Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Het 2e berghout, zowel aan bak- als aan stuurboord zijn in model gemaakt door de berghouten ong. anderhalf uur in het water te leggen waarna ze nat aan het model zijn geklemd. Als ze droog zijn kunnen deze worden verlijmd,
JPG_1348_6155_bewerkt-1.jpg

Hier is het wel slim dat je het dek er nog niet in gelegd hebt :)
Ik denk dat het iets makkelijker is Hans, zoals ik al liet weten kun je op deze manier de bovenste 2 berghouten (aan beide kanten) nu gewoon vast klemmen en voor de bouw maakt het eigenlijk niets uit. Voor het 3e (onderste) onderste berghout kun je deze truc echter helaas niet toepassen omdat dit net te laag zit.

Ik heb even een proefstukkie gemaakt voor de kleur van de berghouten samen met de romp, omdat ik de berghouten wat donkerder wil uitvoeren en het mooiste (vind ik) is de romp in D-oil waardoor deze donkerder word en de berghouten eerst één laagje ebben beits van Kolderstok.
De berghouten heb ik al met de beits behandeld en de romp komt later omdat deze nog niet helemaal gereed is. Ik heb de beits aangebracht met een doekje, waardoor het een mooi effen effect geeft. Eerst de berghouten afgeplakt en toen met een doekje met een klein beetje beits zijn de berghouten in ongeveer 5 seconden gebeitst :). Het uiteindelijke resultaat is dus pas zichtbaar nadat de romp in de olie is gezet....
JPG_1353_6158_bewerkt-1.jpg

Verschil van spijs doet eten luid het spreekwoord, dus het 3e berghout doe ik later en vandaag heb ik het 2e valse dek in het model gelijmd, daar valt verder weinig over te melden, op maat maken en op de dekbalkjes lijmen. Nadat de lijm droog was heb ik de dekbalkjes uit de twee openingen gezaagd,
JPG_1355_6159_bewerkt-1.jpg

Beitsen,

Als je bepaalde onderdelen wil beitsen, kun je dat het beste doen voordat je het betreffende deel(tje) verlijmd. Dit is omdat beits vrijwel direct in het hout trekt en raak je per abuis de achtergrond is het om die reden niet makkelijk te verwijderen cq schoon te maken. Ga je net als ik pas beitsen als het onderdeeltje al is verlijmd om wat voor reden dan ook, dan moet je de boel goed en strak afplakken om te vermijden dat de beits uitvloeit op de ondergrond,
JPG_1356_6160_bewerkt-1.jpg

Beitsen kun je met een kwast of met een doekje doen. De beits van kolderstok is zo vloeibaar als water en droogt bijzonder snel om dan toch een strak resultaat te krijgen is een doekje beter dan een kwast omdat dit veel sneller gaat en de beits daarom niet de kans krijgt om te drogen terwijl je nog bezig bent, waardoor je soms een minder egaal uiterlijk krijgt.

Een heel klein beetje beits in de dop, het doekje om je vinger en een beetje nat maken met de beits waarna je in één beweging (in dit geval over het berghout) gaat,
JPG_1357_6161_bewerkt-1.jpg

JPG_1358_6162_bewerkt-1.jpg

Het resultaat is een mooie egale laag op het hout,
JPG_1359_6163_bewerkt-1.jpg

Op deze manier kun je ook een hele romp beitsen, ook Danish-oil is makkelijk(er) aan te brengen met een doekje.

Voordat ik het scheepje verder kan ga opbouwen moet er nog één lat van 2 x 3 mm in de volle lengte op de beplanking, wederom geen gemakkelijke opgaaf wegens het in vorm buigen van de lat en rekening houden met de zeeg. De lat moet horizontaal worden verlijmd, dus dat betekend buigen in de breedte wat altijd toch wat lastiger is.

Voordat ik de lat ga verlijmen heb ik hem dry-fit gepast en om de lat over de volle lengte ong. even ver te laten uitsteken moest ik bij de spantjes 3, 4 en 5 een stukje fineer van 0,5 mm bijplakken (aangegeven met de rode x) omdat de lat daar net iets te diep lag. Ik heb eerst een stukje tape geplakt om te voorkomen dat er lijm op de romp zou komen daar deze later in de D-oil word gezet en lijmrestjes blijf je dan zien en dat moeten we niet hebben. Daarna heb ik de lijm met een kwastje op de bovenkant van de beplanking gesmeerd en de lat verlijmd,
JPG_1362_6166_bewerkt-1.jpg

Met wat klemmetjes de lat een kwartiertje vast gezet, het heeft niet veel te houden, dus dat is dan genoeg,
JPG_1363_6167_bewerkt-1.jpg

Resultaat na het verwijderen van de klemmen en de tape,
JPG_1365_6168_bewerkt-1.jpg

JPG_1368_6170_bewerkt-1.jpg

Morgen de zelfde truc aan stuurboord, waarna ik het dekje ga beplanken....

Zijn het de foto's of lijkt het dat er bij spant 2 en 3 iets niet helemaal vloeiend gaat. Of spant 2 te smal of spant 3 te breed. Maar kan ook lichtinval zijn.

Zijn het de foto's of lijkt het dat er bij spant 2 en 3 iets niet helemaal vloeiend gaat. Of spant 2 te smal of spant 3 te breed. Maar kan ook lichtinval zijn.
Dat klopt hoor, komt door het buigen in de breedte waardoor de lat een lichte knik maakt en de ronding tussen spant 1 en 3 niet helemaal vloeiend verloopt. Na twee pogingen heb ik het zo gelaten en werk ik het later nog een tikkie bij met een schuurpapiertje. Er word daar nog van alles opgebouwd, waardoor het wat minder gaat opvallen. De 1e keer was het nog veel erger, dus hier kan ik wel mee leven ;).

Het is wel zo dat foto's behoorlijk meedogenloos kunnen zijn, als je het model zo ziet dan valt het nauwelijks op, het lijkt ook dat de berghouten niet gelijk lopen, maar ook dat ligt aan de foto die 2-dimenionaal is waardoor het beeld vervormd.

Duidelijk. Ik denk als de romp klaar is dat je het dan niet meer ziet.

Foto's zijn bij mij ook een ramp. Stroken totaal niet met hoe het echt is. Heb nu bij Aliexpress 10 ledbalken van 6500K besteld. Voor 2 tientjes. Hoop dat ik dan beter kan zien en Foto's maken.

Duidelijk. Ik denk als de romp klaar is dat je het dan niet meer ziet.

Foto's zijn bij mij ook een ramp. Stroken totaal niet met hoe het echt is. Heb nu bij Aliexpress 10 ledbalken van 6500K besteld. Voor 2 tientjes. Hoop dat ik dan beter kan zien en Foto's maken.
Om te laten zien dat fotograferen opzicht ook een verkeerd of juist een correct beeld kan geven, heb ik nog een foto gemaakt van een andere afstand (de meeste plaatjes die ik schiet zijn close-up om de details goed in beeld te brengen), ander licht en een betere hoek, waardoor deze subtiele afwijkingen niet meer of zo goed als niet meer zichtbaar zijn,
JPG_1370_6171_bewerkt-1.jpg

Back