Kleine update, er is niet zo veel te tonen ik heb veel met de aandrijving gespeeld, maar ik ben er nog helemaal niet uit hoe ik de besturing ga programmeren, de thrusters draaien nu 360° maar niet oneindig, ik daar ik geen bestaand vind dat dit mogelijk maakt.
Wel heb ik de romp zodanig toegankelijk gemaakt dat het altijd mogelijk zal zijn dit nog na te installeren, uiteindelijk is dat ook zeker de bedoeling, echter is het niet ieys waar ik mij nu mee bezig wil houden.
Ik heb nog wat verder aan de romp gewerkt en toch een aantal mijlpalen neergezet.
Alle stootranden en ornamenten zijn geïnstalleerd en geschuurd, het enige wat nog moet gebeuren zijn de 5 patrijspoorten boren en plaatsen.
Hoe ziet ze er nu uit wel zo:
IMG_4856 by Jan Fabri, on Flickr
IMG_4857 by Jan Fabri, on Flickr
IMG_4861 by Jan Fabri, on Flickr
IMG_4862 by Jan Fabri, on Flickr
IMG_4863 by Jan Fabri, on Flickr
IMG_4864 by Jan Fabri, on Flickr
IMG_4865 by Jan Fabri, on Flickr
Bijna "spuit" klaar, alle band aanhecht punten en nog wat ogen en "vasthangpunten" moeten worden geïnstalleerd maar er is min of meer een boot nu...
O ja de kont is volledig klaar nu:
IMG_4866 by Jan Fabri, on Flickr
Dan werd het tijd voor wat dekwerken, een tijdje geleden wees Adam en Sjoerd me op het feit dat er heel waarschijnlijk wel wat water op het dek zal komen, en ook in de romp, een pomp zal zijn werk wel doen maar toch, heb ik wat liggen denken aan het dek min of meer waterdicht te maken.
Eerst een kader rondom, dat sterk genoeg is om een leuke rubber in te zetten, misschien een mouse dat zie ik nog wel, het dek wordt 4mm dik, hout, styreen en Alu of koper (alu is beter vanwege het gewicht boven het zwaartepunt. het bied ook veel meer stijfheid)
Daarnaast wil ik het dek zo dat is steeds makkelijk aan de winches kan makkelijk aan de Towing pins, makkelijk aan de thrusters eigenlijk aan alles dus moet de boot helemaal open kunnen.
Beginnen bij het begin, de achterzijde van het sleepdek heeft 2 bogen, daar lopen de "zijbetting" delen toe naar de heckrol, dit is ook het lastigste deel van het kader dus beginnen we hier maar mee:
IMG_4849 by Jan Fabri, on Flickr
Hier nog een close up hoe ik dit doe, alle dwarsers worden om de 2 a 3 mm ingezaagd zo buit het geheel makkelijk rond, vervolgens mar ik uit plat materiaal een boog en soldeer ik deze onder de rand, zo is het geheel sterk en de boog voorziet ineens hoede aanhechting voor het lijmen naderhand.
IMG_4850 by Jan Fabri, on Flickr
Eigenlijk was dit wel een zeer tijdrovend werk, monteren passen meten, solderen en terug opnieuw... 2 volle dagen werk met dit als gevolg:
IMG_4872 by Jan Fabri, on Flickr
Links boven zien jullie ook het systeem wat ik heb bedacht om de Palfinger kraan makkelijk te onderhouden, doordat het dek volledig open kan kan deze unit langs achter worden gemonteerd.
Afstellen onderhouden en repareren zelfs vervangen kan makkelijk buiten de boot en ze kan zonder problemen weer worden gemonteerd.
Hier zien jullie het draai mechanisme, de 2 ringen bovenaan zijn instelbaar en lopen tegen eindswitches, anders is de kans groot dat de kraan wordt beschadigd tegen de cabine delen.
Simpel de ring wat bijstellen en zo kan je de kraan perfect regelen, de worm aandrijving zorgt voor een heel rustige en perfect te regelen loop, na wat meten en testen kan in de kraan op 0,1 ja 0,1mm perfect positioneren. Veel beter moet dat niet zijn.
Het grote probleem in al deze systemen is toch wel de schaal het is maar 1/50 he, de kraanarm is 4,5 cm per segment, dus vaak moet je creatief zijn om dit te automatiseren.
IMG_4873 by Jan Fabri, on Flickr
Dan volgt het moeilijkste van alles, de montage, waarom moeilijk, wel Stabilit geeft je 5 tot 10 minuten verwerk tijd, maar dan moet je het kader dus inlijmen, positioneren vastzetten uitlijnen enz.
Uiteindelijk is dit alles goed gelukt (dat was gisteren)
Deze morgen zag ik dan dat ik een heel grote fout had gemaakt, de achterzijde van de cabine zat volgens het plan zo'n 3cm meer naar voor, resultaat kader doorslijpen stuk romp weghalen, nieuw stuk kader maken (direct maar de fouten van het vorige opgelost) en klaar is kees
.
Tijd voor een leuke dryfit:
Je ziet ook het achterste deel van de cabine dat (niet meer in de primer staat omdat het een nieuw deel is) en dat 3 cm verder achteruit zit.
IMG_4876 by Jan Fabri, on Flickr
IMG_4877 by Jan Fabri, on Flickr
IMG_4875 by Jan Fabri, on Flickr




