Vasa (Wasa) Corel 1:75

ik heb ondertussen besloten om dit luikje te "vergeten". aanbrengen hiervan heeft een te grote kans op verdere schade
Dat vind ik nou echt jammer; kijk eens naar het permalinkje 173!
Wat je daar gemaakt hebt man doet de kans op beschadigingen niet echt toenemen, dat was toch een mooie stukje werk wat daar staat afgebeeld. Je kunt rondom de plaats van de werkzaamheden zelfs tijdelijk dunne metalen stripjes plakken en zo de nodige voorzorgsmaatregelen in acht nemen, maar het blijft jou keuze en als er niet voldoende vertrouwen is dan .....

ik zal het nog eens in overweging nemen. de bouw is voorlopig nog niet afgerond, dus heb tijd genoeg.
mogelijk maak ik eerst nog eens een proefstukje waarmee ik het kan proberen.

moet trouwens binnenkort toch nog de nodige gaten gaan maken voor oa het anker aan de voorzijde en raampjes in de spiegel.

ik zal het nog eens in overweging nemen. de bouw is voorlopig nog niet afgerond, dus heb tijd genoeg.
mogelijk maak ik eerst nog eens een proefstukje waarmee ik het kan proberen.

moet trouwens binnenkort toch nog de nodige gaten gaan maken voor oa het anker aan de voorzijde en raampjes in de spiegel.

Wat ik zelf een restaurateur heb zien doen bij dergelijke werkzaamheden was;
- een metalen plaat rondom de werkzaamheden aanbrengen
- met daarin het betreffende gat van bijvoorbeeld 9x6mm
- en beschadiging was totaal niet aan de orde
- toen zogezegd het wilde werk gedaan was haalde hij de plaat er af
- plakte vervolgens de werkplek opnieuw af, maar nu met karton van 1mm dikte
- en ging verder met een klein vierkant vijltje
- ik bewonderde zijn precisie en was er stil van, wat een geduld en toewijding
- de werkzaamheden die die man toen verrichtte waren aan een heel oude klok waar ik totaal niet in geïnteresseerd was, maar zijn manier van werken dwong bij mij respect af.
En als ik jou werk zie dan is er denk ik wel voldoende kennis en geduld aanwezig, succes!

deze luikjes zijn kleiner als de kanonsluiken, afmetingen zijn ca 7*9mm en rechthoekig

Dat duidt er al op dat het geen geschutspoort is , maar een soort "laadluik"
Tja, de aangedragen werkwijzen zijn natuurlijk mogelijk.
Volgens mij is het maken van een gat van 7 x 9 mm niet zo moeilijk, maar er hoort wel een sponning in. Ik denk dat je daar een uitdaging hebt.
Eerlijk gezegd; ik heb geen "live" model voor me staan, dus heb er niet écht goed zicht op.....
Advies kan ik je helaas niet geven, maar ben er zeker van dat je zelf kunt zien wat de beste manier is;)
Eigenlijk hoort dat luik er wel in natuurlijk, zoals ik al zei en denk lijkt het mij een luik om munitie (kardoezen, oid) te laden want het is ter hoogte van de konstabelskamer.
Plots heb ik een idee:rolleyes:
Maak het gat iets groter, als het open is, dan een kozijntje aanbrengen, voorkant gelijk met de onderste beplanking om de sponning te verkrijgen.
Kom op Jan, je kunt het:cool:
Ik snap dat het een lastige keuze is, ik zit met een hoop lastige problemen met mij WvH op dit moment,maar ik ga ook een stevige uitdaging aan en hoop maar dat het lukt:confused::confused::confused:

Germt

Hallo Jan,

ik volg al enige tijd je verrichtingen op dit forum en van de andere mannen uiteraard. Ik hoop volgend jaar de modelbouw weer op te pakken maar daar kom ik wel op terug in het schipperscafe :p Het kleine luikje is een "message"gunport. Germt zat dus aardig in de buurt. Volledige tekst: used for taking on and discharging mail from the ship. Post werd meestel met sloepen overgebracht vandaar dat de luikjes (aan elke kant een exemplaar) zo dicht bij de waterspiegel zaten. Ik ben het trouwens nog niet eerder bij de schepen van die tijd tegengekomen :confused:

groet Kees

bedankt voor je reactie Kees,

ik moet eens nakijken of dit luik bij meerdere tijdgenoten is aangebracht.
bij de replica van de Batavia in ieder geval niet.

luikje

Hallo Jan

Ik zou dat luikje er zeker inmaken, en net wat Bouwer zegt eerst op de hoekjes met een klein boortje een gaatje boren, en dan met een nieuw mesje het luikje insnijden, als je het er omheen afplakt moet het lukken.
Het zat tenslotten op de echte ook.

Ik zou het luikje er zeker in maken.
Ik heb mijn luiken afgetekend met potlood en daarbinnen dan allemaal gaatjes op een rij geboord totdat het luik eruit te drukken was en vervolgens de randen recht gemaakt met een klein plat vijltje.

Andy

Luikje

Jan, nu kun je er echt niet meer onderuit! Anders kun je later in de bouw ook geen post van de volgers ontvangen door het luikje! En dat zal toch wel jammer zijn, wanneer dat niet kan.

ik ga zeker een proefstukje maken, maar zal wel even moeten wachten tot de kerstvakantie.

tussen de bedrijven door ga ik al wel verder aan het dek en de gallerijen.

de afgelopen dagen weer wat triplex onderdelen opnieuw gemaakt in notenhout

100_8972.jpg

ze moeten nog in detail worden afgewerkt, maar dit is de basis alvast

Duidelijk te zien; Notenhout is véél mooier dan die triplex delen:cool:

Germt

even een zijsprong naar het bijbehorende diorama:
afgelopen weekend de basis in de beits gezet.

100_8974.jpg

100_8973.jpg

volgende stap wordt het verven van de ondergrond, waarna ik het zand en gras wil gaan aanbrengen
ik ben van plan dit te gaan lijmen met behangerslijm

[Edit] de discussie over het type lijm heb ik verwijderd [edit]

Laatst bewerkt:
Dat is een leuk diorama hoor Jan:cool:
Met een lijmadvies kan ik je niet helpen, maar dat lijkt mij wel te kunnen.

Germt

het zand is aangebracht en de meeste attributen

100_8995.jpg

(de balkjes zijn net gelijmd en na de foto weer onder druk vastgezet om te drogen)

100_8994.jpg

100_8993.jpg

100_8992.jpg

als nu alles droog is nog wat accenten aanbrengen op de attributen met een beetje zwarte verf en hier en daar nog wat groen gras

verder komen er langs de gebouwtjes nog een randje stenen te liggen.

Het diorama is mooi geworden Jan en is weer eens iets anders, komt de Wasa later aan de kade te liggen?

dat moet ik nog bezien tegen die tijd. moet dan wat extra ruimte in de woonkamer claimen!!!
of wachten totdat de staatsloterij gevallen is en we een luxe villa hebben

Back