The Royal Yacht, 'Duches of Kingston' uit 1778

10e update;

Vandaag de laatste plankjes om de spanten aan bakboord gelegd, waarmee de 1e laag beplanking gereed is;

IMGL2602.JPG

Het schuren van de romp doe ik altijd op mijn balkon, gezien de huidige temperatuur denk ik dat ik daar nog ff mee wacht ;)
 
11e update;

Ik heb de romp toch maar geschuurd, omdat ik anders niet verder kan, welliswaar niet buiten op het balkon, maar in de keuken waar ik airco heb.
Ik schuur de romp in één keer met korrel 120 en werk daarna de boeg en achterschip bij met een vijltje.

Eén foto van het schuurwerk lijkt me wel voldoende.... (het is wel een tikkie stoffig nu in mijn keukentje ;))
IMGL2604kopie.jpg
 
12e update;

Alvorens met de 2e beplanking te beginnen moeten er enkele zaken worden voorbereid en als eerste heb ik de kiel en voorsteven + galjoenscheg bekleed en de achtersteven in zijn geheel compleet verlijmd. In principe plaats ik de kiel altijd op mijn modellen voor ik voor de 2e keer beplank
en hier word dit ook geadviseerd in de bouwbeschrijving, hierdoor kun je de 2e beplanking mooi laten aansluiten zonder kieren en/of andere onregelmatigheden.

Enkele foto's van de werkzaamheden en ondanks dat de delen kant en klaar in de kit zitten, ben ik hier toch bijna 3 uur mee zoet geweest,
IMGL2605.JPG


Je mag uiteraard geen lijm zien en alles moet perfect passen...
Onder de zwarte pijl zit een las en de bekleding is met kleine keggen (en natuurlijk lijm) verbonden met de kiel, de keggen zorgen ervoor dat de positie juist is. In totaal zijn er 6 keggen waarvan er 2 onder de blauwe pijlen zitten,
IMGL2606.JPG


De achtersteven bestaat uit 4 onderdelen en is vervolgens na constructie verlijmd,
IMGL2607.JPG


De kleine gaatjes aan de onderkant van de voor- en achtersteven zijn spijker gaatjes voor een messing ornamentje wat er later op komt. Ik heb de voorsteven aan de boven- en voorkant licht geschuurd zodat er geen zwart meer zit van het lazeren,
IMGL2610.JPG


Achterkant van de achtersteven,
IMGL2611kopie.jpg


Op de laatste foto zie ik dat de onderkant van de steven niet netjes is afgewerkt, dus dat heb ik alsnog gedaan,
IMGL2612kopie.jpg
 
Laatst bewerkt:
13e update;

Verder met de voorbereiding van de 2e beplanking; Na de kiel en de achtersteven (vorige update) word er aan bak- en stuurboord een voorbewerkte plaat (gelazerd) aangebracht waar de diverse gaten en poorten al uit gehaald zijn. De platen zijn van perenhout en moeten volgens de beschrijving een klein half uur in warm water worden geweekt, waarna ze aan het model worden gezet met lijmklemmen om te drogen. Na het drogen blijft het model dan gehandhaafd en kan het worden verlijmd,

Bakboord,
IMGL2614.JPG


en Stuurboord, (ik heb aan beide kanten ongeveer 1 mm weggeschuurd bij de boeg waarna ook dit weer perfect past)
IMGL2613.JPG


Het hek en wulf bestaat uit 2 delen waar het motief van de latten in is gelazerd, deze 2 stukken moeten wat worden bijgewerkt en gebogen,

Het bovenste deel word in de lengte richting een weinig gebogen, hetgeen ik met de plankenbuiger heb gedaan en het onderste deel moet worden gebogen in de breedte en na wat passen ne meten is dit uiteindelijk goed gekomen;
IMGL2615.JPG


Daarna heb ik de 2 delen verlijmd en als extra versteviging aan de achterkant een reepje fineer in de naad gelijmd,
IMGL2617.JPG


De zijkant toont nu een lichte golf beweging en het hier neerschrijven is een stuk eenvoudiger dan het buigwerk zelf,
IMGL2618.JPG


De zichtkant ziet er zo uit,
IMGL2619.JPG


En aan het model (dry-fit), het moet nog op maat worden geschuurd als de platen aan de zijkanten droog zijn. Nadat alles droog, geschuurd en verlijmd is kan ik beginnen met de 2e laag planken van perenhout.
IMGL2620kopie.jpg


De laatste foto toont; de gebogen platen en de wulf/hekplaat is verlijmd aan het achterschip en gezekerd met tape,
IMGL2621kopie.jpg
 
Laatst bewerkt:
13e update;

Verder met de voorbereiding van de 2e beplanking; Na de kiel en de achtersteven (vorige update) word er aan bak- en stuurboord een voorbewerkte plaat (gelazerd) aangebracht waar de diverse gaten en poorten al uit gehaald zijn. De platen zijn van perenhout en moeten volgens de beschrijving een klein half uur in warm water worden geweekt, waarna ze aan het model worden gezet met lijmklemmen om te drogen. Na het drogen blijft het model dan gehandhaafd en kan het worden verlijmd,

Bakboord,
Bekijk bijlage 622788

en Stuurboord, (ik heb aan beide kanten ongeveer 1 mm weggeschuurd bij de boeg waarna ook dit weer perfect past)
Bekijk bijlage 622789

Het hek en wulf bestaat uit 2 delen waar het motief van de latten in is gelazerd, deze 2 stukken moeten wat worden bijgewerkt en gebogen,

Het bovenste deel word in de lengte richting een weinig gebogen, hetgeen ik met de plankenbuiger heb gedaan en het onderste deel moet worden gebogen in de breedte en na wat passen ne meten is dit uiteindelijk goed gekomen;
Bekijk bijlage 622790

Daarna heb ik de 2 delen verlijmd en als extra versteviging aan de achterkant een reepje fineer in de naad gelijmd,
Bekijk bijlage 622791

De zijkant toont nu een lichte golf beweging en het hier neerschrijven is een stuk eenvoudiger dan het buigwerk zelf,
Bekijk bijlage 622792

De zichtkant ziet er zo uit,
Bekijk bijlage 622793

En aan het model (dry-fit), het moet nog op maat worden geschuurd als de platen aan de zijkanten droog zijn. Nadat alles droog, geschuurd en verlijmd is kan ik beginnen met de 2e laag planken van perenhout.
Bekijk bijlage 622794

De laatste foto toont; de gebogen platen en de wulf/hekplaat is verlijmd aan het achterschip en gezekerd met tape,
Bekijk bijlage 622803
Ziet er degelijk en doordacht uit, Piet.
Gr. Peter
 
Back
Top