Nog een stap verder is een hekwieler Bas! Maar laat je niet gek maken. De axiale lagers op de assen van mijn Smit Finland doen het goed. Loopt super stil en soepel. De lekkage waar ik tot nu toe bang voor was bleef uit. Gr. Klaas.

Hallo Klaas...
ik stamp rustig voort in deze barre tijden van bouwophokplicht...
Maar mooi dat de lagers naar tevredenheid werken! Top!

Heb ze nog niet aan de assen van de FL-8 gestoken. Komt nog wel...
Nu eens even bestuderen en tekenen of ik dat schuim kapje kan schaven, schuren en sturen
in een model dat ik wens... maar zou zo maar kunnen zijn dat een afgietsel sneller zou kunnen werken.
Ik ben er wel even zoet mee...
Alsdus... weer even wat tekenen en plannen in het tekenprogramma op de Mac.

Dan de heckklap van de Heuss 1:20... dat is een zwaar en massief gietstuk.
Dat had best mooier gekund uit China... met mooie filigram spantjes...
Maar het is goed als referentie...

Tot laters...
Groetjes Bas

We pakken maar weer door...
Niet happy met het schuimkapje.
Is grof te modelleren naar wat ik wil...
Kunnen ook veel uren worden waarbij het er niet mooier op wordt.
Dus het afmallen staat nu om de hoek.

Eerst aan de buitenzijde in het model dat overeen komt met de scherpe afkanting die ik heb gemaakt in het onderwaterschip.

Het klepje was onderin, bij het scharnier niet symmetrisch.
Heb het daar met 0,5 mm afgevlakt.
Daar komt een contour vorm op te zitten uit epoxyplaat, dat daarlangs mooi in vorm gevuld met plamuur kan worden afgewerkt.

4BDD4B82-EBF3-4938-9586-27950F71C570.jpeg

Het heckklappertje opgeschuurd, en het epoxyplaatje met tapescharnier in positie.
Alle spulletjes bijeen... 30 minuten Z-Poxy, vulmiddeltje om de lijm op te dikken tot ‘lijm’... yoghurt dekseltje en roerhoutjes... witte vinyl handschoenen... witte pakken niet nodig... alleen de koffie ontbreekt nog...
en het bijzondere witte poeder daar in moet om de roerweerstand te verbeteren...

B84B094E-6EB4-43DE-9AAB-E672C6F3AFDA.jpeg

En dan in positie om uit te harden.
Links moet meer gecorrigeerd worden dan rechts...

04FBF3E5-3142-470B-9B3A-A797122A8C13.jpeg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Net als bij jou... stapje voor stapje...

Voortgang van het heckkleppendecksel... gelijmd en weer iets geschuurd voor goede hechting voor van de heckklappeplasterspachtelplamuur...

0EF46CB7-BAC5-4444-A9BE-AAE919A598E1.jpeg

Maf taalgebruik ook! Ik ga weer terug naar subnornaal Nederlandsch... :D
In Drenths... Hunnebeddiaal-plaggiaal-Trechterbeeks Hondsruggeromstreken-spraak! Commentaar overbodig!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Biltiaans? Dat gaat toch alleen over het weer? Haha.... maaruh... Peter Bilt... klinkt als degelijk... was dat een merknaam?

Eerste laag 30 minuten plamuur.
Grof in model... en geshaped met oud plastic pasje...

430DAC0A-91C8-4716-9BD4-37388259B6F5.jpeg

5763B41F-C7E9-49F8-B858-73124BAA56D2.jpeg

Maar... steekt wat verder naar buiten dan de TH II die in München op het droge staat... schuurlat is geduldig.
Enzo de tweede laag glacé er over...
Eierwekker (‘t is immers weer paashazenjachtzeizoen) op 30 minuten plafondstaren... tum, tum, tum... de lat ligt hoog...

7736144A-5DDE-4355-B61E-5776CB76E35F.jpeg

Wordt al aardig Legotijd zo es aan...
Mooi strak geworden... messcherpe randjes... Top!

0ACE86AC-55B8-4E0C-95F9-B58AB64D5210.jpeg

09FDA3E2-A920-4A5C-B5F0-72BC33F5E52E.jpeg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Legotijd?... Bekisting aan het maken. Nog steeds een gouden tip van Roel.
Gipsmal voor eenmalige afvorming...

Epoxylaminaat en ga het maar eens onder vacuum proberen. Leut.

Het onderwerp wordt gesealt met boetseer wax van de kunstbenodigdhedenwinkel. En geeft scherpe afvorming op de naden.

Het klepje ligt onderop, zodat de bellen in het gips naar boven komen, niet aan het klepje blijven hangen. Enkele bel is niet zo heel erg... je schuurt het wel weer weg natuurlijk...

De klep zet ik voor het gieten in de los-wax....

F10E96BD-CAC6-4F6F-B481-047F5A5FD98C.jpeg

Gr Bas

De bekisting en de klep om aftemallen zijn klaar. Naden afgestreken met boetseerwas. Je kneed het en verwarmt het om het soepel te maken.

E53B38D3-C77B-4F64-8D82-3545ED674375.jpeg

EA2BF395-F6AE-4F1D-B1CA-E54AB6863083.jpeg

En dan mooi ommuurd... de vorm met een penseel in de was... edoch niet uitgeboend. Normaal doe je dat wel als je een epoxymatrijs opzet.
Dat wat je maakt wel zo opstellen dat het te lossen is...

A6AD6998-151F-46F3-AD78-D4878896C84F.jpeg

Straks gips er in...
Gr Bas

Hier hoef ik niet bij te gieten.
Nu loswax gebruikt. Maar ook wel eens met schoenpoets en olijfolie. Als het moet werkt het.

Zodra ik ga afmallen gaat de zaak eerst goed verzadigd in de wax. Putjes dichtgeboend met bijenwas.
Dan de laag vinyl alcohol. Dat is in water losbaar. Wat ook vlot werkt om te lossen is WD40. Verbazingwekkend.

De klep is aan eenkant afgeschtot met modelleer was.

Ik gebruik een Krone snelgips van de artshop. Iets te dik aangelengd. Maar het vloeide wel.

Na het lossen van de plug gaat het gietsel nog even in de oven op 80 graad om het water sneller uit te soen dampen.

Lukt deze gieting niet goed, dan zet ik eerst een laag met siliconen rubber op, daaromheen dan gipsbekisting.

Maar gips is niet zo duur. 2k siliconen is aan de prijs aan het worden...
Dan wordt het een duur kapje.

Ik had nog wat staan, maar de harder is bedorven... de grote massa zal ook wel uitgehard zijn...

Laatst bewerkt:
Zie ik het goed Bas dat je een gipsen mal gaat maken voor een nieuwe epoxy Heckklappe? Je maakt er wel werk van! Gr. Klaas.

Ja, dat heeft te maken met de binnenvorm. Wil ik daar een impressie in model van maken, heb ik daar wat freeswerk aan. En de afhanging van het scharnier aan de klep.
Dan is deze omweg gek genoeg vlotter werken. De klep is nog verder intact.
Alles zit er nog aan vast.

818E2A38-9622-4648-A1F8-43B652674D84.jpeg

Gr Bas

Ja, maar met de nieuwe epoxyklep kun je alles naar believen inrichten en zit je niet steeds in het schuim te peuren en te repareren. Schiet niet te ver door, want dan zien we straks een nieuwe epoxyromp. Succes ermee! Gr. Klaas.

Back