Wat een ongelofelijk rolhobby is het toch! Wat een hobby! :stout:
Edoch... zucht... en maar weer door...

Laatst bewerkt:
De verkenning gaat verder... bijna tevreden. Wellicht toch wat schuinere hoorntjes zagen.... net iets vrijer van de v-kuip...

Deze pasfoto’s zijn niet van commentaar voorzien...

Geen commentaar 1...

A38D305E-5D90-4661-822F-5CB835BE07C8.jpeg

Nummer 2...

D5BFE71B-72E8-4BC8-82B5-8858BC9257E3.jpeg

En nummer 3...

8A4BD0D2-CF9B-4621-9AA4-BF7EF151D75F.jpeg

Dit is natuurlijk de functie...
Bij de echte Tedje zit daarom een extra strip aan weerszijden, om die klappen op de romp op te vangen.... dus die moet ik nog op het eierdopje Tedje bijplakken...
Zou deze iets minder wiebelig naar binnen kunnen gelierd... spindel...

DC0F9952-FD90-4713-B74B-29AA1E7C54F5.jpeg

555CEF0D-D361-4D82-9B74-0B8062CD0B88.jpeg

Gepiel in overdaad!
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Het steeds beter gevulde Gesäss van Theodor! Ze blijft toch wel drijven, Bas? Piel ze! Gr. Klaas.

Daarom bouw ik dan ook maar zoveel mogelijk in GFK-plaat en kunsstof...
Niet veel beter dan de houdbaarheid van een schuimkern hoeft het niet te wezen.
Toch is het wel bijzonder dat een styreenschuim het zo lang volhoudt!

Inmiddels ook 1 van de rollers die op de zijkant van de klep geprikt staat... uit de mouw geschud.
Rollertje, erboven een dopje... en het stafje dat de klep in steekt uit 2 mm rondstaf carbon...
Iets afgeslepen met schuurpapier... opdat het rollertje ook rolt.
Waarom dat? Licht, sterk en elastisch... foto volgt later.

Gaat om deze twee posten...

Schermafbeelding 2020-05-05 om 02.17.12.png

Nu eerst even twee niewe GFK lugjes tekenen en zagen. Het moet exact.
Klep dicht geeft een puzzeltje van rollers aan de klep en op de rand van de helling/spant.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Wees er maar blij mee Bas! Heb 3 van die krengen met Zon03 op hun rug in mijn slepers. De beste borstelmotoren die ik tot nu toe heb gehad. Lijkt wel familie van de Distlers. Ook zo spaarzaam met stroom und Kugel gelagert! Gr. Klaas.

Geen familie... het was opwindender [emoji39]

Leuk verhaal. Van speelgoed naar hoogwaardig fabrikaat.
On ze bootjes motoren maar een onderdeel van het productiegamma...

Distler? Geen vergelijk qua prestatie.

Niet verwacht... dacht een Japans dingetje... Haha... nope [emoji39]

Messingtijd! Bühlertje... gaat als de brandweer op 7,4 volt lipo...
Net zo mooi snel als in de films van de DGzRS...

91E57AEB-D1D4-43D3-804F-E58B7223E7E2.jpeg

Wel... hoe mooi ook... maar met de brushless en planetaire reductie trek ik met 3 motoren 2,8 Amp totaal bij 3800 rpm. Belast, 0,2 Amp per motor meer... en 12 kmh kijlsteenvlo snelheid... daar kan geen direct drive tegenop... maar ook nog eens lichte units... grens aan totaalgewicht speelt een rol. Moet licht blijven bouwen...

Laatst bewerkt:
Geen idee Bas of het met speelgoed (althans voor Distler) is begonnen. Het lijkt me sterk dat je zoiets speciaal voor de speelgoedhoek ontwikkeld.
Maar we spreken dan wel over een andere tijd. Ben wel eens aan het zoeken geweest waar die Zon03 Bühlers voor gemaakt waren, maar helaas niets gevonden. Zou Karel van Hobbieplaza eens kunne vragen. Gr. Klaas. Intussen bent we d'r mooi met! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Distler is voor speelgoed ontwikkeld. Elektrische treinen en ander batterijspeelgoed. Dat was wel heel duur speelgoed overigens.

Eten, koffie en afzinken op de bank!
Gelukkig! Weer niets op tv.
Mooi om dan even weer iets te gaan maken.

1x nieuwe lug, 3 mm gecursiveerd...
Nu staat het mooi! Nu even exact de tweede vervaardigen...

Op de klep prijkt nu, maar nog niet verlijmd, de staande geleideroller...

EDC10C1B-DCEA-4937-B9D1-07D6E42015E8.jpeg

38C4EF2E-22CA-4E55-91C0-F4F44EB89358.jpeg

Komen er wel

Gr Bas

Laatst bewerkt:
"H.B.Busking,
Eten, koffie en afzinken op de bank!
Gelukkig! Weer niets op tv.
Mooi om dan even weer iets te gaan maken.

1x nieuwe lug, 3 mm gecursiveerd...
Nu staat het mooi! Nu even exact de tweede vervaardigen...
Op de klep prijkt nu, maar nog niet verlijmd de staande geleideroller...
Komen er wel

3mm cursief?
Staat mooi.
Goed bezig Bas,

Veel modelbouwplezier,
Willum

Cursief... scheluw of schuin gezet... Bron tot inspiratie der letterboeren... Pisa.... of de Grote Kerk in Delft?
Is watt Willum!

Maar het gaat strak... nu effe een rollertje draaien voor deze kant...
De klep is ook in een handomdraai uitgebouwd... erg prettig uitgevonden geloof ik...

