teflon inliner buis?4.76mm-8mm

ik had gehoopt dat de schroef van rvs zou zijn,maar het materiaal is magnetisch en niet van rvs.
Hallo Ard,

Dan bevat de schroef waarschijnlijk geen Berilium, want dat is niet magnetisch (zie de wiki link van Ron).
Afgezien van het lastige bewerken heeft staal de langste standtijd, aluminium is veel zachter en puur messing schroeven bestaan eigenlijk niet, het is altijd een legering, vaak met Berilium, om de hardheid te verhogen.

Ik ken vaarders die hun messing props onder water bewerken, dan heb je geen stof en dus geen gevaar.

Groeten, Jan.
 
Koop gewoon cnc props,dan ben je van al dat gedoe vanaf.
Tenshock of ettti zijn de beste,als je ze nog ergens kunt verkrijgen
Of als je echt engelengeduld hebt om ze te bewerken: de Z-props van H&M, keihard


je kan ze ook rtr verkrijgen maar dan kosten ze een arm en een been ,ik gebruik cnc en voor wat hobbygebruik is dat goed genoeg, ik ga me echt niet vergiftigen om een octura gebruiksklaar te krijgen hoor of me daar een paar avonden te pletter te schuren en balanceren omdat er dan een paar km/u meer uit te halen is of wat amperes minder trekt
Grootste verschil dat ik ooit gemerkt heb is toen ik overschakelde naar lipos van een a-grade merk , en neen .......daar staat geen 60 c op of koop je voor een habbekrats
 
Laatst bewerkt:
Koop gewoon cnc props,dan ben je van al dat gedoe vanaf.

Dat is ook de bedoeling,maar ik zal eerst moeten weten welke schroef het best bij de boot werkt,daarom test ik eerst met kunstof schroeven voordat ik een schroef aanschaf van ander materiaal.


je kan ze ook rtr verkrijgen maar dan kosten ze een arm en een been ,ik gebruik cnc en voor wat hobbygebruik is dat goed genoeg, ik ga me echt niet vergiftigen om een octura gebruiksklaar te krijgen hoor of me daar een paar avonden te pletter te schuren en balanceren omdat er dan een paar km/u meer uit te halen is of wat amperes minder trekt

Was ik ook niet van plan,en zoals je had kunnen lezen is dit geen schroef met dat gevaarlijke materiaal erin,en de schroef moet op zijn minst goed gebalanceerd zijn om schade te voorkomen,deze schroef was niet in balans,dus ga ik een poging ondernemen om dat wel voor elkaar te krijgen.

Het is ook niet mijn doel om het maximale uit de boot te halen,het doel is voor mij om er zoveel mogelijk plezier uit te halen,door de boot zelf op te bouwen met de juiste componenten tegen een verantwoord budget,met in gedachte om er ook zo lang mogelijk plezier van te hebben.

Of dat nu een polyester of abs romp is,niets is onmogelijk,alles is te realiseren met relatief simpele middelen.


Grootste verschil dat ik ooit gemerkt heb is toen ik overschakelde naar lipos van een a-grade merk , en neen .......daar staat geen 60 c op of koop je voor een habbekrats

Wat staat er dan wel op?en wat is een habbekrats?

Voor de een is de aanschaf van 1000 euro niets,voor de ander een enorme uitgave,wat ik je wel kan verklappen is dat ik met een beperkt budget enorme lol heb,en mocht er iets misgaan dan kan ik dat altijd weer repareren voor een klein budget.
 
Hallo allemaal,

Inmiddels zijn alle motoren,accu platen en esc steunen bij alle drie de boten ingebouwd.De 1600 kv staat in de tt,de 2000 kv staat in de iets kleinere boot,en de 2280 staat in de jet ski boot,de flycolor esc en stuurservo zijn inmiddels ook geplaatst.De 2280 even laten proefdraaien,dat draaid heel mooi.De boxen van de TT voor de ontvanger en stuurservo zijn waterdicht,deze worden geplaatst als de messing as is ingebouwd.

De jet ski boot ga ik eerst afmaken en dan de TT.De laatste onderdelen(flexassen,stingers,afsluitrubbers,lipo banden,programma kaart en schroeven)zijn al onderweg en hopelijk eind volgende week binnen,gr ard.
 
Spullen binnen,de stinger en flexas zijn ingebouwd in de jetski boot.Vanmiddag het dek erop monteren en als het goed is vanavond proefvaren en afstellen van de stinger,en verschillende schroeven proberen,40,45,47 en 53 mm.

Na nog wat proberen met het balanceren,zit er een onregelmatigheid in de schroef,wat het is heb ik geen idee van.

Ik had nog een nieuwe schroef liggen,die ook gebalanceerd,dat is zonder problemen gelukt,deze schroef blijft bijna op elk punt stilstaan.

Deze schroef kan ik niet gebruiken,dus fijn afstellen heb ik verder niet gedaan,maar er is dus wel gebleken dat de andere schroef niet helemaal in orde is,het balanceren heeft heeft een verbetering opgeleverd,en zal gebruikt worden tot er een nieuwe schroef is
 
Even een verslag hoe het is gegaan vanavond.

eerst op 3 s 2 lipo,s leeg gevaren,met al het afstellen wat nodig was ging het iets beter,lipo ook nog wat meer naar voren geplaatst,gaf wel enige verbetering,maar er was gewoonweg niet mee te varen,ik moest constant corrigeren om de boot enigszins recht te laten varen.Met het gas er flink op ging de boot helemaal 1 kant op hangen mede door het gewicht van de pop,uiterst spectaculair en een leuk gezicht,maar bevorderlijk voor je zenuwen niet echt.Er stond ook behoorlijke zijwind dus moest ik flink tegen sturen.

Andere props gaven iets verbetering kleine prop veel toeren geen snelheid.

Toen de pop er weer eens af lag ook maar gevaren zonder pop,de boot ging daarmee veel harder,maar verergerde ook de flip,s en duiken als het gas eraf ging om de boot weer normaal te laten varen,maar de korte tijd dat het goed ging ging de boot daadwerkelijk als een speer over het water.

De stinger had ik ook weer terug gesteld naar vlak.

Alles bij elkaar was het een leuke avond met alles erop en eraan,maar zoals Jan al aangaf is het een boot voor maximaal 2 s meer niet,of je moet van spannende momenten houden,alle uitgeprobeerde componenten ben ik zeer blij mee,die gaan plek in een andere boot krijgen,want deze functioneren prima.

Helaas is de schroef beschadigd,maar er moest toch een andere voor in de plaats komen
 
Hallo allemaal,

Gisterenavond de TT te water gelaten voor de eerste keer.Nou dat was me wel het avontuur,eerst met de 4s lipo gevaren,de boot gaat bij meer dan half gas aan het dansen,de schroef had ik ook maar even gebalanceerd.De stinger op alle manieren aangepast,naar beneden,in het verlengde van de boot bodem,omhoog,de accu nog wat naar voren verplaatst,helaas mocht het niet veel baten,de boot bleef maar dansen,het luchtruim kiezen,of raar uitbreken en sommige momenten 180 graden omdraaien.Bochten doet tie in een meter of 15,maar dan wel met weinig gas,want als de boot gaat dansen in de bocht ben je niet klaar en krijg je onbedoelde zijwaartse salto,s.

Ook kwam de boot regelmatig helemaal los van het water inclusief schroef.Ik wilde toch nog 6 s varen,en na mate ik de boot beter onder controle kreeg het gas er helemaal op gezet,en dan gaat de boot over het punt van het dansen om vervolgens kort daarna weer volledig onbestuurbaar te worden en uitbreken tot gevolg.

De spaarzame momenten dat de boot voorbij het dans moment,en dat de schroef in het water bleef ging de boot hard,heel hard.Zo nog even doorgevaren,en toen vond ik het welletjes,temperaturen na het varen waren mooi binnen de perken lipo,s 53 gr,esc 47 gr en de motor 36 gr.

De koeling werkte zeer goed,er kwam een mooie constante straal uit de koeling uitlaat.

Na thuiskomst en wat leeswerk over het dansen,heb ik de bodem maar eens gecontroleerd,conclusie is dat de boot zo geel is als een banaan en dat achter de standaard verstevigingen in de romp de boot een afwijking heeft van wel 4 mm op zo,n 15 cm,dus de boot is zo bekeken zo krom als een banaan,misschien wat overdreven,maar dan krijgen jullie een idee hoe de kromming is,dit heb ik met een waterpas achterkant van 60 cm gemeten,ik moet er wel bij zeggen dat dit aan de zijkanten was,op de onderkant van de V was het iets minder,maar toch.

Nu ben ik op zoek naar een oplossing om dit tegen te gaan,iemand tips?(opvullen met poly plamuur is geen optie)
 
Hallo Ard,

Mooi verslag!
Om een beter beeld te krijgen van hoe de romp erbij staat, zou je een paar foto's kunnen plaatsen waar de kromming van de bodem te zien is, ook het verschil tussen de kromming van de bodem van de linker en de rechter zijde.
Graag ook een foto van de zijkant genomen zodat we kunnen zien hoe recht (of niet) de kiellijn is.

Thunder Tiger ontwerpt zijn boten namelijk voor de gemiddelde klant, die wél met een grote boot wil varen, maar er verder niks aan wil (hoeven te) doen wat betreft upgraden en afstellen. Daarom hebben alle TT ontwerpen een z.g.n. 'rocker' in de kiellijn, waardoor de boot met het bescheiden vermogen van de standaard boot toch goed uit het water wil komen.

Je voelt 'm al aankomen natuurlijk; zodra je er meer vermogen in stopt en de snelheid hoger wordt gaat de boot op een gegeven moment springen als een kangoeroe, houdt je het gas erop in een rechte lijn, dan is de boot meer uit dan in het water.
Hilarisch om te zien, rampzalig om mee te varen, zoals je ondervonden hebt...

Voordat ik foto's heb gezien van de rocker in ju romp houdt ik mijn suggesties nog even voor me, er zijn rompen waar domweg niks aan te doen is.

Doe ook maar even wat foto's van wat er in de boot zit aan motor, regelaar en lipo's.

Groeten, Jan.
 
Hallo Ard,

Mooi verslag!
Hallo Jan,

Graag gedaan,hopelijk hebben andere mensen er ook iets aan.


Om een beter beeld te krijgen van hoe de romp erbij staat, zou je een paar foto's kunnen plaatsen waar de kromming van de bodem te zien is, ook het verschil tussen de kromming van de bodem van de linker en de rechter zijde.
Graag ook een foto van de zijkant genomen zodat we kunnen zien hoe recht (of niet) de kiellijn is.

Je voelt 'm al aankomen natuurlijk; zodra je er meer vermogen in stopt en de snelheid hoger wordt gaat de boot op een gegeven moment springen als een kangoeroe, houdt je het gas erop in een rechte lijn, dan is de boot meer uit dan in het water.
Hilarisch om te zien, rampzalig om mee te varen, zoals je ondervonden hebt...

Zo had ik het nog niet bekeken,maar dat springen ging best hoog.

Voordat ik foto's heb gezien van de rocker in ju romp houdt ik mijn suggesties nog even voor me, er zijn rompen waar domweg niks aan te doen is.

Doe ook maar even wat foto's van wat er in de boot zit aan motor, regelaar en lipo's.

Morgen zal ik wat betere foto,s maken.

De motor is een 1600 kv van gool,de esc is de 150 a van flycolor,de 4s lipo is van TCBWORTH,de 2 3 s lipo,s zijn van lion power(dit was eenmalig,dat word die 6 s lipo)

Groeten, Jan.

Wat zou dan wel een goede 1 meter monoromp zijn om met 80 kilometer p.u. te varen,met of de 1600 kv of 2000 kv,dan kan ik op mijn gemak gaan kijken voor een meer geschikte romp,alvast bedankt,gr ard
 

Bijlagen

  • boot 3.jpg
    boot 3.jpg
    147,2 KB · Weergaven: 244
  • boot 2.jpg
    boot 2.jpg
    148,1 KB · Weergaven: 243
  • boot 4.jpg
    boot 4.jpg
    144,6 KB · Weergaven: 233
  • boot.jpg
    boot.jpg
    115,6 KB · Weergaven: 243
  • accu,s.jpg
    accu,s.jpg
    145,3 KB · Weergaven: 240
Hallo Ard,

Er zit inderdaad een milde ronding in de kiellijn, hoe erg het is kan ik op de licht onscherpe foto's slecht beoordelen, het lijkt wel of links en rechts niet gelijk zijn.

De deuken in de bodem zijn grotendeels weg te krijgen door de bodem delen links en rechts te voorzien van een laag (of twee) glasweefsel of carbon en links en rechts apart te klemmen tussen twee rechte platen, met uitsparingen voor de strakes, eventueel met de ronding de andere kant op als de deuk.
Na uitharding (minstens een week, geklemd in een warme omgeving) zouden de deuken aanzienlijk minder moeten zijn, wat er dan nog storend op het vaargedrag werkt zou je kunnen wegplamuren (blueprinten).
Een kleine symetrische deuk links en rechts vlak voor de spiegel is niet erg, dat werkt als een ingebouwd trimvlak.
Een volledig vlak getrokken romp vaart vaak véél te los en is amper op het water te houden als de snelheid oploopt.

Aan de andere foto's valt me op dat de accuschaal 'heel hoog' in de romp naast/boven de motor zit, dat zorgt voor een hoog zwaartepunt, wat op zijn beurt weer voor een onstabiel vaarbeeld zorgt.
Zijn dat stukken alu hoeklijn?

Groeten, Jan.
 
Hallo Ard,

Er zit inderdaad een milde ronding in de kiellijn, hoe erg het is kan ik op de licht onscherpe foto's slecht beoordelen, het lijkt wel of links en rechts niet gelijk zijn.

De deuken in de bodem zijn grotendeels weg te krijgen door de bodem delen links en rechts te voorzien van een laag (of twee) glasweefsel of carbon en links en rechts apart te klemmen tussen twee rechte platen, met uitsparingen voor de strakes, eventueel met de ronding de andere kant op als de deuk.

Dat is helaas geen optie,met astma en zware hartklachten.

Voordat dat deze problemen er waren had ik daar m,n hand niet voor omgedraaid,maar tegenwoordig kan dat niet meer.

Na uitharding (minstens een week, geklemd in een warme omgeving) zouden de deuken aanzienlijk minder moeten zijn, wat er dan nog storend op het vaargedrag werkt zou je kunnen wegplamuren (blueprinten).
Een kleine symetrische deuk links en rechts vlak voor de spiegel is niet erg, dat werkt als een ingebouwd trimvlak.
Een volledig vlak getrokken romp vaart vaak véél te los en is amper op het water te houden als de snelheid oploopt.

Aan de andere foto's valt me op dat de accuschaal 'heel hoog'in de romp naast/boven de motor zit

In eerste instantie leken de accu steunen goed te zitten,maar na nieuwe meting,blijkt dat toch niet zo te zijn.13 cm te ver naar voren,nu verplaatst naar achteren(zie foto).Kantelpunt van de romp zit nu op precies 30 cm aan de achterkant,zie de zwarte tape op de foto.

Ik had met het maken van de steunen rekening gehouden voor het verschuiven van de lipo,maar 13 cm gaat niet lukken.


dat zorgt voor een hoog zwaartepunt, wat op zijn beurt weer voor een onstabiel vaarbeeld zorgt.
Zijn dat stukken alu hoeklijn?

Klopt,2cm maal 2cm

Groeten, Jan.
 

Bijlagen

  • boot 5.jpg
    boot 5.jpg
    177,6 KB · Weergaven: 211
Ppb heeft ook mono's gemaakt.die zijn perfect gebouwd.als je goed zoekt vind je wel een romp.anders moet je even vragen bij extreme rc boats.daar weet iemand wel hoe of wat.grt Tom
 
Ppb heeft ook mono's gemaakt.die zijn perfect gebouwd.als je goed zoekt vind je wel een romp.anders moet je even vragen bij extreme rc boats.daar weet iemand wel hoe of wat.grt Tom

Hallo Tom,bedankt voor de info.Jan heeft aangeboden om mij te helpen met de TT romp,goede tip voor de toekomst,m.v.g. ard.
 
Toch maar even wat anders,uiteraard ook boten,afgelopen week een hopf cyclon verstevigd met carbon 84 cm wezen halen,romp gestript en opnieuw opgebouwd.

Roer tijdelijk aangepast,stinger opgebouwd,andere 6.35mm flexas erin,andere motorsteun gemaakt en geplaatst,waterproof 20 kg stuurservo erin.

Ik heb er al mee proefgevaren met de 2280 kv,helaas bleek toen dat de innertube los zat,deze weer vast gemaakt en de 1600kv motor geplaatst,na een korte proefvaart hetzelfde pulserende geluid als toen de inner tube los zat,boot eruit,controleren,niets zichtbaars,zo nog 3 keer geprobeerd,uiteindelijk bleek de eindbus te veel speling had.

Daarna bij thuiskomst de romp gestript,want de messing as was heel raar gebogen,alles kwam er heel uit,zodoende konden de andere delen worden ingebouwd.

Alles is netjes ingebouwd en is aan het uitharden,vanavond kan ik het weer opnieuw proberen.

Met het varen blijkt dat de boot als op de rails vaart,geen correctie nodig,gewoon gas geven en gaan met die banaan.

De boot word pas nadat deze helemaal goed vaart,af gemaakt,want er is nog wel het een en ander te doen.
 

Bijlagen

  • 11.jpg
    11.jpg
    142,8 KB · Weergaven: 237
  • 12.jpg
    12.jpg
    170,4 KB · Weergaven: 222
Back
Top