Tweede schuurlaag epoxy met toner...
En dan maar weer de schuurlat er langs... en dan is het strak! Laag na laag na laag...
Beschaafd en geschaafd...


9D71F23B-96A6-4E62-8E31-6E09141BE845.jpg



En weer een laag... toner + micro ballon glaspoeder... de weg van de langste stofkapjes...


IMG_1203.jpg



Omdat wat je ook doet, het er toe doet!
Gr Bas
 
Wordt zo onverwoestbaar Bas! Zou je eigenlijk direct met een nieuw schip moeten doen. :) Gr. Klaas.
 
Het is een drakenklus.
Probleem zijn de doorslijpers. Daar moet dan bij gekledderd worden.
Nu al weer 3 spots.

Niet zozeer hard, maar de vullende laag als vlakmaker.

Ja, een stevige epoxy glas vooraf.
En dan flink ook...

Dan krijg je dit... helaas kan het dek niet worden overgezet.

3D260B5A-B8E3-4635-9DBE-5B0B4354C134.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dan krijg je dit... helaas kan het dek niet worden overgezet.

Hoe bedoel je, dat het dek niet overgezet kan worden?
Indien ik de foto goed interpreteer, dan staat de onderkant van de boeg niet in lijn met de kielbalk.

Theodor van Bas.jpg


Voor mij zijn de hartlijnen van de kielbalk en vanuit de top van de boeg redelijk in lijn.
Je hebt de kielbalk, als vliegtuigbouwer, een beetje in vorm gegeven van een vleugelprofiel.
Nu pragmatisch, indien ik het goed zie, is de afwijking tussen de 3 en 5mm. Indien je de onderkant van de boeg corrigeert, eventueel de hoek van de boeg aanpast, dan kan je het verschil redelijk wegwerken.
Niemand zal nooit bij een demo zien, dat de boeg niet op de graad nauwkeurig is.
Soms moet je bij restauratie van oude modellen afstand doen van het streven naar perfectie.
Ik kan ook niet de fouten van de oorspronkelijke bouwer van mijn Theodor Heuss geheel herstellen.
 
Denk dat het vertekening door de foto komt. Heb je de hele romp een keperweefsellaag gegeven Bas? Of kan dat alsnog? Dan schuur je er niet zo snel meer doorheen en voorkom je weke plekken. Weet het, is haast vleken, maar toch! Gr. Klaas.
 
Heb je de hele romp een keperweefsellaag gegeven Bas?

Klaas,
Onlangs heb je nog staan kloppen op de romp van mijn Theodor.
Destijds, nog eigendom van de Modelbouw Vereniging Voorne, heb ik de romp voorzien van twee lagen polyester met ieder een inlage.
Ik heb toen als inlage gewoon oude nylon panties van mijn vrouw gebruikt. Geen dure glas- of keperinlagen.
Het voordeel van een goedkope pantie is, dat het polyester eenvoudig door het weefsel dringt, waardoor het risico op luchtinsluitingen lager is.
Naderhand de oneffenheden met polyester plamuur weggewerkt.
Nylon of polyamide wordt niet voor niets gebruikt als inlage voor het versterken van de treksterkte van transportbanden.

Soms geeft het toepassen van een andere technische toepassing oplossing voor huidige problemen.
Gr. Henk
 
Henk, Jouw oplossing ken ik en stond versteld over het goede resultaat. Maar of we Bas om kunnen turnen? Gr. Klaas
 
Nee... dat is niet nodig jongens!

Anders... De romp op het dak van de auto is kaarsrecht tot op het minutieuze afgepassert,
wat je schetst is de zware lensvertonning van de Ifeun. Kromme bakken bak ik niet :D
Door de verschillen, lengte en breedte, niet pardoes over te zetten.

-edit-

De kielbalk? Wel die heeft die vorm ook in het echt.
Dit was een leuk detail om aan te brengen.
Het zat er om het schip zonder schade op het wad te kunnen parkeren bij tij.
Zonder schade.

Dit achterschip probeer ik te benaderen... echter de Graupnerromp is romp is 'ruk',
wordt een optische aanpassing... net alsof...
Beziet de holling in de romp in het verlengde van de schroeven, naar de boeg.
De vertunneling. Zie ik niet terug in het schuim.
Onze Heuss is maar een lompe Tjalk daarbij vergeleken...


nuernberg_hafen_nu_8704_171_02.jpg


Maar ik heb de 'werftekeningen' er bij en een pakket tekeningen van Aero-Naut...
Qua model zit de balk in deze hoek... op de tekeningen.

