SZD 51-1 - Junior | Vragen & Afbouw

Als je gaat bouwen kan ik je echt aanraden om deze volgorde aan te houden en ook deze achterlijsten te gebruiken. Gaat een stuk beter.

150113_Junior2_zps9c709f91.jpg

Ben blij dat ik dit even overnieuw heb gedaan anders had ik me daar toch aan blijven ergeren.
Eenmaal bij Hangar heb ik toch ook maar 2 iets dunnere servo's mee genomen omdat de 12mm van de HS-82's net 2mm teveel was. Ik had dan de onderkant niet dicht kunnen maken en ook dat zou me op termijn gaan storen. Nu dus 2x HS125-MG. Een rib uit mijn lijf maar dan kan ik met die HS-82's mijn Cirrus weer klaar maken. Ook wel fijn.

Komt zo te zien allemaal in orde.
Wordt een leuke kist ;).

Aurectar

Eindelijk weer wat tijd gehad verder te gaan.

Dit is waarom ik zo graag met hout werk. Van wat losse latjes en plankjes maak je met een stukje schuurpapier de meest prachtige vormen. Kan ik echt van genieten.

150117_Junior1_zps6342f9f7.jpg

Neus- en achterlijsten zijn nu helemaal gereed en de aansluitribben zitten op hun plek.

150117_Junior2_zps1b1c581b.jpg

De vleugelpennen zijn 10mm staal en de bronzen bussen worden in de juiste hoek in de romp gelijmd.
Ze zitten nog niet helemaal uitgelijnd want daar moet ik voor slijpen en boren, maar mijn vrouw zit in de nachtdienst en slaapt nog. Even wachten tot later op de dag tot ik verder kan :-)

150117_Junior3_zps43b5515a.jpg

Het achterste arreteringspennetje is van aluminium. De bedoeling volgens de instructie is om dit in de romp te verlijmen en de vleugels er op te schuiven. Ik ga dat anders doen; de pennetjes verlijm ik in de vleugel, in de romp verlijm ik een beuken pen om indrukken van de romp te voorkomen.

150117_Junior4_zps2d049d12.jpg

Ouch wat blijf ik het een mooi model vinden! Sierlijk van eenvoud en mooi in verhouding. Heerlijk om met dit verslag mee te lezen! Bedankt!!

Kun je nog wat meer vertellen over het uitlijnen van de bussen in de romp? Dat zijn van die klusjes die bij mij altijd 'net-niet' gaan..

Kun je nog wat meer vertellen over het uitlijnen van de bussen in de romp?
Ja hoor. Dat gaat bij dit model eigenlijk vrij makkelijk als je er even de tijd voor neemt.

150117_Junior3_zps43b5515a.jpg

In de bouwdoos zitten twee kartonnen boormalletjes, links en rechts.
De vleugelpennen heb je verzet tussen de liggers gebouwd; de linker zit achter, de rechter zit voor.
Het gat waar de vleugelpen de romp in gaat heb je met de boorballen geboord.
Aan de andere kant komt ook een gat door de romp maar daar zit het lager, om de v-stelling te creëren. De bronzen bussen maak je precies zo lang dat ze niet meer uit de romp steken (anders kun je de vleugels niet allebei op de romp aan laten sluiten). Het lage gat werk je voorzichtig bij tot de vleugel netjes aanligt. Dus naar voren of naar achter bijvijlen. Daarna vijl je die gaten bij tot de v-stelling klopt en de vleugels uitgelijnd staan ten opzichte van het stabilo.
Als je tevreden bent leg je het model op steuntjes zodat ze in de juiste stand blijven staan en fixeer je de bussen met epoxy in de romp.
Dat laatste zie je op mijn laatste foto.

's Morgens vroeg moet je hier in huis altijd een beetje stil zijn dus dan wordt er gefröbeld :-)

Het bijgeleverde plastic instrumentenpaneel een helemaal rond van boven. Dat klopt niet, bij een Junior is het een beetje hoekig.

150118_Junior0_zpsd5e775c3.jpg

Eerst samen met Ronan enigszins passende instrumenten bij elkaar gesprokkeld en de positie op het paneel bepaald.

150118_Junior1_zpscd111709.jpg

Paneeltje van balsa uitgesneden en tegen het halfronde plastic ding gelijmd.
Een stukje dun verpakkingsmateriaal kan dienst doen als bekleding.

150118_Junior2_zpsd537388f.jpg

Beetje verf, ontkoppel ding, knop voor de ventilatie en een stukje stuurknuppel en het ziet er allemaal net wat leuker uit.

150118_Junior3_zps0f37788d.jpg

Schaal is het natuurlijk niet echt maar dat boeit mij niet zo.

