Een Escape die niet wil? Ja... Escapisme... nu maar effe niet... hoop dat
het rap overwaait.
In NL is men flink aan het uitdokteren naar een antistof of verzwakt virus...
en ze zijn zoals gewoonlijk daar razend goed in...

Sluisdeuren voor het Noordzeekanaal kunnen in NL al niet meer gemaakt worden,
dat gelukkig nog net wel ... Zelfs het pleepapier komt uit China... hoe erg wil je het hebben.
 
Ja... dat knotsen... kan niet de bedoeling zijn.
De deuk in de H.H. Meier... bijkans bij het transport over het land?
En al het takelwerk om hem op z'n plaats te krijgen?

Botsen in de lucht is desastreus... dus sturen leer je dan wel.
Maar bij een meeting zal het bassin best vol kunnen zijn.

Bij vliegen blijft het overzichtelijk. Spanningsboog is ook meestal maar 1 kwartier.

Nog niet in die mate een drukte meegemaakt...
De FL-8 is gelukkig altijd heel gebleven. 1x grote oefening bij een evenement
in Friesland. En nog een keer in Drachten centrom.
Algemeen werd er veel gekletst en gekeken, niet heel veel gevaren.
Was dan ook sowieso erg gezellig.

Lukt het met de mechaniekjes Henk?

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Lukt het met de mechaniekjes Henk?

Bas,
Ja. Door mijn opleiding heb ik geleerd om elk machinedeel te maken als een uitwisselbare eenheid.
Extreem doorgevoerd bij mijn Dockyard V, waarbij de gehele machinekamer met stoomketel en al uit het schip is te tillen.
Bij de TH is de aandrijving van de dokdeur bijna gereed. Door verklemming in het U-profiel moet ik de arm met 1mm inkorten.
Volgende uitdaging de "uitzet" helling van het Tedje
Overigens, deze is weer geheel gemaakt als een uitwisselbare eenheid.
Bij mijn TH zit eigenlijk niets vast, maar alles in losneembare modules.
Bijgevoegd de foto van de uitneembare uitzethelling van het Tedje.
SAM_2883.JPG

.
 
Met moed beleid en trouw... makkelijk is het niet...
lukt beetje bij beetje...

De plaat op z'n plek. Strategisch getaped om in het gareel te blijven...
30 minuten Z-poxy.. geeft voldoende werktijd...


IMG_1166.jpg



Print gelost... lijkt al nergens op... balve een mottige bende :)

IMG_1167.jpg



Maar gelukt is het wel... een mooie curve, mooie scherpe rand...

IMG_1170.jpg


Tot zovers...
Gr. Bas
 
  • Like
Reactions: k-k
Ja Henk, doorgezet. Maar het is een suggestie op de echte.

Nog wel effe zoet natuurlijk.
Grootste probleem.. romp is beetje krom. Milimeterwerk...
Even een originele uit de kit er bij...die is wel recht. Iets hol op de kiel.
Dus optisch moet ik wel smokkelen.
 
Laatst bewerkt:
Ook in de 1:1 schepen moet er wel eens worden gesmokkeld. Niet alle schepen zijn even recht of zelfs scheluw. Als ik me goed herinner dan werd er in 1959 een hele mooie sleepboot gebouwd door de Scheepsbouwunie in Groningen. Maar er was een klein foutje gemaakt. Voor en achterschip verschilden 7 of 8 cm in de breedte. Er zal toen best wel iemand flink op zijn hoofd hebben gekrabd. Eenmaal gereed valt het niet direct op, maar als je de twee helften tegen elkaar trekt... Maar op de meeste (modelbouw)werven is men vindingrijk en wordt er een cosmetisch verantwoorde mouw aan gepast.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/1675/
Ja en hoe ontstaat dat dan? In 2004 waren we in Europoort bezig de steigers aan te passen t.b.v. vluchtwegen voor de binnenvaart en het vernieuwen van het fenderwerk. Daartoe werden er flinke palen in de grond getrild. Hieronder zie je ze bezig met inmeten en trillen. Er kwam een loopbruggetje op, maar die bleek op het ene eind een meter te kort. Bruggetje verlengen bleek goedkoper dan verplaatsen van de paal. En dan is het opeens niet meer symmetrisch. Oorzaak? Bij het in de map doen had men net door de maatvoering heen het papier geperforeerd. En heb je een paal met een verhaal. Of een schip, net wat je wilt. Gelukkig zijn onze spullen net iets handzamer. Wel een beetje off topic, maar ook daar zijn we goed in. Schrap maar wat je stoort Bas! Gr. Klaas.

