Vakantie Hahnenmoospass

Pietervisser,

Er vliegen best een boel vliegers zonder problemen met de Graupner sets, maar het aantal wat wél problemen heeft is veel groter als welke 2.4 set dan ook.

Tja en dan komen we in de discussie's die al heel veel op internet gevoerd worden. Is het echt zo dat ifs meer storingen heeft dan een andere set. Ik weet het niet.
Wel weet ik dat een hele hoop meningen komen van mensen die niet vliegen met het systeem of weten hoe het werkt. Zoals in je eerste zin staat van je berichtje dat er vliegtuig recht naar beneden gaat de grond in en je opmerking guess what graupner 2,4. Er wordt geeneens moeite meer gedaan om een oorzaak te achterhalen. Ah 2,4 ifs in je vliegtuig dan ligt het daar aan. Accupacks, schakelaars en dergelijke blijven allemaal buiten beschouwing. Als er 35 mhz in had gezeten en hetzelfde had zich voorgedaan had men dan wel een oorzaak proberen te vinden, ik denk het wel...
Maar zo komen we in de wel niet discussie van ifs en daar hebben we andere draadjes voor.

Laatst bewerkt:
Berrie,
Nee, in het verslag komt te staan dat daar volgas een e-kist de grond in is gejakkerd, stuurloos van grote hoogte....gevolg een vette Lipo brand. Gelukkig was het gras nat genoeg zodat niet de hele helling in de fik ging. Ik heb de fotosite aangepast en de Lipo's kun je nu ook zien, na de "rook" foto's.
Guess what: Graupner 2.4.....

Ik kon het niet helpen zo te reageren :nooo: de combinatie "rook en Richard Brandenhorst" deden me impulsief aan onderstaande post denken:yes: :wink:

exploderende-nimh-accu-wat-een-ravage

Berrie, heb je de Grunau Baby ook gezien? Het model maakte zijn eerste vlucht, maar moest helaas diep in het dal een noodlanding maken, gelukkig verliep dat perfect. De vlieger had overigens géén rudder bijgemixt met aileron, zodat het zwalkte als een dronkenman. Heeft dat later gecorrigeerd maar is niet meer gevlogen.

Ik heb de grunau baby gezien! Een grunau baby vliegen blijft een kunst apart :yes: het blijft een beestje met eigen wil. Volgende is misschien wat gechargeerd omdat ik het alleen maar kan vergelijken met mijn F3J achtige zwevers, maar toch; Mij lijkt het zo met de Grunau baby, rudder is dominant aan aileron, bij de "betere" zwevers is dat andersom. Werken moet je met die roeren van de Grunau baby.

Daarnaast is de Grunau baby best kritisch op zijn zwaartepunt vanwege de relatief korte romp en groot hoogteroer. Een haartje teveel naar achteren en er is geen land meer mee te bezeilen ("bezeilen" is wel een aardige omschrijving van hoe je er mee moet vliegen)

En verder, het is me daar een prachtige omgeving! Zucht...........

Laatst bewerkt door een moderator:
Heh heh, de ontploffende accu was niet van mij! I'm just the messenger!

Speciaal voor jou, Berrie, een teaser, de start van de Baby.....(ik was de gooiert..)

Niet zichtbaar, maar vlak voor mijn voeten ging het zowat 100m stijl de diepte in...

CIMG4727.JPG

Rudder minimaal 70% bijmixen met aileron bij antieke modellen en dan ben je al een heel eind.
Ik kan uit eigen ervaring met de 1/1 Baby (tja, láááng geleden...) zeggen dat je ook die met véél rudder moest bijsturen bij aileron bewegingen.

Mogelijk is de oorzaak geweest dat als je de Graupner overschakelt naar een ander model, je opnieuw moet "binden", ondanks dat dat eigenlijk slechts éénmalig moet gebeuren. Het was ook erg vervelend voor deze vlieger, want juist deze man was een electronica expert en had zijn zaakjes verder tiptop in orde

Bij de meeste 2.4 Ghz systemen moet je elk modelgeheugen binden met een ontvanger. Dit geld ook voor de spektrum sets en andere merken. Als je op de zender dan het "verkeerde" geheugen gekozen hebt werkt niets in je model.

