Die slimme laders zijn natuurlijk niet dom. "Zien" een voltage, denken dan daarbij aan een soort accu en beginnen te laden. Het programmeren van zo'n lader kan best omslachtig zijn. Geef mij maar een simpele lader en bereken dan zelf wel hoe lang het laadproces moet of kan duren. Regelmatig voelen of de accu warm wordt. Eenmaal vol wordt de laadstroom omgezet in warmte, dus een goede indicatie om te stoppen met laden. Misschien een beetje simplistisch gesteld, maar voor mij werkt het. In mijn Bugsier 3 heb ik een "slimme" ESC. Die denkt in Lipo-eenheden. Maar er ligt 12 Volt aan Nicd/Nimh cellen in. Zakt het voltage onder een bepaald niveau, dan levert de ESC nog maar 25% aan motorvermogen, want die wil de Lipo's beschermen tegen te diep ontladen. Moest ik wel even aan wennen. Op 100 meter afstand lijkt het dan net of de regelaar het niet meer doet. Zo zijn er altijd verrassingen. Gelukkig heb ik een kastje geknutseld, dat volage en amperage aangeeft. Daarmee is het laadproces goed te volgen. Geheel geladen meet je op een Nimh cel 1,4 tot 1,45 Volt. Het mooist is dat je elke cel apart kunt meten. Gr. Klaas.