Vakantie Hahnenmoospass

Eind van de maand vertrek ik met zoon Thomas naar de Hahnenmoospass voor een 10 daagjes daar. Het is één van de topplekken voor Alpine vliegen (2000m hoogte)
Voor wie het niet kent:
Berghotel Hahnenmoospass - Adelboden-Lenk... dänk!
en
RC-Network Hangflug

We gaan samen met enkele duitse vrienden.
Tja, het kán voorkomen dat je in juni nog een dagje door de sneeuw heen banjert...
Ik heb begrepen dat ze er internet hebben dus zullen we wat lekkere plaatjes sturen, gni gni. :)

We zijn gearriveerd op de Hahnenmoos! Na een lange rit in dikke 30 graden temperatuur (gelukkig in de airco...) rond 18u30 aangekomen, na bijna 10 uur incl stops.
Na het uitpakken stond het avondeten al te wachten en daarna hebben we nog lekker gevlogen.
Vandaag vóór 0900u al het eerste model in de lucht, er zijn diverse locaties rondom waar je afhankelijk van de condities kunt vliegen, het is maar hoeveel conditie je hebt om er te komen!
In ieder geval kan het direct naast het hotel.

Er is een enorme ruimte waar bouwtafels staan en die letterlijk helmaal viol ligt met modellen. Diverse vliegers gebruiken het ook als "bouw"lokaal, ze repareren er fikse reparaties. Een gebroken romp van een grote zwever maken, daar draaien ze de hand niet voor om.
Ik zet foto's zo snel mogelijk online, eerst ff happen!

Eens rondgekeken op de beschrijvingen van RC-network.de, dit moet echt een waanzinnige spot zijn. Berrie, leuk idee voor volgend jaar? (maar dan wel langer dan 4 dagen)

Richard,

Welke kisten heb je bij je, om daar aan de helling te hangen? Ik neem aan dat je de ST niet van de helling af gooit ? :D
En ik ben ook best nieuwsgierig naar wat sfeer-plaatjes van de Hahnenmoos:zon:

@Fotor / Berrie,
Als deze plannen voor een bezoekje aan de zwitserse alpen serieus wordt, moet je me even optijd waarschuwen.

Eric

Nou, hier zijn wat plaatjes, maar je moet ze bekijken op picasa, het duurt te lang om ze in dit draadje te uploaden.
Bekijk ze op Picasa-webalbums - Biggs - Richard

Het is werkelijk ongelofelijk hier, we hebben vandaag echt een topdag beleefd.
Maar eerst bij het begin
Het hotel is prima, kosten zijn 55 pp, voor halfpension, niet sjleg voor Zwitserland. De kamers hebben wel een hoog jeugdherberg gehalte (douche en toilet op de gang, maar who cares). Eten is fantastic.

De eerste dag voorzichtig begonnen, direct aan het hotel met lichte zwevers (een oude Electra van Goldberg met een epoxy romp), en wat electro spul, zoals onze Fokker, de Bolero vliegende vleugel, de Sunwind.

Later op de dag trok het dicht, geen probleem, bier zát hier....

Vanmorgen een volgende helling beklommen, 10 minuten beulen en er achter komen dat mijn conditie ook niet meer je dát is! Het is aan een afgrond en dat levert een kriebelig gevoel tijdens het opgooien van het model en met het vliegen! Combinatie van hangwind en thermiek, zodat ik de oude Nimbus van 20 jaar oud (met nieuwe vleugels met remkleppen) 5 minuten lang met volle remkleppen naar benden moest proberen te krijgen.
Het landen op helling is een combinatie van ervaring en wat geluk. Als de zon schijnt kun je je oriënteren aan de schaduw die eronder in zicht komt.

In de middag de stoute schoenen aan getrokken en met de DG600 van 8,5 kg de hoge helling op. ruim een 1/2 uur omhoog sjouwen.
Het uitzicht is ongelofelijk.
Met hulp van enkele lokelen de DG met een zwiep, onder een hoek van 45 graden naar benden de afgrond in gezwiept, nota bene met rugwind!
Keurig opgevangen door Thomas, maar direct "absaufen"... en visioenen van een DG600 in een hoge boom.
Gelukkig, wederom met hulp van enkele Zwitsers werd Thomas begeleid de DG naar een plek diep in het dal te sturen, waarna de bak in twee bochten gelijk 300m hoger zat en daar verder is gebleven.
De landing aanzetten was adrenaline pompen van jewelste, ik weet niet of ik het zelf had gekunnen, maar Thomas vlooog hem perfect vanuit de diepte omhoog en landde hem tegen de helling van een 30 graden, pfffffoeiiiiiii....

