Nee, dat valt wel mee Klaas... Wel degelijk over geschreven!
Heb hier de nodige literatuur liggen.
Hogere druk op het achterschip bij kritische manoevres, en
Het Kamm tail effect... dus de virtuele verlenging van de 'romp' het tegen gaan van dragg...
Wiki verteld het verhaal wel. Aerodynamisch effect, geldt in zekere zin ook voor hydrodynamica...
Schip is als halfglijder ontwikkeld. De boeg van het Graupner-flans-model is totaal lomp.
Maar het echte schip is zo scherp als de neten. Hele ranke boegconstructie
Wave piercing, ook het boegontwerp was revolutionair in 1957. Daar hebben ze nu weer heel andere ideeën over, de bijlsteven. Maar de rompvorm zie je nu in zekere zin terug bij snelle motorjachten zonder Deep-V bodems...
Beziet... Pietje op het droge... poetsbeurt via getijde... lekker scherp scheepje...
Vroege editie. Schoorsteen nog oud model.
Een 'gaffel' op het achterschip... heet anders... boom dan maar... schuin omhoog...
Later bleek het gewoon in de weg te zitten... zag je het niet meer op de schepen.
De Flying bridge... Turm... geen kunststof beglazing... De spray rail? Ja... U-bootwapen herkomst.
De rechte band om de waterlijn, en geen verhoging van die lijn in de boeg. Gewoon een straffe streep... recht door zee.
Ja... enorme opdoffers hebben ze wel gehad. Ze konden koppie om in zelfrichtendheid.
Overigens waren de Engelse reddingboten ook zeer geavanceerd...
Vooral de moderne. En de bijzondere lanceerinrichtingen.
Boot niet in het water als het niet hoeft, houdt de schepen ook beter heel en schoon en minder belast door de elmenten. En natuurlijk het grillige kustgebied om de schepen uit te kunnen zetten bij noodomstandigheden. etc... overlap in dekkingsgebied...
Een Heuss vol met zeebaardaangroei... kost knopen!
Het hek... Het zat er deels al in, en men heeft het verder verbetert. Brandstofreductie.
Kan een miscalculatie of nieuwe inzichten zijn geweest. En eigenlijk is de aanpassing niet eens zo intens...
Schip heeft gaande weg ook sterkere motoren gekregen aan BB en SB
tot het machinevermogen van 1.750 PK!
Dit is een plaatje dat ik trof op het net... Frido Spatz...
Het achterwerk verteld een ander verhaal dan de zusterschepen...
In ieder geval anders dan de Heuss II in München...
Een bollere klep... meer een luierbak... Duck-hiny... of zou de klep ooit zijn aangepast?
Of heeft men de zusterschepen optisch iets verbeterd? Is me een taartschep? En hoekiger... Twerk-ding!
de stootlijst van de klep loopt veel grover met een knik
Scharnierpunt... verder verschoven naar achteren, dan de Heuss II
En heejjjj... geen streamliners op de roeren! Ben ik gefopt!?
Als er voldoende tekening in het zwart van de foto zit, kan ik daar nog wat beeld ophalen
in Photoshop...
Bedoel... dit is toch wel een mooiere centenbak? Dit schip in z'n tweede jeugd... voor 2010
Eigendom van een miljonair/zakenman. Tegen gewerkt door de DGzRS om het kleurgebruik en meer.
Uiteindelijk er de brui aan gegeven. Nu is het schip versjompt... opgekocht door een Hollander...
en die wil er een vakantiehuis van maken... jammer.
Zo een schip hoort te varen... cultureel erfgoed... van hand tot hand, als een Peble Beach sportwagen
in eeuwige glorie behouden... oude sentimenten van mij...
En ook deze Heuss heeft een mooiere 'bee-hind'...
Waar aan kan je zien dat het de Heuss is? Aan de schijnwerper constructie
op de brug, en aan de opbouw... de stuurhut heeft een lagere werkhoogte.
Optisch staan de postitielichten hoger... verder de watergoten boven de vensters...
Gut! Hegi naast Graupner... Schaal beiden 1 : 25 meen ik?... lijkt wel hier thuis 
Foto is van 'Inter-Jat-&-Co' Ook dat nog...
Gr Bas