Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Toch nog maar een fotootje, anders lijkt het of ik helemaal niets meer doe:rolleyes:. De romp is op 2 huidgangen na dicht (aan beide kanten);
JPG_1217_6078_bewerkt-1.jpg

en het 2e deel van de standaard is bijna klaar, de kielhouder (rechts) moet nog in vorm worden gemaakt,
JPG_1218_6081_bewerkt-1.jpg

Hallo Piet en Hans,

Het pakket is vanochtend bezorgd, de bouw kan beginnen. Ik maak daarbij dankbaar gebruik van de verslaglegging van jou, Piet. Daarvoor mijn hartelijke dank

Hallo Piet en Hans,

Ik maak daarbij dankbaar gebruik van de verslaglegging van jou, Piet.
Je maakt toch wel een eigen topic aan met je verslag, want als je dat in andermans verslag plaatst word het waarschijnlijk wat onoverzichtelijk. (maar misschien bedoel je dat niet met gebruik maken van...)
In elk geval succes met de bouw!

Ik heb de standaard vandaag afgewerkt en de kleur de zelfde tint gegeven als mijn eiken meubels waar het model later op komt te staan. Dat heeft een paar proefstukjes gekost, eerst is het hout in de medium eik gezet (Kolderstok beits) en daarna 2 laagjes ebben van de zelfde firma. Voor de ebben beits helemaal droog was heb ik dit droog gewreven met een doek, waardoor het laagje beits nog dunner werd en dit dus 2 x. Daarna 1 laagje D-oil (ook na gewreven, waardoor de overtollige glans verdwijnt), waarna het onderstaand resultaat werd bereikt;
JPG_1238_6093_bewerkt-1.jpg

Ik vind het type standaard wel wat hebben en ga dit zeker in de toekomst nog eens toepassen...

De romp is dicht, maar nog niet helemaal gereed. Voor ik verder ga, word de romp eerst helemaal geschuurd omdat met name de eerst volgende lat aan de bovenkant er een is van 2x3 mm en deze steekt dus iets buiten de romp en dat zou het schuren zeker wat moeilijker maken.
JPG_1245_6099_bewerkt-1.jpg

JPG_1250_6101_bewerkt-1.jpg

Daar hoef je vast niet heel veel aan te schuren, want het ziet er al uit als een hele mooie romp Piet:worship::worship:

Daar hoef je vast niet heel veel aan te schuren, want het ziet er al uit als een hele mooie romp Piet:worship::worship:
Dat valt wel wat tegen Peter, de oneffenheden zijn op de foto niet goed te zien, maar zijn wel rijkelijk aanwezig. Dus daar ben ik wel een aantal uurtjes zoet mee. De hele romp valt mij gezien mijn vorige projecten toch behoorlijk tegen, ik heb de laatste latten afgewerkt met stukjes, in principe niet zo erg daar het aan de onderkant zit en dus niet zichtbaar als het model in de standaard staat. Ook was al ik al helemaal verkeerd begonnen met de 1e plank en dat zet zich dan door in de rest van de beplanking, dus ik ben alles behalve tevreden deze keer.

Dat is wel heel jammer Piet, zo op de foto lijkt ze mooi glad te zijn, maar als je de bovenste foto vergroot dan kun je inderdaad wat oneffenheidjes zien.
Maar lekker rustig schuren dus, ik hoop dat je uiteindelijk tevreden zult worden eens dat je haar in de olie hebt.

Als er donkere wolken vanuit het zuiden komen overdrijven, dan ben ik het bootje sorry, scheepje aan het schuren. En boven mijn verwachtingen knapt het helemaal op...:). Normaal beplank ik toch wel ietsie strakke als deze keer, maar met een stevige schuurbeurt bereik je het zelfde effect. Het zal wel een beetje aan de pijnlijke nek enz. liggen dat alles wat anders loopt als normaal. Persoonlijk vind ik deze 'smoes' wel kunnen :rolleyes:, buiten alle gekheid, mag het resultaat gezien worden;
JPG_1259_6104_bewerkt-1.jpg

JPG_1261_6106_bewerkt-1.jpg

Spant nr 9 was al aan beide kanten gebroken en spant nr 10 is in de consternatie nu voor de 2e keer gebroken, dus die gooi ik nu maar van het balkon.... Ik moet er wel bij vermelden met alle respect voor onze Admiraal uiteraard, dat de spantjes wel vrij zacht zijn en je dus goed moet oppassen voor breuk(en).

Ik neem je opmerking ter harte Piet. Ik zal kijken of ik de basis van de spantjes wat breder kan maken. Maakt het wegbreken naderhand natuurlijk wel iets minder makkelijk.

Back