Nagenoeg gelukt. Door iets de dik gips en het misgrijpen naar de schuimspaan
was het al te veel gezet om nog iets te porren.

De plug kwam er keurig uit. Probleemloos. De bellen gaan dicht met dezelfde
blauwe boetseerwas (plastiline)... en de rest is afwerking aan fijnschuur en plamuur...
maar zal minimaal zijn. Gips geeft iets krimp. Even zien hoe dat hier uitpakt.


Mehhh... kijk hoe die vorm toelacht

7FB97EE4-D8E1-4982-8E8D-6C40129A6BD5.jpeg



Rechts een belletje. Hmmm Dat smeer ik dan maar vol. Met gips lukt dat niet.
Dat komt omdat wat je aansmeert, direct onttrokken wordt van water...
en ontstaat er een pukkel.

Nee, de romp ga ik niet afmallen.
Dan schiet ik het doel voorbij.
Een holle klep kan ik 'afspanten'. De maat, vorm via de kam opnemen en aftekenen.
Ik had toch nog wat documentatie hoe het er uit zag...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Klaas, dat klopt volledig wat je schrijft.
Dat kan nu mooi gedaan worden.

WD40 is een petroleum derivaat.
Anders hadden de steenmarters hier voor de deur staan posten voor een hapje.
De katten niet weg te slaan. En onze teckel had er een tweede baan bij gekregen.

Maar het kruipt er wel goed onder...

Keer een motorkap voor een andere kist. En geen perslucht bij de hand, en het vertikte het los te laten.
Vinylalcohol wilde het water niet bijkomen. De WD....
Het ging werkelijk als de brandweer.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht nog even met afmallen... gips rustig laten uitdampen...
Niet in de oven gedaan... ik had het al vol gezet met was... blijft zuigen...

Mijn vacuum pompje werkt ook prima... ooit voor een 10 euro op de radiobeurs...
Geen afslag... slechts een stekker... en een knijper :)
Dus tum, tum, tum...
 
Matrijs goed laten drogen... meerdere malen er loswax ingekwast.
PVA losmiddel bleef plakkerig... te dik en reageerde met de blauwe plastiline.
2x geprobeerd het fatsoenlijk aan te smeren, 2x er weer uit...

Kijken of ik straks afgestraft wordt...
2 lagen 100 grams doek er in en een reep carbonroving op de stootlijst.
Meer als vulmiddel. En later nalamineren met een derde laag glasweefsel...


FA16BAB7-4293-4EC2-B159-CF46B7D6EF1E.jpeg


03023D24-999D-4ADE-B97D-716821839193.jpeg


DDF32AC6-943A-428D-B39B-9B109503E871.jpeg



En... het servobakje is inmiddels ook groen uitgeslagen...
als je maar lang genoeg wacht...
maar gut wat droogt die lak langzaam...


15E8B694-EE12-4D35-AEA0-EEE7325EB2E8.jpeg



En dat zwikkie moet 4 uur staan puffen.
Dan heeft de epoxy iets harding en kan de pomp wel uit...

Mogen nog wel 2 laagjes glas in...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Tum, tum, tum... pompje pomt gestaag op tweede laag. Ga er nu een derde op zetten. Reeds wat extra bewapening op bepaalde punten. Bij het scharnier ook nog wat extra.

CE83FBD4-A935-4710-876B-1D39644E1E4A.jpeg



En deze op z’n stek gezet... tweede lakronde oven gebakken bij 60 graad.../
Driekwartier is de lak aanraakbaar, maar kwetsbaar...


E1E9DA52-C51F-46B6-AB3A-E31E16E7AC48.jpeg



Glasdoek knippen. Laatste ronde....
Vacumeren en dan op 60 graad nabakken harden in de oven... ook al om de wax te doen smelten... voor het lossen... het oude kapje van de andere Heuss als paspop...
wordt al aardig een glasbak


900BA65A-4575-441D-8350-4359FB8A1D59.jpeg



Pretpakket in stelling...

314A6F7A-11EB-496A-AF50-969716AB3F32.jpeg



En klooien we rustig verder...
dit gaat mijn stroomrekening meemaken!
Vacuümpomp aan, föhn er op... en temperatuur op 60 graad...


6244D020-FD5F-4A55-87EE-8B6F80A80903.jpeg



Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Snel uitgehard onder vacuüm en met de föhn erop. Temperatuur zo een 55 graad,
gemeten met de infrarood thermometer. Met 2,5 uur was het klaar en hard.

Dan het lossen... gipsmal 1 malig, en met zegeningen soms een tweede maal.

Goed in de wax gezet, maar toch.
Het moest een slopertje worden.
WD40 in de eerste kiertjes van het bovenop gelegde manchet van hout.
Beweging en WD40... maar zat toch vast op een punt waar nota bene de
meeste vloeiwas toch wel heen gezakt zou moeten zijn... de stootrand.

Dan maar een aantal duffe tikken op de achterkant en de mal in twee, kwam het zaakje los.
Alleen een kluit gips bleef hardnekkig zitten.

