Traxxas Rustler VXL & XL-5 DEEL 2

Ik zal er een 25t pinion in zetten. Kijken hoe dat gaat morgen en voor de vorm even met een 8.4v Traxxas NiMH rijden. Met een 3s kan ik me voorstellen dat hij het erg heet krijgt. Dan zit ik op 25/86, dan moet het toch nog koeler blijven dan met 25/83?
 
Net gewoon ff geprobeerd, wel weer met de 3s lipo omdat ik de NiMH net in de lader heb gestopt. Hij werd op de heetste plek 78.5 graden. Ik meet altijd verschillende plekken, maar 'binnenin', dus zeg maar waar niet echt veel lucht kan komen wordt hij dus het heetst en dat was deze keer 78.5 op 25/86 terwijl hij net op 28/86 nog 90 graden was. Maar het is nu buiten ook dik 12 graden koeler. Het is hier nu 21 graden. Is 78.5 niet aan de hete kant voor zo een lage gearing? Wel weer op 3s dat wel.........

Maar 78.5 is toch geen gevaarlijke temperatuur?
 
@ Mikei: Is dat niet heel laag vertand?

Ik begrijp soms de soorten gearing niet zo goed.Ik rijd bijvoorbeeld nu 23/86 en als ik een koelere motor wil hebben moet ik dus een lagere pinion steken (21t ofzo) zo ver ben ik al wel.
Maar wat is dan eigenlijk het verschil als ik bijvoorbeeld 21/83 doe?
Die 21 laat me dus trager rijden en koelere motor hebben,maar de 83 spur zorgt dan weer voor terug meer warmte en snelheid...23/86 blijft dan ongeveer hetzelfde als 21/83 of niet?
 
Als het goed is wel ja. 23/83 is sneller dan 23/86 maar 23/86 blijft koeler. Maar ik denk dat het niet heel veel zal schelen, zowel qua temperatuur als qua snelheid. Ik merk bijvoorbeeld niets dat ik 3 tanden lager in mijn pinion ben gegaan van snelheid, maar goed, hier in dat straatje kan je op een beetje ene leuke gearing echt geen topsnelheid halen. Maar hij werd wel een stuk koeler...maar goed...het was buiten ook koeler...dus ik weet het ook niet meer.

Ik heb al een BEC aansluiting gebruikt. Maar als ik een koeler koop die tevens ook een BEC aansluiting heeft, kan ik deze laten solderen naar zo een aansluiting die ik in mijn ontvanger kan steken? Ik wil wel eentje kopen zodat het allemaal wat koeler blijft, want volgens dit filmpje blijft zowat de hele motor wel wat koeler.

Integy T8074BLUE - Traxxas Rustler Onderdelen nodig? Bij ons uit voorraad! - Toemen Modelbouw

gETCYK3yTpw[/media] Motor Cooling Fan - Rustler Stampede Bandit - Unboxing, Mod, Installation, & Demo - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja maar het gaat niet om het verschil van 23/86 of 23/83,dat begrijp ik perfect wanneer er 1 van de 2 tandwielen hetzelfde blijft.
Maar wat als je nu beide veranderd...
Ik wil het verschil dus weten tussen 23/86 en bijvoorbeeld 21/83.
 
@ Rajeev : Die fan zou ik niet kopen, die koelt alleen de achterkant van de motor, waardoor de voorkant gewoon warm blijft..
Als je echt koeling wil zou je die fan kunnen gebruiken, in combinatie met een aluminium transmissie..
Solderen is het probleem niet, gewoon de goede stekker vinden, en die twee draadjes eraan solderen, het maakt niet uit welke stekker je daarvoor gebruikt.
Alleen zou ik, omdat jij al een fan op de ESC hebt, een open poort uit je ontvanger gebruiken..
 
@anthem2, het verschil tussen 23/86 en 21/83 is dat je met 21/83 simpelweg gewoon harder gaat. Als je meer snelheid wilt moet je de pinion verhogen en de spur verlagen. Dus je gaat gewoon harder dan.

@ruudxd, oke thanks. Ik ga de koeler bestellen dan. Maar wat is het verschil tussen een aluminium transmissie ten opzichte van mijn huidige? Wat doet die aluminium transmissie dan? En kan je mij een linkje sturen voor die transmissie? Ik kan hem zo 1-2-3 niet vinden...

Btw is deze fan niet beter dan die ik voorheen zei?:

http://www.toemen.nl/brushless-motor-heatsink-cooling-fan-540-size-bl-p-8505.html

Edit; is deze het? http://www.greathobbies.com/productinfo/?prod_id=INTT7983S

En waarom blijft hij dan koeler??
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

Over de aluminium transmissie.

