Vasa (Wasa) Corel 1:75

December pas?

Altijd weer leuk Jan als er weer wat vooruitgang geboekt is.
En al wordt het pas ver in december, je hebt in ieder geval het vooruitzicht dat december er aan komt om weer eens lekker aan de werkbank in je werkplaats te gaan zitten en verder te bouwen aan je mooie schip.
Ziet er allemaal weer tof uit!

Zal toch wel op een laag pitje komen. Zojuist van de makelaar verzoek gekregen om een behoorlijk aantal muren in huis in een neutrale kleur te gaan schilderen ipv geel en oranje:mad:

Zal toch wel op een laag pitje komen. Zojuist van de makelaar verzoek gekregen om een behoorlijk aantal muren in huis in een neutrale kleur te gaan schilderen ipv geel en oranje:mad:

Ja, de huizen van tegenwoordig mogen niet meer zo bont gedecoreerd worden als de schepen vroeger!

vandaag nog wat zitten uitzoeken voor de kanons en dan vooral de afwerking van de touwen. de nette rollen zoals op de Engelse schepen gaan het niet worden. de Hollandse bouwstijl geeft toch een wat minder secure afwerking dan de Engelse stijl

er komt een stukje touw te hangen bij het blok aan het kanonspaard net zoals in het museum. het is ook daar op het 1:10 model zo uitgevoerd

gIMG_3360.jpg

de nette rollen zoals op de Engelse schepen gaan het niet worden. de Hollandse bouwstijl geeft toch een wat minder secure afwerking dan de Engelse stijl

Bij de Engelsen stond dicipline écht hoog in het vaandel denk ik.
Wat mij ook steeds opvalt is dat op de Engelse schepen, en met name de verblijven; Captains Cabin en Officers Quarters zeer netjes en mooi geschilderd waren afgewerkt.
Dat in tegenstelling tot wat we op de Batavia zagen bij ons bezoek in groepsverband.
Ik vond het eerlijk gezegd een "rommeltje" :cool:
Dus ik denk dat je een goede keuze maakt als je voor deze optie kiest.

Maar dan een vraag; waar is het touw voor wat aan de klamp tegen de binnenwand hangt voor?

is mogelijk, maar dat zijn behoorlijk grote luiken die je niet zomaar even met een touwtje bediend.
Bij de Engelsen is het een systeem met blokken.
Zie pijltjes op de foto.

28.jpg

is mogelijk, maar dat zijn behoorlijk grote luiken die je niet zomaar even met een touwtje bediend.
Bij de Engelsen is het een systeem met blokken.

Hoogst waarschijnlijk is hierop tijdens de bouw bezuinigd, de Hollandse "scheepsbouwmeester" moest op de kleintjes letten. De Batavia heeft wel een constructie met katrollen.

Heb nog even goed gekeken en het is inderdaad het touw voor het luik.
De sterke Hollandse bouwmeesters hadden hiervoor geen blokken voorzien.
Boten van hout maar mannen van ijzer.
Bij de Engelsen was indertijd zeker het verroestenn begonnen en hadden ze de blokken echt nodig:):)

Ziet er mooi uit met de kanonnen op het dek. Is er nog onderzoek gedaan of de rolpaarden bij de wasa houtkleur waren of geschilderd?

uit onderzoeksgegevens is gebleken dat deze zeer waarschijnlijk zwart waren echter dit is nog niet 100% zeker.
ik heb zelf gekozen om deze niet te schilderen.

heb trouwens wel enkele wieltjes iets moeten schuren zodat de kanons er goed doorheen paste :)

Back