Ver/herbouw Gloster Meteor Mk4 (Schaal 1:5 PHiB)

Hallo Frank
Ik heb bij mijn meteor geconstateerd dat er brandvlekken op de binnenkant van de hoofdwielspatbordjes waren te zien nadat het toestel niet op snelheid kwam om te roteren.De speling bedroeg ongeveer 5mm. Door de grote druk van het gewicht van het toestel op de wielen ( Dubro leight weight) en de startsnelheid
van ongeveer 50Km/uur was de centriefugaalkracht ( de wielen draaien dan 2500 omw./min.) zo groot dat deze onversterkte bandjes groter worden in diameter met als gevolg dat ze aanlopen. Ik heb de spatbordjes gedemonteerd maar toch ook maar rondom de buitenkant van de bandjes met zap nylon versterking aangebracht.
Dit naar aanleiding van de laatste de fotoos die ik zag van je restauratie van je Meteor.
Tot Zondag Dolf
 
Laatst bewerkt:
Hoi Frank,

Ik zie dat je een afspraak hebt met Dolf,leuk om even in de keuken te kijken van een ander.
Dolf kan je ook een hoop vertellen over hoe te werken met epoxy en glas!!

Groet Jan.
 
Die epoxy is heel erg goed :) Inderdaad op een weegschaal precies in de goede verhouding mixen dan werkt het heerlijk en wordt heel erg hard.

Die oude lucht aansluitingen op de remmen werken goed met harde slangen. Als je die er genoeg op schuift krijg je ze er haast niet weer af. Ze mogen dan inderdaad niet gaan uitzetten als er druk op komt te staan want dan zijn ze sneller los :) Tywrap eromheen helpt ook weer. Wat je nu hebt is wel een mooiere oplossing. Weet je zeker dat ze niet voor niets haaks stonden?
 
Voordat ik met Epoxy en glasmat aan de gang ga wil ik eerst het bezoek aan Dolf Schelvis afwachten (vanmiddag 1-3-'09) dat gaat heel interessant worden (camera mee!)
In de tussentijd de rolroeren maar eens nader bekeken,

GroteFoto-OJBZI3CP.jpg


De roeren liepen nogal zwaar dus er klemde nog het één en ander,
trouwens een prachtige oplossing voor de scharnierpen:

GroteFoto-IUUDINSA.jpg


Daar zit aan het eind een stelschroef gesoldeerd, zo is 'ie heel eenvoudig te demonteren en te borgen!

GroteFoto-Z3SDLMGN.jpg


Bij het losschroeven van de servo bleek de aansluitkabel opgerold onder de servo te liggen en dan met een stekker richting verlengkabel,
Heb hier niet zo'n goed gevoel bij, (zo opgerold is er toch sprake van een spoel en dat kan vast niet goed zijn......:confused:)

GroteFoto-TXEDPUGB.jpg


Bij nadere inspectie blijken de klosjes waar de servo ingeschroefd zit gebarsten/ gebroken; ook maar gelijk vervangen dus,

GroteFoto-SSQXHKTS.jpg


Voor de rolroeren (en flaps en rudder) zijn JR DS4811 servo's gemonteerd,
kan iemand mij vertellen of dit goede servo's zijn? :?
Ik gebruik zelf uitsluitend (digitale) HiTec servo's, en ben dus niet bekend met JR

GroteFoto-TEOMR3FP.jpg


Wat betreft het zwaar lopen van de rolroeren kan je simpel met een papiertje precies bepalen waar het klemt,

GroteFoto-OEO6BJTR.jpg


D'r moest nog aardig wat weggeschuurd worden.......

GroteFoto-ERTKUUHT.jpg


Een ander manier met een stuk schuurpapier om de voorrand het roer op en neer te bewegen tot alles vrij beweegt,

GroteFoto-U3YLV3LC.jpg


En de laatste knelpunten: de sleuven iets wijder maken, en dit karweitje is ook weer gebeurd :D

GroteFoto-FEUJUBZL.jpg


gr.

Frank
 
Ha Frank,

Zoals bekend van je ga je weer zeer grondig te werk
Wat er toch altijd weer uit jouw handen komt
Nuttige tips ook nog
Maak er met Dolf een mooie dag van
't is weer genieten, ga vooral zo door :thumbsup: :proost: :yes:

Groeten, Ralf
 
Dat is zeer zeker een mogelijkheid, ben gisteren bij Dolf Schelvis geweest en die vliegt 'm met 8 kanalen.
Maar ja het zou niet erg slim zijn om 7 kanalen te gebruiken als je de luxe van er 14 ter beschikking hebt nietwaar :confused:

Frank
 
Gisteren was wat mij betreft het belangrijkste moment voor het Meteor project, een bezoek aan Dolf !

