Vasa (Wasa) Corel 1:75

alles nog even voorzien van een hele lichte wash, had wel tot gevolg dat de behanglijm op sommige plaatsen los begon te laten, en heb dat dus maar niet herhaald. zandbed hierna hersteld en nog wat gras gestrooid.

vanaf nu vind ik deze gereed.
(je kunt wel door blijven gaan, maar genoeg is genoeg)

100_8998.jpg

100_8999.jpg

100_9001.jpg

100_9003.jpg

100_9004.jpg

en nu weer verder met de Vasa

Heel mooi geslaagd Jan, en het is toch weer eens iets anders dan scheepsbouw niet waar?
Welke schaal is dit ongeveer?

ik had indertijd het idee om het water aan te brengen met siliconenkit, maar heb toch maar besloten om het alleen bij de schildering te houden.
straks in combinatie met de Vasa zal het water niet toegepast worden en wordt alleen het bebouwde deel tegen de Vasa gelegd.

heb helaas een gebrek aan ruimte momenteel in huis om het dan ergens weg te zetten.
mogelijk nog even wachten tot een grote prijs in een loterij om een groot huis te kunnen kopen :)

het is een leuk tussendoortje geweest om dit diorama te maken. weer eens wat anders dan hout.
na de kerstdagen weer verder met de Vasa, werkblad is weer opgeruimd en vrij van het losse zand etc.

Het zou echt jammer zijn Jan als je vanwege de ruimte dit later als alles klaar is niet samen kunt neerzetten.

inderdaad Dick.
maar ik woon momenteel in een kleine 2 onder 1 kap, waarvan de woonkamer al volstaat met meerdere modellen (Statenjacht, Tjalkjacht, Doorsnede Victory, President (Sergal))
zodra de kinderen de deur uit zijn over een aantal jaren dan willen we gaan kijken naar een ander huis met een aparte hobbykamer. (mijn vrouw heeft ook heel wat hobbyruimte nodig, dus dat maakt het makkelijker)

alle deurtjes afgewerkt en gemonteerd, verder zijn de 1e drie dekken zijn beplankt

100_9013.jpg

100_9014.jpg

komende dagen het hoofddek uitwerken en de roosters definitief bevestigen en daarna de rest beplanken
als het goed is komen de planken hier op een lengte van 10-12cm (bij een schaal van 1:75 komt dat overeen met 7,5/9mtr)
kan echter nergens informatie vinden over de toegepaste lengte bij het origineel. fotomateriaal geeft niet veel info aangezien de planken op het bovenste dek maar gedeeltelijk zijn gereconstrueerd.
ik ga wel een vast patroon aanhouden, ondanks de info uit Stockholm dat de Vasa onregelmatig beplankt was,

een dry-fit van een stukje beplanking van het hoofddek

100_9023.jpg

verder de 1e gallerijen begonnen met beplanken, een gevalletje acupunctuur

100_9024.jpg

en als laatste nog een kleur proef voor de beplanking

100_9025.jpg

De foto van de dekbeplanking Jan, zijn dat nu verschillende houtsoorten?

Germt

dacht dat het hetzelfde hout was, maar morgen bij daglicht nog eens verder goed uitzoeken
voorlopig goed als patroon

Hallo Jan,
ik volg je bouwverslag uiteraard met belangstelling en ik zou zeggen: ga zo door. :D
Ik heb wel even een vraagje: de onderste berghouten, zijn dat er 3?
Ik dacht namelijk dat het er 4 moesten zijn. Als dat zo is , en jij heb voor 3 gekozen heb je daar dan een bedoeling mee? :confused:

Grt Kees.

het hadden er inderdaad 4 moeten zijn, maar ik kreeg de 4e er niet meer goed onder, vandaar dat ik deze heb laten vallen

Back