Trex 450 vs Trex 500

Hallo,

Na een aantal draadjes doorgespit te hebben ben ik nog steeds niet verder wat volgende vraag betreft.

Ik heb ooit een Robbe eolo gehad en kon daarmee al aardig hoveren.
Op zekere dag ging ik echter nog eens snel vliegen en vergat daarbij alles te controleren. Gevolg, het trainingskruis hing maar aan 1 kant vast en de heli kapseisde bij het van de grond komen.
Aangezien ik toen nog een student was en zeker geen groot budget beschikbaar had, heb ik besloten deze te verkopen.

Nu, een paar jaar later, wens ik toch terug het heli vliegen terug op te nemen. Ik vlieg al jaren met vliegtuigen en heb momenteel een aantal 2s1p 2200mAh en 3s1p 2200mAh packs.

Als keuze voor de heli kom ik sowieso bij align terecht (wegens grote beschikbaarheid en support). Ik geraak er alleen niet uit of ik een 450 of een 500 moet nemen. Ik kan al raden dat de 500 gezien zijn grootte stabieler is, maar is dit echt een groot verschil? Ik zou namelijk liever starten met een heli die op 3s1p packs vliegt (die heb ik al) in plaats van een 5 of 6 cellen pack (ik weet dat ik ze kan combineren). Bovendien lijkt me de 450 eventueel ook nog te oefenen in een sporthal binnen, wat zeker een pluspunt is. Daarnaast heb je dan ook nog de prijs van spare parts...

Bijgevolg wou ik hier dus eens goed de pro's en contra's horen van zowel de 450 als de 500. Qua budget kan ik alleen maar stellen dat als ik iets koop, het geen duurkoop mag geweest zijn achteraf. Met andere woorden, het mag gerust de 500 zijn (die alles samen een pak duurder is), maar enkel indien dat ook daadwerkelijk nodig zou zijn. Dit staat los van het eindbudget van de hobby, ik weet dat het geen goedkope is ;-)

Daarnaast heb ik al een paar zoekertjes op het oog van een 450 V1. Kunnen jullie me vertellen wat de grote verschillen zijn tussen de V1 en de V2 en welke van deze 2 eigenlijk het beste is om te starten? De V2 lijkt me namelijk wel erg veel alu te hebben... Bijgevolg meen ik dat de V1 beter is om te starten? Zijn de spare parts nog voldoende tijd voorradig? Ik kan hier waarschijnlijk betere koopjes doen?

Alvast bedankt voor julle support!
Ik besef dat er mogelijks al één en ander is voorkomen in andere draadjes, alleen is het voor mij niet duidelijk genoeg gebleken.
Graag dus geen antwoorden en de trend van "gebruik de zoekfunctie"!

Als extraatje zou ik hier graag ook van de lezers te weten komen welke servo's, gyro, motor en regelaar combo ze vliegen op deze toestellen.
Dan kan ik me al een beetje oriënteren wat de afstelling achteraf betreft...

Groetjes,
Roel

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf net een 500 GF gekocht. Nog niet gevlogen aangezien de setup er nog niet is maar tot nu toe ben ik positief. Mijn argumenten waren ongeveer hetzelfde als die van jou en zal per persoon verschillen. Ik heb liever het allemaal wat groter zodat je niet teveel van die erg kleine, zeer snel rond gedraaide, schroefjes hebt. Ook schijnt het makkelijker te vliegen zijn maar dat weet ik nog niet.
Een grotere heli vlieg je ook makkelijker (meer vermogen) mee buiten. Binnen vliegen kan ik niet, heb er de ruimte niet voor, maar als je de ruimte wel hebt (sporthal) dan zou ik niet speciaal gaan voor de 450 aangezien het verschil niet eens zo groot is dat je wel met een 450 binnen kan maar niet met een 500.
Het lipo-verhaal kun je het beste zelf even uitzoeken. Ik ben zelf voor een 6s gegaan aangezien ik daar meer vertrouwen in heb dan 2 3s samen oid. Ook schijnt het een iets langere vliegtijd te geven maar dat weet ik ook niet gefundeert. En qua prijs: Een align Lipo is ongeveer €80 voor een 6s 2600mah wat ik wel een redelijke prijs vindt. Je hebt dan een goede lipo, hoewel er betere zijn, maar daar betaal je dan ook naar.
Verder ben ik nog beginner en oefen vooral nog met de King 2 maar je ziet toch wel een erg duidelijk verschil tussen beide heli's, vooral op het gebied van kwaliteit. Zie ook dit draadje waar mijn verslagje staat. Welke je van beide ook kiest: geen enkele zal een miskoop zijn.

