vaarders Houten en omstreken

Mij was verteld dat het niet gebruiken van een aparte ontvanger accu een risico kon zijn voor je ontvanger als je op 6 cellen vaart. Niet dat het de boel in een bbq zou veranderen. Het risico van een defecte ontvanger heb ik bewust genomen om twee redenen:

- ik vlieg en vaar altijd met BEC (vliegen al zo'n 20 jaar, met heli's en vliegtuigen). Nooit problemen gehad.
- het is een ontvanger van een paar euro.

Wat betreft onderstaande:

Op 6s en deze combinatie is weer gebleken een gegarandeerde BBQ.
Helaas als je het advies had opgevolgd was dit niet gebeurd , [post278]

Dus de boel is uitgefikt omdat ik met BEC vaarde? Sorry, dat lijkt me grote onzin. Ik vaar met deze boot al anderhalf jaar met koud weer en met heet weer met precies deze configuratie. De ESC kwam nog niet eens in de buurt van lauw. Om precies te zijn: veel meer dan 25 graden heb ik nooit gemeten.

Wat wel anders is: er zitten nu trimtabs op, ik heb vanwege ruw water lang half gas gevaren en ook wel aardig opgetrokken vanuit bijna stilstand.

Ik geloof graag dat dat de oorzaak is. Ik geloof ook graag dat met BEC varen nadelen kan hebben. Maar hoe de BEC nu ineens deze fik veroorzaakt heeft, terwijl het daarvoor anderhalf jaar totaal geen invloed had, zie ik echt niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mij was verteld dat het niet gebruiken van een aparte ontvanger accu een risico kon zijn voor je ontvanger als je op 6 cellen vaart. Niet dat het de boel in een bbq zou veranderen. Het risico van een defecte ontvanger heb ik bewust genomen om twee redenen:

- ik vlieg en vaar altijd met BEC (vliegen al zo'n 20 jaar, met heli's en vliegtuigen). Nooit problemen gehad.
- het is een ontvanger van een paar euro.

Wat betreft onderstaande:



Dus de boel is uitgefikt omdat ik met BEC vaarde? Sorry, dat lijkt me grote onzin. Ik vaar met deze boot al anderhalf jaar met koud weer en met heet weer met precies deze configuratie. De ESC kwam nog niet eens in de buurt van lauw. Om precies te zijn: veel meer dan 25 graden heb ik nooit gemeten.

Wat wel anders is: er zitten nu trimtabs op, ik heb vanwege ruw water lang half gas gevaren en ook wel aardig opgetrokken vanuit bijna stilstand.

Ik geloof graag dat dat de oorzaak is. Ik geloof ook graag dat met BEC varen nadelen kan hebben. Maar hoe de BEC nu ineens deze fik veroorzaakt heeft, terwijl het daarvoor anderhalf jaar totaal geen invloed had, zie ik echt niet.

.....niet verteld of niet gelezen? [post279]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.....niet verteld of niet gelezen? [post279]

:D:thumbsup:

Vast wel gelezen, ik lees altijd alles. Maar dan had ik deze niet onthouden. :oops:

Maar was dit dan inderdaad wat je bedoelde met dat de hele regelaar stuk kan gaan? Ik bedoel, een regelaar kan op vele manieren stuk gaan: hij kan het 'gewoon niet meer doen' of hij kan helemaal uitbranden.

Tsja, als iedereen van mening is dat dit de oorzaak is van mijn verkoolde regelaar, moet ik verder ook niet te koppig zijn.

Maar ik blijf het wel apart vinden dat de afgelopen anderhalf jaar alles echt koel bleef en dat de BEC nu ineens dit oplevert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Warmte in een boot is sluipmoordenaar en vaak de reden dat een regelaar stuk gaat. En dat gaat gepaard met dikke vlammen en veel rook. Daarom moet je gewoon alles doen om t te voorkomen. Boven 4s geen bec en sowieso nooit deelgas varen. Denk dat t een combinatie van factoren is geweest, dus niet alleen de bec.
Het lijkt me niet dat het door de trimtabs komt. Op de video's lijkt je boot namelijk nog behoorlijk los te lopen.
 
sowieso nooit deelgas varen.

Nee, om die reden wilde ik ook een kleinere prop aanschaffen, voor als ik weer eens in ruw water vaar. Omdat plastic props direct stuk gaan, moet dat meteen een (dure) metalen prop worden. Ik wil dus wel direct de juiste kopen.

Heb je daar een tip voor? Is 42mm een geschikte maat? Of is dat moeilijk te zeggen? Kun je ook te klein proppen? (Dat de toeren teveel oplopen bv?)
 
In jouw geval had ik het zwaartepunt naar voren geschoven. Dan loopt de boot iets natter, maar kun je wel gewoon volgas varen. Dan maar kort varen, kijken wat de boot doet en de temperaturen meten. Zo kom je stukje bij beetje iets verder.
 
Het specifiek om deze regelaar T180 niet te gebruiken icm BEC boven de 4s lipo wat je daarvoor deed met andere esc doet er niet toe .
 
Ik denk zelfs dat mijn setup heftiger is dan de jouwe , 52mm K prop , gewicht ruim 4kg , trimtabs en de motor en esc blijven lauw zelfs als ik er 10.000mah door jaag in minder dan 8 minuten.
 
