Upgrade Tugboat 686

Die slimme laders zijn natuurlijk niet dom. "Zien" een voltage, denken dan daarbij aan een soort accu en beginnen te laden. Het programmeren van zo'n lader kan best omslachtig zijn. Geef mij maar een simpele lader en bereken dan zelf wel hoe lang het laadproces moet of kan duren. Regelmatig voelen of de accu warm wordt. Eenmaal vol wordt de laadstroom omgezet in warmte, dus een goede indicatie om te stoppen met laden. Misschien een beetje simplistisch gesteld, maar voor mij werkt het. In mijn Bugsier 3 heb ik een "slimme" ESC. Die denkt in Lipo-eenheden. Maar er ligt 12 Volt aan Nicd/Nimh cellen in. Zakt het voltage onder een bepaald niveau, dan levert de ESC nog maar 25% aan motorvermogen, want die wil de Lipo's beschermen tegen te diep ontladen. Moest ik wel even aan wennen. Op 100 meter afstand lijkt het dan net of de regelaar het niet meer doet. Zo zijn er altijd verrassingen. Gelukkig heb ik een kastje geknutseld, dat volage en amperage aangeeft. Daarmee is het laadproces goed te volgen. Geheel geladen meet je op een Nimh cel 1,4 tot 1,45 Volt. Het mooist is dat je elke cel apart kunt meten. Gr. Klaas.

Klopt helemaal.
En het "probleem" van dat ding is dat je hem dat ook allemaal kan / moet vertellen.
Soort batterij, laadstroom, of hij eerst moet ontladen , of hij wel of niet moet gaan druppelladen etc.

Als je dat allemaal goed(!)gedaan hebt gaat hij de batterijen checken op hoeveel geladen die nog zijn en hoe de conditie is.
Met al die informatie gaat ie dan aan het werk.
En denkt dan kennelijk na een minuutje of twee dat hij vol is.

Nou, niet dus...

Teveel informatie en mogelijkheden.
En 'Te' is nooit goed.

Het is zo één:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007748993119.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.1be130faHSE5xC&browser_id=a9955285e30d4b6da047bc292c182f48&aff_trace_key=29cf9d206b794a2d8eea12ec6a30a5a3-1740937673876-03206-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=mixdhckbdcaustcj1959bb57c89f7d4eff7541d8f2&gclid=&pdp_ext_f={"order":"26","eval":"1"}&pdp_npi=4@dis!EUR!34.14!22.19!!!262.01!170.30!@211b65de17420741660885766e343c!12000042078231210!sea!NL!2104487701!X&isseo=y&algo_pvid=29a31b50-a81c-453c-acca-2642b837afb5

Het vreemde is, ik zie er op staan Imax B6 80Watt, maar het toeval wil dat ik zowel een Imax B5 als en B6 heb (gehad, in het geval van de B5).
Op de foto zie ik een B5 met de opdruk B6. De B6 die ik heb is anders van model.
Mijn ervaring met beide laders is dat ze gewoon feilloos functioneren, alleen de calibratie van (in ieder geval MIJN) B6 is niet goed. Laden doet hij perfect, maar de gemeten waardes (mAh in en uit) kloppen niet. Bij de B5 klopten ze wel.

Maar er is meer in te stellen bij die dingen, alleen dan moet je even wat dieper het menu in duiken.

Controleer even het volgende: Druk herhaaldelijk op de stop-knop tot je "USER SET PROGRAM" ziet, druk dan op Enter (start).
Dan krijg je een rijtje instellingen, waar je doorheen kunt wandelen met + en -.
De instellingen die je voor jouw specifieke probleem even moet checken zijn NiMH sensitivity, die moet op 10 mV/cel staan.
NiCd Sensitivity moet daar ook op staan.
Dan krijg je een paar stappen verder in het rijtje instellingen "Safety Timer". Die moet je altijd instellen aan de hand van je laadstroom: als je met 1C laadt, moet die op 60~70 minuten staan, maar als je met 0,1C laadt, mag die gerust op 14 uur (840 minuten) staan. Mijn vermoeden is dat OF je sensitivity niet klopt, OF die safety time verkeerd staat.
Nog een stap verder vind je "Capacity Cut-off". Die moet je instellen op de nominale waarde van je pakket, of hooguit 10~20% er boven.
Als die te laag staat, slaat de lader ook te vroeg af.