150118_Junior4_zpse70eb134.jpg

Hoi Peter!
Genieten, daar gaat het ook om. Iedereen bepaalt zijn eigen standaard, het kan altijd mooier, duurder en beter maar dat hoeft niet. Ik kan genieten van het werk van Ralf/Strutter, en vervolgens doe ik het op mijn nivo. Al moet ik zeggen dat in die draadjes vaak hele handige tips en truuks worden getoond, hoe je met afval en wat creativiteit een heleboel zelf kunt maken. De draadjes van Ton van Munsteren zijn daar ook zo mooi voor. En Han de Bouwer, ook een grote inspiratiebron.

Hoi Peter!
Genieten, daar gaat het ook om. Iedereen bepaalt zijn eigen standaard, het kan altijd mooier, duurder en beter maar dat hoeft niet. Ik kan genieten van het werk van Ralf/Strutter, en vervolgens doe ik het op mijn nivo. Al moet ik zeggen dat in die draadjes vaak hele handige tips en truuks worden getoond, hoe je met afval en wat creativiteit een heleboel zelf kunt maken. De draadjes van Ton van Munsteren zijn daar ook zo mooi voor. En Han de Bouwer, ook een grote inspiratiebron.

Hoi Arjan!
Ik sluit mij hier helemaal bij aan!

Kap goed pas gemaakt en verlijmd. Het materiaal is vrij dun en zacht, beetje als die dunne PET-flessen. Helemaal strak is het niet maar deze bouwdoos is een DDR-product (en de echte Junior komt uit Polen) dus dat hoort er bij.

150118_Junior7_zps51ff5b72.jpg

Mijn eerste ervaring met canopy glue, ik ben benieuwd.

150118_Junior8_zpsfd66d08b.jpg

Terwijl dat ligt te drogen met spelden de snijlijn voor de rolroeren opgezocht...

150118_Junior5_zps217c153d.jpg

Ik had wel aardig secuur gewerkt maar je vraagt je dan altijd af of je op de juiste plek staat te snijden. Ja dus. Klopt precies.

150118_Junior6_zps132bf368.jpg

Mooi werk in hoog tempo!

Grappig is dat wat voor de een normaal is voor de ander bijzonder is. Ik ken geen andere manier dan met Canopy Glue je kap verlijmen, voor jou de eerste keer.

En waarom niet een kartonnen malletje gemaakt voor de maatvoering voordat de bovenbeplanking er op ging. Zoiets moet ik in de komende maanden ook gaan doen met de IZj en dat had ik als voorlopige oplossing daarvoor bedacht.

Deze week in de folie?

Groet,

JB

En waarom niet een kartonnen malletje gemaakt....
en waarom niet wat eerder gezegd....? :roll:

:rolling:
Briljant idee voor de volgende keer.
Ze zijn er nu al uit en het is allemaal goed gegaan, gelukkig.

Vast een beginnetje gemaakt met de decals

Junior_decals_resize_zps71c35e5f.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag had ik tijd om even naar de lokale sportviswinkel te gaan. dank voor de tip, Terence :-)
Daar hebben ze met nylon omhulde staalkabel (wordt gebruikt bij snoekvissen).
Je krijgt 20 meter voor iets meer dan 10 euro, 50 cent per meter dus.....en is meer dan sterk genoeg. Ik heb 40lbs genomen, 60lbs is er ook. De krimploodjes kosten 8 cent per stuk.
Daar kun je dus heel wat pull-pull setjes van maken.

150122_Junior4_zpse138a495.jpg

Met die kabel heb ik de aansturing van het richtingsroer op orde gemaakt. Pull-pull dus.
Als je de kabels netjes op spanning wilt hebben is dat vrij beroerd voor de servo, het toplagertje staat dan voortdurend onder spanning.
Op deze manier haal je die spanning er af.
Ander voordeel is dat je de volledige servo-uitslag kunt gebruiken door op het servoheveltje strategisch de gaatjes verder naar binnen of buiten te kiezen.

150122_Junior2_zps4cde336f.jpg

Eén stuurkabel zit boven op de hevel, de andere aan de onderkant. Dat heb ik gedaan om de kabels te laten kruisen zonder dat ze tegen elkaar aan schuren.

150122_Junior3_zps401bdde4.jpg

Door ze te laten kruisen lopen ze ook helemaal vrij op de doorgang van de romp bij het roer.
(er komt nog een stukje krimpkous om het laatste stukje kabel)

150122_Junior1_zps9d0d7694.jpg

Werkt prachtig, helemaal spelingsvrij en centreert keurig.

Back