2004 P4020166.JPG


2004 Paal stg 5.JPG
 
Laatst bewerkt:
Nu deze dagen even wat meer tijd... alles ligt stil... hum...:(
Morgen wellicht nog even wat handige M3 tapes halen... voordat echt alles plat gaat met huisarrest...

Maar goed... bootjesdromen uit andere tijden... dan maar dagdromen... omdat het er toe doet!

Alweer tweede plamuurronde. Morgen komt nieuwe pigment binnen van Mr Boat.
De pigmenten die ik in Duitsland had opgehaald, doen de epoxy niet goed uitharden.
Die van Mr Boat werken uitstekend. De ene epoxy is de ander niet... pigment ook niet.

Met lamineerepoxy en grijs pigment breng ik een nieuwe schuurlaag aan.
Daarmee hoop ik de kleine putjes te vullen, en ongewenste bollingen zichtbaar te krijgen.
Dit wilde 2x uitvoeren. Daarmee is het onderwaterschip klaar.

Asssen nu werkelijk te verlijmen, scheg opfrissen met wederom 2x plaatstukjes dun epoxy...
Net als deze van mijn oude rompje hieronder...
Niet naar de props en afhanging staren, dat alles hangt er los in voor nameetwerk...


IMG_0839.jpg



Dus ik stort maar wat plaatjes zoals het er nu ingevuld en al uit ziet... wat kan je je toch vastbijten in dat spul...
Maar goed, je doet het voor jezelf... leut!


IMG_1189.jpg



IMG_1185.jpg



IMG_1187.jpg



IMG_1184.jpg


Krijg de vorm er dus behoorlijk goed in... En begint pietsie realistisch te ogen...
Wel nog in de overmaat.
Moet dus nog geshaped worden om het een beetje naar 'echt' te laten tonen...
Geen model gezien waar het zo krachtig in toonde...
Goed dat ik het heb doorgezet.... maar nog wel effe zoet...

Nog even de referentie... De echte knik? Niet zoals hier op de foto in Duitsland...
maar bij benadering...


DSCN4808.JPG



En dan moet nog dit vormpje er in poetsen... of ik laat het zo als ik het nu heb... tum, tum, tum... Luxe probleem...


DSCN4822-LR.jpg



Voor wat het waard is...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat we niet kunnen achterhalen waarom dat laatste stukje op de echte boot is toegevoegd hè Bas? Zou ze full speed toch een beetje teveel op haar Arsch willen gaan staan, oftewel haar kont te diep in het water stak? Met die scherpe randen zal ze ongetwijfeld het water beter los hebben gelaten. Dus wat van de tekentafel kwam was nog niet helemaal perfect. Van een verdringer werd het een halfglider. Maar dat werkt alleen maar bij glad water. Bij wat meer zeegang moet de vaart eruit, anders slaat ze te pletter tegen de golven. Reken maar dat die schepen opdonders hebben gehad. Je kunt de ribben niet voor niets tellen. Succes met de scherpe "afronding". Gr. Klaas.
 
Nee, dat valt wel mee Klaas... Wel degelijk over geschreven!
Heb hier de nodige literatuur liggen.