Die slimme laders zijn natuurlijk niet dom. "Zien" een voltage, denken dan daarbij aan een soort accu en beginnen te laden. Het programmeren van zo'n lader kan best omslachtig zijn. Geef mij maar een simpele lader en bereken dan zelf wel hoe lang het laadproces moet of kan duren. Regelmatig voelen of de accu warm wordt. Eenmaal vol wordt de laadstroom omgezet in warmte, dus een goede indicatie om te stoppen met laden. Misschien een beetje simplistisch gesteld, maar voor mij werkt het. In mijn Bugsier 3 heb ik een "slimme" ESC. Die denkt in Lipo-eenheden. Maar er ligt 12 Volt aan Nicd/Nimh cellen in. Zakt het voltage onder een bepaald niveau, dan levert de ESC nog maar 25% aan motorvermogen, want die wil de Lipo's beschermen tegen te diep ontladen. Moest ik wel even aan wennen. Op 100 meter afstand lijkt het dan net of de regelaar het niet meer doet. Zo zijn er altijd verrassingen. Gelukkig heb ik een kastje geknutseld, dat volage en amperage aangeeft. Daarmee is het laadproces goed te volgen. Geheel geladen meet je op een Nimh cel 1,4 tot 1,45 Volt. Het mooist is dat je elke cel apart kunt meten. Gr. Klaas.

Valt erg mee hoor...
Normaliter zet ik mijn safety time en capacity cut-off "ruim genoeg" (15 uur en 14000 mAh, want ik laad mijn motorfiets accu's ook met die laders), en dan is het voldoende om voor de rest alleen maar accutype, en gewenste laadstroom in te stellen

Klopt helemaal.
En het "probleem" van dat ding is dat je hem dat ook allemaal kan / moet vertellen.
Soort batterij, laadstroom, of hij eerst moet ontladen , of hij wel of niet moet gaan druppelladen etc.

Als je dat allemaal goed(!)gedaan hebt gaat hij de batterijen checken op hoeveel geladen die nog zijn en hoe de conditie is.
Met al die informatie gaat ie dan aan het werk.
En denkt dan kennelijk na een minuutje of twee dat hij vol is.

Nou, niet dus...

Teveel informatie en mogelijkheden.
En 'Te' is nooit goed.

Het is zo één:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007748993119.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.1be130faHSE5xC&browser_id=a9955285e30d4b6da047bc292c182f48&aff_trace_key=29cf9d206b794a2d8eea12ec6a30a5a3-1740937673876-03206-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=mixdhckbdcaustcj1959bb57c89f7d4eff7541d8f2&gclid=&pdp_ext_f={"order":"26","eval":"1"}&pdp_npi=4@dis!EUR!34.14!22.19!!!262.01!170.30!@211b65de17420741660885766e343c!12000042078231210!sea!NL!2104487701!X&isseo=y&algo_pvid=29a31b50-a81c-453c-acca-2642b837afb5

Wat ik nog vergeten was: Volledig ontladen NiMH cellen geven bij LANGZAAM laden (lager dan 0,5C) heel vaak een "valse delta-peak" met als gevolg dat de lader te vroeg afslaat. De oplossing daarvoor is om OF sneller te laden, OF domweg de lader te herstarten. Maar dat herstarten kan wel een keer of 4 a 5 nodig zijn.
Daarom laadt eigenlijk nooit iemand zijn NiMH cellen langzaam met een automaat.

Dus: Instellingen controleren, en als die goed zijn, OF sneller laden (0,5C kunnen vrijwel alle cellen wel hebben) OF een paar keer de lader herstarten.

Het vreemde is, ik zie er op staan Imax B6 80Watt, maar het toeval wil dat ik zowel een Imax B5 als en B6 heb (gehad, in het geval van de B5).
Op de foto zie ik een B5 met de opdruk B6. De B6 die ik heb is anders van model.
Mijn ervaring met beide laders is dat ze gewoon feilloos functioneren, alleen de calibratie van (in ieder geval MIJN) B6 is niet goed. Laden doet hij perfect, maar de gemeten waardes (mAh in en uit) kloppen niet. Bij de B5 klopten ze wel.

Maar er is meer in te stellen bij die dingen, alleen dan moet je even wat dieper het menu in duiken.

Controleer even het volgende: Druk herhaaldelijk op de stop-knop tot je "USER SET PROGRAM" ziet, druk dan op Enter (start).
Dan krijg je een rijtje instellingen, waar je doorheen kunt wandelen met + en -.
De instellingen die je voor jouw specifieke probleem even moet checken zijn NiMH sensitivity, die moet op 10 mV/cel staan.
NiCd Sensitivity moet daar ook op staan.
Dan krijg je een paar stappen verder in het rijtje instellingen "Safety Timer". Die moet je altijd instellen aan de hand van je laadstroom: als je met 1C laadt, moet die op 60~70 minuten staan, maar als je met 0,1C laadt, mag die gerust op 14 uur (840 minuten) staan. Mijn vermoeden is dat OF je sensitivity niet klopt, OF die safety time verkeerd staat.
Nog een stap verder vind je "Capacity Cut-off". Die moet je instellen op de nominale waarde van je pakket, of hooguit 10~20% er boven.
Als die te laag staat, slaat de lader ook te vroeg af.