Het bouwlokaal is lachu.
iedere avond zitten daar lui hun kisten te repareren, en niet zo'n klein beetje ook...
Tot nu toe komen we er goed vanaf met wat kleine kwakkies epoxy en de K2 (die tot nu toe vrijwel nooit gevlogen had) na fluttter nieuwe servo's nodig heeft en dus de rest van de tijd grounded zal zijn...

Krijg zojuist meer foto's aangeleverd, die zet ik er morgen op, ciao!

WAANZINNIG, GEWELDIG!!!!!!!!

@Eric en Fotor, ik laat mijn vrouw niet langer alleen (met 3 kinderen van 1 tot 5 jaar) dan die 4 dagen......... Misschien kunnen jullie samen!?

Deze locatie, evenals Fiss, staan op mijn verlanglijstje. Ik ben nog lang niet met pensioen. Mijn tijd komt, hoop ik, nog.

Zo,
We zijn weer terug.
Met een slechte weers verwachting van donderdag in het vooruitzicht zijn we moe maar voldaan en met vele vlieguren in de zak twee dagen eerder terug gereden.
De laatste dag was het wederom perfect, eigenlijk hebben we de hele week geen echt slecht weer gehad.
Dinsdag was een grappige avond met mistbanken die de berg op kwamen, en er door enkele durfals nog helling gevlogen werd...
Inmiddels heb ik weer een selectie van de plm 1000 foto's op picasa gezet..
Picasa-webalbums - Biggs - Richard

Let vooral op de schitterende achtergronden.
Enkele modellen die veel indruk op me maakten waren de Salto en de Libelle van Valenta, béresterke modellen die met enorme snelheden langs de helling gejaagd werden!
de Shark, een grote F3J(?) de verscheidenheid aan modellen duizelde me voor de ogen.

Ik leg de laatste hand aan een verslagje van de prachtige week, zodra die klaar is zal ik hem online zetten!

@(Enkele modellen die veel indruk op me maakten waren de Salto en de Libelle van Valenta, béresterke modellen die met enorme snelheden langs de helling gejaagd werden!)

Moet ik toch maar eens, voor jou, mijn zender omzetten naar mode1.

Groetjes en tot binnenkort,

Harry

Zweefvliegen in Italie

Hoi allemaal,

ik heb een vraagje: ik ga op vakantie naar het garda-meer in Italie en wil mijn zwevertje meenemen.

Is er iemand die daar een leuk stekje kent om te vliegen of een zweefvlieg club?

Gr, Thijs

Hallo Thijs

Hier is een prachtige stek: Monte Baldo - Wikipedia
Ik heb er wel eens gevlogen het is alleen alweer zo'n 25 jaar geleden.
Er is nog een mooie helling maar ik kan even niet op de naam komen, zodra het mij invalt meld ik het wel even.

Groetjes,

Harry

Berrie,
Nee, in het verslag komt te staan dat daar volgas een e-kist de grond in is gejakkerd, stuurloos van grote hoogte....gevolg een vette Lipo brand. Gelukkig was het gras nat genoeg zodat niet de hele helling in de fik ging. Ik heb de fotosite aangepast en de Lipo's kun je nu ook zien, na de "rook" foto's.
Guess what: Graupner 2.4.....

De dag erop met dezelfde zender ging een ander e-toestel van deze vlieger bijna de groep vliegers in, waartussen ondergetekende ook stond.
Het model maakte twee loopings boven onze hoofden, bij de laatste zag ik hem RECHT op mijn hoofd af komen en hield mijn zender omhoog als afweer.
Op het laatste moment liet ik me vallen en is het model volgas op een metertje over me heeg gegaan.
De vlieger heeft als laatste redmiddel zijn zender áf en weer áán gezet, zodat hij gelukkig weer de controle kreeg en het kon landen.
Iedereen was wel ff van de leg....je kunt nagaan wat zo'n zware speer met een paar accu's erin en een gehaktmolen voorop voor schade kan aanrichten!

Mogelijk is de oorzaak geweest dat als je de Graupner overschakelt naar een ander model, je opnieuw moet "binden", ondanks dat dat eigenlijk slechts éénmalig moet gebeuren. Het was ook erg vervelend voor deze vlieger, want juist deze man was een electronica expert en had zijn zaakjes verder tiptop in orde.

Berrie, heb je de Grunau Baby ook gezien? Het model maakte zijn eerste vlucht, maar moest helaas diep in het dal een noodlanding maken, gelukkig verliep dat perfect. De vlieger had overigens géén rudder bijgemixt met aileron, zodat het zwalkte als een dronkenman. Heeft dat later gecorrigeerd maar is niet meer gevlogen.

