... Wel zou ik hem een beetje op dieet zetten. Een beetje netter lijmen en hout weg laten wat er niet toe doet, lichte schuimwielen en wellicht valt er meer te verzinnen...

Zou ik niet doen. Ik was vroeger ook van het (extreem) licht bouwen, maar dat lijkt me in dit geval niet nodig en zelfs niet wenselijk. De Tiger is een lekker stevig toestel, Viper 01 is nog niet de meest ervaren piloot en een beetje minder gevoelig voor de wind door wat meer massa is echt niet erg. Kijk naar de ooit erg populaire Kyosho Calmato Sport; soortgelijk toestel, relatief zware schuivleugel en ook niet de lichtste romp. Maar vliegen dat het deed, heerlijk. Ook met een electromotor ipv. de verbrander.

Hugo
 
Even de discussie doorgelezen. Voor beide zowel als electro als brandstof zijn gewoon investeringen nodig. Er zijn best wel redelijke geprijsde oplossingen voor beide zowel electro als brandstof, beide hebben plussen en minnen.

Wat betreft electro,
  • Ga je voor elektro, dan zijn er redelijk geprijsde setjes te koop bij Hobbyin bijvoorbeeld.
  • Het starten van je motor is echt wel probleemloos, volgeladen accu eraan en vliegen maar.
  • Je hoeft je model niet brandstofproef te maken.
  • Accu's opladen kan nog wel eens een klusje zijn. Ga je de avond/dag ervoor laden dan kan het best wel eens tijdrovend, het is een klus zijn waar je bij moet blijven. Natuurlijk er zijn oplossingen als brandvrije mini bunkers en dergelijke. De kans op brand is klein maar 'better safe then sorry'. Verder kun je ook op het veld laden maar dan ben je wel afhankelijk of er stroom is, of een fikse accu sjouwen of er indirect een brandstofmodel van maken met een aggregaat.
  • Voordeel is ook wel dat er veel minder trillingen zijn waardoor je model minder op zijn lazerij krijgt.
  • Vaak heeft electro wel wat meer power ten opzichte van brandstof en reageert vaak sneller op het gas. En je kunt je motor gewoon uit en weer aan zetten, zonder inboard starter.
Wat betreft brandstof,
  • Als je er lol in hebt, kan brandstof leuker zijn. Ben je puur iemand die het alleen om het vliegen gaat en niet wil klooien aan een motor die wel eens weigert dan gaan voor elektro.
  • Brandstofproef maken is wel eens een gevecht tegen het vet.
  • Wel lekker weinig accu's laden. Zenderaccu , ontvangeraccu en je voorgloeiaccu. Ben je zo handig en je hebt geen startmotor(meer) nodig dan is dat ook een startaccu minder. Ik maak een sport van handstarten ik heb hem gemiddeld met een klap of vier met de 'chickenstick' aan de praat, het gaat steeds makkelijker. Verder gebruik ik 'old skool' Nimh cellen gewoon een nachtje aan de langzaamlader, levert genoeg stroom voor een dag vliegen. Simpel en betrouwbaar en goedkoop.
  • Verder lijkt het soms dat modellen sneller slijten, komt door het trillen. Na iedere vliegdag loop ik model na op loskomend bekledingsmateriaal. Naar mate het model ouder wordt komt het steeds minder los merk ik mits slecht bespannen. Brandstofmodellen kunnen mits goed gebouwd en goed brandstofproef gemaakt ook lang mee.
  • Heb je weinig ervaring met brandstof dan kan het wel eens een gesodemieter om het ding aan het draaien te krijgen.... maar oefening baart kunst. Bij mij is men vaak verbaasd hoe makkelijk ik de motor aansla en hoe betrouwbaar/mooi het loopt.
  • Het geluid van een mooie/ goed gedempte viertakt is gewoon muziek. Het rijden naar de startplaats, het idle draaien en wachten tot je weg kan. Dan langzaam laten rollen vaart opbouwen en rustig loskomen in een vloeiende lijn.
  • Voor mij is het rookpluimpje als je wegdraait voor de zon, de lucht die je ziet trillen dan gewoon heel mooi en niet te evenaren.
Zoals je begrijpt ben ik een nitro verslaafde, dat is ook een hoop nostalgie wat er bij komt en na jaren electro gevlogen te hebben (wat niet anders kon) ben ik nu helemaal terug bij brandstof. Het belangrijkste in jouw keuze is dat je kiest wat jij leuk vind niet wat anderen leuk vinden.

Met vriendelijk groet, Aad dB..

