Ver/herbouw Gloster Meteor Mk4 (Schaal 1:5 PHiB)

ik weet en heb gezien dat Dolf zijn tanks op de vleugel heeft.

Nog hier ergens op het Forum een foto gevonden van Dolf z'n kist:
inderdaad de tanks op de vleugel; dat werkt dus! :D

GroteFoto-AEIXPSX8.jpg

En de romp is deelbaar (doe ik niet) en de vleugeltips zijn demontabel ( in mijn geval een vleugel uit één stuk)

Gr.

Frank

Hoi Frank,

Ja dan vind ik het ook niet gek dat het stuk gaat.

Dat word dan nog een hele klus, kun je niet beter een nieuwe romp maken,voor de sandwich weet ik nog weel een adresje, 3 en 5 mm.

Groet Jan.

Hoi Frank,

Hierbij het bewijs dat de M54 (T33) die ik voor PBib heb gebouwd twee squadron emblemen voerde. Polly grey op de ene zijde en Diana op de andere.

full

full

full

Dus geen foutje

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond met karton aan de gang geweest om een goed idee te krijgen hoe het framewerk voor de romp eruit gaat zien:

GroteFoto-KHCOMMZH.jpg

Materiaal zal 5 of 6mm multiplex worden, vóóraan worden ze aan het neusspant gemonteerd en dan doorlopend
tot aan de achterrand van de vleugel, zoiets dus (had geen langere stukken karton maar het gaat om het idee,)
Daar weer bovenop komt een demontabele plaat met ventielen, servo's, powerbox ontvangers etc

GroteFoto-8ISRD4R6.jpg

Nu de romp nog open is moet ik zoveel mogelijk doen/ voorbereiden, als 'ie straks dicht is kan ik er veel moeilijker bij!

Epoxy, Glasmat, vulmiddel etc. is allemaal besteld, en van het weekend maar eens op zoek naar een mooi stuk multiplex,

gr,

Frank

Dit weekend maar eens begonnen met de reparatie van de romp.
De enige manier om de twee delen op de goede positie samen te voegen is door ze eerst op de vleugel te zetten,
Dus eerst de vleugel voorzien van plastic ter bescherming,

GroteFoto-7OM4NTLN.jpg

Dan het achterste rompdeel monteren;

GroteFoto-V8AMDYBM.jpg

En vervolgens het voorste deel met tape op z'n plek 'hangen'

Foto-DYWLS6VH.jpg
Foto-GBYFBFGO.jpg

Trouwens bij het zien van de spant waar de lip van de vleugel invalt, vond ik die toch wel een beetje iel en dun voor een kist die tegen de 20kg gaat wegen:confused:
toch ook maar iets zwaarder uitvoeren!

GroteFoto-NJYQNTPK.jpg

en mede clublid gaf me de volgende tip,
om de beide delen zo zuiver mogelijk op elkaar uit te richten kan je heel simpel rondom latjes plakken!

GroteFoto-I4ONQ4IG.jpg

Op die manier 'dwing' je de beide delen elkaars contour te volgen;

GroteFoto-DNDBUO3M.jpg

Binnen enkele minuten zitten beide delen voldoende stevig aan elkaar.
Aan de binnenzijde kan nu glasweefsel, epoxy en roving aangebracht worden,

GroteFoto-A7VQS3OE.jpg

En als dat gebeurd is, kunnen de latjes eenvoudig weggeschuurd worden,
daarna met filler aan de gang schuren en spuiten ! (ff simpel gezegd dan :D)

Het is in ieder geval een mooi gezicht om de romp weer als één geheel te zien,
(die is trouwens 2m58 lang.....)

GroteFoto-WIQSMQWA.jpg

binnenkort verder,

Frank

Hoi Frank, inderdaad een ideale manier om zo met latjes uit te lijnen, zo heb ik lang lang geleden ook een keer een nieuwe neus sectie aan mijn Saab Viggen moeten plakken. Groot voordeel is dat de oppervlaktes tot op minder dan een halve milimeter strak gelijk blijven zonder straks kilo's vul middel in te smeren. Nog een kleine tip; ik beplak de tussenruimtes strak met schilderstape. Deze hecht niet aan de epoxy en zo zijn straks de gaten al aardig goed gevuld.