Nou, kijk.
Dat bedoel ik.
Zoveel instelmogelijkheden.
En dit wist ik allemaal niet.
Zal ongetwijfeld in de handleiding staan.
Oh, wacht.
Die zat er niet bij...
Overigens heb ik dan weer een ander merk, maar volgens mij is het dezelfde.
Want op een andere kleur na ziet hij er exact hetzelfde uit.

Ik ga je verhaal even copy pasten in een document en opslaan of afdrukken, want ik heb weer een boel geleerd, maar niet onthouden.
(En tot ik dat wel doe gebruik ik de Klaas-methode.)

Dank voor al deze informatie.

Nog even een vraagje:
0,5C is dat de laadstroom?
500 mA,dus?

Nog even een vraagje:
0,5C is dat de laadstroom?
500 mA,dus?
Yup...
"C" is de stroom die gelijk is aan de capaciteit, ofwel die stroom die theoretisch in 1 uur de accu leegtrekt of laadt.
Als er op jouw pakketje 1000 mAh staat, is 0,5C inderdaad 500 mA
Voor een pakket van 2000 mAh is 0,5C 1000 mA etc etc.

Da's alweer zware kost op de zondagmorgen! Zo eerst maar eens aan het ontbijt. Gr. Klaas.

Da's alweer zware kost op de zondagmorgen! Zo eerst maar eens aan het ontbijt. Gr. Klaas.
Voor mij bestaan er eigenlijk geen zondagmorgens, of in ieder geval, ze zijn voor mij precies hetzelfde als de morgens op alle andere dagen van de week... :D

Maar Bert legt het zo duidelijk uit dat zelfs ik het begrijp.

En dat wil wat zeggen.:koud:
Als je bedenkt dat JIJ de leraar bent en ik niet, dan... Tsja... :p

Onthoudt maar gewoon, dat je je lader even GOED moet nalopen op de instellingen, en dat je er ALTIJD in het begin even bij moet blijven en herstarten indien nodig.
Dat kan geen kwaad. Bij volle accu slaat hij gewoon vanzelf weer af maar 4 of 5 keer herstarten kan geen kwaad.
Dus die tijdsinstelling, en die capaciteitsbegrenzing, die kun je gerust "hoog" zetten. Dat risico is vrij verwaarloosbaar. Uitsluitend bij LiPo moet je dat NIET doen, dan moet je even de moeite nemen om die waardes goed in te stellen.

Je kunt het overigens ook aan de spanningen zien: Je lader laat, als hij afgeslagen is, in het display de spanning zien op het moment van afslaan.
Voor een 4-cellen pakket MOET die ergens tussen de 5,8 en 6,2 volt liggen, een beetje afhankelijk van de ingestelde laadstroom. Zie je lagere waardes, dan heeft je lader een valse delta-peak gezien en is je pakket nog niet vol, OF je pakket is defect.

Om daar achter te komen: even je pakket volledig leeg te trekken.
Hier moet je WEL even opletten: als je een pakket ontlaad, moet je (in hetzelfde schermpje waar je het ontlaad-proces selecteert/start) zowel de ontlaadstroom instellen (0,5C is altijd goed, 0,1C is beter maar duurt erg lang) als ook de onlaadspanning, en hier doen die rotladers wat raar, want hier rekent hij NIET zelf per cel uit, maar moet je handmatig de TOTALE ontlaadspanning invoeren. Die ontlaadspanning is 0,9V/cel, dus voor een 4-cellen pakketje moet je hier 3,6V invoeren.

Een regelmatige (1 keer in de twee maanden) ontlading op 0,1C trekt alle cellen weer wat gelijk aan elkaar, EN het heeft het voordeel dat als je direct erna op 0,5C laadt, dan kun je ontladen en geladen capaciteit met elkaar vergelijken, als het goed is zijn die twee waardes binnen ongeveer 5% gelijk aan elkaar. Dan krijg je een beetje een idee van de conditie van je accu.

Onthoudt maar gewoon, dat je je lader even GOED moet nalopen op de instellingen, en dat je er ALTIJD in het begin even bij moet blijven en herstarten indien nodig.
Dat kan geen kwaad. Bij volle accu slaat hij gewoon vanzelf weer af maar 4 of 5 keer herstarten kan geen kwaad.
Dus die tijdsinstelling, en die capaciteitsbegrenzing, die kun je gerust "hoog" zetten. Dat risico is vrij verwaarloosbaar. Uitsluitend bij LiPo moet je dat NIET doen, dan moet je even de moeite nemen om die waardes goed in te stellen.

