Valt allemaal nog mee Bas.
Elektra moet er nog ingebouwd worden.
Zijn een paar servo's onderweg, en besloten om deze op 6 volt te laten draaien.
Dus nog eens kijken voor zo'n accu.
Maar ga me straks pogen op de oude servo andere stekker te plaatsen.
Men vingers werken vandaag mee meteen gebruik van maken.
En gister helaas ontdekt dat 1 van men grote lipo's op het einde is.
Zeer snel leeg en heeeeelllll traag met laden is niet goed.
En dat al na jaar of 7 zo jammer.
 
En dan waarom twee trekstangen?... omdat dat het in het echt zo zit en mooier oogt om het zo te maken in dit model. Dat hoort nu eenmaal. Model is erg strak, en dan is het leuk om het model verder op te hogen.

Inderdaad, weer dichter bij de werkelijkheid.
Dit ga ik ook toepassen, alleen in aangepaste vorm.
Bij mijn TH is de dokdeur ut koper, zo stijf als een huis.
Ik ga een tweede "dummy" trekstang maken.
Overigens, ook mij lukt het net om de TH op tijd gereed te krijgen.
 
Zijn een paar servo's onderweg, en besloten om deze op 6 volt te laten draaien.
Dus nog eens kijken voor zo'n accu.

In mijn TH heb ik een gelijksoortig probleem.
De hoofdvoeding is een 3s Lipo, 11,1V, volgeladen meer dan 12V
In mijn TH heb ik 3 spanningen nodig, 6V voor ontvanger en servo's, 9V voor de aandrijving van de uitzethelling en 12V voor de schroefmotor.
De 6V haal ik van de BEC van de vaarregelaar.
Daar ik maar één voeding wil hebben, heb ik een eenvoudige spanningsregelaar toegepast. Deze is standaard 6V uitgangsspanning, maar met behulp van een kleine instelweerstand in uitgangsspanning instelbaar.
Zie bijgaand spec. blad en let vooral op de laatste pagina, fig. 10.
Voor een prijs indicatie : https://www.conrad.nl/p/spanningsre...7806cv-to-220ab-positief-vast-6-v-15-a-179213
Let op! vast is niet vast, zie eerder fig.10.
Indien veel vragen, verzoek ik voor het niet verder belasten van dit draadje, deze te plaatsen op: https://www.modelbouwforum.nl/threads/vragen-aan-stoompomp.255910/page-22
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Mag hier, of post het dubbel Henk. Geen probleem! Laat het alsjeblieft staan.

Ja, dummie geeft een mooie oplossing. Net de trekstang verlengd op 3 mm, daar mee verschuift mijn schakelingsafslag dicht iets iets naar voren op het bereik van de klepspindel. Oogjes van 3 mm gebogen. En nu met minder speling!
Zonder overdrijven blijft het niet drijven!

Systeem is nu.
Bijboot ophalen aan fixt haakje onder bijboot.

Omhoog tot maximale spindelstand. Bijboot steekt uit, klep sluit en druk bijboot verder op de helling. Een V-draad in boegvorm op de pick-up drukt de bijboot omhoog los van de haak.

Een beweging van het model of een beetje gas, zou het bijbootje moeten lossen.

Beetje rudimentair is het wel. Maar ga kijken of het werkt.

Het spindelsysteem van de klep... de twee balken zouden beter uit aluminium worden gemaakt. Vierkantstaf. Stuk lichter.

Ik zoek kleinere kabel verbinders dan kroonsteentjes.
Bestaan er mini’s?
Anders maar een stekkerbrug gaan maken met UNI stekkers.
Vind die kroonsteentjes erg lomp om mee te werken... is al zo vol...
 
Bas, Wat wil je met die kabelverbinders koppelen? Hoeveel aders en hoe groot mag het dan wel zijn? Gr. Klaas.
 
Is het geen oplossing al het plastic van een kroonsteentje weg te halen en erna een krimpkous erover te zetten?
Scheelt toch weer iets qua grote.
Zomaar een idee van een niet technisch wonder :-)

@Stoompomp het hele bootje gaat op 6 volt lopen, dus aparte regelunits zijn niet nodig.
complete spul kan werken tussen de 6 tot 12 volt.
 
Het gaat om dat kroonsteentje bij post #577. Je ziet het rechts op de messing balk zitten.
Kijk het werkt wel... maar...
Ingebouwd zit het net onder het Wahldeck in het hoekje. Lastig bij te komen. Als het eenmaal zit, hoeft het niet steeds los natuurlijk.

