Vandaag ben ik gans de dag bezig geweest de main winch te monteren, dit heb ik echt wel een beetje onderschat, het geheel is echt supercomplex geworden, het is best wel sterk omdat het bijna volledig uit koper en messing is gemaakt maar de de verf op de randjes van de trommels (drums) die wordt dan weer snel beschadigd als je wat aan het wringen of duwen bent, uiteindelijk wordt dat bijwerken als alles volledig in elkaar zit. Uiteindelijk zal ik dit ook wel weer wat weatheren zodat je er niet veel van ziet.
Klein overzicht van de montage, de eerste 2 drums waarop al de draad is gewonden, mocht er iets niet werken blijft het dan maar zo...
Ik heb speciaal gekozen voor een allegaartje van kabels, de bruine getorste stelt verroeste staalkabel voor, de oranje en blauwe is meertouw, de grauw groene achteraan is beginnende corrosie...
IMG_4985 by
Jan Fabri, on Flickr
Vervolgens de montage van de de reelbars en bijhorende reeldrum, hier is nog "nieuwe" niet geroeste staal draad op voorzien, deze is nog niet gewonden omdat dat nu net de bedoeling is van de reel natuurlijk...
IMG_4986 by
Jan Fabri, on Flickr
En nog een topview:
IMG_4987 by
Jan Fabri, on Flickr
Aan de onderzijde zie je de beschermingen die ik heb ingebouwd, het probleem met de opwind REEL is dat de draad op het einde het reel mechanisme kan beschadigen, ook als de draad bijna volledig is afgewikkeld zou deze kunnen verder draaien en uiteindelijk weer de reel kunnen beschadigen daarom heb ik hier 2 veiligheden ingebouwd.
De eerste is een ENDofROPE detectie, knappe naam voor een schakelaar die gewoon de dikte van de drum meet en de motor onderbreekt als de drum te dun wordt, dan is de draad bij de laaste winding rond de as. Hier is de draad volledig op de as vastgelijmd voor de 1ste winding.
IMG_4988 by
Jan Fabri, on Flickr
Aan de kant van de "haak" of mof is de detectie met een hallsensor gemaakt in de draadgeleider, deze detecteert de mof als hij helemaal is opgerold.
IMG_4993 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5003 by
Jan Fabri, on Flickr
De Halsensor is het kleine trapezium blokje links van de draad. Onderaan zie je dat ik wat detail onderdelen heb moeten slopen omdat ze de hoofddrum raakte, wat verf zal dit ook wel weer oplossen (hoop ik)
Hier kan je zien hoe de haak de eindrelais activeert en zo de motor stopt, eigenlijk is dit gewoon een variatie op het thema "eindswitches", maar dan met een relais en halsensor, voor vele hier is dit waarschijnlijk een heel leuke manier om kleine (2X3mm) sensortjes te gebruiken die je bijna niet ziet.
Oh ja, dan kwam ik er achter dat de hoofdrum nog geen mof had, ik had er 4 gemaakt 2 voor de tuggers (Geel = 17Ton) 1 voor de voorwinch, 1 Zwarte (85Ton) voor de reellijn, en deze zou rood moeten worden. (25Ton) Gewoon om wat kleur in de boot te hebben.
De mof:
IMG_4991 by
Jan Fabri, on Flickr
en nog eentje
IMG_4992 by
Jan Fabri, on Flickr
Soms zijn die foto's super scherp en de andere keer trek het op geen zier pffff.
Op de crusifix staan tabellen met de "trek" waardes, ik heb ze overgenomen en wat decals van gemaak, deze moeten nog worden geprint dit is al een overzichtje, ik maak dit gewoon in powerpoint en druk dat dan af op decal papier uitknippen en vastzetten met wat lauw water. Enkel witte letters is lukt natuurlijk niet maar ja... Voor lichte vlakke print ik op wit decal papier.
Schermafbeelding 2020-03-26 om 00.00.50 by
Jan Fabri, on Flickr
Verder met de montage, de reel was dan geplaatst tijd om de aandrijving op orde te stellen, lijkt makkelijk maar dat is het niet, dit heeft zeker 6 uur geduurd!
Dit was nog simpel:
IMG_4990 by
Jan Fabri, on Flickr
Zodra de reel pinnen erin zaten, en hier en daar een strategisch druppeltje olie was geplaatst kon ik beginnen met de tandwielen af te stellen, op dit moment heb ik gekozen voor 1 messing tandwiel onderaan de 1ste reel en een teflon (nylon) aan de bovenste. Dit omdat dit mij de mogelijkheid geeft om de bovenste as wat rond te draaien zodat de beide assen 100% synchroon draaien. Maar dit lijkt niet zo moeilijk, echter zit er op al de tandwielen een beetje speling en moet dit dus 500 keer worden bijgesteld alvorens het goed zit...
Zo ziet de tandwiel kast er nu uit:
IMG_4996 by
Jan Fabri, on Flickr
Misschien verander ik het bovenste tandwiel nog wel naar een messing exemplaar als dan niet met een schroefje maar dat bekijk ik nog wel, wat lijm in het gat van het tandwiel fixeert het waarschijnlijk even goed.
Zo ver stonden we dan, je ziet het wordt wel weer een fantastisch mooie winch al zeg ik het zelf...
Dan werd het tijd om wat af te stellen, Als je dan door dom te zijn 36v op een 12v motor zet dan zie je rook...
Pot vol koffie!!!
Even de motor vervangen...
En een uur later kunnen we verder.
Tijdens het testen kwam ik er achter dat de Reel geleiding leuk is maar naar alle waarschijnlijkheid enkel een curiosa zal zijn op de boot, waarom wel als de draad niet onder "druk/last" staat is de kans groot dat de winch niet mooi afrolt en dan loopt het uit op een wirwar, en met die reepgeleiding is dit niet makkelijk te ontwarren volgend filmpje geeft dit duidelijk weer tijdens de test: (op het einde)
Na heel wat uren werk laat ik dan uiteindelijke een werkende reepgeleiding zien met 2 reepwormen die eigenlijk mooi werkt, de drum moet nog eens volledig op en afgerold worden maar jullie krijgen een mooi idee van hoe dit werkt

: (ook de "mof"detectie)
Oh ja natuurlijk werken de 2 andere drums ook, de hoofdrum de voorste en de reserve drum achteraan, al had deze even ruzie met de plakband die de draad op zijn plek hield, uiteindelijk is hij wel gewonnen

.
Morgen zal ik alle foutjes en beschadigingen bijwerken en ook alle hydraulische leidingen aanbrengen.
Naar alle waarschijnlijkheid volgt dan nog wel een overzichtje en een eind filmpje samen met de Tuggerwiches, hiervan ben ik volledig vergeten foto's te maken shame on me!
Tot de volgende,
Stay Safe!
Oh ja wat interactie wordt geapprecieerd, anders doe ik niets anders dan bouwen...