Je kunt het overigens ook aan de spanningen zien: Je lader laat, als hij afgeslagen is, in het display de spanning zien op het moment van afslaan.
Voor een 4-cellen pakket MOET die ergens tussen de 5,8 en 6,2 volt liggen, een beetje afhankelijk van de ingestelde laadstroom. Zie je lagere waardes, dan heeft je lader een valse delta-peak gezien en is je pakket nog niet vol, OF je pakket is defect.

Om daar achter te komen: even je pakket volledig leeg te trekken.
Hier moet je WEL even opletten: als je een pakket ontlaad, moet je (in hetzelfde schermpje waar je het ontlaad-proces selecteert/start) zowel de ontlaadstroom instellen (0,5C is altijd goed, 0,1C is beter maar duurt erg lang) als ook de onlaadspanning, en hier doen die rotladers wat raar, want hier rekent hij NIET zelf per cel uit, maar moet je handmatig de TOTALE ontlaadspanning invoeren. Die ontlaadspanning is 0,9V/cel, dus voor een 4-cellen pakketje moet je hier 3,6V invoeren.

Een regelmatige (1 keer in de twee maanden) ontlading op 0,1C trekt alle cellen weer wat gelijk aan elkaar, EN het heeft het voordeel dat als je direct erna op 0,5C laadt, dan kun je ontladen en geladen capaciteit met elkaar vergelijken, als het goed is zijn die twee waardes binnen ongeveer 5% gelijk aan elkaar. Dan krijg je een beetje een idee van de conditie van je accu.

En wederom nuttige info.
Dank je wel.
(Heb wel even "Delta peak" moeten opzoeken, maar ook dat weet ik nu. :) )

(Heb wel even "Delta peak" moeten opzoeken, maar ook dat weet ik nu. :) )

Heb ook lang niet geweten wat het precies inhield... Leuk dat je er wat van opgestoken hebt.

Tip: Probeer de eerste paar keren dat je een pakket laadt, je het proces wat te "visualiseren". Dan ga je het een beetje beter begrijpen, en ik leef persoonlijk al héél lang volgens de levenswijsheid dat alles wat je begrijpt, dat hoef je niet te onthouden. Dat maakt het wat rustiger en leger in je hoofd :D... En als je het begrijpt, heb je ook minder vaak dat je voor verrassingen komt te staan.

Een aardigheidje bij deze ladertjes is dat als je de lader start, en je blijft hem in de gaten houden, dan zul je zien, dat hij na precies één minuut even stopt. Dan gaat hij 10 seconden de spanning meten. Dat doet hij om te kijken wat de open accuspanning is, en dat is het moment dat hij de cellen telt, en kijkt of er hele rare dingen gebeuren. Een kapotte cel komt op dat moment sterk naar voren door een heel groot verschil tussen de laadspanning en de rustspanning.

Een ander leuk wetenswaardigheid je is dat die celspanningen waar over gepraat wordt (1,4 volt per cel vol, 0,9 volt per cel leeg), dat zijn spanningen onder belasting.
Een volgeladen pakket is 1,4 volt per cel in rust, een "niet vol" pakket is 1,2 volt per cel, ongeacht of hij 0% vol is of 80% vol.
Je gaat pas wat zien onder belasting en zelfs dan zie je niet meer dan "Vol" (boven 1,2 volt per cel), "80 tot 20%" (1,2 volt per cel) en "minder dan 20%" (lager dan 1,2 volt per cel).
De enige manier om precies te weten wat er in zit, is door de accu of leeg te trekken (dan weet je dat hij leeg IS, en met een lader met display weet je wat er in ZAT maar daar heb je dan niks meer aan), of vol te laden (idem, maar dan andersom).

Laatst bewerkt:
3744fig01.gif

Yep, veel beter zo.:yes:

Snap je dat niet, dan? :p

(euh... ik OOK niet, hoor... :D Dat soort dingen, het zegt me váág wat, ik kan zien dat het om een lader gaat en daar houdt het mee op).

abstracte kunst, heb ik ook nooit begrepen, ik mis wel wat kleur :D
Printen, kleurpotloden pakken en leef je uit.
Wel graag binnen de lijntjes blijven; er zijn genoeg idioten op deze wereld voor wie het een sport is om buiten de lijntjes te kleuren.
Voorbeelden?
Donald T. te W.
Vladimir P. te M.
Geert W. en Thierry B., beiden woon- of verblijfplaats onbekend.
En zo zijn er nog een aantal, maar dat terzijde.

Back