En... eigenlijk wel bekekend, eerder gehad... maar WD40... het kruipt en lost... dat zit wel snor.
En, ja... tevoren lakken helpt ook wel. Canubawas is het beste middel om in te zetten.
En, ja PVA losmiddel werkt... nu niet gebruikt om eerder genoemde reden.


De diggels van de gipsmal...

3837AFB5-6631-4484-9ACC-D02CC32DCE6B.jpeg



En het prachtig gelukte kapje. Mooi sterk. Klaar voor afwerken...
Nog een beetje beduust van het loskomen...


5ACC1521-15F4-48D3-BE55-A825004191DE.jpeg



Dat zwarte? Dat is carbonvlies, aaneen geregen fibers tot mat, geen weefsel...
Maar natuurlijk zo beresterk tegen bootjes met kwade bedoelingen en onder Iraanse vlag!
Voldoende dikte in om ende nabij 6 laagjes 100 en wat 163 grams doek.
Was bedoels als vulmiddel... restje restmateriaal...

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Met het nabewerken echt een resultaat!

Binnenzijde na het vlakken... weghalen van de gietbraampjes...
En mooi aansluitend op de romp. Alles met de schuurlat...


E4EA7B65-C569-4534-B8DD-AE2DBACE22FC.jpeg



Buitenkant...

79C03403-B703-46B5-B56D-B5EFA3C8BB5E.jpeg



En pas op de romp...

B41B4DAB-F77C-4314-BFF5-04220B59EA52.jpeg



Onderaanzicht... ogenschijnlijk meer symmetrie dan voorheen...
Oerklepje was van onderen bovendien iets scheef geschuurd...


B9DB2472-92AD-4BC5-AA22-464F077900B0.jpeg



Pas... maar nu het spantenwerk uit de duim gaan zuigen aan de hand
van een aantal magere plaatjes... en niet geheel schaal omdat ik het aanpas
aan de hoogte het bestaande klap-mechanisme. En dat zit iets te hoog.
Verwacht geen boze reacties op Twitter...


73B8485F-8F9E-4D46-9DE5-E87A8AE96A17.jpeg



Maar wel weer een stapje verder... eigenlijk weer veel te veel werk...
Dat 'effe'... nee, dat bestaat niet!

Voor wat het waard is...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Heeft toch wel iets zo'n zwarte toupet op het achterwerk Bas. Maar je hebt nu een hoop vrije ruimte om de langshelling voor Tedje door te trekken met watervast materiaal. De kunst is nu om de spanten zo te zetten dat er geen water in de bips blijft staan. Maar dat houdt de geest lenig! Succes ermee. Gr. Klaas.
 
Kijk Klaas... de sleuven zijn om het water te lozen. :yes:
Onderin is het zaakje ook behoorlijk open.
Dan de snelheid van sluiten, en varend... verwacht ik geen troubluriteiten... (trubbels instanticus maximus)
Zie je die lasnaden? Daar zit het spantverband! Mooie verklikkers!

23_DSC_0417-nb.jpg



Volgens mij vaart dat niet goed zo in dat groene gras... hun beslissing!
Komen ze nog wel achter... Müncheners... 't zijn ook geen varensgasten...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, Bas!
En ik verwacht ook weinig problemen met water achterin.
Je hebt de helling goed waterdicht gemaakt.
Bovendien, als je een beetje snelheid maakt, dienen die sleuven ook als zelflozers.
Liggen bij een beetje vaart al snel boven de waterlijn.

En Müncheners? Ach die hebben verstand van bier.
Ja, d'r zit water in, maar daar houdt de vergelijking wel mee op.
 
Met het nabewerken echt een resultaat!

Bas,
Echt mooi gemaakt, vooral de laatste foto met de dunwandige dokdeur vind ik prachtig.
Je hebt nu dezelfde extra ruimte in de "Badewanne" die ik ook heb. Klaas refereert hier ook aan.
Ik heb, beter de kinderen, hebben al enige tijd gevaren met mij TH met de dunwandige dokdeur.
O ja er blijft onderin bij de dokdeur water staan, het scharnierpunt ligt nu eenmaal onder de waterlijn.
Bij mijn TH was het een groter probleem, dat bij achteruit slaan de Badewanne behoorlijk volliep.
Sommige schepen hebben de ellendige eigenschap, dat deze bij achteruitslaan de kont omlaag trekken.
Henk
 
Moet goed komen... hoop ik... maar ik kijk de kat nog even uit de boom...

Zo steekt het in München... van onder behoorlijk open, ook extra zelflozers.
In model is het water dikker... net als koffie...


DSCN4807.JPG



Hier nog even detail... scharnierpunt. De scharnieruithouders vanuit de romp
zijn de buitenste draaipunten. Het middelste deel zit gelast aan een spant.
Dat is net zichtbaar door het ronde loosgat. Dat span heeft ook een V-vorm als de kuip.
Het ligt iets dieper in de komvorm. De klepaansluiting tegen de romp
is een dunne lijst met watersleuven.
Maar het wordt een reconstructie uit de duim. Heel erg is dat niet... bij benadering...


