Vasa (Wasa) Corel 1:75

@Sjors:
ik werk bijna altijd al staand, heb een speciale hoge kruk als ik lang bezig ben. het werkblad in mijn werkplaats is hoog opgesteld. in een toekomstige nieuwe werkkamer zal het werkblad op normale tafelhoogte komen zodat ik meer zittend kan gaan werken maar hiervoor moeten we eerst ons huis zien te verkopen :)

vandaag de masten afgewerkt met een paar laagjes noten beits

2014-08-10%2013.47.43.jpg

Leuk weetje, Jan.
Zoals je wellicht ook al wist, hebben ze op MSW een maritieme kalender: altijd wel interessant te weten wat er per dag heeft plaatsgevonden, zeker als je bv met een schip bezig bent met zo'n boeiende geschiedenis als de Vasa :D

PS: haar tweede reis begon op 24 april 1961 toen ze weer boven water kwam.

Die 2e reis telt niet meer mee, heeft te lang tussen gezeten.

de laatste dagen nog wat kleine zaken gedaan waaronder een zichtitem door het schilderen van de deuren

2014-08-12%2016.16.19.jpg

nu nog het hang- en sluitwerk aanbrengen

allereerst de trapjes gemaakt. hiervoor de standaard meegeleverde trapjes gebruikt, echter deze wel wat afgeschuind en een lichte ronding er in gemaakt. de poging om de echte kopieën van de trappen te maken zoals bij het origineel waren mislukt.

2014-08-20%2014.31.40.jpg

verder de scharnieren op de deurtjes gemaakt, morgen de handgrepen erop maken
(moet eerst nog even snel nieuwe kleine boortjes gaan regelen)

2014-08-20%2015.56.24.jpg

2014-08-20%2015.56.36.jpg

oops wat is de makrostand weer dodelijk

Ron: de korvijnagels zijn zoals meegeleverd in de kit en inderdaad aan de grote kant. moet eerlijk bekennen dat ik niet aan een kleinere uitvoering had gedacht, weet trouwens ook niet of deze zo beschikbaar zijn in de handel, ik ga het echter niet meer aanpassen

Frank: de echte trapjes hebben een nog grotere kromming zoals jij weet, maar dat was helaas niet te realiseren. ik heb het na een poging reeds opgegeven en me erbij neergelegd.
deze trapjes heb ik keuring langs de schuurmachine gehouden en er zo wat vorm in geschuurd

Ziet er erg mooi uit, vooral als je bedenkt dat het macro is.
Blijf het erg mooi vinden hoe kleurrijk het schip is :cool:

Foto,s op macro stand gebruik ik juist om kleine oneffenheden op te sporen en indien nodig te verhelpen. Dus m.a.w. je kunt je foto,s ook een positieve rol laten spelen.
Buiten dit vind ik het ook prachtig worden Jan!

Ik vind het er weer keurig uitzien Jan en die macro stand moet je 'n beetje doorheen kijken, iedereen weet de resultaten ervan.
Het is zoals Piet zegt, het heeft ook z'n positieve kanten.

Inderdaad als straks de volledige tuigage erop zit zie je deze kleine onvolkomenheden niet meer en kan ik zo'n foto niet meer maken

Dat is hetzelfde als foto's maken in HD kwaliteit.....
Je ziet echt alles !
Maar heeft voordelen en nadelen.
Op zich maakt het niet uit Jan.
Het is en blijft een plaatje ( je Wasa )

maar weer eens verder met de kanons.
heb als proef bij een kanon de strips aangebracht (schilderstape wat eerst zwart geschilderd is)

2014-09-06%2014.23.10.jpg

verder op zoek naar goede blokken, mijn vorige leverancier was ermee gestopt.
nu een proefbestelling geplaatst bij een nieuwe leverancier. zodra ze binnen zijn zal ik de resultaten hier wel delen

Back