Upgrade Tugboat 686

Geen dank hoor Menno! Vind het niet meer dan normaal om elkaar wat te helpen. En dat hoeven niet direct modelbouwers te zijn. Zal aan mijn opvoeding en instelling liggen. En voor een groot deel (zo eerlijk zal ik maar zijn) ook aan de reacties. Niet iedereen is zo attent om even te laten weten hoe de operatie is verlopen en waar het lek zat. Dat is voor alle partijen leerzaam. En zo hobbyen we lekker voort, met af en toe een kwinkslag of afzwaaier. Nu nog iets bedenken om Mary aan het werk te zetten. Niets zo mooi dan een sleepboot aan het werk te zien (en horen). Gr. Klaas.
 
Maarten en Menno, Kan jullie wel vertellen dat die kleine Ali-ESC de ontvanger niet voedt, maar dat de ESC de stroom uit de ontvangerbatterij haalt. Of noem het voor mijn part alleen de accu. Deze accu plug je in de ontvanger en via de ontvanger loopt de stroom ook naar de ESC(s). In de ontvanger zit een gemeenschappelijke plus en min strook waarop alle stekkeraansluitingen zitten. Alleen de pinnen van de pulsaansluitingen komen gescheiden uit de ontvanger. Dus heel anders dan een ESC met BEC, die met aparte kabels op een vaaraccu wordt aangeloten en via de BEC en de ontvangerkabel spanning afgeeft aan de plus en min strook in de ontvanger. Langs die weg worden dan ook servo's van stroom voorzien. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
alleen mijn ervaring is dat als er veel gebruikers op de BEC zitten dat je dan aardig wat problemen kunt krijgen.
ik zelf gebruik dan ook altijd een aparte ontvanger accu.
groet Piet
 
Hoe dan ook;
Ik sluit de batterij/accu/stroombron (vergeet ik nog een uitdrukking?) aan op de ESC, en die weer op de ontvanger, en als ik de ESC dan aanzet gaat de ontvanger ook aan.

Er staat verder niets extra's op aangesloten, behalve dan uiteraard de motor en de stuurservo.
En de niet-BEC voorziet hen trouw van stroom.

De goedzak.:D

Overigens sloot ik gisteren ook een aparte batterij op de ontvanger en op de ESC aan en dát deed bij mij juist rare dingen.
Motor ging, als het een lampje was geweest, "knipperen".
Snel en kort vooruit - achteruit.
En geen reactie op het pookje op de zender.

Batterij los op de ontvanger en het verschijnsel was opgelost.

(Of praat ik nu weer eens over wat anders dan de anderen?)
 
Laatst bewerkt:
We hebben het toch over dit regelaartje?
20241117_094813.jpg

Daaraan zit alleen maar een ontvangersnoertje aan en twee draadjes voor de motor.
Aan die twee draadjes moet je geen accu zetten.
De (ontvanger)accu sluit je aan op de ontvanger en via die weg krijgt de ESC stroom waarop de motor draait. Gr. Klaas
 
Laatst bewerkt:
@k-k Klaas, In het geval van deze kleine escis het wel degelijk zo dat de ontvanger via de esc wordt gevoed. De + en de - lopen door naar de ontvangerplug. In principe zou het dus zo kunnen zijn dat wanneer de accu in de ontvanger wordt geplugd de esc/motoren worden gevoed, maar als de accu aan de esc wordt gekoppeld wordt ook de ontvanger gevoed.
Hierbij de handleiding voor deze esc. Lukt het om het in het krom vertaalde te begrijpen is het daar ook in te lezen. Gezien de spanningsrange van 2,9v tot 6,5v is een bec niet nodig. Aangezien de 686 vaart op 3,7v en ook de kleine ontvanger hiervoor geschikt is gaat het helemaal prima.

IMG_0316.PNG


img_4469-jpeg.598232
 
Ja Maarten, wat jij schrijft klopt, maar die regelaar voor twee motoren heeft Menno niet. Heb mijn bericht aangepast met plaatje van het betreffende regelaartje en uitleg. Gr. Klaas.
 
We hebben het toch over dit regelaartje?
Bekijk bijlage 600075
Daaraan zit alleen maar een ontvangersnoertje aan en twee draadjes voor de motor.
Aan die twee draadjes moet je geen accu zetten.
De (ontvanger)accu sluit je aan op de ontvanger en via die weg krijgt de ESC stroom waarop de motor draait. Gr. Klaas

Kijk, zie je wel.
Ik had het wel over wat anders.
Ik had het over deze.
Naamloos.jpg


En om nog meer verwarring te voorkomen:
Die zit niet in de Mary.
Die zit in mijn nieuwe projectje.
In de Mary zit wel die kleine die Klaas toont.
En ja, die voed ik via de ontvanger.
 
Ja zat, Maarten. Menno heeft in de Mary op beide motoren zo'n ding. En bij de aanloop van de motor(en) mag er heel kort 1,5 A. lopen. Gebruik deze ook in combinatie met Distler motoren bij de Lego. En in het bootje dat ik nu aan het samenstellen ben. Als beveiliging (soort zekering) zou je er een 12 Volt 21 Watt lamp tussen kunnen zetten. Heb dat op 6 Volt uitgetest. Geen high tech, maar het werkt gewoon. Zie onderstaand schema. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Maar goed dat je reageerde Menno! Dan wordt het voor mij opeens een stuk duidelijker. Gr. Klaas.
 
Veur n Molleboon valt t wel met Menno! Kwietnijt en kwietniet liggen niet zo ver uit elkaar. Even over het Leeksterdiep springen en je hebt het voor elkaar! Gr. Klaas.
 
"Koop een boot, werk je dood.
Maakt niet uit, klein of groot."

Klopt.
Bootje gemaakt, bootje gecheckt, alles OK.
Vandaag uit de winterrust gehaald voor een voorjaarstripje.

Aanzetten....
Niets .

Aha, alarm dat de RC batterijen Low Voltage zijn.
2,5V
Da's weinig.
Vreemd, voor een batterijpack dat niet eens aangesloten was.

Aan de lader met dat spul.
Bij het laten runnen van de batterycheck zie ik cijfers als 5,4V, 6,7V....
Huh, dat is nu niet bepaald Low...

Die gedachte heeft mijn hoofd nog niet verlaten of de lader geeft aan dat ze vol zijn.
Hoe lang was dat?
2 minuten.
Maximaal.

Aansluiten in de boot dan maar weer.
Aanzetten:
Niets.

Nou daar gaan we dan maar weer.
Er kán van binnen niets aan de hand zijn, want er is niets met het bootje gedaan.

Maar ja.
Je moet het toch bekijken.
Al was het maar om zaken uit te sluiten.
Dat wordt open schroeven.
Maar niet vandaag.
Te mooi weer voor ergernissen.
 
Back
Top