden bij de leverancier, zodat die hier aandacht aan kan besteden,
- en ik zal een pakketje met nieuwe (uitgesorteerde) latten aan je toesturen.

Hans

Laatst bewerkt:
Piet, ik kan je alleen maar gelijk geven - die onderste latten zien er gewoon niet goed uit.
In het begin zaagde ik veel latten zelf (de slechte kwamen dan vanzelf naar boven), maar tegenwoordig krijg ikdit hout in pakketten met telkens 1000 latten erin aangeleverd. Ik ga er dan vanuit dat de kwaliteit ervan in orde is. Goede of slechte latten uitsorteren is redelijk tijdrovend en die tijd heb ik niet altijd. Latten zoals op jou foto zitten er helaas dus ook tussen. 2 Dingen voor nu:
- ik zal het euvel melden bij de leverancier, zodat die hier aandacht aan kan besteden,
- en ik zal een pakketje met nieuwe (uitgesorteerde) latten aan je toesturen.

Hans
Hans, dat is weer tof van je om nieuwe te sturen en ik heb geen moment gedacht dat het jou schuld was hoor, ik weet inmiddels wel beter. Ik heb nogal wat hout liggen hier en daar, maar toevallig nou net niet 0,5 x 4 mm. dus bij voorbaat hartelijk dank daarvoor.
Ik had je al een PB willen sturen, maar dat is dus nu niet meer nodig.

Ik ben net terug uit het ziekenhuis en alhoewel ik nog een dag of 8 rustig aan moet doen omdat een injectie in je nek niet geheel zonder risico is, voel ik me nu al een stuk beter, dus ik denk dat de ingreep wel geslaagd is :):):). Maandag mag ik beginnen met het afbouwen van de pijn medicatie.

Back