Bedankt voor je reactie! Hier kan ik veel uit halen...
Ik vlieg nu alles electro, en electronica haal ik bij Hobbyking, is veel goedkoper.
Accus opladen doe ik altijd van tevoren, is niet zo'n hele grote klus. Ik blijf er nooit bij.
Wat je zegt over dat electro meer power heeft dan brandstof, belangrijk punt! Ik moet deze kist eigenlijk gaan gebruiken voor het brevet vliegen... goed idee?

Ik denk wel dat ik in brandstof lol zie.
Brandstof proof maken... Folieën is niet mijn beste vak, maar ik denk dat hij redelijk brandstof proof is omdat hij ook is gemaakt voor alleen brandstof, kan dat?



Met grote afstand het beste advies!

Inderdaad!

Als je electrotips wil Finn vraag gerust raak. Electrosetupjes kan ik vrij goed uitwerken (meen ik te mogen zeggen)
Geef maar gewoon een gilletje. Al reageer ik niet direct (het is ook mijn verlof! Vliegen! Mooi weer!) ik bekijk het wel!



En het voornaamste is: gewoon doen waar jij je het beste bij voelt en wat je begeleider zou aanraden.
Zelfs een standaard brandstofontwerpje is gewoon prima electro te maken, zeker als je nog in de bouwfase zit. Uiteindelijk is het de draaiende prop die het 'm doet ;-)

Ja daar geef ik je 100% gelijk mee, als ik dit bekijk en die dingen die erbij komen, toch electro? Mijn budget is te krap om die dingen er nog bij te doen.


+1 ;-)
 
Zou ik niet doen. Ik was vroeger ook van het (extreem) licht bouwen, maar dat lijkt me in dit geval niet nodig en zelfs niet wenselijk. De Tiger is een lekker stevig toestel, Viper 01 is nog niet de meest ervaren piloot en een beetje minder gevoelig voor de wind door wat meer massa is echt niet erg. Kijk naar de ooit erg populaire Kyosho Calmato Sport; soortgelijk toestel, relatief zware schuivleugel en ook niet de lichtste romp. Maar vliegen dat het deed, heerlijk. Ook met een electromotor ipv. de verbrander.

Hugo

Ik zal hem wel met wat meer lijm moeten maken omdat er best wat spleten tusssen de verbindingen in de romp zitten en anders het denk ik helemaal niet stevig wordt. En natuurlijk, hoe zwaarder, hoe beter.
 
Ik zal hem wel met wat meer lijm moeten maken omdat er best wat spleten tusssen de verbindingen in de romp zitten en anders het denk ik helemaal niet stevig wordt. En natuurlijk, hoe zwaarder, hoe beter.

Bruisssslijm :) vult alle spleetjes en is goed schuurbaar. Die spleetjes zijn er niet in de freesset van Berry. De Carl Goldberg kits zijn stanswerk en is daardoor altijd grover en minder precies
 
Laatst bewerkt:
dubbelreactie, sorry
Gewoon één van de twee reacties leeg maken, zoals ik hierboven deed.

... Brandstof proof maken... Folieën is niet mijn beste vak, maar ik denk dat hij redelijk brandstof proof is omdat hij ook is gemaakt voor alleen brandstof, kan dat? ...
Nee. Het hout is onbeschermd, want onbehandeld/ongelakt. Zuigt olie op, balsa zuigt olie zelfs op als een spons. Jij moet motor- en brandstofcompartimenten behandelen, en alle ander plekken waar olie in kan kruipen.
Zit er éénmaal ergens olie op/in hout dan hecht er niets meer op, noch folie noch lijm. Olie is er moeilijk weer uit te krijgen.

Denk je ook aan geluidslimieten die op jouw club gelden?
 
Brandstofproof is o.a. Het volgende:
- bij het folieen zorgen voor een ruime overlap tussen de lappen folie.
- folie goed warm maken, zorgen dat de randen echt goed gehecht zijn.
- gebieden waar olieophoping worden verwacht, het hout behandelen met verf/lak, zodat de olie niet in het hout kan trekken.
- denk aan motorruimte, geen folie, wel olie.
- aansluiting vleugel op romp. Komt soms veel olie te zitten, trekt tussen de kier.
- servo's niet open en bloot, liefst beetje bedekt onder een luikje oid. Of zorgen dat hij niet in de "flow" van de uitlaat zit, olie is ook niet zo'n goede vriend van electronica.
- hevels op de stuurvlakken, vaak een punt waar schoeven etc in het hout gaan, de folie een beetje los is. Olie hoopt daar op, trekt in het hout. Handigste is om de hevels vast te zetten, dan loshalen. Hout daarna met wat secondelijm behandelen, zodat de lijm goed in het hout zit. Waar de lijm zit, komt nooit olie..
Niet overdadig, kan daarna de hevel met dezelfde schroeven goed vast.