DSCN4800.JPG



Dit is mijn scharnier... de plaat moet tegen het dieper gelegen spant komen.
Het heeft iets andere verhoudingingen door het standaardscharnier als uitgangspunt.
Het was wat ik op voorraad had... werd het uitgangspunt...


IMG_1413.jpg



Dit is de Heckklap van het Graupner ARTF model. Een slag groter dan de gouwe-ouwe. 1:20
Overigens is dat mooi in detail-uitstraling... maar ook vol met fouten... en de lijm laat overal los...
De klep klopt ook voor geen kant... maar dat drukke overtuigd direct... bluffen heet dat :)
En... geen van de kleppen is gelijk aan de originele Heuss... die later ook nog eens is aangepast
of wellicht versterkt... en op de kleine offset plaatjes op drukwerk... is het opletten om welk
schip het nu gaat... determineren... net biologie...

Bij deze klep van de ARTF wordt het even lastig. Welke klep van welk schip wordt hier getoond. Heuss... laatste editie...
Mogelijk de H.H. Meier en Hamburg? Dan zit er in het midden ook nog een rollertje... Herkenningspunt zijn de rollers boven op de klep...
En natuurlijk de zwanenhalzen... die zijn bij de Heuss uniek anders vormgegeven.
gek wordt je ervan :stout:


IMG_1412.jpg



Klep van de Hamburg voor dat ie weer in verval raakte... allemaal mensenwerk...
Cultuur blijf cultuur zolang het door sterke schouders gedragen wordt...


ander-elbe-030706-0084x1000.jpg



Ruh Stahl werd niet lang na de Heuss als tweede kruiser gebouwd...
Het is met regelmaat speuren naar plaatjes....
Hier een donkere plaat... en geen snars te zien... maar een scan is een scan...
en in donkere partijen kan heel wat tekening zitten... je verbaast je soms...
Maar het gaat om de vorm van de bovenrand van de klep en om de rollers...

Ruhr Stahl.jpg



Even de curves bijstellen in Photoshop... hocus, pocus, passss....
En die bovenrand is behoorlijk smal. Veel smaller dan in de 1963-kit...
Een sterk herkenningspunt van de Ruhr Stahl is de railing achterop.
Diie heeft een extra diagonaal-steun bijgelast... en hoe de schijnwerpers
aan de flying-bridge zijn gemonteerd... ook zo een ijkpunt...

Ruhr Stahl-Bew.jpg



Ik stoei verder! Klep scannen op de contour zen zien wat ik bijeen kan harken...
Ik ga mikken op een oudere editie van de Heuss...

Is toch wad! (Ruhr Stahl)
En beziet de brede band van de waterlijn... gewoon een kaarsrechte band!
En zo komt het ook op de restauratie...
En het scherpe oog? Klep is al aangepast met verbeterde rollers bovenop...


8471090.jpg


Groetjes Bas
 
Laatst bewerkt:
Zo steekt het in München... van onder behoorlijk open, ook extra zelflossers., In model is het water dikker.

Bedankt voor deze foto.
Ik dacht, mijn oplossing, dat het lozen van water alleen iets was van een model. Op de onderstaande link de eerder getoonde foto, de tweede, zie je mijn oplossing in de TH voor het lozen van het water. Op gelijke wijze een opening aan de onderkant van de dokdeur. Alleen niet hoekig.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/page-5#post-4025208
 
Dat dat een sleuf is bij het scharnier dat klopt wel.
Bij de ARTF de 1:20 zit dat niet... en bij de 1:25 zit het ook niet.


Bij het echte schip zie de recht opstaande sleuven in de klep... dat zijn eveneens waterlozers...
Alle 'perforatie' die je hier dus ziet is om het water vlotter af te voeren...


DSCN4793.JPG


Groet Bas
 
Zie aanvullingen boven in post #477

Verder met de Theodor Heuss... de uitwerking van de loossleuven...
Meten en nog eens meten, tekenen (niet digitaal), bijstellen en maskeren met Tesa-teep...
Dan de freesjes er op los laten... en een vaste hand hebben...


IMG_1418.jpg



Tussentijds resultaat...


IMG_1416.jpg



Ook de uitsparing voor scharnier ingeslepen en geschuurd (haakse schuurlat uit profiellijst)...
Contour van het scharnierspant afgetekend

IMG_1419.jpg



Loossleuven nu behoorlijk in model... was uiteraard even de positie goed schatten
vanuit de afbeeldingen her en der... dus om en de nabij met de schuifmaat en geodriehoeken etc...

IMG_1420.jpg



Kiekje van binnenuit... en reeds bezig met het spantenwerk van het geheeltje.
Dat wordt model 'oude stijl'...


IMG_1421.jpg


En zo ga ik dan maar stug door... ohne ende...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top