Zoals beloofd hier nog de "Bangladesh"...
Je staat te vliegen aan de afgrond en plots hoor je een soort wilde strijdkreet, op zijn Zwitsers uitgesproken Bangladééésssjjjjjj..
Dan doe je maar een paar passen terug!
Want de vlieger laat zijn model van grote hoogte het dal in duiken, zo diep en zo hard als hij durft, om vervolgens langs de helling terug omhoog te razen, erg spectaculair!
Ik heb wat films online staan:
QlaftJqLmNE[/media] - model glider performing a "bangladesh" title nr 2
en
zCKCuS4Uh5c[/media] - Model glider performing Bangladesh nr 1

Onze "Risk" was echter een kleiner model, als je het zag met een 4m kist met over de 200 km/u......(helaas geen film van)

Kostelijk als je in het gras ligt en dan schijnbaar vanuit de grond een model omhoog ziet knallen!

De kreet is ooit ontstaan en nou kent iedereen hem daar...

Prachtige beelden! Ik krijg erg veel zin in en weekje alpine vliegen.
Thijs:

Ten noorden van het Garda meer kan je goed vliegen bij Margone.
Je staat op een soort hoogvlakte aan de rand van een steile wand. Prachtig uitzicht bij goed weer naar het Garda meer en aan de andere kant van het dal op monte Bondone.
Landen is wel anders hier. Je duikt aan in het dal en laat je kist voor de wind of met cross wind "over de rand" zetten. Wel even wennen maar goed te doen.

Dit is een erg rustige plek, geen toeristen alleen een paar lokale italianen.

zie:

GRUPPO AEROMODELLISTICO TRENTINO - Volare in Trentino

margone trento - Google Maps

Heeft iemand dit file'tje ooit bewaard, met de ondergang van de oude site is het verdwenen....Zou het graag terughebben, niet te vinden op mijn eigen PC.....

Heb ik voor je.
Ben er vorig jaar zomer ook geweest. Prachtig mooi daar.

Het filetje heet LinkClick.pdf

Vond het een mooi verslag dus heb het bewaard.

Groetjes Arthur.

ik ga er deze vakantie 4-18 juni ook naartoe, in een huisje in het nabijgelegen lenk!:D
weet iemand ook hoe/of je moet reserveren o.i.d. om daar te kunnen vliegen?
gaan er nog meer mensen naartoe dit jaar?

Groeten,
Sam

Ik zal zo es ff voor je vragen hoe dat moet, met de auto kun je in ieder geval niet naar boven rijden, alleen per kabelbaan (mat cabine dus je kunt modellen mee nemen)
2.4 sterk aan te raden omdat het bvb deze week erg vol zit op de 35mhz.
Er is een frequentiebord hier bij de bouwruimte van hotel Hahnenmoospass.
De zon breekt door en dus lekker hangen nu...

Sam,

Geen probleem, je stapt idd op de gondelbaan naar de Hahnenmoospass, zijn grote gonders dus je kunt modellen meenemen, anders hebben ze wel speciale vrachtgondels.
Strikt genomen moet je je aanmelden in het hotel en 1 SwFr betalen (voor gebruik weiden) maar dat doet niemand die niet in het hotel verblijft (daat wordt het automatisch in rekening gebracht).
Nogmaals, 2.4 is echt aan te raden, vandaag waren bvb alle frequenties vol en niet iedereen zet er zijn telefoon nr achter op het bord.
Helaas regenachtig nu, dus de flessen wijn worden opengetrokken.....

bedankt voor de info,
het wordt trouwens de eerste keer dat ik ga hellingvliegen:)
hier schijnt de zon echt volop, heb vandaag dan ook al 5 keer een accu leeggevlogen en de 6e zit nu aan de lader:D

Groeten,
Sam

Laatst bewerkt:
Het verslag wat verdwenen was met de oude BIGGS site staat met wat updates voor 2009 weer online op de nieuwe BIGGS site onder NEWS:
Laatste nieuws
Hartelijk bedankt Arthur.

Vandaag was een schitterende dag, veel gevlogen, ff moed verzamelen om wat foto's online te zetten......
Lekker eten, biertje erbij, 2000m hoogte, ik zit achter het keyboard in slaap te sukkelen....

Back