Verder had ik enkele draden vervangen door autodraad. De oude draden erg dunnaderig en dat breekt snel van een soldering.
Dat autodraad is stugger, maar het plastic is ook uit de Lancia jaren 90...

Toch ook dat maar weer overnieuw met vers draad.

Maar al dat soort onderdelen... zit altijd weer een tante post met haar dikke reet tussen...

In Groningen zit Okaphone. Daar maar eens langs...
Op mijn zender zit een mini kroonsteentje... dat type maar eens opsnorren.

En ja Erik, dat zou ook iets kunnen wezen... zit ik wel met de inschatting van grootte. Dat staat er niet bij...

Ja, het zou uit het plastic kunnen. Maar zo een ding organiseert ook het een en ander... dat is toch ook wel weer handig... [emoji39]

Dan... met de klep heb ik nu een behoorlijke slag. En kan tot bijna 90 graad worden open gedraaid...
zo een beetje het totale spindelbereik.

De rollerbaan opbouwen.
Dacht aan bowdenkabel geel, met krimpkous zwart erom. Dat geeft een mooi effect. De rollers waren echter van staal. En niet van een rubber laag voorzien.

Voordeel van de constructie... vooral erg licht.

Ander idee... horlogeband pennetjes.
Komen in veel breedtematen en ook nog eens in rvs! Geeft natuurlijk een leuke afwerking bij montage...
Je clipt ze tussen de houders...
 
Laatst bewerkt:
Anders maar een stekkerbrug gaan maken met UNI stekkers.

In mijn beide schepen ik nergens een kroonsteen.
Ik zet alle bijbehorende componenten op een gaatjesprint gekoppeld met een stekker,
Zie proefopstelling van de aandrijving van de dokdeur met de bedachte plaats van de twee stekkers, links voeding, rechts de sturing naar de hellingmotor.
Helaas nog geen tijd gehad om alles in elkaar te solderen.
Op dit printje komt ook de L7806 regelaar met instelpotentiometer, zodat ik de juiste uitzetsnelheden kan regelen.
SAM_2887 verkleind.jpg


Straks komen ook de ontvanger, vaarregelaar en de telemetrische terugmelding van de Lipo spanning op een tweede print met stekkeraansluiting
Ook in de Dockyard V heb ik nergens een kroonsteen, alles met stekkerverbinding.
 
Verder had ik enkele draden vervangen door autodraad. De oude draden erg dunnaderig en dat breekt snel van een soldering.
Je was me net voor, voordat ik mijn bericht kon plaatsten, vandaar een aanvulling.
Ik maak geen gebruik van gesoldeerde snoereinden, deze breken op de plaats tussen wel en geen soldeer.
Vandaar dat ik klemterminals gebruik. Bij gebruik van een juiste klemtang is de draadaansluiting betrouwbaarder , dan een gesoldeerd draadeind in een kroonsteen.
 
Ja dat is mooi!
De stekkers zijn inclusief kabels? Of zijn dat inprikkers, daarna fix?
Zou ik UNI ontvangerstekkers benutten, moet ik toch draden bundelen wat niet gaat door de smalle stekkers of bruggetjes solderen.

De kroonsteen koppelt een aantal circuit draden...

Een 4 pins MPX stekker kan wellicht nog iets zijn...

Dit is er een in mijn MPX Evozender... Maar dat zijn printplaat bestemde...

AD070A55-2131-4979-8D10-1AF0277FC0A9.jpeg


Henk, klopt als een bus. In mijn klassieker soldeer ik ook niets. Alles gaat met de krimptang en conventionele kabelstekkers. Zelfs niet die moderne plet dingen. Want die grippen niet goed...
ogen voor geen meter in een klassieke auto... De goeie bijten en borgen goed op de kabel.
Zonder dat dat een versnelde kans op breuk geeft. In de vliegtuigindustrie wordt bij bekabeling niets gesoldeerd. Wegens de faalfactor, metaalmoeheid bij de soldering.

Je ziet de soldeer breukjes ontstaan bij de switches. Die zijn niet te stekkeren in deze layout.
het is ook zeer klein formaat allemaal.
Messing hulzen krimpen, en dat vast solderen.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hier nog even een paar ‘probleempunten’, van de zo-zo verbindingen...


Lompe kroonsteenjes... nèhhh... geen kroon op het werk... haha...

4E5B8E84-2419-470A-AC89-ABA223FD3F3D.jpeg



Schakelaars voor klep en bijboot spindels. Maar het is wel vondstig ineen geprikt... gebogen etc...
Altijd mooi werkstukje gevonden...


400D9455-6193-4B62-BB04-EC289DC308A0.jpeg



Het omkeer schakelaartje op de servo... dit zijn ouder type schakelaars.
Ze worden nog gemaakt... maar best pittig geprijsd...