-edit-

Maar in 2003 wilde ik even tempo maken... Dus iets fatsoeneren.
De romp zat in de epoxy die mijn pa van Shell Lab Rijswijk nog had meegekregen.
Oer epoxy, maar niet slag vast, omdat het een pasta was. Bedoeld om gemengd met
glasbollen op grote diepte exploratie boorpijpen drijfvermogen te geven.

Status in 2003 was deze... net voor de grote demontage... Maar de stilstand op de zolder
bij mijn ouders had het model geen goed gedaan... stootje hier, tikje daar...
Stond het ook al dik 25 jaar... verouderde lijm...


DSCN1862.JPG


DSCN1863 kopie.JPG



In 2003 had ik nog niet de bak aan informatie die ik thans heb...
Het was wat mensen deelden op het internet... hozee!
Maar niet heel veel later kon ik plaatjes schieten van een echte...
Dankzij dat internet, waar aan te treffen... en wie te contacteren.
Informatie gezocht, veel, naar boekjes en wat dan ook... en kwamen bouwdozen voorbij.
Goed voor referentie, en leut voor de heb...

Keuze bewapening? Geen panty kous? Kan je wel doen, maar geeft lang niet de
sterkte die ik wil zien. Algemeen. Test eens met een stukje linnen. Dat wordt behoorlijk sterk.
Heb voldoende glasweefsel in diverse gewichten, daar put ik uit.
Ik koop het echter in waar de kwaliteit hoog is, en de prijs scherp.
Dus ik heb mooie weefsels liggen. Zijn het de kosten niet.

De romp is aan de onderkant met banen 160 grams doek versterkt. Knipwerk uit de strekkende meters.
Heb nu bij Mr Boat wat 160 grams band gekocht. Dat had ik liever een moment eerder in
handen gehad. De randen zijn afgezoomd... dus dat rafelt niet uit. En geeft voorspelbare
maatvoering bij stelselmatig en symmetrisch werken.
Alles tot aan de waterlijn nagelopen. Ergens moest een overgang komen.
En daar is het listig werken. Geschuurd met instant schuurlatten.

Wat er op zat was een dun weefsel.
En die overgangen waren dus extreem kwetsbaar voor doorschuren.
Die spots zijn nu weer behandeld met 100grs zeer dicht geweven stof.
Als je dat knipt rafelt het ook niet... bijna niet... is ook een doek dat zeer goed plooit.

Boeg onder water is 3 laags gekipte band band. En kan frontaal een aardige ram uitdelen.
Boven de waterlijn is alles het dunne glas. Behalve de boegsectie.
Stootlijsten kunnen wel wat hebben. Maar een ramkoers is niet verstandig en is nimmer een
optie daar op te bouwen. Het hele model is algemeen zeer teer.
Ten alle tijden behoedzaam en respectvol te behandelen...

Betreft polyester...Epoxy tast het styreenschuim niet aan.
Polyester doet dat wel. Zelfs de damp er van kan de boel al doen verpesten.
Dat wilde ik absoluut uitsluiten. Het smelt als boter weg...
Polyester blijft iets plakkerig. Ook al is het 60 jaar oud. En het blijft hygroscopisch.
Epoxy is stabiel in deze. Ik heb wel wat oude kit rompen in doos...
Die van polyester vergaat langzaam, epoxy blijft stabiel.


Lucht insluiting met glas?
Dat is techniek van werken, en het juiste weefsel voor de job.
Het glas geeft sterkte, niet de epoxy. Velen denken dat de epoxy dat doet.
Bij een vliegtuig geeft dat extra gewicht, zonder sterkte.
Glas is het tovermiddel de epoxy de stabiele lijm.
Is je ondergrond een drakengrot?... dan zal je luchtkamertjes insluiten.
is het niet goed te lamineren.

Een lamineerepoxy goede kwaliteit vloeit prachtig. Door het uit te kammen met
een ‘bankpasje’ haal je het overtollige weg. Dus epoxy moet je zien als puur fixatief.
Ik laat het iets verzadigder harden. Want er moet nog schuurpapier langs...
Een enkele luchtbel zal nimmer ontsnappen, maar het gaat vrij strak. Nog geen bellen.

