Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Precies éénEn heb je het ene plankje over ?![]()
Ziet er degelijk en doordacht uit, Piet.13e update;
Verder met de voorbereiding van de 2e beplanking; Na de kiel en de achtersteven (vorige update) word er aan bak- en stuurboord een voorbewerkte plaat (gelazerd) aangebracht waar de diverse gaten en poorten al uit gehaald zijn. De platen zijn van perenhout en moeten volgens de beschrijving een klein half uur in warm water worden geweekt, waarna ze aan het model worden gezet met lijmklemmen om te drogen. Na het drogen blijft het model dan gehandhaafd en kan het worden verlijmd,
Bakboord,
Bekijk bijlage 622788
en Stuurboord, (ik heb aan beide kanten ongeveer 1 mm weggeschuurd bij de boeg waarna ook dit weer perfect past)
Bekijk bijlage 622789
Het hek en wulf bestaat uit 2 delen waar het motief van de latten in is gelazerd, deze 2 stukken moeten wat worden bijgewerkt en gebogen,
Het bovenste deel word in de lengte richting een weinig gebogen, hetgeen ik met de plankenbuiger heb gedaan en het onderste deel moet worden gebogen in de breedte en na wat passen ne meten is dit uiteindelijk goed gekomen;
Bekijk bijlage 622790
Daarna heb ik de 2 delen verlijmd en als extra versteviging aan de achterkant een reepje fineer in de naad gelijmd,
Bekijk bijlage 622791
De zijkant toont nu een lichte golf beweging en het hier neerschrijven is een stuk eenvoudiger dan het buigwerk zelf,
Bekijk bijlage 622792
De zichtkant ziet er zo uit,
Bekijk bijlage 622793
En aan het model (dry-fit), het moet nog op maat worden geschuurd als de platen aan de zijkanten droog zijn. Nadat alles droog, geschuurd en verlijmd is kan ik beginnen met de 2e laag planken van perenhout.
Bekijk bijlage 622794
De laatste foto toont; de gebogen platen en de wulf/hekplaat is verlijmd aan het achterschip en gezekerd met tape,
Bekijk bijlage 622803