1AD6E323-2629-49A6-B967-3F58B1046AC8.jpeg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De stekkers zijn inclusief kabels? Of zijn dat inprikkers, daarna fix?

De stekkers, die ik gebruik zijn zonder draadjes. deze maak ik naar behoefte:
Voor een indruk van het basisdeel, nu getoond tweedelig, zie aan de linkerkant van mijn printje : https://www.conrad.nl/p/econ-connec...len-2-rastermaat-254-mm-psl2g-1-stuks-1311419
Voor het kabeldeel, ook tweepolig: https://www.conrad.nl/p/econ-connec...-3-rastermaat-254-mm-cv3-1-stuks-bulk-1897174
De beide delen zijn ook met meerdere penaansluitingen te koop, een voorbeeld, mijn printje van de analoge ketelniveau regeling van de Dockyard V.
Links een vierpolige en rechts een zespolige.

SAM_1627 verkeleind.jpg


Zou ik UNI ontvangerstekkers benutten, moet ik toch draden bundelen wat niet gaat door de smalle stekkers of bruggetjes solderen.

Bij het bouwen van schakelkasten worden vaak rijgklemmen toegepast van Phoenix of Weidmüller. Deze gebruiken een soort brug om de klemmen met gezamenlijke aansluiting te kunnen aansluiten op de bijbehorende circuits.
Analoog, bij een printstekker, de betreffende pennen met elkaar verbinden.
Overigens, UNI ontvangerstekkers, begrijp ik niet, voor mij zien zij eruit als ouderwetse stereo stekkers, die ik vroeger op mijn koptelefoon had, alleen destijds 5 indien polig, 7 polig?:https://www.conrad.nl/p/rean-nys323-din-connector-stekker-recht-aantal-polen-7-zwart-1-stuks-746721
 
Hier nog even een paar ‘probleempunten’, van de zo-zo verbindingen...

Wat voor een aansluit snoer gebruik jij, 0,75mm2?
Indien zo, dan kan je over deze snoeren gemakkelijk 10A over laten stromen.
Bij besturingssystemen is 1A al een heftige stroom.
Vandaar, dat ik dun soepel meer aderige snoer gebruik, bij voorbeeld. https://www.banggood.com/30m-26AWG-....html?rmmds=search&ID=510170&cur_warehouse=CN
Ik spreek over snoer en niet over draad. Draad heeft een massieve kern en snoer een kern opgebouwd uit vele dunne draden.
Indien mogelijk, kan je een verzamelprint toepassen, waarop alle elementen worden aangesloten?
Overigens, de voeding van de regelaar en de kabels naar de motoren behoren niet tot het besturingssysteem.
 
Draaddikte? Meer op kleurcode uit de graaiemmer gekozen.
Stuken oude kabelboom van een oude auto. Uit de metaalcontainer van de autosloop...
Mooie kleur is goede kleur!

Dank voor je uitleg Henk! Top!
Ik ga eens kijken wat ik praktisch kan toepassen in deze contraptie.
Maar in deze is werken met printplaatopstellingen niet mogelijk...
daarvoor is het te 'organisch' aangelegd...

Snoer of draad... in mijn techneuten familie hadden we het over draad en draadjes... er werd driftig gesoldeerd door de opperbroer, is ook TH-Fietsenmaker geworden, elektrotechniek...
snoer ging naar de luidsprekers. Of de mixer van moeders... Haha...
Zat er een stekker aan... dan was het snoer...

Servodraad (snoer) heb ik flink wat van liggen. Maar niet in de dikte en kleur die ik wilde handhaven in het model...

Maar wat ik nu heb gebruikt is me net iets te stug... maar het werkt wel... tijdelijk...
Maar als iets gaat lichtgeven.. zullen het niet de snoertjes zijn...

Maar ik denk dat ik of hier even langs rijdt... of bestel... jongens zijn goed gesorteerd...
Jaaaah... het drâht heet snoer :D
https://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=467

En geen Conrad wachttijden met warrige bonnen...

Conclusie... Een buis blijft een pijp!
En in een echte pijp hoort Mac Barron rookgenerator-plus te zitten... damp!
Maar dat mag nu allemaal niet meer...

Tot zovers...
Gr Baaaaaaaahs :D
 
Laatst bewerkt:
@Stoompomp

Op het model tref ik snoer met een kerndikte van zo rond de 0,6 mm via de schuifmaat
Ik moet het dat een beetje twisten om het te meten. En dit is juist kwetsbaar op breuk.
Dunner maakt het nog kwetsbaarder. Ook al is het soldeermoment kort door een goed Weller station,
smelt de mantel snel weg.
Dikker snoer maakt het wat robuuster op de las. En vers snoer is ook wat soepeler
dat het stug geworden snoer uit de oude kabelboom... isolatie verhard... (weekmakers die uitdampen)
Dat maar voor lief nemen... is de aard van de constructie...

