daar moet je eigenlijk de vleugel al bij gereed hebben...

An sich, als ze het binnen de paar mm zit, lost de nylon schroef dat op.
Daarnaast moet je ook de gaten in de vleugel nog maken, dus daarin kun je ook wat scheefstand oplossen.

dus met dat in het achterhoofd, en het zit wel +/- op de goede plek: in meppen die dingen, en vastplakken die houtjes ;-)
maar je kan ook ff wachten tot de vleugel af is, en het met de vleugel goed inpassen.

Ik denk dat ik er misschien 1 mm vandaan zit.
Deze ga ik toch plakken met epoxy en die is nog niet binnen dus ik wacht nog even met inlijmen.
 
Je kunt inslagmoeren erin drukken en de balkjes op zijn plaats lijmen met houtlijm. (Epoxy voegt niets toe / heeft geen zin)
Zorg echter wel dat de balkjes "verankerd" zitten. Plaats bv een extra stukje triplex tegen de zijkant van de romp waardoor er een bredere lijmverbinding ontstaat.

De bevestigings gaten van de vleugel kun je later heel nauwkeurig bepalen :

Neem 2 nijlon bouten die in de inslagmoeren passen en zaag de kop eraf. Maak aan het uiteinde een punt m.b.v. een puntenslijper.
Draai nu de bouten (met de punt omhoog / waar de vleugel komt) in de bevestigingsgaten in de romp en laat de punt van de bouten een paar mm boven de rompzijkanten uitsteken.
Plaats nu de vleugel op de romp en lijn deze zeer nauwkeurig uit. Als je 100% zeker bent dat de vleugel op de juiste postie zit druk je de achterkant van de vleugel op de romp. Er onstaan nu twee kleine putjes in de vleugel. Maak deze voorzichtig groter met een boortje / vijl en je hebt de exakte positie van de vleugelbevestigings gaten.

Succes en Grt,

Arnoud.
 
Omdat jullie qua bouwen en ervaring zo ongeveer in dezelfde fase zitten, kan het handig zijn elkaars bouwverslagen te volgen, mochten jullie dat nog niet doen. Ook vanwege de bouw- en gereedschapstips die gegeven worden:
Bouwverslag TRI-40
 
Je kunt inslagmoeren erin drukken en de balkjes op zijn plaats lijmen met houtlijm. (Epoxy voegt niets toe / heeft geen zin)
Zorg echter wel dat de balkjes "verankerd" zitten. Plaats bv een extra stukje triplex tegen de zijkant van de romp waardoor er een bredere lijmverbinding ontstaat.

De bevestigings gaten van de vleugel kun je later heel nauwkeurig bepalen :

Neem 2 nijlon bouten die in de inslagmoeren passen en zaag de kop eraf. Maak aan het uiteinde een punt m.b.v. een puntenslijper.
Draai nu de bouten (met de punt omhoog / waar de vleugel komt) in de bevestigingsgaten in de romp en laat de punt van de bouten een paar mm boven de rompzijkanten uitsteken.
Plaats nu de vleugel op de romp en lijn deze zeer nauwkeurig uit. Als je 100% zeker bent dat de vleugel op de juiste postie zit druk je de achterkant van de vleugel op de romp. Er onstaan nu twee kleine putjes in de vleugel. Maak deze voorzichtig groter met een boortje / vijl en je hebt de exakte positie van de vleugelbevestigings gaten.

Succes en Grt,

Arnoud.

Bedankt voor je reactie Arnold.

Zelf doe ik het wel met Epoxy, ik denk dat het wat sterker is.
En ik houd het voor mijzelf ook wat makkelijker om straks gewoon op Mn gemak die vleugel gaan bouwen en dan pas kijken of het past.
 
Ik bedoel dat je soms het gewoon niet hoort dat de motor de geest geeft. Voor en na, geen verschil te horen...

Als het druk is in de lucht, heb ik daar ook last van. gesproken telemetrie is je vriend... (mijn zender begint aan mijn hoofd te zeuren als de motor niet draait terwijl ik hem niet zelf uitgezet heb)
 
Als ik je foto van de gaatjes bekijk, en leg dat naast de tekening in de handleiding, dan lijken de gaten erg tegen de kant aan te zitten. In de handleiding lijken ze in het midden te zitten. Zitten de blokjes al gelijmd?
 
Als ik je foto van de gaatjes bekijk, en leg dat naast de tekening in de handleiding, dan lijken de gaten erg tegen de kant aan te zitten. In de handleiding lijken ze in het midden te zitten. Zitten de blokjes al gelijmd?

Uh... ja nu wel, de Epoxy is aan het drogen... en die krijg ik niet meer los. Is dat een probleem?
 
Epoxy droogt niet, er zit geen water in. Het harden is een chemische reactie tussen de twee componenten. Daarom belangrijk om goed te mengen.
 
.
Snap ik Finn! Hele fijne vakantie!! :thumbsup:
Geniet ervan, we zien je wel weer verschijnen hier.
Ciao!

Groeten, Ramses
.
 
.
Snap ik Finn! Hele fijne vakantie!! :thumbsup:
Geniet ervan, we zien je wel weer verschijnen hier.
Ciao!

Groeten, Ramses
.

Dankjewel, bouwen kost gewoon veel energie voor mij dus dan ga ik niet dingen willen afmaken voor de vakantie


Ik zal nog wel actief blijven hoor, maar minder...

Ciao!
 
Nou na meer als zat uitgerust te zijn krijg ik hier toch weer zweethandjes van...

Nog niks is ingelijmd en dingen kloppen echt niet in deze kit.

De gaten voor het neuswiel op de firewall heb ik geboord, kwam het niet over een. Nou ja niet zo erg maar dan wil je de schroefjes d'r in doen en blijken ze te klein te zijn... Ik weet op 't moment even niet wat ik hier mee aan moet. En de schroeven blijken ook nog voor hout te zijn ipv metaal.
Wat moet ik hiermee doen?

d72f42ec63163dab2756ffa55b79c199.jpg
c95e4f3890fb76a5f0fd45794a72fcec.jpg
 
Altijd balen als de hardware niet klopt met het gatenpatroon. Daarom altijd van te voren even passen. Nu te laat, verder geen probleem gelukkig. Hoe is het met de staart?
 
Back
Top