Succes!

hoe meer alu hoe beter:P ook als beginner,....

t zijn beide erg leuke heli's en als je ook binnen wil vliegen zou ik niet voor een 500 gaan,...

de spares en met name de bladen van de 450 zijn veel betaalbaarder dus als je af en toe wat nieuws wilt proberen zou ik voor de 450 gaan eigelijk, verder zijn er een hoop andere heli's en klonen op de markt;

veel voorkomende setup 450;

3 x hitec hs65 liefst metal gear! verdien je snel terug dit verschil
accus hier voor heb je al
goede pcm of 2.4 ontvanger; hoeft niet per se full range te zijn
401/2100/spartan met 9650 of 9257
stock motor en regelaar voldoen

500

3x 9650/9257 swash of hs 82 meen ik
6s lipo al dan niet in serie
ontvanger
zelfde staart combo als 450 kan ook een full size servo op deze heli
stock motor en regelaar zijn prima!

Niet dat ik de keuze zo slecht vind, maar er zijn echt nog meer heli's te vinden met goede onderdelen ondersteuning etc. dan alleen de Align heli's, zeker bij de 450 size heli's.
De keuze op het gebied van electro helies is juist behoorlijk aan het toenemen volgens mij.
Als je kiest voor een t-rex echter dan zou ik als je de lipo's wilt gebruiken kiezen voor een 450 versie.
2x 3S 2200 in serie op een T-rex 500 werkt niet optimaal heb ik gelezen, en zoals Bart aangeeft zijn de onderdelen wat duurder.

Ik verplaats dit draadje gelijk even naar "heli algemeen",
Zie voor wat waar te posten: http://www.modelbouwforum.nl/threads/heliforum-sitemap.70587

Laatst bewerkt door een moderator:
weet ik net alles weer een beetje te vinden hier gaat hij steeds alles lopen verplaatsten, handig he al die secties! hahaha, sorry hoor. zal wel weer in t verkeerde keelgat schieten...

Persoonlijk vind ik de Align heli's ongeëvenaard in wereldwijde ondersteuning op fora en dergelijke, en qua beschikbaarheid van wisselstukken.

Alternatieven 450 zijn nu ook de Beam E4, de Rave 450, die er erg goed uitzien en waartoe ik me wel eens zou kunnen laten verleiden...En de TT Mini Titan blijft ook een aanrader.

Ik ben pas echt van de grond gekomen toen ik met mijn T-Rexen begon (alles op mijn ééntje en met hulp van tinternet !). Intussen is mijn kennis wel toegenomen, en zou ik het wel zien zitten om over te schakelen. Dit jaar nog rondkomen met mijn Rexjes, en dan alles weg en voor een Logo, een Rave, een Prôtos, of wahtever gaan. Blijven bouwen en testen....maar ik kan Align heli's aanraden zonder meer.

Edit : onthou dat ook een 450 al vrij groot is voor binnen. Als je echt wil vliegen heb je al een redelijke hal nodig. Een Gaui EP200 of een T-Rex 250 zijn daarvoor meer geschikt. Met mijn Gaui vlieg ik achtjes in de woonkamer, mijn 450 toer ik zelfs niet op in de woonkamer.

Laatst bewerkt:
weet ik net alles weer een beetje te vinden hier gaat hij steeds alles lopen verplaatsten, handig he al die secties! hahaha, sorry hoor. zal wel weer in t verkeerde keelgat schieten...

Nee hoor Bart, ik heb maar 1 keelgat :D,
Wel on-topic blijven a.u.b. ;)

Grt.
Eric

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden!
Ik denk dat ik sowieso wel nog voor een 450 ga, mede door de lagere instapkosten.
Ik had wel graag van jullie nog even vernomen of er een groot verschil zit dus de V1 en de V2, alsook wat deze verschillen dan wel mogen zijn.

Ik kan volgende setup als tweedehands kopen:
- Trex 450 V1
- Servo's zijn H65MG (metalen tandwielen)
- Gyro is een Futaba GY401 + S3107 servo (onderaan gemonteerd met speciale houder)

Ik heb ook via rcmarket al eens een nieuwe configureerd en kom op volgend kostenplaatje uit:
- Trex 450se v2+ LTG2100 + tailservo --- € 429
- 3 * Hitec HS-65MG --- € 111
- R617FS 2,4 GHz --- €89

Bijkomende vraagjes...
Kies ik best voor digitale servo's op de swash? Zoja, welke?
Kan ik dezelfde servo's later gebruiken voor een trex 500?

