Njaw... we zijn er nog niet klaar mee! Smokkeroute...
Het 'ing' is een beetje krom... wist ik al... had ik ook maar de scheg losgezaagd

Beslist... om niet te verzanden... uiteindelijk moet je dan toch concessies doen...
'Oh was ik maar bij moeder thuis gebleven'... (behangstrippers muziek, zet het op, gegarandeerd is je huis aan renovatie toe...)
Het is millimeter werk... vast niet te merken... maar toch... dus vandaar dat smokkelen...
Boegspantje is ingelijmd met 30 minuten epoxy... oogt nog als een snotneusje...
maar het komt ooit goed... Je ziet ook duidelijk de glasvezelstructuur...
Dit wordt epoxyplamuurwerk... dat leng ik zelf aan met vulmiddel,
zoals micro-glasparel en verdikkingsmiddel, het afstrijken met een verlopen 'bankpasje'
Is het in model, dan komt er in de afwerkfase glasweefsel overheen.
Heb ook nog wat carbonweefsels... dan kan je er een spijker mee in de muur tikken...
Nooit getest...
Een deel is al op crediet afgeplamuurd. Vooral de inzakkingen die waren ontstaan bij het
wegnemen van het olie doordrongen schuim... en het tot aan de epoxyhuid weg moest worden geschraapt.
Zo stijf was die eierschaal dus niet... Epoxy zou niet weg mogen zakken...
Het richten van de kielbalk... In de romp zaten kuilen van ca 2 mm. Behoorlijk oneffen.
Je kan dat vol plamuren, maar je hebt geen referentie hoeveel daar bij moet...
Het kan verergeren door bij te smeren. De zaak is zo rond, dat je met een rakel ook niet uitkomt.
Een methode is de zaak te vullen met balsaplank.
In de vorm van de kiel, een 2 mm licht balsa gesneden en dat in de glooiingen/holtes mee laten volgen.
2 mm was het grootste hoogteverschil dat ik aantrof van voor naar achterschip.
De stook balsa verlijmd met 5 minuten epoxy, goed aangedrukt en direct gestitched met secondenlijm,
opdat het ook direct gefixeerd is. En zo is er ook een beetje vlot door te werken.
Na droging kan de schuurlat langs de welvingen van het zachte hout.
Een lange U-balk van een oude raamkozijn-lamel, beplakt met schuurpapier van de rol.
Met beleid schuren, en de zaak is thans recht en vlak...
is de vorm van de romp inzichtelijk gewordenen kan je vorm keurig aftasten met plamuur.
Hier de eerste plamuur en schuur ronde. De stiftmarkeringen helpen bij het kijken, als virtuele spantjes
Vanmiddag epoxy-toner opgehaald bij de Fliegerfarm, en een blikje met epoxyplamuur
bij de verfspeciaalzaak Muller in Musselkanaal. Want met al dat geroer op op topsnelheid
van stofjes in de 30 minutenepoxy... wel snel.. maar het was wel pezen...
En met pigment zwart en/of grijs, hoop ik de butsen wat beter zichtbaar te krijgen...
Beetje on the fly te proberen.
Straks de draad maar weer oppakken...
Groet Bas