Foto-KLAWFMVZ.jpg


Ik kwam helemaal afgeladen met foto's, ideeen, oplossingen, tips, etc. thuis, allemachtig wat een indrukken
(een goede moed!) heb ik bij hem opgedaan.
Trouwens 'gouwe handjes' hoor: hij heeft zo'n vier turbines zelfgebouwd (los van de nodige 'probeersels' );
daarvoor nog even balanceerapparatuur ontwikkeld, er lag een vijcilinder radial
te wachten op eindmontage, en nog erg veel meer andere projecten die te ver voeren om hier allemaal op te noemen.

Specifiek voor de Meteor erg vitale informatie gekregen zoals ligging neutraalpunt, balanspunt, inclusief berekeningen,
roeruitslagen, tips voor versteviging van de romp en staart, tips voor aansturing neuspoot, tips voor het vliegen,
bijna teveel om op te noemen (heb het ook allemaal netjes opgeschreven en gefotografeerd).

Ik ervaar het als ontzettend prettig dat iemand zo hartelijk deze informatie wil delen,

gr.

Frank
 
...je ogen kijken bijna overloaded...:D Maar zo hoort het ook in deze hobby, alles voor jezelf houden past hier niet echt vind ik, mijn hobby kot is ook een open boek zeg maar.

Groetjes,
Gerald
 
... net in mijn mailbox gezien dat je een bericht had voor mij. Ik heb je net daarvoor een persoonlijk bericht gestuurd. Ik ben nieuw op forums en ken de werkwijze nog niet zo goed....
-> Gebruikersinstellingen
-> Opties wijzigen
-> selecteer "E-mailnotificatie ontvangen van nieuwe privéberichten" en/of "Pop-upvenster tonen bij nieuwe privéberichten"
 
Frank,

Je kijkt al helemal overladen.....:D
Hoe ga ik alle verkregen info in mijn draadje stoppen, om alles te delen op het modelbouwforum...........:rolleyes:

Martin
 
Bedankt voor je vriendelijke woorden Frank, Ik heb met plezier antwoorden op vragen over de Meteor gegeven. Ben blij dat ik lid ben geworden van dit forum want anders hadden we elkaar misschien nooit leren kennen.
Dolf
 
Is Dolf lid geworden van het forum? :p

Far out!

Nou Ron nog . . . ;)

Zag hun destijds op de scale-meeting, zoals die ergens in de buurt van Hoogeveen gehouden werd (plm. 15 jaar geleden).

Ron Ton vloog destijds met een Tempest (?), met een OS Gemini 4 cyl. boxer, met tandriem vertraging.

Aaaaaah, wat was dat mooi! :p

Dolf vloog als ik me goed herinner (toen al!) met een Corsair. :p

D'r was ook iemand met een hele grote paarse Cosmic Wind; die maakte eerst minstens twee overshoots, voor die 'm aan de grond kreeg! :?

Helaas is die meeting na plm. twee jaar gestopt . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Peter
Als Frank zijn Meteor klaar heeft kunnen we wat mij betreft samen in losse formatie vliegen, zoals Ron Ton en ik vroeger vaak deden. Als mijn nieuwe Sea Fury klaar is gaan hij en ik dat zeker weer doen.
Gr. Dolf
 
Nou, mijn eerste stappen in het epoxy/ glasmat avontuur zijn achter de rug,
ging eigenlijk verbazend makkelijk, alleen potlife 1 uur klopt volgens mij niet want ik kwam uit op een kleine drie kwartier (op de gram nauwkeurig gewogen!)

GroteFoto-PAEAEQVG.jpg


Maar goed stap één is achter de rug: het aan elkaar plakken van de rompdelen.
Stap twee is het op strategische plaatsen aanbrengen van carbon weefsel en roving vanaf vóór bij het neusspant tot voorbij de vleugelvoorrand,
Dolf heeft me ervan overuigd dat dit beter is dan een houten spanten constructie,

Morgen maar eens zien hoe de boel er uit ziet als alles uitgehard is..... :cool:

gr.

Frank
 
Back
Top