Nee... dat is niet nodig jongens!
Anders... De romp op het dak van de auto is kaarsrecht tot op het minutieuze afgepassert,
wat je schetst is de zware lensvertonning van de Ifeun. Kromme bakken bak ik niet

Door de verschillen, lengte en breedte, niet pardoes over te zetten.
-edit-
De kielbalk? Wel die heeft die vorm ook in het echt.
Dit was een leuk detail om aan te brengen.
Het zat er om het schip zonder schade op het wad te kunnen parkeren bij tij.
Zonder schade.
Dit achterschip probeer ik te benaderen... echter de Graupnerromp is romp is 'ruk',
wordt een optische aanpassing... net alsof...
Beziet de holling in de romp in het verlengde van de schroeven, naar de boeg.
De vertunneling. Zie ik niet terug in het schuim.
Onze Heuss is maar een lompe Tjalk daarbij vergeleken...
Maar ik heb de 'werftekeningen' er bij en een pakket tekeningen van Aero-Naut...
Qua model zit de balk in deze hoek... op de tekeningen.
-edit-
Maar in 2003 wilde ik even tempo maken... Dus iets fatsoeneren.
De romp zat in de epoxy die mijn pa van Shell Lab Rijswijk nog had meegekregen.
Oer epoxy, maar niet slag vast, omdat het een pasta was. Bedoeld om gemengd met
glasbollen op grote diepte exploratie boorpijpen drijfvermogen te geven.
Status in 2003 was deze... net voor de grote demontage... Maar de stilstand op de zolder
bij mijn ouders had het model geen goed gedaan... stootje hier, tikje daar...
Stond het ook al dik 25 jaar... verouderde lijm...
In 2003 had ik nog niet de bak aan informatie die ik thans heb...
Het was wat mensen deelden op het internet... hozee!
Maar niet heel veel later kon ik plaatjes schieten van een echte...
Dankzij dat internet, waar aan te treffen... en wie te contacteren.
Informatie gezocht, veel, naar boekjes en wat dan ook... en kwamen bouwdozen voorbij.
Goed voor referentie, en leut voor de heb...
Keuze bewapening? Geen panty kous? Kan je wel doen, maar geeft lang niet de
sterkte die ik wil zien. Algemeen. Test eens met een stukje linnen. Dat wordt behoorlijk sterk.
Heb voldoende glasweefsel in diverse gewichten, daar put ik uit.
Ik koop het echter in waar de kwaliteit hoog is, en de prijs scherp.
Dus ik heb mooie weefsels liggen. Zijn het de kosten niet.
De romp is aan de onderkant met banen 160 grams doek versterkt. Knipwerk uit de strekkende meters.
Heb nu bij Mr Boat wat 160 grams band gekocht. Dat had ik liever een moment eerder in
handen gehad. De randen zijn afgezoomd... dus dat rafelt niet uit. En geeft voorspelbare
maatvoering bij stelselmatig en symmetrisch werken.
Alles tot aan de waterlijn nagelopen. Ergens moest een overgang komen.
En daar is het listig werken. Geschuurd met instant schuurlatten.
Wat er op zat was een dun weefsel.
En die overgangen waren dus extreem kwetsbaar voor doorschuren.
Die spots zijn nu weer behandeld met 100grs zeer dicht geweven stof.
Als je dat knipt rafelt het ook niet... bijna niet... is ook een doek dat zeer goed plooit.
Boeg onder water is 3 laags gekipte band band. En kan frontaal een aardige ram uitdelen.
Boven de waterlijn is alles het dunne glas. Behalve de boegsectie.
Stootlijsten kunnen wel wat hebben. Maar een ramkoers is niet verstandig en is nimmer een
optie daar op te bouwen. Het hele model is algemeen zeer teer.
Ten alle tijden behoedzaam en respectvol te behandelen...
Betreft polyester...Epoxy tast het styreenschuim niet aan.
Polyester doet dat wel. Zelfs de damp er van kan de boel al doen verpesten.
Dat wilde ik absoluut uitsluiten. Het smelt als boter weg...
Polyester blijft iets plakkerig. Ook al is het 60 jaar oud. En het blijft hygroscopisch.
Epoxy is stabiel in deze. Ik heb wel wat oude kit rompen in doos...
Die van polyester vergaat langzaam, epoxy blijft stabiel.
Lucht insluiting met glas?
Dat is techniek van werken, en het juiste weefsel voor de job.
Het glas geeft sterkte, niet de epoxy. Velen denken dat de epoxy dat doet.
Bij een vliegtuig geeft dat extra gewicht, zonder sterkte.
Glas is het tovermiddel de epoxy de stabiele lijm.
Is je ondergrond een drakengrot?... dan zal je luchtkamertjes insluiten.
is het niet goed te lamineren.
Een lamineerepoxy goede kwaliteit vloeit prachtig. Door het uit te kammen met
een ‘bankpasje’ haal je het overtollige weg. Dus epoxy moet je zien als puur fixatief.
Ik laat het iets verzadigder harden. Want er moet nog schuurpapier langs...
Een enkele luchtbel zal nimmer ontsnappen, maar het gaat vrij strak. Nog geen bellen.
-edit-
Kortom/langom... ik ben nu zo ver, en de romp nu al zo verschrikkelijk loeistrak in het gareel
en mooi effen.
Ik zet er een felle LED-garage zaklamp op voor contourinspectie. Scherpe gerichte bundel.
Dat werkt als een spant aftekening. Alles zie je tevoorschijn komen.
Van binnen gerestaureerd en netjes genoeg. Mooi wit...
beetje grove vezel betengeling van de wanden...
maar restjes glaswerk... en die mogen opgestookt worden... stoort niet.
Alle assen prachtig in lijn verlijmd, nee, ben ik weer een half jaar verder als ik dat ongedaan
zou maken. Het wordt een wel weer een juweel in oude luister. Komt goed.
Overigens... een ingesloten bel is op een vaarmodel niet desastreus.
Niets om te stressen, het zal niet poppen.
Nu toch maar eens de askokers volgekieperd met het aangelengde epoxrestant...
Wegknikkeren is zonde. Kortom... hier het boegbeeld... Bij een zulke omcirkeling...
daar is nu een patch gekomen...
Staukeil maken... en dan matrijs voorbereiden voor een epoxy Heckklap.
Dat gaat vlotter dan de originele uit te hollen. Maar het heeft met het scharnier van doen.
Hakwerk in en aan het klepje... Dan hou ik de originele liever volledig in takt...
Kan ik met kopietjes modderen...
We zijn nog effe zoet... Eerst maar eens wat proefstukjes maken... eerst een printje...
Stau, Stau...
Na het eerste modelletje over naar het tweede, met wat aanpassingen...
En is al weer verlijmt. En kan ik het verder uitstukken aan de zijkant
voor een mooie aansluiting met de romp. De vorm is een afgelijde,
Proporties van het echte schip zijn totaal anders.
De verbreding zit nog ruim in de maten...
Nee, toch nog iets te ruim van formaat... geen van de 4 23 (23,2 meter) meter klasse was het zelfde...
Nog effe knip knip... de uithoeken moeten moeten in lijn met de twee buitenste roeren staan...
Haakse slijper... en weer vast lassen... wordt een impressie... een ode 
En dan definitief met secondenlijm in positie...