Hoi finn, normaal zet ik de sheer webbing strakken tussen de ribben, dit voegt extra torsie stijfheid toe. Je hebt ze nu al gelijmd zie ik, anders een plankje bij hobby in halen van 2 mm waar ze je van kan snijden, verder mooi verslag.
Ben benieuwd of je al een kleuren schema bedacht hebt.
Gr rinie
 
Als je de vleugels tegen elkaar gaat lijmen let er dan op dat de vleugels 100% recht tegen elkaar komen.
Zorg voor een goede en vooral rechte ondergrond. Check van tevoren de bouwplank en / of tafel of deze 100% recht is.

Grt,

Arnoud.
 
Hoi finn, normaal zet ik de sheer webbing strakken tussen de ribben, dit voegt extra torsie stijfheid toe. Je hebt ze nu al gelijmd zie ik, anders een plankje bij hobby in halen van 2 mm waar ze je van kan snijden, verder mooi verslag.
Ben benieuwd of je al een kleuren schema bedacht hebt.
Gr rinie

Zag dar ron dit ook al schreef , dubbel advies dus.

Hi Rinie, leuk dat je mijn bouwverslag leest.
Ik snap wat je bedoeld, ik kan proberen die shear webbing er nog af te halen en zelf maken, moet ik even kijken.

Kleurenschema? Ik denk dat ik hem helemaal zwart wil met stickers erop.



En buigstijfheid. Torsiestijfheid komt vooral uit beplanking en/of krimpfolie.


Als je de vleugels tegen elkaar gaat lijmen let er dan op dat de vleugels 100% recht tegen elkaar komen.
Zorg voor een goede en vooral rechte ondergrond. Check van tevoren de bouwplank en / of tafel of deze 100% recht is.



Grt,

Arnoud.

Bedankt voor je reactie Arnoud, ik heb de vleugels gisteren aan elkaar gelijmd. Zonder probleem en alles is goed gegaan al heb ik het wel in 3 delen gedaan. Ik heb het triplex plaatje wat aan de voorkant zit eerst aan de ene vleugel gelijmd, toen aan de andere anders krijg je dat nooit op die 2mm priegel steun. Daarna heb ik een stukje rest ligger tussen de 2 bovenste liggers gelijmd omdat ik anders te kort kwam van ligger. Daarna heb ik het triplex plaatje wat aan de andere kant van de ligger moet aangebracht. Alles met 30minuten HK Epoxy vastgemaakt. Ik hoop deze week nog de wing pin te kunnen aanbrengen en de andere kant van de vleugel te kunnen beplanken. Maar geen haast, als het niet lukt is het ook niet erg.
 
In het verleden is gebleken dat de fundatie van het landingsgestel (rib doubler op de tekening) niet stevig genoeg is en dat het is aan te raden om de hoeken van de rib met de fundatie extra driehoeken te plaatsen om de krachten zo beter op te vangen.
Bij de latere bouwdozen van Goldberg zat ook een extra informatie sticker met deze informatie.
Doe er je voordeel mee en succes verder.
 
Oei, helemaal zwart is wel erg zwart hoor. Dat vliegt niet fijn. Ik zou in ieder geval een goed contrast aanbrengen met de onderkant van de vleugel. Ook de vleugeltippen en wat puntjes van de staart zou ik van wat kleur voorzien zodat je de oriëntatie beter kan zien.
Bouw ze verder!
 
In het verleden is gebleken dat de fundatie van het landingsgestel (rib doubler op de tekening) niet stevig genoeg is en dat het is aan te raden om de hoeken van de rib met de fundatie extra driehoeken te plaatsen om de krachten zo beter op te vangen.
Bij de latere bouwdozen van Goldberg zat ook een extra informatie sticker met deze informatie.
Doe er je voordeel mee en succes verder.

Bedankt voor je reactie Egbert! Hier kan ik wat mee, ik ga dat ook verstevigen dan.

Oei, helemaal zwart is wel erg zwart hoor. Dat vliegt niet fijn. Ik zou in ieder geval een goed contrast aanbrengen met de onderkant van de vleugel. Ook de vleugeltippen en wat puntjes van de staart zou ik van wat kleur voorzien zodat je de oriëntatie beter kan zien.
Bouw ze verder!

Ik denk dat ik de basiskleur zwart wil doen, voor de rest weet ik nog niet precies maar zoiets als @Ramses ook heeft. Alleen dan meer extra kleur en stickers erop.
Thanks!

Morgen ga ik misschien weer verder, weet ik nog niet. Misschien ga ik morgen vliegen, ligt aan het weer.
 
Heb 2 weken vakantie, dus ik heb flink wat geschuurd en de roeren op de vleugel gedeeltelijk gemaakt. Foto's volgen nog.

Alleen nu kom ik op een punt dat ik de roeren op het richtingsroer en hoogteroer worden gemaakt. Ik heb geen idee welk scharnier erop moet. Er moet midden in het roer zegmaar een scharnier komen. Uit de kleindelen die in de doos zaten kwam ik er niet uit. Toen ging ik op internet zoeken en toen kwam ik ook deze scharnieren tegen, zou het dit niet zijn?

f-gpmq3950.jpg


Deze zitten er namelijk wel genoeg in de doos.

Onderstaande afbeeldingen de bouwbeschrijving zorgt misschien voor meer duidelijkheid.

image1.jpeg


Groet,
Finn
 
dat zijn inderdaad de scharnieren die je kan gebruiken je steekt ze voor de helft in de sleuf en vervolgens laat je aan de boven en onderkant wat dunne secondenlijm in de gleuf lopen.De lijm gaat een reactie aan met het scharnier en deze komt zo vast te zitten.
Je kunt vervolgens als extra zekerheid een gaatje door het hout en het scharnier boren en deze dan met bv een cocktail prikker extra te borgen.

Succes verder.
 
Perfect filmpje, niets aan toe te voegen. Bij CA scharnieren is het belangrijkste element om een pinnetje halfweg te plaatsen TIJDENS het installeren zodat het scharnier niet wegschuift.
Weersta ook de verleiding om eerst de helft van het scharnier al in te lijmen. Pas lijmen als het volledige scharnier ingebouwd is.

Tot middelgrote toestellen gebruik ik ze enorm veel, zonder problemen eigenlijk.
O ja, als je de snedes maakt waar je de scharnieren in plaatst: maak die snedes niet te breed (snij niet teveel hout weg) want CA werkt pas goed als er eigenlijk full contact is.
 
Ben ook erg benieuwd. Heb nog een tiger 2 staan van mijn opa. Dingetje moet ooit nog eens gerestaureerd worden. Was toendertijd net uit, en het laatste toestel wat die ooit heeft gebouwd. 22 jaar oud is die. Wat ik van mijn vader begreep vloog hij erg goed.

Mooi verslag trouwens. nette bouw vaardigheden heb je

Groetjes Niels
 
Back
Top