Bij aluminium heb je dat het materiaal zelf ook warmte geleid.
Door dat ook rijwind erlangs komt koelt het aluminium ook af.
Zo heb je eigenlijk een extra koeling
Waar je de motor op schroeft.
Als je kijkt naar koel elementen zijn deze altijd van aluminium.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@anthem2, het verschil tussen 23/86 en 21/83 is dat je met 21/83 simpelweg gewoon harder gaat. Als je meer snelheid wilt moet je de pinion verhogen en de spur verlagen. Dus je gaat gewoon harder dan.


Klopt niet echt wat je zegt he ;) Jij zegt,hogere pinion is sneller (dat weet ik reeds) maar je zegt ook dat dan 21/83 sneller zou zijn dan 23/86 terwijl 23/86 toch wel een hogere pinion heeft ;)
 
Een pinion verhogen gaat meer snelheid opleveren dan je spur te verlagen. Dit komt omdat je pinion simpelweg tussen de 3 tot 4x sneller draait dan je spur.
 
Met een aluminium gearbox blijft alles veel koeler, omdat je de motor daar tegen aan monteert, en de gearbox zal dan ook als een soort heatsink werken.
Welke transmissie goed is moet je zelf uitzoeken, Integy heeft er een, FLM ook, en zo zijn er vast nog wel wat.
Maar persoonlijk zou ik, als je geen aluminium gearbox gebruikt, geen fan kopen, omdat de motor dan heel ongelijk word gekoeld.
Plus wat ik al eerder gezegd heb, als je motor te heet word, moet je anders gearen, geen fan kopen.
Ook als je goed gegeard hebt, en de motor blijft binnen de normen qua temperatuur, zou ik geen heatsink kopen, simpel weg omdat de fan bij de Rustler niet over de hele motor kan, en je dus heel raar gaat koelen..


Maargoed, dat is slechts mijn mening..

Ruud

@ruudxd, oke thanks. Ik ga de koeler bestellen dan. Maar wat is het verschil tussen een aluminium transmissie ten opzichte van mijn huidige? Wat doet die aluminium transmissie dan? En kan je mij een linkje sturen voor die transmissie? Ik kan hem zo 1-2-3 niet vinden...

Btw is deze fan niet beter dan die ik voorheen zei?:

Integy Cooling Fan 540 voor Traxxas - Integy onderdelen Stampede 4x4 en Slash 4x4 - Toemen Modelbouw

Edit; is deze het? INTT7983S - Gear Box Silver Stampede Rustler Bandit Slash @ Great Hobbies

En waarom blijft hij dan koeler??
 
Oke, maar als ik dus beide koop dan zit het wel goed toch? En welke fan is beter? Die ik voorheen zei of die ik in mijn vorige post zei? Die ik in mijn vorige post zei is wel voor brushless staat er...
 
Ik zou voor die blauwe heatsink gaan, deze is breder en bedekt dus meer van de motor, voor een gelijkmatigere koeling.
Maar als je goed geart, of je temps zijn nu rond de 60 graden dan snap ik niet waarom je nou persé een fan en een alu gearbox wil?
Dit kost alleen maar geld, en je motor gaat er echt geen jaren langer van mee.
Als je geluk hebt misschien 5 á 10 ritjes..
Persoonlijk vind ik het zonde geld, maargoed, wat jij wil :)
Als je die gearbox wil kopen zou ik wel even zoeken op Google in verband met de reputatie van Integy..
 
voor koeling kan je ook kosteloos iets doen.
Ik heb mijn vooruit er uit gesneden , dan wordt de escape en motor gekoeld door aanvoerlucht.
Over die gearing , das altijd de zelfde vraag hier. Pas uw vinger aan dat is makkelijkste en minst tijdrovend.
Bij 30 graden wordt alles gewoon vlugger heet zo simpel is het.
 
Er zijn twee types Integy gearbox die op de Rustler passen. Er zijn veel mensen die op de Integy box overstappen om een een grotere motor kunnen gebruiken. Je moet er wel rekening mee houden dat dit niet met allebei kan.
De T7983 is de oudere versie met alleen een plaat waar de motor tegenaan komt. De T8098 is de Evolution versie en die heeft een huis net als de stock gearbox.

Wat mij betreft een van de minst slechte Integy producten.
 
de caster blocks gaan heel snel kapot, dat is de rede dat ik nu niet kan rijden...
de steering blocks en hub carriers kunnen ook.
 
Back
Top