In jouw geval had ik het zwaartepunt naar voren geschoven. Dan loopt de boot iets natter, maar kun je wel gewoon volgas varen. Dan maar kort varen, kijken wat de boot doet en de temperaturen meten. Zo kom je stukje bij beetje iets verder.

Vanwege de vorm van de kantelkamer kan de accu helaas niet verder naar voren. Of ik moet met twee kleinere accu's parallel gaan werken. Wat lood voorin is een andere optie. Ik kan de accu namelijk wel verder naar achter schuiven.

@Focused: tsja, normaal bleef bij mij ook alles koel. Dit is de eerste keer dat ik tegen een temperatuur probleempje oploop. :-)
 
Ik denk zelfs dat mijn setup heftiger is dan de jouwe , 52mm K prop , gewicht ruim 4kg , trimtabs en de motor en esc blijven lauw zelfs als ik er 10.000mah door jaag in minder dan 8 minuten.

10.000mAh in 8min is 75A continu of 1400W continu vermogen, dat is niet zo veel voor die setup, heb je ooit al eens de snelheid gemeten?
 
Minder dan 8 minuten de timing is een gok maar 8 min vaartijd haal ik zeker niet zal eerder rond de 7 min zitten afhankelijk van het vaar gedrag , nee snelheden meet ik nooit meer hecht ik geen waarde aan tevens moet ik dan een gps op de boot plakken ivm carbon.

Voor de duidelijkheid de setup is een tp4050/4Y 1800kv (type I) 5s2 5000mah 40c , 52mm K prop. vaartijd gokje rond de 7 minuten snelheid een visuele schatting tussen de 85 -95 km/h.

Laatste keer gevaren boot binnen gehaald toen deze echt zichtbaar minder snel ging , lipo`s aan de lader stonden op 3% waren niet warm (lauw) niet bol of andere zwelling moest 5000mah bijladen per lipo.
 
@ Focused: 7min is nog steeds een mooie vaartijd voor die snelheid. Als ik het filmpje zo bekijk gaat het toch stevig vooruit. Knappe boot :)

@ drkdgglr: Ik neem aan dat Michiel toch de meerderheid van de stukken volgas vaart, dan moet het gemiddelde stroomverbruik toch stevig aanleunen bij wat er continu verbruikt wordt? Natuurlijk zullen de pieken hoger zijn, dat is in elke boot toch zo?

Maar goed, 10.000 in 7 min is 85A gemiddeld dan en net iets minder dan 1600W. Ik vroeg het maar omdat mijn Pursuit ook ongeveer dat vermogen moet hebben en de boten min of meer dezelfde lengte hebben.
 
Al wat schoongemaakt Pieter ?

Ha Rob,

Ja, de echte verkoolde onderdelen en splinters zijn eruit. Hij is schoongemaakt voor zover het redelijkerwijs mogelijk is. Motor is bij mij erg lastig te verwijderen. Kan wel, maar ik kom lastig bij de schroefjes met een inbus. De motor heb ik dus schoongemaakt voor zover mogelijk zonder hem te verwijderen.

Klitteband in de boot ook maar verwijderd. Dat is makkelijk te vervangen en oogt weer frisser.

De zwarte delen van binnen geprobeerd schoon te maken met zowel wasbenzine als terpentine (iemand tips voor vloeistoffen die beter werken)? Het lukte deels, hopelijk in elk geval goed genoeg om een nieuw regelaar plankje te maken.

Regelaar zelf is onderweg, maar op dit moment nog in de UK. Hoop erg dat ie er vrijdag is.

Qua wind zou het in het weekend op onze nieuwe plek wel redelijk zijn. Wel windkracht 3 a 4, maar Noord, Noord-West. Volgens mij redelijke kans dus op weinig golven.
 
Je kan eens proberen met wat aceton, dat bleekt normaal gezien redelijk goed. Ik zou wel checken of de motor nog netjes draait, dat er geen stukjes regelaar in geraakt zijn die tot blokkage kunnen leiden.

Gr,

Roy
 
Nedereindseplas

Ik vaar met een aantal mensen toch heel wat keertjes met onze model zeilboten aldaar en wij hebben geen enkel probleem .
En ik vaar er ook nog wel eens met mijn Binnenvaartboot en rijnsleper en ook nog geen probleem gehad .
Misschien had jij daar iemand die slecht gehumeurd was of zo , misschien mocht hij de vorige nacht niet .

Mvg Hans
 
Hans

Ik denk dat het varen met een zeilboot en binnenvaart boot minder herrie en meer rust geeft dan onze speedboten ;)

Maar prettig om te horen dat je ongestoord lekker kan modelzeilen en kan varen ....:D
 
Hans

Ik denk dat het varen met een zeilboot en binnenvaart boot minder herrie en meer rust geeft dan onze speedboten ;)

....:D

Dat lijkt me inderdaad wel een relevant verschil. Er zullen maar weinig mensen zijn die zich storen aan een modelzeilboot. Zelfs zure natuurliefhebbers zullen daar maar weinig op tegen hebben.

Ikzelf heb er ook talloze malen gevaren zonder problemen, maar ik ben er nu toch net iets te vaak weggestuurd. Ik vaar er niet relaxt meer. Steeds bang dat er weer zo'n :sniper: visser opduikt...
 
Back
Top