Groetjes,
Gerald

Vanavond met karton aan de gang geweest om een goed idee te krijgen hoe het framewerk voor de romp eruit gaat zien:

GroteFoto-KHCOMMZH.jpg

Materiaal zal 5 of 6mm multiplex worden, vóóraan worden ze aan het neusspant gemonteerd en dan doorlopend
tot aan de achterrand van de vleugel, zoiets dus (had geen langere stukken karton maar het gaat om het idee,)
Daar weer bovenop komt een demontabele plaat met ventielen, servo's, powerbox ontvangers etc

GroteFoto-8ISRD4R6.jpg

Nu de romp nog open is moet ik zoveel mogelijk doen/ voorbereiden, als 'ie straks dicht is kan ik er veel moeilijker bij!

Epoxy, Glasmat, vulmiddel etc. is allemaal besteld, en van het weekend maar eens op zoek naar een mooi stuk multiplex,

gr,

Frank

Ook een ideetje !!
In plaats van karton kun je ook Depron gebruiken ...
Is zeer makkelijk in vorm te brengen , stijver dan karton en de dikte is ook meestal dezelfde als de triplex spanten die in het toestel geplaatst worden!( minder profielfout ...):cool:

Laatst bewerkt:
Op die manier 'dwing' je de beide delen elkaars contour te volgen

Op zich een mooie techniek, maar heb je de romp echt in het geheel niet tussen drie rechte, paralell lopende lijnen rechtop gezet, met een winkelhaak de contouren gevolgd, en dan maar meten of het geheel recht is? :shock:

:?

jan.

Hierbij het bewijs dat de M54 (T33) die ik voor PBib heb gebouwd twee squadron emblemen voerde. Polly grey op de ene zijde en Diana op de andere.

Een kist die twee verschillende squadron emblemen voert :confused: ... lijkt me sterk. Zijn die twee foto's niet gewoon op verschillende tijdstippen genomen en had de M54 eerst op beide zijden het ene embleem en na overdracht aan het andere squadron, op beide zijden het andere embleem?

Foto's zijn slechts een momentopname. Je kan ze niet naast elkaar leggen.

Laatst bewerkt:
chips, had je deze techniek niet een paar maanden eerder kunnen publiceren hier, heb net die ME-262 weggegooid omdat ik niet wist hoe die romp weer recht in elkaar te krijgen.

Hallo Frank, ik heb net in mijn mailbox gezien dat je een bericht had voor mij. Ik heb je net daarvoor een persoonlijk bericht gestuurd. Ik ben nieuw op forums en ken de werkwijze nog niet zo goed. In mijn pb staat mijn emailadres.
Haddock

Omdat ik nog wacht op een bestelling uit Duitsland met epoxy, glasmat enzo. vandaag maar eens wat
kleine dingen rondom de vleugel gedaan. Het was me al opgevallen dat het rudder een wat kleine uitslag had; hij (of zij?) liep aan tegen de fin,

GroteFoto-AGQROY7V.jpg

Dus met de onvolprezen Dremel een klein randje verwijderd, en het rudder heeft nu voldoende uitslag,

GroteFoto-3GZDKQBL.jpg

Verder kwam ik op het ventiel voor het landingsgestel nog wat dingen tegen die me niet zinden,
wat te denken van slangetjes afgedicht met kopspijkers en verlijmd met CA lijm, en geknikt met een tie-wrap :confused:

GroteFoto-NXTUQ6ME.jpg

Deze gaan we dus vervangen door een UP3 van Ultra Precision, pak ik daar ook gelijk de wieldeuren mee!

GroteFoto-IFOE8C73.jpg

Er zit ook een mooie vijfvoudige persluchtkoppeling bij, maar zoals op de foto te zien is zijn de
O ringen hard aan vervanging toe :mrgreen:

GroteFoto-I8GVIVV8.jpg

En bij nadere beschouwing bleken de luchtslangen hier en daar beschadigd en poreus/ verhard te zijn;
je kon ze makkelijk stuk trekken! :schrik:

GroteFoto-7ZZFF7YI.jpg

Dus alles maar vervangen dan!