-edit-

Kortom/langom... ik ben nu zo ver, en de romp nu al zo verschrikkelijk loeistrak in het gareel
en mooi effen.
Ik zet er een felle LED-garage zaklamp op voor contourinspectie. Scherpe gerichte bundel.
Dat werkt als een spant aftekening. Alles zie je tevoorschijn komen.

Van binnen gerestaureerd en netjes genoeg. Mooi wit...
beetje grove vezel betengeling van de wanden...
maar restjes glaswerk... en die mogen opgestookt worden... stoort niet.

Alle assen prachtig in lijn verlijmd, nee, ben ik weer een half jaar verder als ik dat ongedaan
zou maken. Het wordt een wel weer een juweel in oude luister. Komt goed.

Overigens... een ingesloten bel is op een vaarmodel niet desastreus.
Niets om te stressen, het zal niet poppen.


Nu toch maar eens de askokers volgekieperd met het aangelengde epoxrestant...
Wegknikkeren is zonde. Kortom... hier het boegbeeld... Bij een zulke omcirkeling...
daar is nu een patch gekomen...

F54B1D23-D43E-47B0-96A6-F47CDB7FAF1C.jpeg



Staukeil maken... en dan matrijs voorbereiden voor een epoxy Heckklap.
Dat gaat vlotter dan de originele uit te hollen. Maar het heeft met het scharnier van doen.
Hakwerk in en aan het klepje... Dan hou ik de originele liever volledig in takt...
Kan ik met kopietjes modderen...
We zijn nog effe zoet... Eerst maar eens wat proefstukjes maken... eerst een printje...
Stau, Stau...

IMG_1213.jpg



Na het eerste modelletje over naar het tweede, met wat aanpassingen...
En is al weer verlijmt. En kan ik het verder uitstukken aan de zijkant
voor een mooie aansluiting met de romp. De vorm is een afgelijde,
Proporties van het echte schip zijn totaal anders.
De verbreding zit nog ruim in de maten...

IMG_1216.jpg


IMG_1217.jpg



Nee, toch nog iets te ruim van formaat... geen van de 4 23 (23,2 meter) meter klasse was het zelfde...
Nog effe knip knip... de uithoeken moeten moeten in lijn met de twee buitenste roeren staan...
Haakse slijper... en weer vast lassen... wordt een impressie... een ode :D

IMG_1222.jpg


IMG_1223.jpg



En dan definitief met secondenlijm in positie...

DC5C94F5-6B01-4D80-9944-001C4E8EA55A.jpeg

 
Laatst bewerkt:
En na verlijmen vullen met 30 minuten Z-Poxy en een toefje micro baloons...

7149D0FB-854D-4249-BB88-8ED62018372C.jpeg


Nu de scheg rete strak maken.
Zo pokdalig is het helemaal niets!
Dan kan de romp gewoon eens in de grondverf gezet worden!

Stau, stau... houdt allen haaks!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Wordt zachtjesaan een uniek schip Bas! Gaat de naam ook nog veranderen? Und jetzt ist die Badewanne mit Slippanlage dran?. Succes verder en hoop dat per 1 juni de ophokplicht (op z'n minst gedeeltelijk) wordt opgeheven. Zo niet hebben we weer een andere uitdaging. Maar de tijd zal het leren. Gr. Klaas.
 
Dankje Klaas,

Met het gepiel en vergelijk van foto’s wordt bevestigd dat de proporties niet kloppen.
Nja.. het Is wat het is.

Nu eerst onderwater alles strak en gesloten maken.
Zit er sterk over te denken om de Hekklap over te mallen, in verband met het scharnier.
Geeft ook ruimte voor het frame van de klep na te bouwen
in een vereenvoudigde versie. Eenmalige gips matrijs.

Scheg nu uitwerken dus...

Ja... hopelijk is dan de lucht weer geklaard... meest bevreemdende situatie...


Mooi filmpje. Bijboot wordt ook uitgezet...
geeft ook de snelheid aan van de hydraulische bediening




Gaan met de banaan...



Hier zie je goed de werking van de spoiler rond de brug... U-Boot oorsprong...



En ook hier fraaie beelden van de 26 meter klasse... vaarbeeld...



Over de tragedie met de Bermpohl...


Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Het gaat wat langzaam... in de planning stond ook 'kiel opnetten, specifiek dan de scheg....
vorm in het model niet correct... uiteraard :D
Dus het wat meer stroomlijn gegeven. Uiteraard om de 'leut-v2.01', het zal er niet minder om varen.

Heb ik me verder georiënteerd op LifePo4 cellen.
Headway cellen zijn prachtig, maar gaan in dit model niet passen. Voor modelboten echt de beste accu.
Probleem is de diameter van de cel. 40 mm doorsnee, fractie minder... maar daarmee ben ik bang voor
een stabiliteitsprobleem. Een te lange slingerbeweging. Te ver boven de waterlijn... ook al staat het goed centraal.
En het gewicht, 1350 gram grof gerekend.

Gekeken naar celletjes bij NKON. En verder wat die cellen aankunnen via wat nazoeken op sheets van de fabrikanten.
Af fabriek kosten de celletjes een drol... lachertje... maar om te overleven in NL gaan ze 5x over de kop.
Spul komt allemaal uit China, behalve de A123! Heet nu Lithium Werks. Een vreemde producent
met een merkwaardige historie... ergens is iemand schathemelrijk geworden van subsidies en opvolgende faillissementen ...

A123 cellen doen het goed. Presteren ook goed. En kunnen buitengewoon snel geladen worden.
1 tot 2C zonder dat het nu echt schade aan de accu geeft.
Ofwel... een 2500 mA accu kan je laden met 2,5A of met 5A, zelfs met 7,5A.
Gaan wel 8 jaar mee overigens... met soldeerlips 6 euro per stuk.

Andere kwaliteit cellen zijn Chinese makelij. Maximaal 1C laden... en 3000 of 3600 mA, in de praktijk wordt dat niet gehaald.

Liefst zou ik 10A aan boord willen hebben...Bij A123 heb ik 1064 gram aan opslag. 14 stuks 4 pakketten van 4S
Zou ik op een lagere spanning willen varen, dus 3S, ruwweg 10V,
moet ik andere motoren aanschaffen met een veel hoger Kv. Richting 1200.
Thans heb ik Kv=980 van Planet Hobby Joker, Lindinger. Kijk ik bij HobbyKing? Niets meer... schrale bende
daar... is HK aan het afsterven? Bijkans zit HongKong in de tang van China.

Betreft accugewicht... Wil eerst weten of het model dat aan kan, voor ik een slordige 100 euro aan accu's aanschaf.
En nog eens 22 euro per motor, stel ik wil switchen. Deze motortjes kosten 3 jaar gelee nog 15 euro per stuk...
Dat heeft nog eens Euroflatie, met dank aan het Brussels lof...


Okee dan... de scheg... stond scheef... gecompenseerd met plamuur.
Voordat ik ooit een gat geboord heb in de romp... had ik dat ding weg moeten slopen. En zo alles
recht stellen. Hoever sla je door... dacht ik toen... had ik maar...
Om strak te kunnen plamuren, en ook nog eens 'vorm' op te zetten, heb je hulpmiddelen nodig.
Dus aan weerskanten 'S' profielen geknipt uit de bekende dunne epoxyplaat,
dat vast getackt met secondenlijm, op 's-timmerman's oog, keurig in symmetrie...
De kielbalk recht gemaakt met balsa retouche en met de schuurlat opgestrakt, om zo ook aan de bovenkant
een mooie geleiding te hebben voor de plamuurspatel...
De ontstane holtes gevuld met verdikt 30 minuten Z-Poxy epoxy...

Hekklappe? Daar waar de tape zit, komt ook het scharnier...


IMG_1236.jpg



Dan in 2 slagen plamuur, met tussentijds uitharden, voltjetten... ruimhartig maar strak.

IMG_1237.jpg



Is dat allemaal eindeloos afgevuld... kan er model worden aangegracht...
Hier alvast een prent hoe het er nu bij staat... Lastig toegankelijk, vooral tussen
schroefas en romp... maar dat gaat ook nog wel lukken...


IMG_1240.jpg



Zo ziet het er uit op de andere romp... scherper en gecontroleerder kunnen bouwen...
En veel meer materiaal van die vreemde ronding kunnen wegnemen.
Bij de scheg heb ik de bodem veel vlakker kunnen maken...