Is ff werk. Maar de folie is wel netjes, en komt er ook niet snel af.
 
k zal hem wel met wat meer lijm moeten maken omdat er best wat spleten tusssen de verbindingen in de romp zitten en anders het denk ik helemaal niet stevig wordt. En natuurlijk, hoe zwaarder, hoe beter.

Het is juist de bedoeling, door de onderdelen te bewerken, die spleten zo klein mogelijk te maken, in plaats van "ze dan maar vol te schijten met bruislijm".... :D
 
Met de Tiger kan je natuurlijk prima je brevet vliegen, maar dat kan ook met de mini Apprentice. Dat maakt het een stukje gemakkelijker omdat je die al kent en weet hoe hij vliegt. Wel natuurlijk even de Safe ontvanger eruit en een andere erin.
 
Het is juist de bedoeling, door de onderdelen te bewerken, die spleten zo klein mogelijk te maken, in plaats van "ze dan maar vol te schijten met bruislijm".... :D

Uiteraard is het gebruik van bruislijm geen vrijbrief om niet netjes te werken. Maar bij mijn Piper anniversary cub was ik blij dat het er was. Het stanswerk van CG was daar zo slecht dat je spleetjes had. En als je die ging weg halen werd de ellende alleen maar groter. Wat betreft het stanswerk is CG berucht.

@brutus
Als jij een paar potjes bruislijm wil vol schijten... dan graag! :)
 
Bedankt voor alle reacties. Sorry maar dan.. electro?

Met de Tiger kan je natuurlijk prima je brevet vliegen, maar dat kan ook met de mini Apprentice. Dat maakt het een stukje gemakkelijker omdat je die al kent en weet hoe hij vliegt. Wel natuurlijk even de Safe ontvanger eruit en een andere erin.

Met bft 3 kan de Apprentice nog geen eens goed een looping doortrekken, dan komt hij bijna in een stall. De Tiger is hier perfect voor.

Jongens jongens! De TS is zwaar minderjarig he, hou er even rekening mee (stelletje vetzakken! :rolleyes::oops::oops:);)

Goed plan!o_O

Ooohhhhh... ja....:oops:

Vergeten?:D:stout::stout:


Als het voldoende schuift, wil ik best een poging wagen....

Maar niet klagen dat het niet plakt en wel stinkt, he?

Moet dit nou in mijn bouwverslag? o_O

Bruisssslijm :) vult alle spleetjes en is goed schuurbaar. Die spleetjes zijn er niet in de freesset van Berry. De Carl Goldberg kits zijn stanswerk en is daardoor altijd grover en minder precies

Bruislijm??!!!!! Ik gebruik gewoon witte houtlijm, is dat ook goed? Voor de spleetjes maak ik een dik papje van balsa schaafsel en houtlijm en dat smeer ik tussen de spleten.

Gewoon één van de twee reacties leeg maken, zoals ik hierboven deed.

Nee. Het hout is onbeschermd, want onbehandeld/ongelakt. Zuigt olie op, balsa zuigt olie zelfs op als een spons. Jij moet motor- en brandstofcompartimenten behandelen, en alle ander plekken waar olie in kan kruipen.
Zit er éénmaal ergens olie op/in hout dan hecht er niets meer op, noch folie noch lijm. Olie is er moeilijk weer uit te krijgen.

Denk je ook aan geluidslimieten die op jouw club gelden?

Geluidslimieten zijn geen probleem, die mogen tot 70dB dacht ik.

Maar dan laat brandstof maar zitten:p
Electro werkt gewoon makkelijker en om met zulke dingen rekening te houden wordt het denk ik een spons...o_O
 
Vanaf hier het bouwverslag:

Gisterenavond heb ik samen met mijn instructeur dingen overlegd en een beginstuk gemaakt.

In het bouwbeschrijving boekje begonnen ze met de horizontal stabilizer dus dat deden wij toen ook maar. Er moesten veel latjes afgekort worden. "Heb je een zaagje?" "Zaagje?!. Heb ik die nodig dan?!" Ja die had ik dus wel nodig, eerste latje maar wel gesneden met een mesje (duurt lang). Dus toen zijn we daarna maar met de romp gestart, firewall de hele nacht met houtlijm laten drogen tussen de klemmen en toen in de ochtend hem erin gezet, die moest nog helemaal op maat geschuurd worden,

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg

De romp is niet helemaal recht, ik denk dat dat komt doordat de voorste former niet helemaal recht staat.
8.jpg

Een paar handige tooltjes gemaakt, die linkse zat in de bouwdoos en de rechtse hebben we even zelf
9.jpg
 
Back
Top