Een voordeel van het dunnere servosnoer is dat ik het met de krimptang kan stekkeren.
Ik zou aan de schakelaartjes pinnetjes kunnen solderen. Stekkertje en een krimpkousje er om...
Veel werk... maar houdt dat beter...
Gr Bas
 
Conclusie... Een buis blijft een pijp!

Beide zijn lange ronde holle lichamen, maar er is een verschil.
In het Nederlands is er een taalverwarring over het gebruik van de benaming, in het Engels is het eenduidiger:
- pijp : pipe
- buis : tubing.
Het verschil is, dat je een "pipe" inwendig meet en "tubing" uitwendig;
Vandaar, dat een pijp 3/4", inwendige ø19mm, doorlaat, een uitwendige ø25mm heeft.
Een tubing, buis van uitwendig ø25mm heeft een doorlaat van de buitendiameter min 2 maal de wanddikte.
Daarnaast heb je in het Nederlands nog de benaming "leiding", maar meestal wordt er dan buis bedoelt, omdat men de buitendiameter opgeeft.
Als inkoper heb ik heel wat problemen gehad met deze verwarring.
Gr, Henk
 
Dunner maakt het nog kwetsbaarder. Ook al is het soldeermoment kort door een goed Weller station,
smelt de mantel snel weg.

Het smelten van de mantel komt omdat deze gemaakt is van PVC. Er is ook een betere mantel, uit PVC voor hogere temperatuur, Mil.spec. Deze gaat tot 105°C
Bij het klemmen van draad wordt de mantel geklemd door de buitenste klauwen en de kern tussen de binnenste klauwen. De buig en trekkracht wordt opgenomen door de klemming op de mantel.
Ergens heb ik een paar jaar terug een Post gelezen "Klemmen is beter dan solderen" ik dacht van Ron van Sommeren, maar ik kan het niet terug vinden.
Overigens, wil je och solderen, neem dan snoer met een siliconenmantel.
 
Ik kan me voorstellen Henk...

Ja, dat aandachtsartikel van Ron is het aan de orde gekomen.
Maar voornamelijk nodig waar veel mechanische belasting aan de orde is.
Of de las-connectie moet daar tegen beschermd worden.
Toch wordt er in modelvliegtuigvleugels nog veel afgesoldeerd.
Beschermd met dubbele krimpkous etc... soms ook niet...

Nu zit ik toch nog even te spinnen op het stekker gedachtengoed.
Ik heb hier op mijn bureau een opgerookte Jeti RX ontvanger liggen... zo gefrituurd
dat deze onherstelbaar is... ook bij de fabrikant...
De 2.4-antennes heb ik al omgesoldeerd naar een ontvanger met een gebroken tenne,
die is dus weer in de lucht.

De stekkerbruggen zitten er nog op. Pin stekkers en geschikt om UNI stekker op te zetten.
Met UNI bedoel ik de moderne servo stekker.
De brug kan ik lussen waar draden gebundeld moeten uitkomen.
zo een blokje is mooi compact 22 x 7 mm, daar maar eens een proefje op maken.
Kan een dunner snoer weer toegepast worden. Is de afwerking ook veel netter. Want daar is het mij om te doen...
 
Laatst bewerkt:
Snoeren

Enkel weken geleden was ik in een koperdraadtrekkerij.
Moest daar de oven bekijken waar ze hitte duurproeven deden.
Slachtoffer waren de gebundelde snoeren die ze maken.
De mantel (altijd volgens een norm) werd getest op brandbaarheid
bij welke omgevingstemperatuur gebeurd wat.
Snoeren/draden worden altijd volgens toepassingsgebieden gemaakt.
Temperatuur vastheid van de draden in het snoer maar ook de mantel.
Dan zijn er nog veel andere belastings proeven waaronder het breekpunt van de mantel en de kerndraad.
Was weer leuk om te zien.
Is iets ander dan staaldraadtrekkerij.

Snoeren zijn soepel en kabels zijn stug.
Snoeren hebben soepele en vaak dunne aders.
Kabels hebben harde en stuge draden.
Kabels hebben bijvoorbeeld 3, 4, 5 of meer harde soms getwijnde draden.
Gebundeld tot een kabelstrang heet het kabel.
Ook hier alles volgens een norm met een bepaald doel.

Willum
 
Back
Top