90EB6C8B-E7E0-493B-B334-B6B2ECB23E27.jpeg

Hier de verschillen. Links de eerste oefening...

8CBD3D8B-E39D-44BC-B281-7D432939D7EC.jpeg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
"H.B.Busking,
Cursief...
scheluw
of schuin gezet...
Cursief=Bron tot inspiratie der letterboeren...

Is watt Willum!
Wat is Watt.
Links cursief, rechts cursief.
Handschrift.

Jou handschrift is goed te zien in je boot.

Komt goed,
gaat mooi worden.

Willum

Bas,
Mooi gemaakt. Het mooiste vind ik de twee opstaande zijrollen.
Daarnaast laat je ook mooi de ondersteuning van de rollen zien.
Ik wil deze constructie ook op mijn TH toe te passen.
Daar ook nog een tweede stang voor het ophalen van de dokdeur moet monteren, denk ik erover om de dokdeur van mijn TH los te schroeven en in de afbijt te zetten.
Dan kan ik weer naar hartenlust solderen.
De test van de roerstangen is grappig, je hebt volgens mij, de roeren niet gebruikt, maar als vervanging de M3 binnenzeskantbouten.

Mooi dat ik het ja alles als voorbeeld kan laten dienen.
Je gaat je grenzen altijd verleggen door inspiratie.
Het maakt het model er spannender op. Wel zijn alle spanten afgemaskerd voor dat er een tekening op papier stond. Hels karwij om dat af te tekenen, en zuiver in het platte vlak,
en ook te verlijmen in dat platte vlak op die posities... horror!

Meeste rollers hebben een lengte van 30 mm en een 4 mm Ø doorsnee. 3 mm is de tekening.
Maar grote rollen heeft minder invloed op hangen aan het scherpe haakje van de bijboot. (Getest) Dus bewuste keuze. Keuze voor dit moment en techniek dus.
Rollers blijven vervangbaar... kan altijd worden bijgesteld.

Tijdens de bouwfase is alles geoorloofd. 'Het stuurhuis' zit er in om dat ik op de achtergrond al na denk over de
positie van de afslag-ompoolschakelaar. Het is daar druk.

Daar kon je voorheen niet bij, zat hoog onder de spindelbak gesoldeerd.
Kon over de schakelaar geforceerd worden, het dan terug zetten was vrijwel onmogelijk.

Ik heb nu een semi-practisch oplossinkje bedacht. Wel staat de schakelaar dan in de natte kuip, maar wel hoger geplaatst.
In het 'beschutte' deel...

In de romp kan ook, maar dan moet ik de trekstang enorm verlengen of takelen aan lijn, en op een vrije plek zetten.
waar door meer frictie in de koppeling er van gaat zitten. Meer veren en toestanden, minder trefzeker
Korte lijnen in deze het beste... en het zo maken dat het niet spatwater nat kan worden.

Dus zo droog mogelijk varen! Haha... Sailor of the Sahara...

De rollers op de rand krijgen nog extra luggen, nog niet klaar...
De staande posten als schets. Positie vastgelegd met een ring op het onderliggende spant.
Daar moet de boor nog langs om het asje nog iets te verlengen. (carbonstaf Ø 2 mm)

IMG_1650-Bew.jpg

Laatst bewerkt:
Ik blijf mij erover verbazen, dat je de "Badewanne" niet met een waterdicht schot afsluit naar de rest van het schip.
Je hebt maar één stuurstang door het schot voor de roerverstelling.
Bij mijn TH maakt het niets uit of er een of twee cm water erin staat..
Best fijn met achteruitslaan met geopende dokdeur.

Dat schot wordt zo dicht als een duikboot. Tot aan de helling.
Anders is het totaal klaar voor onderwater. Gesloten fire-wall met doorvoer voor stang en twee e-snoertjes.
Een van de laatste onderdelen die ik aanpak. Nu moet ik overal bij kunnen en doorzicht hebben.

Met de klep open kan het dan met enige power achteruit...
hoewel dat geen sport moet worden. Heb zeer veel power aan boord. 750 Watt zou je dat optimaliseren. Full power zullen de motoren denk ik 1,2 A gaan trekken per stuk.
Ik had 12 km/h berekend... maar of de rompvorm dat toelaat? Schaal is iets van 7 kmh.
Er kan nog een zuiniger reeks in, minder 0-last stroom... maar je kan het kostenverschil ook in accu's steken. Deze motoren kwamen van mijn plank, werkeloos liggend.
Speedschroeven en reductiekastjes planetair installeren doet wonderen...
Wordt er niets warm, of raakt overbelast... en draait op zeer hoog rendement.... maar niet iedereen durft er aan... men raakt er van in de war.
En reductiekasten raken jammerlijkuitgestorven, fabrikanten vallen weg en het aanbod verschraald thans ernstig... 'sign of the times'... een aantal op de kop kunnen tikken
en dat was het dan ook voor de EU.

In de spiegel komen 'zelflozers'... maar de ruimte is beperkt vooropening... of dat dan ook werkt? Maar wat blijft?...
Varen met beleid.
Siermodel en geen forensenboot :)

Roer is complex... en als het stuikt moet je het kunnen herstellen. Komen aan weerszijden uitneembare deksels. En de schakelaar... vraagt af en toe aandacht.
Zit allemaal in de pijplijn. In het koppetje is het klaar... als werkstuk nog niet.
Klepje is overigens een stuk zwaarlijviger geworden. Pas op met extra messing!

De bodemvlakken met rollers, die worden uitneembaar... hoger deel wordt volledig afgesloten met epoxyplaat. Licht en sterk genoeg, en makkelijk af te werken... is de verwachting.
Blijft een mooi weer model...

Laatst bewerkt:
Back