En zo gaan we dan rustig verder, eerst een kartonnen mal gemaakt van het voorste deel van het dek, hierop komen de winches, en waarschijnlijk ook de betting.
Volgens het plan is deze op een klein verhoogde, versterkte plaat, gezet, dit zou perfect de naad tussen de 2 dekdelen verbergen, ik denk dat ik hier handig gebruik van ga maken.
IMG_4878 by Jan Fabri, on Flickr
Er komt nog een versteviging aan het dekkader dat montage van de betting op de kanten van de boot fixeert, zodoende ik de 90ton bollard pull kan verzekeren zonder onderweg een betting te verliezen en mijn waardevolle sleep natuurlijk.
Het achterste deel heb ik gemaakt m.b.v. een kalkpapiertje, zo kon ik makkelijk de boog traceren.
IMG_4879 by Jan Fabri, on Flickr
En dan een dek erin, tis te zeggen nog maar een begindek het is verre van af maar toch...
IMG_4880 by Jan Fabri, on Flickr
Voila mochten er vragen of opmerking zijn vuur maar af, vanaf komende week zal ht weer een heel stuk trager zijn, de eerste week is het vakantie, dus kids en wife tijd, daarna begin ik terug te werken, eerst 2 weken training vanwegen de afwezigheid en dan met volle moed... (pffff)
Oh ja zijn er mogelijkheden dat ik eens kan zien hoe de startrpm van andere regelaars zit, ik heb eens gekeken naar de roxxy's maar vooraleer ik deze koop moet ik wel zeker van het resultaat zijn natuurlijk.
Groeten...
Wel heb ik de romp zodanig toegankelijk gemaakt dat het altijd mogelijk zal zijn dit nog na te installeren, uiteindelijk is dat ook zeker de bedoeling, echter is het niet ieys waar ik mij nu mee bezig wil houden.
Ik heb nog wat verder aan de romp gewerkt en toch een aantal mijlpalen neergezet.
Alle stootranden en ornamenten zijn geïnstalleerd en geschuurd, het enige wat nog moet gebeuren zijn de 5 patrijspoorten boren en plaatsen.
Hoe ziet ze er nu uit wel zo:







Bijna "spuit" klaar, alle band aanhecht punten en nog wat ogen en "vasthangpunten" moeten worden geïnstalleerd maar er is min of meer een boot nu...
O ja de kont is volledig klaar nu:

Dan werd het tijd voor wat dekwerken, een tijdje geleden wees Adam en Sjoerd me op het feit dat er heel waarschijnlijk wel wat water op het dek zal komen, en ook in de romp, een pomp zal zijn werk wel doen maar toch, heb ik wat liggen denken aan het dek min of meer waterdicht te maken.
Eerst een kader rondom, dat sterk genoeg is om een leuke rubber in te zetten, misschien een mouse dat zie ik nog wel, het dek wordt 4mm dik, hout, styreen en Alu of koper (alu is beter vanwege het gewicht boven het zwaartepunt. het bied ook veel meer stijfheid)
Daarnaast wil ik het dek zo dat is steeds makkelijk aan de winches kan makkelijk aan de Towing pins, makkelijk aan de thrusters eigenlijk aan alles dus moet de boot helemaal open kunnen.
Beginnen bij het begin, de achterzijde van het sleepdek heeft 2 bogen, daar lopen de "zijbetting" delen toe naar de heckrol, dit is ook het lastigste deel van het kader dus beginnen we hier maar mee:

Hier nog een close up hoe ik dit doe, alle dwarsers worden om de 2 a 3 mm ingezaagd zo buit het geheel makkelijk rond, vervolgens mar ik uit plat materiaal een boog en soldeer ik deze onder de rand, zo is het geheel sterk en de boog voorziet ineens hoede aanhechting voor het lijmen naderhand.

Eigenlijk was dit wel een zeer tijdrovend werk, monteren passen meten, solderen en terug opnieuw... 2 volle dagen werk met dit als gevolg:

Links boven zien jullie ook het systeem wat ik heb bedacht om de Palfinger kraan makkelijk te onderhouden, doordat het dek volledig open kan kan deze unit langs achter worden gemonteerd.
Afstellen onderhouden en repareren zelfs vervangen kan makkelijk buiten de boot en ze kan zonder problemen weer worden gemonteerd.
Hier zien jullie het draai mechanisme, de 2 ringen bovenaan zijn instelbaar en lopen tegen eindswitches, anders is de kans groot dat de kraan wordt beschadigd tegen de cabine delen.
Simpel de ring wat bijstellen en zo kan je de kraan perfect regelen, de worm aandrijving zorgt voor een heel rustige en perfect te regelen loop, na wat meten en testen kan in de kraan op 0,1 ja 0,1mm perfect positioneren. Veel beter moet dat niet zijn.
Het grote probleem in al deze systemen is toch wel de schaal het is maar 1/50 he, de kraanarm is 4,5 cm per segment, dus vaak moet je creatief zijn om dit te automatiseren.

Dan volgt het moeilijkste van alles, de montage, waarom moeilijk, wel Stabilit geeft je 5 tot 10 minuten verwerk tijd, maar dan moet je het kader dus inlijmen, positioneren vastzetten uitlijnen enz.
Uiteindelijk is dit alles goed gelukt (dat was gisteren)
Deze morgen zag ik dan dat ik een heel grote fout had gemaakt, de achterzijde van de cabine zat volgens het plan zo'n 3cm meer naar voor, resultaat kader doorslijpen stuk romp weghalen, nieuw stuk kader maken (direct maar de fouten van het vorige opgelost) en klaar is kees

Tijd voor een leuke dryfit:
Je ziet ook het achterste deel van de cabine dat (niet meer in de primer staat omdat het een nieuw deel is) en dat 3 cm verder achteruit zit.







En zo gaan we dan rustig verder, eerst een kartonnen mal gemaakt van het voorste deel van het dek, hierop komen de winches, en waarschijnlijk ook de betting.
Volgens het plan is deze op een klein verhoogde, versterkte plaat, gezet, dit zou perfect de naad tussen de 2 dekdelen verbergen, ik denk dat ik hier handig gebruik van ga maken.

Er komt nog een versteviging aan het dekkader dat montage van de betting op de kanten van de boot fixeert, zodoende ik de 90ton bollard pull kan verzekeren zonder onderweg een betting te verliezen en mijn waardevolle sleep natuurlijk.
Het achterste deel heb ik gemaakt m.b.v. een kalkpapiertje, zo kon ik makkelijk de boog traceren.

En dan een dek erin, tis te zeggen nog maar een begindek het is verre van af maar toch...

Voila mochten er vragen of opmerking zijn vuur maar af, vanaf komende week zal ht weer een heel stuk trager zijn, de eerste week is het vakantie, dus kids en wife tijd, daarna begin ik terug te werken, eerst 2 weken training vanwegen de afwezigheid en dan met volle moed... (pffff)
Oh ja zijn er mogelijkheden dat ik eens kan zien hoe de startrpm van andere regelaars zit, ik heb eens gekeken naar de roxxy's maar vooraleer ik deze koop moet ik wel zeker van het resultaat zijn natuurlijk.
Groeten...
Laatst bewerkt: