Vasa (Wasa) Corel 1:75

Dat zijn van die leuke klusjes Jan.....
Gezellie bij moeders op de bank :D:D
Maar maak er een paar extra, je komt hoe dan ook tekort....

zal de komende dagen de 1e kanons eens volledig gaan optuigen en proef plaatsen.
heb de komende week mooi vakantie (en het wordt geen buitenklusweer :) dus tijd voor modelbouw)

begonnen met het 1e kanon op te tuigen

het enkele blok zonder oogje bevestigd
2014-10-19%2013.54.38.jpg

2014-10-19%2013.54.50.jpg

2014-10-19%2014.02.32.jpg

2014-10-19%2015.06.43.jpg

onderwijl het inrijgen bleek dat enkele stroppen toch nog niet goed gezekerd waren met de verdunde houtlijm. de nog resterende blokken dus eerst maar nog een keer zekeren met iets minder verdunde houtlijm.

nu nog even wat verder uitpuzzelen hoe dit allemaal efficiënter kan worden gedaan.

Netjes hoor Jan!!
Ik ga ze op dezelfde manier zekeren, met stroppen dus, maar een vraag; waar laat je dan de "loze einden" ?
Bij mij zijn het voor de takels geen ogen, maar 3 mm!! haken van Syren Shipmodel (dat gat nog een gep....l worden)

de loze eindjes zijn keurig strak afgeknipt
heb nu een iets sterker mengsel gemaakt (ongeveer 2 delen houtlijm 1 deel water) en alle overige knopen alvast nog een keer gezekerd.
ik vind de details nu ruim toereikend voor deze schaal.

binnenkort nog een aantal rolletjes touw maken om achter de kanons te leggen

nu nog even wat verder uitpuzzelen hoe dit allemaal efficiënter kan worden gedaan.

Jan, ik zet eerst de kanonnen vast op het dek en tuig dan alles tegelijk op en zelf vind ik het dan 'n fluitje van 'n cent.

Ik heb alleen op voorhand de blokken en oogjes aan de wagens gemaakt en verder alles, ook alle knopen nadat ik de wagens op het dek geplaatst heb.
Het voordeel hiervan is dat je alles ook mooi op gelijke lengte krijgt.
De knoopjes maak ik als 'n talling buiten het schip en schuif deze daarna op z'n plek.

deze week lekker vrij en daarom maar eens gaan kijken naar de restpuntjes voor de romp:
- afwerking gallerijen
- roerketting
- kleine details spiegel afwerken
- nog een paar figuurtjes schilderen en plaatsen
- trapje

als voorbereiding hierop alvast wat notenhout geel geschilderd voor de afwerking gallerijen
ondertussen ook nog verder aan de afwerking van de grote mast

zodra er meer te zien is zal ik weer wat foto's plaatsen

Het trapje gaat onderdeks en wordt dus een standaard recht trapje

de pitamientjes zijn voor de kids, ook al zijn het tieners ze drinken het nog steeds op school

de afgelopen dagen nog wat bezig geweest aan de diverse delen van de masten

in dryfit past nu alles, nog hier en daar wat vernieuwen zoals de bovenste marsen

2014-10-24%2011.44.38.jpg

als volgende stap even wat uitpuzzelen voor de diverse blokken onder de marsen en welke gaatjes daarvoor nodig zijn.

het was weer even zoeken naar mijn verslag :)

de broekingen zijn aangebracht bij de kanons
2014-11-23%2014.00.52.jpg

volgende stap wordt de dubbele blokken er aan lijmen en verder met de zwarte strips, hierna kan ik ze gaan plaatsen, maar dat zal, gezien de agenda wel kerstvakantie worden.

Back