Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Hallo Piet,
Ik was al een tijdje niet ‘op bezoek’ geweest. Moest weer aardig wat bijlezen.
Goed om te lezen en te zien dat het beter met je gaat en dat je weer een aardige snelheid heb in de bouw. Ziet er allemaal strak en mooi uit.
Gr. Peter
Dank je wel Peter

Vandaag het d-dekje geplaatst en beplankt en de verschansing afgebouwd en bij het d-dekje opgehoogd.

Omdat het d-dek aan de voorkant geen steun heeft, heb ik aan de afdek lat aan de voorkant aan de binnenkant een extra strookje gelijmd waar het dekje op rust,
Onderkant met het extra strookje, (de lat is uit eigen voorraad en is 8 mm breed i.p.v. 6 mm)
JPG_1473_6242_bewerkt-1.jpg

En de bovenkant, waarbij ik de afdeklat iets hoger heb gehouden dan het dekje zodat de beplanking daar straks mooi gelijk mee ligt,
JPG_1474_6243_bewerkt-1.jpg

Daarna het dek in het model gelijmd samen met de afdeklat aan de voorkant,
JPG_1475_6244_bewerkt-1.jpg

Het dekje beplankt en tevens de achterkant dicht gemaakt aan de buitenkant,
JPG_1477_6245_bewerkt-1.jpg

De volgende foto's tonen de afwerking van de verschansing; (ik moet alleen de verschansing stutten nog plaatsen, dit kun je ook eerst doen, maar ik doe ze er liever later tussen)
JPG_1487_6253_bewerkt-1.jpg

Te zien is dat ik de bovenste verschansing wat vorm heb gegeven...
JPG_1488_6254_bewerkt-1.jpg

JPG_1489_6255_bewerkt-1.jpg

Morgen de spiegel en hek afwerken en de stutten plaatsen (als het allemaal lukt uiteraard;))

Omdat ik later het wapen boven de spiegel wil plaatsen (ik meen van Amsterdam) heb ik de verschansing boven het d-dek (de bovenste dus) wat breder moeten maken omdat het wapen net niet boven de spiegel paste omdat dat stukje net te smal was. Ik heb de verschansing daarom verbreed door aan beide kanten één mm toe te voegen, maakt het trouwens ook een aardig stukje steviger,
JPG_1502_6262_bewerkt-1.jpg

JPG_1503_6263_bewerkt-1.jpg

Door het verbreden van de verschansing ziet het geheel er wat beter uit vind ik en werd het plaatje boven de spiegel ook 2 mm breder, waardoor het wapen mooi past (is nog dry-fit, deze details komen pas later) tevens de spiegel voorzien van de omlijsting en de lat tussen wulf en hek heb ik ietsie breder gedaan omdat de berghouten niet perfect gelijk uitkwamen bij het achterschip en met een 4 mm lat had dit wat meer opgevallen. Het resultaat van mijn foute start met de 1e lat, dus ik moet er van maken wat er nog van te maken is:rolleyes:
JPG_1499_6259_bewerkt-1.jpg

Nu ga ik de stutten plaatsen aan de verschansing bij het c-dek, de poorten en hennegat in hek en wulf en het deurtje op de spiegel komen later aan bod...

Omdat ik later het wapen boven de spiegel wil plaatsen (ik meen van Amsterdam) heb ik de verschansing boven het d-dek (de bovenste dus) wat breder moeten maken omdat het wapen net niet boven de spiegel paste omdat dat stukje net te smal was. Ik heb de verschansing daarom verbreed door aan beide kanten één mm toe te voegen, maakt het trouwens ook een aardig stukje steviger,
Bekijk bijlage 425380
Bekijk bijlage 425381
Door het verbreden van de verschansing ziet het geheel er wat beter uit vind ik en werd het plaatje boven de spiegel ook 2 mm breder, waardoor het wapen mooi past (is nog dry-fit, deze details komen pas later) tevens de spiegel voorzien van de omlijsting en de lat tussen wulf en hek heb ik ietsie breder gedaan omdat de berghouten niet perfect gelijk uitkwamen bij het achterschip en met een 4 mm lat had dit wat meer opgevallen. Het resultaat van mijn foute start met de 1e lat, dus ik moet er van maken wat er nog van te maken is:rolleyes:
Bekijk bijlage 425382
Nu ga ik de stutten plaatsen aan de verschansing bij het c-dek, de poorten en hennegat in hek en wulf en het deurtje op de spiegel komen later aan bod...
:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Piet - let op: het wapenschild staat nu op zijn kop. Niet dat dat veel uitmaakt, maar ze is net andersom bedoeld... :-)

Piet - let op: het wapenschild staat nu op zijn kop. Niet dat dat veel uitmaakt, maar ze is net andersom bedoeld... :)
Andersom bleef ie niet op het randje staan, zit nog niet vast (ik vind evengoed het puntje naar boven wel wat hebben. anatomisch gezien dan, maar ik weet dat de wapens altijd andersom staan) evengoed bedankt voor je respons.

De verschansing stutten geplaatst aan beide kanten en nog een extra plaatje boven de spiegel gezet speciaal voor het wapen. Hiermee is voorlopig het achterschip gereed en morgen ga ik proberen aan bak- en stuurboord het 3e berghout te plaatsen, waarna de opbouw op het voorschip aan de beurt is...

Het plaatje boven de spiegel voor het wapen, met een druppie water bleef het wapen net lang genoeg zitten voor de foto,
JPG_1506_6265_bewerkt-1.jpg

En de stutten, net als een aantal andere dingen een eigen inbreng, dus niet volgens de beschrijving,
JPG_1507_6266_bewerkt-1.jpg

zoals je ziet doet mijn planken buiger het nog prima ;)

Is ook kwestie van veel geduld waar jij hier veel van hebt.

Ziet er weer allemaal prima uit zelfs de afwijking van de BB doet het scheepje goed.

Groet Cor

Het 3e berghout zit op zijn plek, de beits is nog vers wat een beetje kleurverschil geeft met de andere, maar dat komt nog goed,
JPG_1514_6272_bewerkt-1.jpg

ook vandaag de zijkanten van de overkapping afgewerkt met een iets verbrede noten lat van 1 mm dik en aan de buitenkanten afgerond en gelijk gemaakt met de huid, de lat is iets bleker van kleur, maar dat word later allemaal nog bijgewerkt...
JPG_1515_6273_bewerkt-1.jpg

Back