Even de discussie doorgelezen. Voor beide zowel als electro als brandstof zijn gewoon investeringen nodig. Er zijn best wel redelijke geprijsde oplossingen voor beide zowel electro als brandstof, beide hebben plussen en minnen.
Wat betreft electro,
- Ga je voor elektro, dan zijn er redelijk geprijsde setjes te koop bij Hobbyin bijvoorbeeld.
- Het starten van je motor is echt wel probleemloos, volgeladen accu eraan en vliegen maar.
- Je hoeft je model niet brandstofproef te maken.
- Accu's opladen kan nog wel eens een klusje zijn. Ga je de avond/dag ervoor laden dan kan het best wel eens tijdrovend, het is een klus zijn waar je bij moet blijven. Natuurlijk er zijn oplossingen als brandvrije mini bunkers en dergelijke. De kans op brand is klein maar 'better safe then sorry'. Verder kun je ook op het veld laden maar dan ben je wel afhankelijk of er stroom is, of een fikse accu sjouwen of er indirect een brandstofmodel van maken met een aggregaat.
- Voordeel is ook wel dat er veel minder trillingen zijn waardoor je model minder op zijn lazerij krijgt.
- Vaak heeft electro wel wat meer power ten opzichte van brandstof en reageert vaak sneller op het gas. En je kunt je motor gewoon uit en weer aan zetten, zonder inboard starter.
Wat betreft brandstof,
- Als je er lol in hebt, kan brandstof leuker zijn. Ben je puur iemand die het alleen om het vliegen gaat en niet wil klooien aan een motor die wel eens weigert dan gaan voor elektro.
- Brandstofproef maken is wel eens een gevecht tegen het vet.
- Wel lekker weinig accu's laden. Zenderaccu , ontvangeraccu en je voorgloeiaccu. Ben je zo handig en je hebt geen startmotor(meer) nodig dan is dat ook een startaccu minder. Ik maak een sport van handstarten ik heb hem gemiddeld met een klap of vier met de 'chickenstick' aan de praat, het gaat steeds makkelijker. Verder gebruik ik 'old skool' Nimh cellen gewoon een nachtje aan de langzaamlader, levert genoeg stroom voor een dag vliegen. Simpel en betrouwbaar en goedkoop.
- Verder lijkt het soms dat modellen sneller slijten, komt door het trillen. Na iedere vliegdag loop ik model na op loskomend bekledingsmateriaal. Naar mate het model ouder wordt komt het steeds minder los merk ik mits slecht bespannen. Brandstofmodellen kunnen mits goed gebouwd en goed brandstofproef gemaakt ook lang mee.
- Heb je weinig ervaring met brandstof dan kan het wel eens een gesodemieter om het ding aan het draaien te krijgen.... maar oefening baart kunst. Bij mij is men vaak verbaasd hoe makkelijk ik de motor aansla en hoe betrouwbaar/mooi het loopt.
- Het geluid van een mooie/ goed gedempte viertakt is gewoon muziek. Het rijden naar de startplaats, het idle draaien en wachten tot je weg kan. Dan langzaam laten rollen vaart opbouwen en rustig loskomen in een vloeiende lijn.
- Voor mij is het rookpluimpje als je wegdraait voor de zon, de lucht die je ziet trillen dan gewoon heel mooi en niet te evenaren.
Zoals je begrijpt ben ik een nitro verslaafde, dat is ook een hoop nostalgie wat er bij komt en na jaren electro gevlogen te hebben (wat niet anders kon) ben ik nu helemaal terug bij brandstof. Het belangrijkste in jouw keuze is dat je kiest wat jij leuk vind niet wat anderen leuk vinden.
Met vriendelijk groet, Aad dB..