En qua servo aansluitingen kon ik alle (keurig gesoldeerde) Y kabels eraf knippen,

GroteFoto-CTE43Y3A.jpg

Want moesten we vroeger eerst alle functies verdelen over 8 of 9 kanalen,
daar hebben we nu dus 14 kanaals materiaal voor! 8) heerlijk, gewoon alles erin pluggen en mixen op de zender!

GroteFoto-DIU7TD4G.jpg

Bij één van de motorgondels sloot het toegangsluik niet goed, dus aan de binnenkant verstevigd,
Hmmm, kan je gelijk zien dat er een brandje is geweest...............:rolleyes:

GroteFoto-XHZRBIKC.jpg

En het landinggestel gedemonteerd, toch alles (remmen en zo) ff nakijken en testen op goede werking,

Het landingsgestel is enorm, op de foto heb ik ter vergelijk een paar Pro Lynx struts van Sandor gelegd.....

GroteFoto-6JB74V48.jpg

De retracts zijn van HAWE; enorme blokken! (nou zijn mijn handen niet zo groot maar toch :mrgreen: )

GroteFoto-7CLFDG4T.jpg

gr.

Frank

Komt het door ouderdom dat eerder alles zo knudde was? Eerder hadden ze waarschijnlijk ook niet beter? Iig mooi om te zien hoe je hem weer luchtwaardig maakt!

Hoi Frank,

Je hebt het tempo er lekker in!

Maar waarom epoxy en glas uit Duitsland? is hier in Nederland ook goed te krijgen hoor.
Ik gebruik altijd de epoxy van Wilsor uit Biddinghuizen, Flevoland.

Groet jan.

Hoi Jan,

normaal gesproken zou ik het bij de nederlandse fa. Composite Models besteld hebben ware het niet dat hij op dit moment
geen epoxy heeft, daarom heb ik het rechtstreeks bij EMC-Vega besteld, (lekker makkelijke webwinkel, en luchtvaart kwaliteit epoxy...)
en ze hebben ook het schuimmiddel EPS 50, ideaal voor het indekken van schuimvleugels, had ik ook nog nodig voor een ander projectje,

gr.

Frank

Hoi Frank,

Compositemodels, ja bij Ruud, ben een keer bij hem thuis geweest om een gilette op te halen.

Wilsor heeft ook veel meer dan epoxy, hier een linkje, Wilsor Kunstharsen

Groet Jan.

Vanavond nog even wat onderhouds werk gedaan,

d'r zitten van die mooie luchtbandjes gemonteerd,

GroteFoto-8H6LWKIT.jpg

dus maar eens testen of ze op druk blijven, vraag me eigenlijk af of ze wel geschikt zijn voor deze kist (zullen snel slijten denk ik)

GroteFoto-HBKMMCOP.jpg

En de remmen gedemonteerd, remtrommel schoongemaakt en nieuwe O-ringen erin.
De lucht aansluiting beviel me niet helemaal zo'n glad pijpje daar glijd de luchtslang toch zo vanaf?

GroteFoto-CEDG7QEI.jpg

In de ritselkist vond ik nog een paar mooi aansluitnippels,

GroteFoto-UCEQNRZU.jpg

Gaatjes opboren en M3 tappen,

GroteFoto-M8T6UTQG.jpg

een druppie Loctite,

GroteFoto-K3IXL8VQ.jpg

en de nieuwe aansluitingen zijn klaar, ziet er toch beter uit als die gladde pijpjes...:yes:

GroteFoto-MSEBXRBU.jpg

En vandaag ook mijn bestelling van EMC-Vega binnengekregen; kan ik komend weekend lekker mee aan de gang,
heb met dat Epoxy glasmat gedoe nog niet zoveel ervaring dus dat kan wat worden :rolleyes:

GroteFoto-8ERWDO6X.jpg

gr.

Frank

Back