Hogere druk op het achterschip bij kritische manoevres, en
Het Kamm tail effect... dus de virtuele verlenging van de 'romp' het tegen gaan van dragg...
Wiki verteld het verhaal wel. Aerodynamisch effect, geldt in zekere zin ook voor hydrodynamica...

Schip is als halfglijder ontwikkeld. De boeg van het Graupner-flans-model is totaal lomp.
Maar het echte schip is zo scherp als de neten. Hele ranke boegconstructie
Wave piercing, ook het boegontwerp was revolutionair in 1957. Daar hebben ze nu weer heel andere ideeën over, de bijlsteven. Maar de rompvorm zie je nu in zekere zin terug bij snelle motorjachten zonder Deep-V bodems...


Beziet... Pietje op het droge... poetsbeurt via getijde... lekker scherp scheepje...
Vroege editie. Schoorsteen nog oud model.
Een 'gaffel' op het achterschip... heet anders... boom dan maar... schuin omhoog...
Later bleek het gewoon in de weg te zitten... zag je het niet meer op de schepen.
De Flying bridge... Turm... geen kunststof beglazing... De spray rail? Ja... U-bootwapen herkomst.
De rechte band om de waterlijn, en geen verhoging van die lijn in de boeg. Gewoon een straffe streep... recht door zee.

geschichtebis2011-070.jpg



Ja... enorme opdoffers hebben ze wel gehad. Ze konden koppie om in zelfrichtendheid.
Overigens waren de Engelse reddingboten ook zeer geavanceerd...
Vooral de moderne. En de bijzondere lanceerinrichtingen.
Boot niet in het water als het niet hoeft, houdt de schepen ook beter heel en schoon en minder belast door de elmenten. En natuurlijk het grillige kustgebied om de schepen uit te kunnen zetten bij noodomstandigheden. etc... overlap in dekkingsgebied...
Een Heuss vol met zeebaardaangroei... kost knopen!

Het hek... Het zat er deels al in, en men heeft het verder verbetert. Brandstofreductie.
Kan een miscalculatie of nieuwe inzichten zijn geweest. En eigenlijk is de aanpassing niet eens zo intens...
Schip heeft gaande weg ook sterkere motoren gekregen aan BB en SB
tot het machinevermogen van 1.750 PK!


Dit is een plaatje dat ik trof op het net... Frido Spatz...
Het achterwerk verteld een ander verhaal dan de zusterschepen...
In ieder geval anders dan de Heuss II in München...

Een bollere klep... meer een luierbak... Duck-hiny... of zou de klep ooit zijn aangepast?
Of heeft men de zusterschepen optisch iets verbeterd? Is me een taartschep? En hoekiger... Twerk-ding!
de stootlijst van de klep loopt veel grover met een knik
Scharnierpunt... verder verschoven naar achteren, dan de Heuss II
En heejjjj... geen streamliners op de roeren! Ben ik gefopt!?


20160402-finkenw-harburg-0060c1500.jpg



Als er voldoende tekening in het zwart van de foto zit, kan ik daar nog wat beeld ophalen
in Photoshop...


20160402-finkenw-harburg-0083x1500-1.jpg



Bedoel... dit is toch wel een mooiere centenbak? Dit schip in z'n tweede jeugd... voor 2010
Eigendom van een miljonair/zakenman. Tegen gewerkt door de DGzRS om het kleurgebruik en meer.
Uiteindelijk er de brui aan gegeven. Nu is het schip versjompt... opgekocht door een Hollander...
en die wil er een vakantiehuis van maken... jammer.
Zo een schip hoort te varen... cultureel erfgoed... van hand tot hand, als een Peble Beach sportwagen
in eeuwige glorie behouden... oude sentimenten van mij...


ander-elbe-030706-0084x1000.jpg



En ook deze Heuss heeft een mooiere 'bee-hind'...
Waar aan kan je zien dat het de Heuss is? Aan de schijnwerper constructie
op de brug, en aan de opbouw... de stuurhut heeft een lagere werkhoogte.
Optisch staan de postitielichten hoger... verder de watergoten boven de vensters...

