SZD 51-1 - Junior | Vragen & Afbouw

Eppler E214

Inmiddels de bovenste liggers, vleugelpen-buisen, de webbing en de remkleppen op hun plek gelijmd.

141228_Junior1_zps5ed61f7a.jpg

Ik breek me nu het hoofd over de servo's.
Op de remkleppen 2x Dymond D60, die heb ik nog liggen.
Op hoogte een HS-82MG, die bouw ik in de staart.
De rolroeren is wat lastiger. HS-82MG (waarvan ik er dan maar één hoef bij te kopen) is een millimeter te dik, als ik het goed heb opgemeten.
Ik denk aan Graupner DES 448 BB MG. Moet ik er natuurlijk wel 2 aanschaffen, heb ik wel gelijk wat goeds.....

Laatst bewerkt:
Buiten...? Daar krijg ik mijn bouwtafel nooit naar toe verplaatst. Ik veeg wel wat vaker :-)

Inmiddels de remkleppen ingebouwd, aangesloten en afgesteld. Ook de draden naar de rolroerservo's getrokken.
In principe zou de bovenkant er nu op kunnen.

141229_Junior1_zps3ff836b9.jpg

Begin van de buitenste vleugeldelen.

141229_Junior2_zps6c45bde2.jpg

En tussendoor het stabilo en hoogteroer uit vol balsa geschuurd. Het hoogteroer is een plankje met een groefje achterin, waarin een stripje aluminium van 0,8mm wordt verlijmd. Daardoor kun je de achterlijst vlijmscherp schuren. Slim!

141229_Junior3_zps6c45bde2.jpg

Het hoogteroer van een Junior is trouwens gedeeld en dat levert me wat hoofdbrekens op. Ik wil een foliescharnier gebruiken maar dat is even gepuzzel met het middenstukje, waar de vork achter moet die de hoogteroerhelften verbindt. Als dat er op zit kan ik het hoogteroer niet helemaal omklappen om de onderkant van het scharnier te maken.
Denk dat ik dat stukje dus als laatste verlijm, na het bespannen en aanbrengen van het scharnier.

Dit is de aansturing van het hoogteroer. Listig gemaakt van twee stukjes staal 3mm en een buisje messing rond 6mm. :-)

141229_Junior4_zps19e90c6c.jpg

Zo komt dat dan t zitten

141229_Junior5_zps540d1960.jpg

Na lang piekeren heb ik besloten toch maar gewoon scharniertjes in de hoogteroeren te zetten.
Volgens de boel uitgelijnd en gemonteerd. Het begint al wat te worden.

141229_Junior6_zps8f932da5.jpg

141229_Junior7_zpsb2a0b2a1.jpg

Ja en het is een super leuke doos om te bouwen. Heel basic, nauwelijks voorgefabriceerde onderdelen. Je mag alles zelf maken. Ik heb er erg veel lol van.

Tijd dat je die van jou gaat bouwen :-)

Leuk Arjan, er valt weer e.e.a. te leren met deze doos....
We blijven je volgen, net als alle andere trouwe forum gangers.
11 jan moet je maar laten schieten voor dit model :)
Rustig bouwen en er van genieten.

De 11e ga ik inderdaad niet halen. Ik heb wel eens hele snelle projecten maar dit is echt teveel.

Vanavond nog een heleboel stof geproduceerd.

Het richtingsroer wordt (net als de vleugels) uit rechte plankjes opgebouwd en daarna met een schuurlat in vorm geschuurd. Is mooi gelukt.

141230_Junior1_zpsa9e10eba.jpg

Vervolgens het spant in het kielvlak gezaagd en ingelijmd met epoxy. Onderin een plaatje "Hartgewebe", wat denk ik een soort printplaat is, met daarin een M2 boutje als scharnierpen.

141230_Junior2_zps863b5994.jpg

In het richtingsroer zijn 2 messing busjes gelijmd als lagerbus. Bovenin zit een haaks gebogen 2mm staaldraadje wat in het bovenste lagerbusje zit en aan de zijkant van het kielvlak is verlijmd. Het richtingsroer is afneembaar door het boutje onderin uit te draaien.

141230_Junior3_zpsba19dc77.jpg

Grappig detail; de echte Junior heeft ook een bespannen richtingsroer.

Mooie methode, eerste keer dat ik hem zie en eigenlijk nog preciezer dan de plankjes met mallen en draadeindmethode.

Laatst bewerkt door een moderator:
Laatste actie van 2014, en voor mij ook altijd een feestelijk moment: het hoogteroer is aangesloten en werkt naar behoren.

141231_Junior_zps49cdc056.jpg

Een fijne jaarwisseling allemaal en voor 2015 veel zonnige, thermische dagen gewenst!

Scharniertjes verlijmd en geborgd, stabilo en richtingsroer bespannen

150101_Junior1_zps6a96b36f.jpg

150101_Junior2_zps1b5ff07c.jpg

Dekseltje voor de hoogteroerservo uitneembaar maken, daarna ga ik maar weer eens verder met de vleugels.

Lekker verslag! Tempo zit er ook goed in! Wat ben ik blij deze doos ook te hebben liggen. (Eerst de explorer vliegend hebben, daarna B4 project met Martijn, dan komt de junior aan de beurt :) )

Eén van de vorige eigenaren had het gat voor het wiel alvast uitgezaagd. Helaas veel te ruim, zodat er niet zo makkelijk een wielkast meer in paste.
Ik heb een iets langer plaatje gebruikt om het wiel toch goed aan de romp te kunnen verlijmen en waar straks aan de voorzijde ook de lierhaak in kan. De naden zijn opgevuld met balsa en epoxy met glassnippers.

150103_Junior1_zps20d225c2.jpg

150103_Junior2_zps342fc8ce.jpg

Back