Ik heb ook weer foto's toegevoegd aan het einde van de serie op Picasa, het was een dagje naar de "Luegli" hang, wel een uur lopen, maar relatief weinig omhoog. Schitterend uitzicht op een enorme bergwand. Onderweg passeerden we nog sneeuwplekken, maar het was gewoon warm genoeg om in je T-shirt te lopen.

Voor de 2e keer maaktje Thomas en ik een "familie crash" met onze beide "Risks". We komen tegelijkertijd landen en op de (brede) helling knallen we precies op het moment van touchdown tegen elkaar! Hoezo genetische overdracht van eigenschappen :) ?

Schade viel mee, maar ik was uitgevlogen... Nou had ik nog een 10kg zware Ventus omhoog gesleept, maar ik had nog geen moed het daar te lanceren vanwege te weinig hangwind. (was toch niet gelukt want achteraf bleek dat ik de verkeerde hoofdligger vanuit het hotel had meegenomen!!!)
Zelf niet kunnen vliegen is echter geen straf, er is doorgaans genoeg fun te beleven aan het vliegen van de anderen. Er waren 3 broers (waarvan eentje de Valenta Salto en de andere de Libelle vloog) met een dusdanige dinamiek, waarvoor menige jetkist jaloers op zou kunnen zijn, ongelofelijk wat zijn die kisten sterk....

Verder vond ik de vakantie tevens een goede training voor mijn wat afgezwakte conditie; gezonde lucht, de berg op sjouwen met modellen, goed slapen...ik voel me stukken beter dan voordat ik ging. Als ik nou in de avonden geen bier gedronken had, was ik ook nog afgevallen :) !

Met het ophalen van de gecrashte e-zwever ben ik naderhand doorgelopen naar de waterval, schitterend! Het water had zich een weg gebaand onder de sneeuwhopen, prachtig gezicht.

Picasa-webalbums - Biggs - Richard

De volgende posting leg ik jullie uit waarom je drie (of 6 ) passen achteruit moet doen vanaf de hangkant, als je de kreet Bangladéssssjjjj hoort......

De dag erop met dezelfde zender ging een ander e-toestel van deze vlieger bijna de groep vliegers in, waartussen ondergetekende ook stond.
Het model maakte twee loopings boven onze hoofden, bij de laatste zag ik hem RECHT op mijn hoofd af komen en hield mijn zender omhoog als afweer.
Op het laatste moment liet ik me vallen en is het model volgas op een metertje over me heeg gegaan.
De vlieger heeft als laatste redmiddel zijn zender áf en weer áán gezet, zodat hij gelukkig weer de controle kreeg en het kon landen.
Iedereen was wel ff van de leg....je kunt nagaan wat zo'n zware speer met een paar accu's erin en een gehaktmolen voorop voor schade kan aanrichten!

Mogelijk is de oorzaak geweest dat als je de Graupner overschakelt naar een ander model, je opnieuw moet "binden", ondanks dat dat eigenlijk slechts éénmalig moet gebeuren. Het was ook erg vervelend voor deze vlieger, want juist deze man was een electronica expert en had zijn zaakjes verder tiptop in orde

sorry hoor maar wat een #$#$@% verhaal. Ja je moet ,bij mijn mc24 met ifs tenminste, de zender uit en aan zetten als je overgeschakeld hebt naar een ander model. Heeft niets te maken met binden.
Deze vlieger had voor de start al kunnen zien, als hij een roerencheck had gedaan, dat het een en ander niet zou werken zoals je zou mogen verwachten.
Dus ondanks dat hij dan een electronica expert zou zijn en zijn zaakjes tip top in orde zou hebben dit is een typisch geval van een gebruikersfoutje.....

en ja ik vlieg ook met graupner ifs en ja ik heb dezelfde fout ook gemaakt, door om te schakelen naar een ander model en niet te checken of alles goed was. Ik gebruik de ifs nu al een tijdje en ik heb er geen problemen mee....

Laatst bewerkt:
Pietervisser,

Uiteraard heeft hij overgeschakeld naar een ander model zoals jij hebt aangegeven, en ook heeft hij een roerencheck gedaan (wordt op een berg misschien nog wel beter gedaan als op een gewoon veld, gezien het feit dat je makkelijk een model de afgrond in kunt gooien zonder het aan te zetten...)
Later bleek echter het eerder door mij vermelde gedrag. De precieze samenstelling van zijn zend/ontvangst installatie weet ik niet meer, behalve dat het een Graupner was. Het was in ieder geval niet een hele dure zoals jouw MC24. Er vliegen best een boel vliegers zonder problemen met de Graupner sets, maar het aantal wat wél problemen heeft is veel groter als welke 2.4 set dan ook.

Laatst bewerkt:
Back