DSCN6821.JPG



Dit is echt, dat ga ik met deze werkwijze niet halen, dan het ik het van de grond af moeten opbouwen uit epoxyplaat...
Moet sowieso een verlengde as op mijn Proxon-schuurtonnetje gaan maken om machinaal op te strakken.
Rattestaartveilen zijn te link, en moet ze aftapen om een klein deel van het veilvlak te gebruiken... en de romp maskeren
om niet ties anders te raken. Machinaal stuurt beter... sneller...


DSCN4805-Bew.jpg



Nog niet helemaal... maar het begint op iets te lijken...
en... er komt nog de kielbalk op te zitten...


IMG_1241.jpg



Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ja Bas, Je bent jong en je wilt iets! Soms moet je compromissen sluiten omdat de werkelijkheid met deze basis niet na te bootsen is. Wil je de nieuwe klep aan laten sluiten op de Staukeil? Gevolg is dan wel dat ze het water niet meer glijdend loslaat en er een dikke hekgolf ontstaat. Maar je maakt er wel iets van. En wat de accu's aangaat. Zou er veel verschil in snelheid zijn tussen 3 en 4 S. 4 S geeft wel veel meer power, maar een echte glijder wordt het niet vrees ik. Heb je geen Lipo's uit de vliegerij om wat mee te testen? Ja, ik roep maar iets. Verder niet veel om handen. Zit te brainstormen over een Kitchen-roer, om daar i.c.m. een vliegtuigregelaar wat mee te spelen. En het wachten is op wat mooi weer om de axiale schroefaslagers in mijn sleepboot uit te testen. Gr. Klaas.
 
Scharnier is onderzocht... dat gaat juist veel beter werken!
De waterloslaat... blijft staan... Staukeil geeft virtuele rompverlenging.
Met 750 Watt potentieel aan boord... heeft het water niets meer te willen vrees ik. Dit wordt watervlooien!
Dus dat water moet maar volgen. Ennnnhuhhhh de klep? krijgt ook een scherp randje. Dat ronde is straks verdwenen. Nog niet gestopt met verzinnen...

Overigens... het is om en nabij het scharnierpunt van de bouwtekening van Graupner...
Maar zo gaat het ook op het echte schip. Zie de voorgaande foto's

Accu's... er staat een arsenaal aan overspanning in de lipokoffers.
Maar ieder bootje of vliegertje z'n eigen setje vind ik ook wel lekker.
Ik heb van de week nog even een aantal setupjes doorgerekend in de online dynomotester voor brushless motoren.
De stroomafname valt iets hoger uit dan in werkelijkheid.
Heeft met de propellers van doen. De propeller constante...

Zou het nu op 4S lipo gaan, middenmotor gaat iets van 3,65A slurpen bij 4130 toeren.
Ik zit ruim in de oversnelheid. Propellersnelheid is 17 kmh... 7,8 kmh is zowat schaal... is wel erg hard hoor...

Als het zover is, gaat de Jeti GPS er in... zien wat er van gekookt wordt...

Overigens... de druklagertjes had ik ook binnen gekregen... Voor op 't Heusje 1x en 2x of de FL-8
 
Laatst bewerkt:
Sodejus! Wat een mooie bootjes!

De theoretische snelheid... wat de calculator dan aangeeft...
daar gaat nog een flink stuk drag van af... wat die romp werkelijk gaat opleveren in de plomp?...
Njaw... heul benieuwd
Let wel... dat is bij een 4S lipo accu... een 4S LifePo4 haal je die toeren niet...
 
Nu ontdekte ik met dekhuis aan dek... dat ook deze niet schaal is...

Nu een mooie editie in piepschuim opgesteld... vindt het wel gaaf... lijkt al stukken beter? Niet? Van boven wat hoekig, maar dat schuur ik glanzend met 800 grit papiertjes. Mooi schuim is niet lelijk.

616ECA82-75B3-45A1-BC48-BC2AFB57EDCC.jpeg



Es even wat fijnslijpen aan de scheg... even een verengde schuurton fixen... zou dat mislukken... dan smeer ik er maar weer wat aan. 2K instant schegverbeteraar.
Op FB gebruiken ze daar droge bamie en secondenlijm voor. Zelfs een pleepot wordt weer gefixt... schuren en lakken...

Is Cupasoup eigenlijk ook 2K?
 
Back
Top