Screenshot_2019-10-16 Die Theodor Heuss läuft bei Schauern aus.jpg



Gut! Hegi naast Graupner... Schaal beiden 1 : 25 meen ik?... lijkt wel hier thuis :confused:
Foto is van 'Inter-Jat-&-Co' Ook dat nog...


srk-hamburg-hhoevelg-2x1000.jpg



Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Verschrikkelijk niet? Maar bij de verkoop dicteerde de DGzRS het.
Mocht er niet meer uitzien als een herkenbare SRK!
Dus hebben ze dat er van gemaakt.

Toen ze eind 80 de H.H. Meier omkatten naar TH 2, was het schip, de Frido Spatz,
al te veel ontmanteld om nog terug te bouwen naar origineel.

Maar het schip bestaat nog... dat is al heel wat... dat kan de Firma Smit niet nadoen met zijn superslepers van weleer...
Zo een Smit Rotterdam had op de kade moeten staan bij het SS Rottersdam...

Al een wonder dat het SS Roterdam er zo bij ligt. Houwen zo... en koesteren dat monument
uit een tijd dat mondkapjes nog in Nederland gemaakt konden worden... echt waardeloos is dat!
20 jaar flut regering en EU-flutbeleid... belastingheffen... daar zijn ze goed in...


theuss-ex-seenotrettungskreuzer-theodor-58111.jpg
 
Laatst bewerkt:
Over smaak valt niet te twisten, maar hier krullen toch mijn tenen van. Bij Bas en Roel zal het niet anders zijn. Maar je kunt de rompvorm nog wel vergelijken en de ontwikkeling een beetje volgen. In mijn optiek moet je die schepen in hun originele vorm behouden. Maar je moet als pleziervaarder een hele dikke knip hebben om die diesels met blanke gasolie aan de praat te houden. Gr. Klaas.
 
...maar hier krullen toch mijn tenen van....

Nogal. En niet alleen mijn tenen, sakkerloot.
In mijn optiek moet je die schepen in hun originele vorm behouden.

Correct en tevens juist.

Maar je moet als pleziervaarder een hele dikke knip hebben om die diesels met blanke gasolie aan de praat te houden.
Zie dat maar as straf omdat je zo'n mooi schip zo verkracht hebt.
 
Wilde Roel eerst vergasten op een plaatje van een Centuriontank, en zoekend in mijn Seedorf-archief stuitte ik op een ander plaatje uit 1965. En kijk eens naar die rompvorm. Een in 1956 bij AG Weser in Bremerhaven gebouwde stoomtrawler. 1250 PK stoomturbine. Helaas in 1967 vergaan. Gr. Klaas.

1965 Bremerhaven Johannes Krüss.JPG
 
Heren, heren!!! Willen jullie mijn draadje niet vervuilen met 'kanonnenpraat'! :stout:
Ook al is het kermis en heiligschennis... De DGzRS is hier mede schuldig aan met hun dictaat!

Ook deze eigenaar heeft stennis gekregen met de DGzRS...
Er een godsvermogen ingepomt om het weer vaarklaar te maken...
en zelfs collecten gedoneerd aan het reddingbedrijf...


der-seenotkreuzer-hamburg-dgzrs-gehoerte-14854.jpg



En kwam het er zo uit te zien... uiteindelijk verloor hij interesse...
Werd het weer Seewolf... ipv Hamburg...


SK_Hamburg_Rostock.jpg



Overgenomen... Thans treurnis! Om tot verkantieverblijf te verworden.
En natuurlijk dusdanig dat het weer in originele staat brengen, vast onmogelijk zal zijn...
Ja, ja DGzRS heeft ook nare dram-kantjes... Harvard managers... vast en zeker...
dat zijn de ergsten...


pic_sid6427-1-norm.jpg


Voor wat het waard is!
Groet Bas
 
Back
Top