Ik zou voor de 500 gaan. Zoveel meer plaats heb je er niet voor nodig om te vliegen en bovendien is hij merkbaar stabieler. Het vlieggedrag leunt dichter aan bij de Trex 600 dan de 450. Als je bang heb voor de prijs van de lipo's kijk dan eens bij hobbyking naar Zippy en Rhino lipo's.

Trouwens nu ik eraan denk:
Bij modelbouw albatros in Mechelen stond onlangs een tweedehands Trex 500 met alles erop en eraan, 9650 op cyclic en de gebuikelijke G401 met bijhorende servo op de staart. Motor, blades, regelaar, 2x 6s lipo,alles inbegrepen behalve de ontvanger. Dit alles was slechts rond de 600€ geloof ik; heb sterk getwijfeld om hem te kopen maar had m'n zinnen al gezet op een Logo 500 V-bar.
Hij staat niet op de website maar misschien kan je eens bellen of ze hem nog hebben?

Groeten, Nic

Laatst bewerkt:
Ik ben het eens met Flexis, ik heb een 450 en 500 en de 500 is mijn nr1.
Ik gebruik zelf 5s lipo's heb er 2 van Flightpower (deze zijn best duur) maar van de week heb ik 2 zippy's binnen gekregen ook besteld bij hobbyking en die kosten minder dan de helft van een Flightpower.

Het bouwen van een 500 vind ik persoonlijk 10x beter. Alles is net wat groter wat minder priegelen.

@ Flexis & Prophecy
Wat denken jullie van die trex 500 uit mijn startbericht?
Is Scorpion te vertrouwen?

@ Flexis & Prophecy
Wat denken jullie van die trex 500 uit mijn startbericht?
Is Scorpion te vertrouwen?

Waarom zou je een scorpion motor willen? Het het super dingen maar helemaal niet nodig.
Heb je die link nog gezien die ik heb gegeven? dan heb je voor 400 een trex 500 esp. Dus dan heb je een luxe versie met meer metal en tt in plaats van een belt.
+3 digitale servo's dus dan heb je enkel nog een gyro + servo en een ontvanger nodig.

Ik gebruik zelf de 401 gyro met een 9654 servo en vind dit een super combo.

suc6 met je keuze

Persoonlijk heb ik het niet zo op de torque tube, de tandwielen zijn zo fragiel, het vlieggedrag verschilt er nauwelijks door. Voor een beginner zou ik toch een riem versie nemen.
I.v.m de scorpion, zeer krachtige motor maar idd je hebt hem echt nog niet nodig als je pas begint. Scorpion motors zijn echt op 3D gericht dus ze verbruiken meer stroom en je vliegtijden worden dus ietsje korter.Hoe dan ook met de standaard motor kom je ook al aardig ver. Als je hem ooit versleten krijgt kan je nog die Scorpion kopen, voorlopig is het alleen maar een overbodig meerkost. Voor de gyro, kijk ook eens naar de Logitec 2100, is een stuk goedkoper dan de 401 en persteert even goed misschien zelfs beter.

Laatst bewerkt:
Met een crash kost het met een tt meestal meer. Echter is de bedoeling in de lucht te blijven en niet te crashen.

Buiten dat blijft het een goede deal. Je hebt alle metal upgrades + 3 digitale servo's
Reken voor een goede digitale servo toch minstens €50,- p/s en als je toch liever een belt drive wilt hebben kan je die altijd los kopen zo duur is dat niet.

Als je voor een 500 gaat bedenk je dan van te voren of je met 5s of 6s gaat vliegen.

Grootste voordeel van de TT vind ik de extra vliegtijd. Minder wrijving. Sinds de installatie ervan vlieg ik 40 seconden langer, en dan nog moet ik minder bijladen.

Ik vroeg alleen maar naar de scorpion motor aangezien rcmarket daar een mooie combo van heeft momenteel...
Ik zal die ESP toch nog even bekijken dan ;-)

TT rulez! wellicht klein nadeeltje voor beginners, idd niet te hard op de staart komen, belt is dan vergeeflijker dan die tube, mocht je voor de 500ESP gaan heb ik nog wel een set voor een belt drive voor je liggen....(en met mij nog vele anderen:P)

Yep, me too, nog wel een metal tail !

Maar kijk eens bij Heliguy, ook mooie aanbiedingen, of bij Revolution models. Bij de britse shops kan je goeie zaakjes doen tegenwoordig !

Back