Bas, Het wordt toch nachtwerk. Zat te denken om er een stuk gebogen messing rond in te lamineren. Als je dan de neus schendt is het niet het hele aangezicht. Hooguit een krasje in de verf dan. Alhoewel dat epoxy profiel is ook wel sterk, maar wel wat smal. Nog een paar laagjes ernaast? Gr. Klaas.
 
Je neemt me het messing uit de mond Klaas.
Ik bouw het op in epoxy. Dat is zeker zo sterk, zoniet sterker dan messing...
maar iets beter in deze situatie te sturen dan het metaal.

Maar een beetje stevigheid mag er zeker wel in.

De andere romp had ik geheel ingestukt. Voor de boeg ook slabs gemaakt toen.
Norm was... de bronzen deuren van Brunelleschi, Baptisterium in Florence kunnen inrammen!
SAR boven alles! Ik drijf over... hozee!

Maar is extra versterkt. Beste blijft varen met beleid.


Op den ouden romp...

3312CDEB-369B-43B3-A908-71D10B473B60.jpeg



On the fly een hekwerk-deeltje geresoldereerd... losgekomen...
Nog een mooie oude bout van 100 Watt en enorme koperstift er op...
dan kan je kort pieken op een spotpunt.
En een beetje SMD flux. Vloeit de soldeer prachtig.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Eerst maar eens een schuur ronde.
Waterlijn deels afgeplakt.
Die moet behouden blijven.
Schuren was nodig... veel blaasjes.
Alle tape is hierbij schuurmasker... de overige lak niet te schaden...

Maar ook een betere hechting als ik een deel ga lamineren.
Glas op glas is het beste, dat geeft sterkte... hele romp nieuw glassen, nog beter.
Maar dan ben ik van de zomer niet klaar.

Dus de boeg is nu kaal, dat is ook vrij dun in het glas gezet. Je prikt zo door de laag.
Het wordt nog een heel gevogel het weer netjes te krijgen.

Probeer stroken te leggen, als of de gangen van de huidplaten...

Ga dat met een trucje proberen toe te passen...of het lukt weet ik niet...
Anders met weefselband, dan rafelen de zijkanten niet door het knippen...

Bottoms up...

25536DB5-4258-4404-B667-796F8405F707.jpeg


0D9BE21F-6401-4D2B-A678-32415ECAB4C7.jpeg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Njaw... we zijn er nog niet klaar mee! Smokkeroute...
Het 'ing' is een beetje krom... wist ik al... had ik ook maar de scheg losgezaagd :)
Beslist... om niet te verzanden... uiteindelijk moet je dan toch concessies doen...
'Oh was ik maar bij moeder thuis gebleven'... (behangstrippers muziek, zet het op, gegarandeerd is je huis aan renovatie toe...)

Het is millimeter werk... vast niet te merken... maar toch... dus vandaar dat smokkelen...

Boegspantje is ingelijmd met 30 minuten epoxy... oogt nog als een snotneusje...
maar het komt ooit goed... Je ziet ook duidelijk de glasvezelstructuur...


IMG_1122.jpg


IMG_1121.jpg



Dit wordt epoxyplamuurwerk... dat leng ik zelf aan met vulmiddel,
zoals micro-glasparel en verdikkingsmiddel, het afstrijken met een verlopen 'bankpasje'
Is het in model, dan komt er in de afwerkfase glasweefsel overheen.
Heb ook nog wat carbonweefsels... dan kan je er een spijker mee in de muur tikken...
Nooit getest...


IMG_1126.jpg



Een deel is al op crediet afgeplamuurd. Vooral de inzakkingen die waren ontstaan bij het
wegnemen van het olie doordrongen schuim... en het tot aan de epoxyhuid weg moest worden geschraapt.
Zo stijf was die eierschaal dus niet... Epoxy zou niet weg mogen zakken...

Het richten van de kielbalk... In de romp zaten kuilen van ca 2 mm. Behoorlijk oneffen.
Je kan dat vol plamuren, maar je hebt geen referentie hoeveel daar bij moet...
Het kan verergeren door bij te smeren. De zaak is zo rond, dat je met een rakel ook niet uitkomt.
Een methode is de zaak te vullen met balsaplank.

In de vorm van de kiel, een 2 mm licht balsa gesneden en dat in de glooiingen/holtes mee laten volgen.
2 mm was het grootste hoogteverschil dat ik aantrof van voor naar achterschip.

De stook balsa verlijmd met 5 minuten epoxy, goed aangedrukt en direct gestitched met secondenlijm,
opdat het ook direct gefixeerd is. En zo is er ook een beetje vlot door te werken.

Na droging kan de schuurlat langs de welvingen van het zachte hout.
Een lange U-balk van een oude raamkozijn-lamel, beplakt met schuurpapier van de rol.
Met beleid schuren, en de zaak is thans recht en vlak...
is de vorm van de romp inzichtelijk gewordenen kan je vorm keurig aftasten met plamuur.

Hier de eerste plamuur en schuur ronde. De stiftmarkeringen helpen bij het kijken, als virtuele spantjes
Vanmiddag epoxy-toner opgehaald bij de Fliegerfarm, en een blikje met epoxyplamuur
bij de verfspeciaalzaak Muller in Musselkanaal. Want met al dat geroer op op topsnelheid
van stofjes in de 30 minutenepoxy... wel snel.. maar het was wel pezen...
En met pigment zwart en/of grijs, hoop ik de butsen wat beter zichtbaar te krijgen...
Beetje on the fly te proberen.


IMG_1127.jpg



Straks de draad maar weer oppakken...
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Op 14/4 houd ik Theodor maar op 4 streken. Alhoewel epoxy tegen epoxy moet kunnen! Dat balsa-ding van me is veel te fragiel. Is al eens gekust door een Happy Hunter. Alleen die naam al. Had het kunnen weten! Maar de oude dame heeft het overleefd en is daarna redelijk waterdicht gemaakt. Gr. Klaas.
 
Op de Nederlandse Zeilschool, vroegah aan de Kaag, riepen de instructeurs
altijd... hout wijkt voor staal... als een waterpadvinder het rak kruiste op ramkoers
en zijn voorrangsregels niet kende... goed voor een rappe overstag of sterke koersverandering...

Ook je als je 'meer-recht' hebt, is het soms beter de koers te wijzigen :)
Status van de epoxy? Moraal van het verhaal... is er een moraal?
Haha!
Verder met de plamuurbak :) Kiellegging in omgekeerde volgorde...
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Smeer ze Bas! Wij hadden vroeger bij zeilwedstrijden in Friesland uitgevonden dat de kreet "huurboot" de meeste ruimte opleverde. Mooie tijd, maar wel 40 jaar terug. 's Morgens om 6 uur met de bus uit Europoort, zeilen in Oudega. Even onderbreken voor lunch. Prijs uitreiking bij het diner en daarna terug. Rond middernacht moe, maar voldaan weer in je mandje. Wel met de hoofdprijs, maar ook met de poedelprijs thuisgekomen. Gr. Klaas.
 
Later wat foto’s nu onder het grijze stof...

Wel Klaas... Ik had even een tracer coat opgespoten vanmiddag.
Kijken wat er in grijs tevoorschijn toont aan troggen en slenken!

Goed op streek... het viel erg mee! Maar ook lakreacties met de motip primer. Kringen rond ondergrond verschillen.
Daar zitten dus lakken die reageren op het oplosmiddel van de Motip primer.

De tracer coat ook om te zien waar de grootste oneffenheden en putjes zitten. Ook dat is te overleven.

Spots ga ik bijplamuren.
Later een glaslaag 25 grams en een niet gelast deel lakken met 2k lak.
Welke dan ook. Dat dan om reagerende verven plat te gooien. Hopende dat dat werkt.

Alles gaat tot aan de waterlijn, behalve het boegdeel voor de stootlijst midscheeps.

Voor glassen moet eigenlijk alle grondering er af. Voor de beste hechting.

Precaire klus om de overgangen oud en vers nagenoeg onzichtbaar te houden.

De 30 minuten epoxy van Zap, aangelengd met microbaloons en verdikkingsmiddel... fibers... laat zich goed schuren. Het kan ook te hard zijn immers...
 
Laatst bewerkt:
Algoed... 'Olde Grieze', of was dat wat anders?


Grijs in de motip primer... wel het een en ander aan af te lezen...
Als toekomst voorspellen in de aanslag van een leeg kopje thee...
voorspellingen gaat niet lukken in de patronen...
Enige uitspraak die ik durf te doen... Mooi weer werk, en een hoop...


IMG_1129.jpg



Oplosmiddel reacties... liever niet, maar is iets om dan op te lossen...
bijvoorbeeld een blanke epoxylaklaag? Geimpregneerd wel stabiel?
Ook kwamen in het achterschip glasweefselstructuur naar boven... hoewel alles
goed vlak geschuurd en schoon gewassen... stofvrij...

IMG_1131.jpg



En weer terug naar kaal... de oneffenheden te markeren...
Gaat veel tijd in deze grappenmakerij zitten... echt veel tijd...

IMG_1133.jpg



Epoxyplamuur met RAL toner er in... Meeste kan er weer af tot het vlak is...
Toner? Voor meer zichtbaarheid in het oppervlak... contrast...
Je moet ook tijdig stoppen met het langshalen... hier iets te lang...
Spatel is een oude bankpas... beter dan een plamuurmes...

IMG_1135.jpg


Tot zovers... vanavond verder... oogst van het weekend...

Gr Bas

 
Laatst bewerkt:
Bas, Wat heb je voor met dat dun uitstekende strookje epoxy van de stevenversterking? Moet dat nog aansluiten op je stevenbalk? Gr. Klaas.
 
Ja, daar komt nog een balk op van 2,5 mm. Met een sleuf in de balk haakt het aan dat spant, om met plamuur flow te worden gemaak.

Ik plaats later wel even een plaatje... zie je hoe het aansluit...

Overigens kon alle plamuur er af. Wilde niet goed harden door de grijze toner. Ketst met elkaar.

De witte toner van mr Boat werkt wel goed.
Deze had ik in Duitsland weg gehaald. De ene toner is de ander niet...

Alles is er vanaf geschrobd. Balen!

Maar de schaal is nu ook flinter dun. Dat was niet de bedoeling!


Nu ga ik vanavond maar zeer voorzichtig stroken glasweefsel lamineren, en hopen dat het geen bende wordt.

Gr Bas
 
Sterkte met het knip en plakwerk Bas! Is wel even balen ja. Maar uiteindelijk een sterker rompje. Gr. Klaas.
 
Een kant staat al weer in 'Venetiaans berg kristalvezel'... hoor?? Haha...
Idd nog wel even zoet. Wat een tegenvaller...
En hij moet weer strak worden gemaakt... ook daar gaat weer veel tijd in zitten...

De kielbalk Klaas... aansluiting uiteindelijk zo als links...

IMG_1151.jpg IMG_1148.jpg

Wederom kaal gemaakt... toch wat plamuur laten zitten...
Met 80 grams weefsel aan de slag, de boeg extra bijgelamineerd, zit straks op
stormramnormsterkte...

Structuur is me te grof van het weefsel. Wordt schuren en dan nog een dunne 25 grams mat
voor een fijnmaziger beeld... wel ploot het mooi.

De hanekammen knip en schuur ik later weg. als het uitgehard is...
dan kan de andere helft in het glas worden gezet...
In die helft, achterop, zat ik achterop al op het schuim. En waar ik tevens PU lijm en schuimkorrels heb moeten toepassen.

Nu is het wel jammer dat de schroefassen verlijmd zijn. Moet ik ze nu waar gaan lossen?
Echt verloren tijd.
Maar het hek-deel, de roeren-deel, heeft nog laagsterkte... werk, werk, werk...

IMG_1150.jpg



Voor wat het waard is... Ohw wat een hobby! :stout:

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bas,
Mooi werk het herstellen van de romp.
Door je verslaggeving krijg ik steeds meer plezier in de herstelling van mijn Theodor.
Achteraf zie ik in, dat ik mazzel heb gehad met het schip.
Veel succes.
Henk
 
Haha... Dat is altijd het probleem met die oude wrakken... Henk... je weet niét wat je tegen komt.
Zonde van de plamuur. Dan was het niet zo intensief nodig geweest.

Maar nu net het resultaat bekeken en het ziet er goed uit.
Strak-maken blijft, maar het is een mooie harde schaal geworden.
Ben er denk ik nog wel anderhalve week zoet mee met alle bewerkingen en hardingstijden.
De andere helft zit er nu ook op... net klaar...

En wat ook meespeelde... boeg moest en zou scherp!

De tweede helft... deze namiddag in het glas gezet...
Uitsparing voor het anker in de boetseerwas gezet... en op de randen gevlakt
met een paletmes... zo is het gat ook weer eenvoudig open te snjden...
De hanekam boven wordt weer losgesneden, en de rafels onderin schuur je zo weg.

IMG_1159.jpg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Broeden... en nog eens broeden... tum, tum, tum...

De nieuwe epoxy-glas laag is goed gelukt... ook al lijkt het erg landschappelijk...
voordat ik ga strak maken gekeken... of...
ik het achterschip kan omzetten naar 'knikspant-look'... en dat kan... rechts
een vel dunne epoxyplaat dat zich mooi laat plooien...
Er is nu toch landelijke bouwophokplicht... omdat het kan, ga ik het doorzetten.

IMG_1165.jpg



De bedoeling is dit effect... messcherpe aftekening naar rond.
En dat lukt met dit plaatmateriaal...
De deuk in het Wahldeck moet ik nog na-hameren met een nifty mini-mokertje...


DSCN4783.JPG


Voor wat het waard is...
Groet Bas
 
  • Like
Reactions: k-k
Operation Staukeil? Heb je wel nodig met zoveel aandrijfgeweld! Zit met een onwillige ESC die het kleine buitenlopertje (coaster en avatar) niet optimaal wil bedienen. Hou me verder ook maar een beetje opgehokt. Op 12 Volt gedraagt de ESC zich gewilliger. Waarschijnlijk motorwindingen te weinig weerstand? Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top