Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Ik had weer even tijd nodig om bij te lezen.
Mooi hoor Piet, zoals je alle stappen laat zien. Zowel qua tekst als foto’s
Gr. Peter

Het 1e deel van de standaard die uit twee delen bestaat is gereed,

Eerst heb ik één van de mdf plaatjes beplankt met de linden latten van 1 x 6 mm aan beide kanten. Beide kanten omdat het beplanken van één kant kan resulteren in krom trekken van het plaatje. Na het beplanken is alle mooi haaks geschuurd,
JPG_1187_6056_bewerkt-1.jpg

Daarna een kader van de noten latten gemaakt,
JPG_1188_6057_bewerkt-1.jpg

Vervolgens het triplex plaatje met de linden latten aan één kant beplankt, hier is één kant voldoende omdat dit plaatje op de grote word gelijmd en ook een noten houten kader gemaakt,
JPG_1189_6058_bewerkt-1.jpg

Daarna het kleine plaatje op de grote gelijmd centraal en vervolgens de houder voor de kiel op het kleine plaatje gelijmd, waarmee de standaard gereed is,
JPG_1191_6060_bewerkt-1.jpg

Uiteraard moet het geheel nog kleur krijgen met beits, maar dat doe ik pas als de romp gereed is, zodat het er een beetje bij gaat passen. Deze is voor de achterkant en nu moet ik er dus nog één maken die er precies hetzelfde uit komt te zien voor de voorkant.
JPG_1190_6059_bewerkt-1.jpg

Hiermee is de bouwtijd ruimschoots overtreden, dus vandaag word er alleen nog gewandeld en film gekeken....;)

Trouwens netjes die standaard. Heb je bewust de groef tegengesteld laten lopen van grote en kleine plankje? Ik zou gelijklopend rustiger hebben gevonden denk ik.

Trouwens netjes die standaard. Heb je bewust de groef tegengesteld laten lopen van grote en kleine plankje? Ik zou gelijklopend rustiger hebben gevonden denk ik.
Nu je het noemt Hans, dat is niet met opzet gedaan, niet bij nagedacht dus:rolleyes:. Het plaatsen van het kleine plaatje heeft te maken met de afmeting, die in de breedte richting ten opzichte van het model een halve cm meer is, waardoor het aantal verlijmde latten precies uitkwam. Dus het plaatje andersom plaatsen zou dan weer niet goed uitkomen met de maten.

Piet,
Bijna vergeten maar beter laat dan nooit:
:feli:
66 alweer, ben je bijna een grote jongen..... Nee hoor grapje ik hoop dat je snel van de ongemakken af bent en dat je dan over een paar maandjes van je welverdiende pensioen kunt gaan genieten ;);)
Nogmaals gefeliciteerd

Back