Vasa (Wasa) Corel 1:75

Als je kijkt naar de romp en de waanzinnig hoge spiegel die erop staat is het wel te begrijpen dat het schip niet geheel stabiel was....

De hoge spiegel op zich was niet zo'n probleem, echter heeft koning Gustaaf II Adolf ook de kanons op de bovenste dekken zwaarder uit laten voeren, waardoor het geheel topzwaar werd. De reden waarom het schip kapseisde zal een samenloop van omstandigheden geweest zijn en vermoedelijk altijd een doofpot affaire blijven. Wel is bekend dat de koning regelmatig op de werf rondliep en z'n eigen mening neigde op te dringen, niet gehinderd door enige kennis of ervaring met scheepsbouw. Tijdens de processen na het debacle zijn er veel woorden heen en weer gevallen, maar is er uiteindelijk niemand van de werf of bemanning schuldig bevonden: toch wel opvallend voor een periode waarin mensen voor veel minder hun hoofd kwijtraakten.

PS: Jan, klopt het dat er aan weerszijden van het Vasa schild maar twee ridders staan? Ik geloof dat er op het originele schip in totaal 6 stonden?

het klopt dat er bij het origineel 2 ridders naast het beeldwerk (onderste set) staan, echter dit is een van de vele kleine foutjes in de Corel kit, tussen de ridders en dit beeldwerk dient ook nog een kozijntje geperst te worden.

na mijn bezoek aan het museum vele kleine afwijkingen in de kit geconstateerd. we zijn op een ander forum bezig de diverse kits te evalueren, samen met een medewerker van het museum. voor de geinteresseerde in de Vasa is daar nog veel meer te vinden over de Vasa en haar bouwers wereldwijd. er zitten hier een paar echte topstukken bij.
Home | Swedish Warship Vasa

Spiegel begint er al mooi uit te zien Jan. Is het niet makkelijker om eerst de kozijnen te plaatsen en daarna de ridders? Heb al verschillende modellen gezien waar de ridders iets over de kozijnen verlijmd waren.

Jan, op jouw link zie je ook onder het mapje Vasa pictures o.a foto's uit 1973. Hierop is de spiegel ook met 2 ridders afgebeeld. Ik kan me voorstellen dat ze pas later de 4 andere opgevist hebben en de plannen van het model nadien hebben hertekend.

Correctie: er ontbreekt er nog steeds één op het echte schip. Bonuspunten voor degene die 'm nog opduikt ;). Frankwin zoekt volgens mij nog altijd een ontbrekende zeemeerman van de zijkant.

Op het echte schip ontbreekt een van de figuren op de boeg. Bij mij worden die wel aangebracht als ook het figuur van de sectie van frankwin alleen lijkt dit niet op wat frankwin heeft op zijn sectie van Corel, vreemd 2 modellen van Corel met een andere uitwerking

verstuurd via mobiel

Over dat beeld heb ik nog steeds hoofdpijn.
Wat of hoe, daarom ligt het bij mij even plat.
Tevens degene die het zou 3d printen is helaas gestopt:(

Groetjes,
Houtworm der 1e klasse

Heb toch maar besloten het scheve latje weg te halen, gelukkig gelijmd met wateroplosbare lijm, dus het liet snel los

2014-02-24%2018.57.33.jpg

nu even laten drogen en een nieuw recht latje monteren na het eerst even op te schuren

Ik ben blij dat je dat latje opnieuw maakt Jan, ik had het namelijk al gezien.
Om daar iets over te zeggen zou ik me teveel "kniesoor" voelen;)
Maar evengoed: goede beslissing

Ja, ik ken dat. Een ander ziet het niet, maar het gaat "scheef" vastzitten in je hoofd. En je maakt alles zelf, dus je kunt het ook een ker overnieuw doen.

had in eerste instantie gedacht het valt wel mee, maar na een paar opmerkingen op andere fora is het toch gaan knagen, nu kon ik het nog goed losmaken, als straks het staande want er op staat kom ik er zeker niet mee bij. dus vanavond na het werk maar voorzichtig met een naald nat gemaakt en het liet gelukkig zonder schade los, nu nog even schuren en een nieuw recht latje erop en dan weer een laagje verf erover en niemand die het meer ziet.

beter iets weglaten dan iets scheef monteren is mijn motto nu.

ben er ook nog op gewezen dat er bij de bovenste rij poppetjes op de spiegel er 6 zitten in plaats van 5, maar dat ga ik niet meer corrigeren aangezien de gehele spiegel al te veel afwijkt van het origineel.

Och - niemand weet hoe het origineel is, maar iedereen ziet wel een zeer gedetailleerd en mooi bouwmodel. Alleen de echte kenner valt het op. De rest staat vol bewondering te kijken :-)

Belangrijkste is dat je zelf straks blij bent met het eindresultaat :D
Het is en het blijft een mooi schip alleen moet je niet zijn maiden historisch juist doen, alhoewel op de beurs had iemand de titanic als wrak in een diorama geplaatst was toch ook erg mooi ;)

.....voorzichtig met een naald nat gemaakt en het liet gelukkig zonder schade los, nu nog even schuren en een nieuw recht latje erop en dan weer een laagje verf erover en niemand die het meer ziet.

beter iets weglaten dan iets scheef monteren is mijn motto nu.

ben er ook nog op gewezen dat er bij de bovenste rij poppetjes op de spiegel er 6 zitten in plaats van 5, maar dat ga ik niet meer corrigeren aangezien de gehele spiegel al te veel afwijkt van het origineel.

Dappere beslissing: ik kan me voorstellen dat je even peentjes hebt gezweet voordat je zeker wist dat het probleemloos los ging komen, ze ziet er al zo mooi uit en het zou enorm zonde geweest zijn als er beschadiging was opgetreden.
Wat betreft de juiste ornamenten lijkt het echte schip ook nog steeds in ontwikkeling, enkele jaren geleden hadden we haar allemaal nog blauw geschilderd ;). Dichterlijke vrijheden zijn hiermee dus prima te verantwoorden. 't Is puur omdat ik zelf ook vele uren bezig ben geweest met het schilderen van een plastic versie van de Vasa, anders was het mij never nooit nie opgevallen.

de kanonsluiken zijn zover gereed om te gaan lakken, binnenzijde is nu in de lak gezet, wordt straks nog rood geschilderd.

2014-03-01%2012.03.39.jpg

verder een nieuw latje gemaakt voor de kromme strook te vervangen en geel geschilderd

2014-02-25%2019.35.53.jpg

de kanonsluiken van een rood kleurtje voorzien aan de binnenzijde en de leeuwenkoppen onderhanden genomen (randjes verf door schilderen op plakband), gelukkig ruim voldoende leeuwenkoppen voor alle luikjes (56stuks)

2014-03-06%2020.33.40.jpg

verder nu de standaard maar eens goed vastgezet, door al dat metaal is deze aardig instabiel geworden als ik het model wat schuiner zet. (dat is handiger bij het schilderen van de railing o.a.)
2014-03-07%2012.31.49.jpg

Aardig wat schilderwerk geweest al die luikjes en leeuwenkopjes.
Hoop toch niet dat je de kopjes al vastgelijmd heb ze zitten scheef ;)
Toch wel verdomt handig zo'n kielklem, nog een stuk gereedschap voor mijn verlanglijsje.

verder vanmiddag weer eens rustig kunnen werken.
allereerst de figuurtjes op het galjoen geplaatst

2014-03-07%2018.53.57.jpg

en de laatste onderdelen op de spiegel, waaronder een "smokkel"strookje onder de leeuwen

2014-03-07%2018.53.35.jpg

Back